- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 55)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 55)
I dag har jeg mer eller mindre overfôret karet som multiradiatusene går i, i håp om å få se dem spise. Og i kveld har jeg endelig fått se dem begge to gafle i seg mat. Tubifex stod på menyen, og det greide de bare ikke å motstå. Deilig å se dem ta til seg mat! Og begge to! Og ikke minst se med hvilken iver de supet i seg godisen!
Postet 04.07.08 kl 01:54
Forresten greide jeg igjen å overfylle vannlagringstanken på soverommet. Denne gangen hadde jeg lagt vannalarmen min der, men hva hjelper det når vannet som renner utover gulvet renner i to pene elver, på hver sin side av vannalarmen, mens alarmen står på en øy av tørt gulv. Heldigvis oppdaget jeg det nesten med det samme, så det ble bare tørking med 3 håndklær til en avveksling. Etter at jeg hadde fått tørket opp alt, og satte meg ned foran pc-en, da gikk vannalarmen. Noen få dråper som hadde sittet på utsiden av tanken (sprutet opp dit da vannet rant ut), hadde laget en bitteliten dam, og den havnet nøyaktig under alarmen. Det skal ikke være enkelt...
Postet 04.07.08 kl 02:00
En liten opptelling av små sugedyr i 130-literen, ga i morges hele 11 småttiser. Og det er altså bare de jeg ser. De er nok godt over 20. Og det ser ikke ut til at de blir spist av de andre innbyggerne, heldigvis.
Oooops! Jeg skulle bare sjekke priser på Webzoo, jeg, og plutselig hadde jeg visst lagt inn en bestilling på over 3000,-. Hvordan i all verden kunne det skje?
Oooops! Jeg skulle bare sjekke priser på Webzoo, jeg, og plutselig hadde jeg visst lagt inn en bestilling på over 3000,-. Hvordan i all verden kunne det skje?
Postet 04.07.08 kl 10:52
Postet 05.07.08 kl 01:19
Det er ikke bare internettbutikker som kan få en til å spy ut penger. I dag har jeg virkelig gjort det, men ikke i akvaristisk sammenheng. En tur til Sarpsborg, og jeg kom hjem med både høytrykksvasker og aircondition. Høytrykksvaskeren var planlagt, og grunnen til at jeg reiste til Sarp. Men jeg skulle også en tur innom Obs, for å se om jeg fikk tak i en ny balje til vannlagring. Balja hadde de ikke, men derimot hadde de aircondition til en meget hyggelig pris. Varmen her i 2. etasje tar knekken på både mennesker og dyr, så det har stått på ønskelista i 2 år, helt siden jeg flyttet hit. Så jeg hoppet rett uti det med begge beina. Vanligvis er jeg temmelig teknisk av meg, men denne bruksanvisningen slet jeg virkelig med. Jeg har fått den i gang sånn noenlunde, men bråker som et uvær gjør den Men man kan ikke forvente all verden når man kommer over den billigste airconditionen man har sett. Tidligere har jeg ikke sett noen til under 3000, og denne kostet 2500. Kanskje jeg våkner opp til normal temperatur i huset for en gangs skyld? Evt. til en grinete nabo som synes det ble litt vel mye bråk fra 2. etasje...
Jeg merker forøvrig at fiskene sliter i varmen. Etter å ha vært sykdomsfritt i ett år, er det nå problemer i pestkaret igjen. Jeg har satt lokket på gløtt (og det har ikke vært varmekolbe i karet på 1-2 år), og håper det kan hjelpe litt. Det ble i hvert fall løsningen i fjor. Jeg tviler sterkt på at apistodama lever fortsatt, og en av denisonibarbene er helt klart svært syk, og trolig dødsdømt. Den sliter veldig, og er skrekkelig tynn. Det ser ikke ut til at den har spist på veldig, veldig lenge. Jeg tror de skal få litt av rekemiksen min før jeg legger meg, slik at de får noe å fete seg opp på. Det er full fetekur nå, fram til jeg skal på ferie om noen uker. Stakkars fisker. De har hatt et tøft år så langt: Fetekur, sultekur, fetekur, sultekur, fetekur, og snart sultekur igjen...
Jeg merker forøvrig at fiskene sliter i varmen. Etter å ha vært sykdomsfritt i ett år, er det nå problemer i pestkaret igjen. Jeg har satt lokket på gløtt (og det har ikke vært varmekolbe i karet på 1-2 år), og håper det kan hjelpe litt. Det ble i hvert fall løsningen i fjor. Jeg tviler sterkt på at apistodama lever fortsatt, og en av denisonibarbene er helt klart svært syk, og trolig dødsdømt. Den sliter veldig, og er skrekkelig tynn. Det ser ikke ut til at den har spist på veldig, veldig lenge. Jeg tror de skal få litt av rekemiksen min før jeg legger meg, slik at de får noe å fete seg opp på. Det er full fetekur nå, fram til jeg skal på ferie om noen uker. Stakkars fisker. De har hatt et tøft år så langt: Fetekur, sultekur, fetekur, sultekur, fetekur, og snart sultekur igjen...
Postet 05.07.08 kl 23:37
Nå har airconditionen stått på siden i går kveld, og den har greid å senke temperaturen en hel grad
Men det som er positivt, er at lufta virker langt tørrere her nå. De to forrige dagene holdt jeg på å renne bort er inne, pga. fukten i lufta, kombinert med varmen. Nå virker det faktisk bedre. Jeg skal sette i gang litt jobbing her nå, så da får jeg virkelig testet herligheten.
Det blir skikkelig jobbedag i dag, men hovedsaklig utendørs i drittværet. Tenk, jeg skal vaske husvegg i regnværet. Det virker liksom litt bortkastet
Og selvsagt blir det vannbytter og vanlig akvariearbeid også. Intet nytt på den fronten, bortsett fra at jeg ikke kan se den syke denisonibarben i dag. Den trakk nok sitt siste sukk i natt, er jeg redd. Multiene oppførte seg også bekymringsfullt i morges. Jeg ga dem en ny dose med tubifex, det som fikk dem til å spise sist, og denne gangen la de seg bare ned og passet på maten, uten å spise den. Jeg er virkelig, virkelig bekymret.
Men det som er positivt, er at lufta virker langt tørrere her nå. De to forrige dagene holdt jeg på å renne bort er inne, pga. fukten i lufta, kombinert med varmen. Nå virker det faktisk bedre. Jeg skal sette i gang litt jobbing her nå, så da får jeg virkelig testet herligheten.
Det blir skikkelig jobbedag i dag, men hovedsaklig utendørs i drittværet. Tenk, jeg skal vaske husvegg i regnværet. Det virker liksom litt bortkastet
Og selvsagt blir det vannbytter og vanlig akvariearbeid også. Intet nytt på den fronten, bortsett fra at jeg ikke kan se den syke denisonibarben i dag. Den trakk nok sitt siste sukk i natt, er jeg redd. Multiene oppførte seg også bekymringsfullt i morges. Jeg ga dem en ny dose med tubifex, det som fikk dem til å spise sist, og denne gangen la de seg bare ned og passet på maten, uten å spise den. Jeg er virkelig, virkelig bekymret.
Postet 06.07.08 kl 12:11
I reolen i gangen, den som jeg en gang kjøpte av den lokale dyrebutikken, har ikke listene som skal holde dekkplatene vært limt fast på lenge. Derimot har de ligget rundt omkring i huset mitt, i påvente av at jeg skulle kjøpe dobbeltsidig tape (tregost jeg? Neida...). Vel i går kjøpte jeg dobbeltsidig tape, etter å ha hatt reolen i huset i 1 1/2 år. Så i kveld var det å sette i gang. Men da oppdaget jeg det rare at jeg fant de nedre listene til nesten alle akvariene (med unntak av ett), men bare de øverste litene til 3 kar. Det tok sin tid før jeg fant ut svaret. For da jeg kjøpte reolen, fikk jeg med 9 akvarier (85 litere), men bare reol til 3 av dem. Og dermed hadde jeg alle listene som fulgte med karene (de nedre listene), men kun de øvre listene til de 3 karene jeg faktisk hadde reol til. Resten av reolen har jeg kjøpt deler til, og satt sammen etterpå. Hva i huleste gjør jeg med dette, da? Jeg har alle dekkplatene og alt, men mangler altså disse listene. Det må da være ett eller annet sted jeg kan få tak i slike?
Jeg må forresten også kommentere at den gangen jeg fikk reolen som står på soverommet mitt (3 X 120 l), fikk jeg med lister da også. Men da jeg begynte å lime dem opp, hadde jeg ikke tenkt på at det var forskjell på de som skulle stå oppe og de som skulle stå nede. Etter å ha limt på 3 lister, oppdaget jeg forskjellen, og oppdaget samtidig at 2 av listene selvsagt var limt på på feil side. Og det med den sterkeste dobbeltsidige tapen jeg kunne få tak i. Hvordan i huleste jeg skal få dem av igjen, er et spørsmål jeg har grublet på i snart et år, og fortsatt ikke har funnet løsningen på... For den tapen jeg brukte er virkelig god.
Tips til begge problemene tas imot med takk!
Jeg må forresten også kommentere at den gangen jeg fikk reolen som står på soverommet mitt (3 X 120 l), fikk jeg med lister da også. Men da jeg begynte å lime dem opp, hadde jeg ikke tenkt på at det var forskjell på de som skulle stå oppe og de som skulle stå nede. Etter å ha limt på 3 lister, oppdaget jeg forskjellen, og oppdaget samtidig at 2 av listene selvsagt var limt på på feil side. Og det med den sterkeste dobbeltsidige tapen jeg kunne få tak i. Hvordan i huleste jeg skal få dem av igjen, er et spørsmål jeg har grublet på i snart et år, og fortsatt ikke har funnet løsningen på... For den tapen jeg brukte er virkelig god.
Tips til begge problemene tas imot med takk!
Postet 06.07.08 kl 22:51
Postet 06.07.08 kl 22:56
Inger AnneJeg har alle dekkplatene og alt, men mangler altså disse listene. Det må da være ett eller annet sted jeg kan få tak i slike?
Jeg kjøpte disse aluminiumslistene (i svart) fra en nettbutikk i Danmark. De er billige, og selv om jeg kjøpte 6 sett ble det ikke dyrt. Man kan kjøpe over- og underlistene hver for seg i hvilket antall man vil.
Postet 06.07.08 kl 22:57
Endret: 06.07.08 kl 22:59
Takker for råd, begge to. Jeg har sendt en forespørsel til en jeg kjenner som kanskje kan skaffe deler. Hvis ikke så jeg at Aquamanias har div. lister i menyoversikten, men det står ingenting hvis du klikker på dem. Men det gjelder det meste med Aquamanias etter at de la om sidene sine. Det er tydeligvis mye som må legges inn på nytt der.
Hvordan i huleste skal jeg få acetonen innimellom listen og tapen. Listen er festet med dobbeltsidig tape, og den sitter grundig fast. Skikkelig grundig fast! Jeg må forresten komme med en rettelse: jeg hadde bare festet 2 lister, og begge var satt på feil.
AsleHar du prøvd med aceton til å fjerne de listene som sitter feil?
Hvordan i huleste skal jeg få acetonen innimellom listen og tapen. Listen er festet med dobbeltsidig tape, og den sitter grundig fast. Skikkelig grundig fast! Jeg må forresten komme med en rettelse: jeg hadde bare festet 2 lister, og begge var satt på feil.
Postet 06.07.08 kl 23:31
Postet 06.07.08 kl 23:35
Nei, jeg husker ikke hva den heter. Men jeg kjøpte den på Byggmakker (ligger bare noen hundre meter unna huset mitt), og det var den sterkeste de hadde, i følge hun jeg spurte. Jeg ville jo at listene skulle sitte godt... Dumme meg! Vel, jeg får gjøre et nytt forsøk igjen. Jeg tror jeg må starte med en papirkniv. Det er det eneste som er smalt nok til kanskje å komme imellom.
Jeg har forresten fortsatt ikke fått ned temperaturen her i huset, til tross for airconditionen. Men nå har jeg faktisk lukket alle vinduene, og temperaturen er nede på 25-26 grader, noe som er lavt til å være her i huset (skjønner hvorfor jeg måtte ha meg aircondition?). Litt har nok drittværet hjulpet. Men jeg kjenner det hjelper på fuktigheten i huset, og det er jammen deilig! Det er nemlig ulempen med å være så sterkt angrepet av litersyken: luftfuktigheten i huset er temmelig høy! Og når det da i tillegg er vått i været, og varmt innendørs, svetter man hele tiden.
Og i dag har jeg forresten endelig fått opp det nedblåste vinduet også (etter godt over 2 måneder), så nå er alt fryd og gammen. Nesten i hvert fall. Hadde jeg bare fått orden på de listene...
Jeg har forresten fortsatt ikke fått ned temperaturen her i huset, til tross for airconditionen. Men nå har jeg faktisk lukket alle vinduene, og temperaturen er nede på 25-26 grader, noe som er lavt til å være her i huset (skjønner hvorfor jeg måtte ha meg aircondition?). Litt har nok drittværet hjulpet. Men jeg kjenner det hjelper på fuktigheten i huset, og det er jammen deilig! Det er nemlig ulempen med å være så sterkt angrepet av litersyken: luftfuktigheten i huset er temmelig høy! Og når det da i tillegg er vått i været, og varmt innendørs, svetter man hele tiden.
Og i dag har jeg forresten endelig fått opp det nedblåste vinduet også (etter godt over 2 måneder), så nå er alt fryd og gammen. Nesten i hvert fall. Hadde jeg bare fått orden på de listene...
Postet 06.07.08 kl 23:44
Jeg har nå, etter å ha jobbet med den ene lista i 20 minutter, greid å løsne ca. 20 cm av den. Jeg forsøkte så å bruke fingrene for å brekke løs resten. Hah! Resultatet var at lista bøyde seg. Jada, tapen er utrolig sterk! Verktøy brukt så langt: papirkniv, små skrujern, store skrujern (som faktisk skadet metallet) og en smal kjøttkniv. Jeg gruer meg vanvittig til å starte jobben på den neste lista (hvis jeg noen gang blir ferdig med den første), for den er høyt oppe, og det blir en helt umulig arbeidsstilling. Gode råd mottas fortsatt med takk...
Postet 07.07.08 kl 00:11
Postet 07.07.08 kl 00:13
Jeg har endelig greid å få løs den ene, men den så ikke akkurat veldig pen ut etterpå. Bøyd og noe skadet metall. Akkurat når det gjelder skadene på metallet, så snur jeg bare den enden inn når jeg skal lime dritten på igjen. Akkurat nå er jeg bare ferdig med herligheten. Ikke mer listarbeid på meg i kveld. Den andre får jeg ta en annen dag jeg får krefter til det. Det kan være fint å spare til en dag jeg er skikkelig sint. Eller kanskje ikke... Jeg blir vel neppe i bedre humør av å slite med dette.
Jeg står sånn passelig midt i vannbytter akkurat nå (jada, jeg burde ikke sitte her å skrive på AF når jeg gjør sånt), og for en gangs skyld hadde jeg hell i uhellet når jeg sølte vann. Jeg bruker mellomlagring av vann kun til akvariene der jeg skal senke PH, dvs. i karene til L- og C-maller. Kulefiskene mine, derimot, får vann rett fra springen, gjennom en hageslange. Den hageslangen har en tendens til å ramle ut av det jeg fyller i fra tid til annen. Og nå nettopp skjedde det igjen. Men i stedet for å lande på gulvet, og spy ut vannet der, så ramlet den hendig ned i vannlagringsstampen som stod rett under. Ah! Deilig! Bare noen få dråper å tørke opp fra gulvet!
Jeg står sånn passelig midt i vannbytter akkurat nå (jada, jeg burde ikke sitte her å skrive på AF når jeg gjør sånt), og for en gangs skyld hadde jeg hell i uhellet når jeg sølte vann. Jeg bruker mellomlagring av vann kun til akvariene der jeg skal senke PH, dvs. i karene til L- og C-maller. Kulefiskene mine, derimot, får vann rett fra springen, gjennom en hageslange. Den hageslangen har en tendens til å ramle ut av det jeg fyller i fra tid til annen. Og nå nettopp skjedde det igjen. Men i stedet for å lande på gulvet, og spy ut vannet der, så ramlet den hendig ned i vannlagringsstampen som stod rett under. Ah! Deilig! Bare noen få dråper å tørke opp fra gulvet!
Postet 07.07.08 kl 00:47
Eplisene mine er visst i storform for tiden. Nå henger det ikke mindre enn 6 babymaiser under lystoppen. Det er bare to store epliser i akvariet, så jeg har visst truffet med kjønn. Men jeg må passe på som en smed, for forplantningstrangen fører også til en utfartstrang hos sneglene. Jeg har plukket den ene opp av gulvet diverse ganger (det er alltid den samme snegla som forsøker å stikke av). Jeg må nok rette litt på plasten jeg dekker ledningshullene med.
Postet 07.07.08 kl 01:04
Under 24 grader innendørs! I juli! Det er verdt bråket fra airconditionen. Det hjelper selvsagt også på at det er kjølig ute, men det er ikke bare været ute i seg selv som er grunnen til den levelige temperaturen her inne. Og det gir jo litt mer levelig temperatur for mine befinnede venner også. Kanskje det er håp om at fiskene mine kan få en normal sommer, til en avveksling!
Det som er litt verre er at airconditionen også har påført meg en liten forkjølelse. Det er egentlig min egen feil, ettersom jeg greide å sovne sittende på sofaen i natt, og satt der i 4-5 timer. Forresten, se for dere denne scenen: Jeg satt meg på sofaen, med fenalåret mitt i fanget, og en kniv, for å få i meg litt saltkos før jeg la meg. Og der sovnet jeg altså. Og sov i 4-5 timer med fenalåret i fanget. Jeg våknet såvidt noen ganger, men sluknet bare igjen, uten å greie å flytte på meg. Takk og pris at bikkja sov i senga mi, slik at hun ikke så hva som var veldig innen snutehøyde der jeg satt og sov! Snakk om trøttinger!
Det som er litt verre er at airconditionen også har påført meg en liten forkjølelse. Det er egentlig min egen feil, ettersom jeg greide å sovne sittende på sofaen i natt, og satt der i 4-5 timer. Forresten, se for dere denne scenen: Jeg satt meg på sofaen, med fenalåret mitt i fanget, og en kniv, for å få i meg litt saltkos før jeg la meg. Og der sovnet jeg altså. Og sov i 4-5 timer med fenalåret i fanget. Jeg våknet såvidt noen ganger, men sluknet bare igjen, uten å greie å flytte på meg. Takk og pris at bikkja sov i senga mi, slik at hun ikke så hva som var veldig innen snutehøyde der jeg satt og sov! Snakk om trøttinger!
Postet 07.07.08 kl 14:42
Jeg vet dette begynner å bli kjedelig, men jeg blir bare så glad når jeg ser begge multiene spise. Tubifex denne gangen også. Det virker som om de blir mer fornøyd når de får tubifexen servert på gaffel enn på akvarieveggen. Det kan kanskje ha å gjøre med at terningene holder seg lengre under vann når de sitter fast på en gaffel.
Postet 07.07.08 kl 15:01
Postet 08.07.08 kl 00:56
I dag fant jeg nok en multiradiatus død. Hyyyl! Det er helt ubegripelig hva de dør av, annet enn at de har hatt problemer med å spise i det seneste. Men de er ikke veldig tynne heller. Plutselig ligger det altså en eller annen død. Nå har de forsvunnet den ene etter den andre, og nå er det bare en stakkar igjen. Jeg lurer på om jeg skal flytte brochis splendensene over til dette karet etterhvert, så har multien i hvert fall selskap av en slektning. Det rare er at coryene som går sammen med multiene ikke viser antydning til sykdom. De stortrives! Mulig at jeg bare ikke får til denne arten.
Vel, jeg får glede meg litt til hva som venter meg i morgen, i hvert fall. Da venter to pakker fra Webzoo på posten. Jeg må riktignok ut med over 3000 for å få ut pakkene, men det er en del snadder i dem (bokstavlig talt for fiskene. Masse deilig fôr). En ny Eheim ekstern pumpe ventes. Den skal opp i 120-literen min, der det nå går en corydorassuppe av en annen verden. Jeg er dritt lei av å rense interne filtre, så nå skal de få litt hyggeligere filtrering.
Når det nye filteret er innkjørt, skal jeg modifisere/bytte ut filtermassen i Fluval 4-pumpa som går der, og så kjøre denne inn på nytt i et kar som det står en umodifisert pumpe i. Når Fluval-pumpa er innkjørt, tar jeg ut den umodifiserte, og modifiserer den, før jeg kjører inn den på nytt, osv. På den måten håper jeg å få modifisert alle Fluval-pumpene mine (endelig). Det blir et langtidsprosjekt, men forhåpentligvis med et godt resultat.
Ellers i pakka ventes en ny Eheim sirkulasjonspumpe, slik at jeg nå har to til å pumpe fra vannlagringsstampene mine. Jeg er rett og slett drittlei av å flytte den ene pumpa fram og tilbake, og nå tok endelig latskapen overhånd.
25 kg saltvannsmiks blir litt tungt å få båret i hus, men da har jeg sannelig for en stund! Ellers er det fôr, fôr, fôr og atter fôr. Men forhåpentligvis blir alle fisker fornøyde til slutt.
Vel, jeg får glede meg litt til hva som venter meg i morgen, i hvert fall. Da venter to pakker fra Webzoo på posten. Jeg må riktignok ut med over 3000 for å få ut pakkene, men det er en del snadder i dem (bokstavlig talt for fiskene. Masse deilig fôr). En ny Eheim ekstern pumpe ventes. Den skal opp i 120-literen min, der det nå går en corydorassuppe av en annen verden. Jeg er dritt lei av å rense interne filtre, så nå skal de få litt hyggeligere filtrering.
Når det nye filteret er innkjørt, skal jeg modifisere/bytte ut filtermassen i Fluval 4-pumpa som går der, og så kjøre denne inn på nytt i et kar som det står en umodifisert pumpe i. Når Fluval-pumpa er innkjørt, tar jeg ut den umodifiserte, og modifiserer den, før jeg kjører inn den på nytt, osv. På den måten håper jeg å få modifisert alle Fluval-pumpene mine (endelig). Det blir et langtidsprosjekt, men forhåpentligvis med et godt resultat.
Ellers i pakka ventes en ny Eheim sirkulasjonspumpe, slik at jeg nå har to til å pumpe fra vannlagringsstampene mine. Jeg er rett og slett drittlei av å flytte den ene pumpa fram og tilbake, og nå tok endelig latskapen overhånd.
25 kg saltvannsmiks blir litt tungt å få båret i hus, men da har jeg sannelig for en stund! Ellers er det fôr, fôr, fôr og atter fôr. Men forhåpentligvis blir alle fisker fornøyde til slutt.
Postet 09.07.08 kl 00:07