Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 55)

Jeg misunner rommet ditt Mona Skulle gjerne hatt et selv! Må bare si at du har utrolig fine akvarier

Mvh Fredrk
Ken Myrseth
Utrolig fine fisk ja, ikke tvil om det. Ja det er surt når man kjøper fisk og går å venter spent, så kommer det "feil"fisk-surt men ofte sant. Og enig, ser ut til at oppdretter har vært rimelig gjærig på maten ja, disse var utrolig tynne:(, men det ordner mona o med en "fete"kur;). Men takket være mona o tråd, så har jeg virkelig fått opp øya for denne fine arten som c-mallene er. Gleder meg som en unge til jeg kan hente min første stim med Adolfoier(favoritten min, g tenker på å ha en stor stim av den arten. Er det noen som har erfaring med c-maller sammen diskus? Eller blir vannet altfor varmt? Ikke meningen å prøve å "kuppe"tråden din mona o-men tenkte at med alle som følger denne tråden har sikkert råd om det jeg spørr om.
Du kan ha Sterbai sammen med discus. De skal ha noe høyere temperatur enn andre cory-arter.
Ken Myrseth
Takket være mona o tråd, så har jeg virkelig fått opp øya for denne fine arten som c-mallene er.

Ah, det gleder meg stort! Jeg har greid å "omvende og frelse" enda en akvarist! *gliz* Håper du får like dilla som jeg

Ken Myrseth
Gleder meg som en unge til jeg kan hente min første stim med Adolfoier(favoritten min, g tenker på å ha en stor stim av den arten. Er det noen som har erfaring med c-maller sammen diskus? Eller blir vannet altfor varmt? Ikke meningen å prøve å "kuppe"tråden din mona o-men tenkte at med alle som følger denne tråden har sikkert råd om det jeg spørr om.

Det er ingen kupping Snakke om Corydoras gjør jeg gjerne

Ser at Gry allerede har svart deg ang. dette med Corydoras og temperatur, og kan bare si meg enig.

På lang sikt er det ikke så mange Corydoras-arter som takler et liv i så varmt vann som diskus har. Det kan selvsagt gå bra et år eller to, men det er ikke optimalt for de fleste Corydoras-arter å leve i temperaturer på 30 C. Et hederlig unntak finnes; Corydoras sterbai. De trives utmerket i diskus-kar Ingen ulempe at de er fine også!
Fra naturens side er de fleste Corydoras-arter i stand til å takle sommervarme og perioder med varmt vann, ettersom dette naturlig oppstår i deres habitater i naturen under Amazonas' tørketid. Lavere vannstand og høy temperatur oppstår da. Gjørmete og uklart vann oppstår også en del steder, spesielt i små "vanndammer" eller "elvefar" som er blitt avskåret fra hovedløpet pga tørketiden.
Dette er også en ting Corydoras har utviklet en naturlig tilpassing på; de har evnen til å hente oksygen fra overflaten ved lavt oksygeninnhold i gjørmete vann. De suser opp til overflaten og henter et gulp med luft, og så ned igjen. Dette gjør at de takler tørketid med gjørmete, varmt og oksygenfattig vann, mens de venter på bedre tider (regntid).

Corydoras adolfoi holder jeg i 26 C, og har hatt den temperaturen hele tiden.
De blir daffere når temperaturen går over dette, ligger mye i ro og er liksom "ikke helt seg selv". Ser dette tydelig i varme sommeruker, når romtemperaturen stiger pga sommervarmen ute.

Freddy Dos Santos
Jeg misunner rommet ditt Mona;) Skulle gjerne hatt et selv!:D Må bare si at du har utrolig fine akvarier:) Mvh Fredrk:)

Takk skal du ha, Fredrik Du har jo vært her du og sett det med egne øyne
Artikkel med mange bilder om akvarierommet mitt:-)
Jeg ble forespurt om jeg ville lage en artikkel om akvarierommet mitt som "Månedens akvarium" på NA til september mnd.

Den er lagt ut nå, og for de som har lyst å se bilder og lese den, så
finnes den her.
mona o
[QUOTE=Freddy Dos Santos]Jeg misunner rommet ditt Mona;) Skulle gjerne hatt et selv!:D Må bare si at du har utrolig fine akvarier:) Mvh Fredrk:)

Takk skal du ha, Fredrik Du har jo vært her du og sett det med egne øyne

Jepp Og det var en opplevelse Men et spm: Hva koster den papillon-bakrunnen du har i plantekaret??

Fredrik
Freddy Dos Santos
Jepp;) Og det var en opplevelse:) Men et spm: Hva koster den papillon-bakrunnen du har i plantekaret??:) Fredrik:D

Den er kjøpt hos Webzoo, og har målene 100 x 50 cm.
Du [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1934&HKatID=]finner den her[/URL]. De har mange størrelser.
Eplesnegler i kø
I går tenkte jeg litt på om jeg kanskje skulle begynne og tynne ut litt i eplesneglekaret, med andre ord selge en del av alle eplesneglebabyene.

Jeg gikk bort til eplesnegle-akvariet, løftet på armaturet og sa:
"Hvem vil selges?"

Svaret jeg fikk ser dere på bildene, de stablet seg i kø ved overflaten og dannet tårn i ren iver - man kan her klart og tydelig se dem rope:
"Velg meg! Velg meg! Nei, velg meg!"

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
mona o
I går tenkte jeg litt på om jeg kanskje skulle begynne og tynne ut litt i eplesneglekaret, med andre ord selge en del av alle eplesneglebabyene. Jeg gikk bort til eplesnegle-akvariet, løftet på armaturet og sa: "Hvem vil selges?" Svaret jeg fikk ser dere på bildene, de stablet seg i kø ved overflaten og dannet tårn i ren iver - man kan her klart og tydelig se dem rope: "Velg [B]meg[/B]! Velg meg! Nei, velg [I]meg[/I]!" [B];-)[/B]

Hehe

Mange ville selges
Fysj, de er ikke mye pene sånn i klase
Jeg liker faktisk snegler, men de bildene der fikk meg til å grøsse Skjønner ikke at antallet skal gjøre dem så mye mer ufyselige, men det gjør det altså
Tante Astrid
Jeg liker faktisk snegler, men de bildene der fikk meg til å grøsse ;) Skjønner ikke at antallet skal gjøre dem så mye mer ufyselige, men det gjør det altså :)

Så rart Jeg synes de så morsomme ut når de stablet seg opp sånn De små eplesneglene gjør meg ingenting, selv i stort antall.
Det er de STORE som får meg til å grøsse, så der prøver jeg å begrense antallet en del Selger dem når de blir litt for store for meg.
Er det bare meg, eller får dere andre også assosiasjoner til barndommen, der man griper rundr en stor, saftig klase med solbær, og når man åpner hånda og ser på den, så er klasen full av snegler... ? ;P
Aggi
Er det bare meg, eller får dere andre også assosiasjoner til barndommen, der man griper rundr en stor, saftig klase med solbær, og når man åpner hånda og ser på den, så er klasen full av snegler... ? ;P

*River meg i håret og grøsser*

Forresten syns jeg snegler i fleng som på bildet er sjarmerende... Tar gjerne noen av de lilla med lilla kropp
Men de er da så søte når de stabler seg opp sånn?)
Se på denne køen av småtasser for eksempel!
Som et perlekjede bortover

Se på den som er nr to ovenifra. Det er en sånn busegrønn. Ser dere den artige fargen på selve sneglekroppen, med oransje små prikker? Merkelig

[External Image]
Jovisst er de søte Søte som solbær Mente ikke å vri det til noe ekkelt... Disse solbærene skal jo ikke spises...
Eg syns snegler er noen fasinærende skapninger!

Mona: hvis du skal selge noen snegler, så send meg gjerne en mail.

De nye Corydoras Aenus Black som du har skaffet deg var helt nydelige!!
Skulle ønsket eg hadde noen sånne.... du får gi beskjed når du får de til å yngle!!
Jeg tar gjerne noen av "solbærene" dine, jeg også. Fra mandag av er jeg tilbake i "gammelt trav", og kan ta meg skikkelig av fisker og alt annet vannlevende her i huset.

Jeg tror forresten ikke jeg fikk svar på hva du gjorde med trilineatusene. Det er forresten en cory som står på ønskelista mi. Og nå skjønner jeg også hvorfor jeg stadig vekk tenker når jeg ser c. julii i butikken: "Jeg var da sikker på at det var en trilineatus!" Kanskje det ikke er meg som er dum likevel?
Hei Mona. Var innom på Nettakvariet og så bildene fra akvarierommet ditt og artikkelen. Utrolig imponert. Nydelig rom. Gratulerer så masse.
Dyrehagen
Jeg tar gjerne noen av "solbærene" dine, jeg også. Fra mandag av er jeg tilbake i "gammelt trav", og kan ta meg skikkelig av fisker og alt annet vannlevende her i huset.

Hei og velkommen tilbake i gamet

Jeg tror jeg har lovet bort det som er av busesnegler, har ikke så mange av dem. Men om det viser seg å være flere enn antatt, så melder jeg fra til deg sporenstreks

Dyrehagen
Jeg tror forresten ikke jeg fikk svar på hva du gjorde med trilineatusene. Det er forresten en cory som står på ønskelista mi. Og nå skjønner jeg også hvorfor jeg stadig vekk tenker når jeg ser c. julii i butikken: "Jeg var da sikker på at det var en trilineatus!" Kanskje det ikke er meg som er dum likevel?

C. trilineatusene er her enda, synes synd på dem og ville ikke jage dem rundt, fange dem inn igjen og stresse dem med ny transport i pose. Da kunne de ha strøket med. Så jeg beholdt dem. De er i karantenekaret fremdeles for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem og hvor jeg skal ha dem. Om du vil, kan du sikkert få kjøpe dem av meg. De er små og unge enda, men noen søte krabater
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap