Mine akvarier og sånt (side 55)

Gul bor i en 15 liter uten filter, og svært få planter. Han har noen stilker vasspest, en dott javamose, og en avlegger av en annen plante jeg ikke vet navnet på. Uansett er det ganske tomt oppi der. Men alle plantene viser svært god vekst, spesielt javamosen. Den vokser bedre i 15 literen enn i noe annet kar.

Siden Gul ikke har filter har jeg byttet vann annenhver eller hver dag, helt til for ca en uke siden. Jeg husker ikke hvorfor jeg hoppet over en dag, men det ble etter hvert flere dager jeg hoppet over, og nå er det ca en uke siden forrige vannbytte. Jeg hadde tenkt til å skifte vannet hans, men så la jeg merke til denne voldsomme veksten i javamosen, og Gul spiser og ser ikke ut til å plages i det hele tatt. Jeg har sjekket han hver dag, og hver dag ser han ut til å ha det helt utmerket, og derfor kom jeg til at jeg ville hoppe over noen dager til og la plantene vokse i fred. Jeg leste et sted nylig at veldig mange planter foretrekker ammoniakk fremfor nitrat, så jeg tenkte at plantene bruker ammoniakken Gul produserer og holder vannkvaliteten oppe.

I dag tenkte jeg at det er på tide med et vannbytte uansett hvor bra planteveksten er, men bestemte meg for å sjekke ammoniakk og nitritt først, bare for å se hva som skjer. Begge er 0, eller dvs ammoniakk kan man muligens tolke dithen at den er mellom 0 og 0.25 ppm, men jeg vil si den er 0.

Jeg synes det er veldig interessant, siden jeg nylig leste om walstad-karet/metoden, som innebærer at karet ikke skal ha filter, men ha nok planter til at de bruker opp alle giftstoffer fra fisken og fisken gjødsler plantene. Og jeg fikk inntrykk av at det skulle ganske mange hurtigvoksende planter til for å klare dette, men 15 literen har kun noen stilker av noen planter og likevel tar de unna all ammoniakk.

Woo, jeg har et walstad-kar

Jeg har en smule dårlig samvittighet for Gul. Jeg ser nemlig hvor godt Blå og Rosa trives i sine tett beplantede kar, og Guls kar er nesten tomt, ingenting å undersøke.

Så jeg må få kjøpt noen flere planter til han, og jeg tror jeg vil ominnrede karet hans også. Jeg så nemlig et bilde av et annet kar på omtrent samme størrelse, som var mye penere enn mitt. Tror jeg skal prøve å få til noe lignende... Det burde jeg få til i løpet av helga. Jeg kommer seff til å poste før og etter bilder
Det er vel bare sånn det er, og jo mer entusiastisk man blir jo mindre forståelig blir det.


Hehe, jepp
Herlighet så nervepirrende! Jeg satt og fulgte med auksjonen for fisken 'min' på Aquabid, for å by helt i siste sekund. Hvis man byr tidligere fører det nemlig bare til at andre begynner å by og presser prisen opp, så ved å vente til det er ca ett minutt igjen kan man ofte få en svært god pris.

Så jeg oppdaterte siden med jevne mellomrom, og da det var 3 minutter igjen var internettforbindelsen min litt treg, så for å være sikker på at jeg vant bestemte jeg meg for å by da. Jeg skrev inn brukernavn og passord og maks bud. Jeg bruker alltid det samme passordet, så jeg tenkte jo at det var ikke noe problem. Men det var det. Feil passord fikk jeg beskjed om. Woot o_O Prøvde igjen i tilfelle jeg skrev feil, men neida. Så søkte jeg i innboksen min etter eposten som ble sendt fra dem da jeg registrerte meg, men den fant ikke noe, prøvde slettede eposter med samme resultat.

Så jeg fant frem Aquabid igjen og ba om å få tilsendt passordet, og satt deretter i spenning i minst 20 sekunder og ventet på motta eposten. Der kom den og jeg kopierte passordet fra eposten til auksjonsiden, og tenkte at nå må det da være for sent.. Men neida, budet ble godkjent med 17 sekunder til overs..

Hvordan jeg rakk alt det på 3 minutter aner jeg ikke, men jeg er hvertfall stolt eier av et blått HMPK-par Eller dvs, jeg eier det vel strengt tatt ikke før jeg har betalt for dem, men close enough
Jeg matet i 90 literen nettopp og oppdaget at de to siste kardinalene også er borte. Men jeg har begynt å mistenke at det ikke var sykdom som tok livet av dem... Med killiene og ancistrusene var det tydelig at de var syke, pga den bøyde ryggraden, men da kardinalene begynte å dø viste de ingen tegn til sykdom før de plutselig var døde.

Og jeg har sett ildhalen jage dem, men har aldri sett noe skade på dem, så jeg har tenkt at det hele er ganske harmløst. Men hva om det faktisk er ildhalen som har drept alle kardinalene? Jeg har ikke noe bevis for det, det er bare en mistanke....

Og det forklarer hvorfor de to siste ancistrusene jeg kjøpte døde innen to dager. De to jeg kjøpte før det var tydelig syke, men de to siste viste ingen tegn til sykdom, samme som kardinalene, og jeg vet at ildhalen likte å jage den store ancistrusen jeg hadde..

Jeg tror jeg skal gi ildhalen til dyrebutikken, hvis de vil ha den, hvis ikke får jeg se om jeg kan gi den bort..

Siden det nå er kun en ildhale og 3 pakistanbotia igjen i karet, ville det passet meg ganske bra at ildhalen forsvant, da kan jeg putte kampfiskhunnene i 90 literen isteden.. Ildhalen godtar nemlig ikke kampfisker, det er derfor de nå bor i et plastkar som står på gulvet på kontoret mitt..
Kom til at smaragdinakaret ikke har nok planter/skjulesteder i går, for både hannen og den ene hunnen tilbringer mye av tiden i skjul, og spesielt hunnen er veldig sky. Hun kommer knapt frem for å spise, og da må jeg stå helt stille for ved den minste bevegelse fyker hun i skjul igjen.

Så i dag dro jeg på dyrebutikken og kjøpte en hule, stor inni, men kun to små åpninger ut. Ikke akkurat naturlig, men det var det beste de hadde og den var billig.. (Dessuten spanderte typen) I tillegg kjøpte jeg masse planter. Gul fikk en stor bunt vasspest som jeg klippet i to for å gjøre dem kortere, 90 literen fikk en bananlilje (heter de det på norsk?) og smaragdinakaret fikk en bananlilje, en stor bunt wisteria, en stor bunt av noe annet som jeg ikke husker navnet på, men husker at danionyngelen var svært glad i en slik (til sneglene spiste den) samt hulen jeg kjøpte.

Karet er bare 48 liter, så i tillegg til plantene som allerede var der og to nye, store bunter er det nå ganske tett beplantet oppi der.

Og jeg merker allerede at fiskene stortrives. Den minste hunnen har hatt vertikale striper lenge, men hannen har alltid jaget henne og hun unngår han.. 10-15 minutter etter jeg puttet oppi hulen og nye planter kikket jeg inn til dem, og så den lille hunnen med mye tydligere vertikale striper enn noensinne tidligere, og hannen fulgte etter henne rundt i karet, men ikke på en 'jagete' måte, og hun virket som hun ville at han skulle følge etter henne. Hun svømte 10-15 cm, stoppet og snudde seg og ventet for å sjekke at hannen kom etter, svømte deretter 10-15 cm på nytt, og slik gjentok det seg til de forsvant blant plantene og det har blitt for mørkt til å se spesielt godt inn i karet...

Men det ser lovende ut og jeg håper på yngel i nær fremtid

Gul virker også som han trives bedre nå som han har mer planter, skal undersøke alt dette nye Har ikke fått ominnredet karet hans i dag som planlagt, siden vi var på kjøpesenteret mesteparten av dagen, men muligens får jeg tid i morgen.
Jeg glemte å nevne at jeg spurte hun som driver dyrebutikken om hun ville ha ildhalen min, og hun sa at hun kunne godt ta imot den. Hun visste også at de er ganske aggressive fisker, og jeg sa at 'ja min har blitt ganske aggressiv', så heldigvis har hun litt peiling og forhåpentligvis gir hun evt kjøpere råd om hvaslags kar ildhalen burde være i, eller ikke være i. Jeg skal levere han i morgen, og da skal jeg si ifra at den går helt fint sammen med botiaene, men ikke med små stimfisker, og håpe at han får det bra...

Jeg liker ikke å gi fra meg fisk, spesielt ikke til dyrebutikker hvor det er en god sjanse for at de ikke får gode hjem. Ikke fordi jeg er spesielt glad i fiskene, men fordi jeg føler et visst ansvar for dem, og fordi jeg vet at de har hatt det godt her hos meg og dermed vil en forverring være verre enn om de gikk rett fra dyrebutikken til et ikke så godt hjem...

Skal også gi henne noen eplesnegler, vil kvitte meg med alle de gule og kun beholde de med interessante farger. Glemte å spørre om hun ville ha dem, men er ikke verre enn at de kan bli med hjem igjen hvis hun ikke vil ha dem.

Og da jeg stod og ventet på å få betale tok jeg en rask titt på kampfiskene.. Og fant en cellophan double tail, dvs skinnende, nesten gjennomsiktig hvit, og en annen som lignet mistenkelig på en halfmoon. Har ikke sansen for verken cellophane eller double tail, men synes det er interessant at en slik fisk havnet hos dem. Hun har nemlig sagt til meg at hun aldri bestiller noe annet enn VT, siden butikken er ganske ny og hun vet ikke hvor stor etterspørselen er.

Halfmoon'en derimot har jeg tenkt til å kjøpe i morgen når jeg leverer ildhalen, hvis det faktisk skulle vise seg at det er en halfmoon. Hvor ofte kan man kjøpe en halfmoon til $7 lissom. I dyrebutikker som bestiller inn slike koster de som regel $35-40, og i betta showroomet som importerer kvalitets-halfmooner koster de nesten det dobbelte.

Etter at ildhalen har reist skal kampfiskhunnene flytte inn i 90 literen, men ikke før på tirsdag, for da henter jeg 4 unge hunner til. Vil ikke sette inn de to jeg har nå og risikere krangler, ikke bare mellom de to, men når nye fisker settes inn etter at de to har etablert seg. Så alle skal settes inn samtidig på tirsdag.

Jeg har også svært motvillig lagt ut Gul og Rosa i annonsedelen i flere fora. Jeg vil kun gi dem fra meg dersom de får gode hjem, og jeg kommer ikke til å gi dem til en dyrebutikk. Kampfisker har utrolig dårlig sjanse for å havne i noe annet enn bittesmå beholdere i dårlige hjem hos folk som ikke har peiling, og etter jeg har sett hvordan de koser seg her i karene hos meg, med planter og huler og det hele, klarer jeg bare ikke å utsette dem for noe slikt. Aller helst vil jeg jo beholde dem, men jeg trenger plassen. Jeg kan ikke kjøpe en uendelig mengde kar, for typen vil få fnatt og jeg har dessuten ikke noe sted å sette dem. Og derfor må noen vekk for å gjøre plass til andre. Blå vil jeg aldri klare å kvitte meg med, og Svart har jeg oppdrettsplaner for og siden Gul ikke liker jenter, og Rosa ikke er oppdrettsmateriell, må det bli de to
Meh, har visst ikke hodet med meg i dag. Alt jeg har postet kunne vært samlet i en post...

Anyway, her er bilde av smaragdinakaret med nye planter. Karet har ikke eget lys, kun morgensol, og plantene stortrives med det. Sneglene holder alger i sjakk, men algeveksten er overraskende nok svært beskjeden og ikke noe problem. Jeg brukte en leselampe for bildets skyld, for det er altfor mørkt til å se noe uten kunstig lys på denne tiden av døgnet.

Noe man ikke ser på bildet er javamosen som er festet til plaststeinen/hulen til høyre. Den var festet med gummistrikk en måneds tid, men sitter nå av seg selv og vokser ganske bra. Den nye hulen jeg kjøpte i dag er den tønnelignende saken til venstre. Jeg foretrekker naturlig, men som nevnt var det svært begrenset utvalg i begge dyrebutikkene vi var innom. Den er uansett ganske skjult av plantene.

Og siden bildet var på kameraet, poster jeg like gjerne et bilde av den første pusen min - Julie Har hatt henne siden jeg var 19. Det var kun meg og Julie i 4 år før jeg adopterte en pus til, og deretter flyttet inn hos typen her i Australia og anskaffet enda flere katter. Julie blir 8 år i mai, og er litt mer spesiell enn alle de andre pusene. Ikke at jeg er mer glad i henne, bare at jeg har kjent henne så lenge og har et helt spesielt forhold til henne
Da har vi vært og hentet 4 CT-hunner De er så små og søte Fikk også med litt IAL-ekstrakt og en mikroormkultur.

Skulle opprinnelig bare ha 3 stk, men miniatyrkampfisk ble nevnt i bettaforumet, og jeg nevnte at jeg hadde tenkt litt på å avle frem miniatyrer, og da sendte hun PM og sa at hun hadde en uvanlig liten hunn fra samme kull som de andre av normal størrelse, og spurte om jeg ville ha den.

Hun ser ut til å ha fått litt juling av de andre, halefinnen er nesten borte, som man kan se på bilde 1.

Bilde 2 er et gruppebilde. Den øverst til høyre ble litt uskarp, men hun er omtrent samme farge som den under, bare litt mørkere på hodet.
Og to bilder til, begge av samme hunn. Bildet forfra synes jeg ble litt kult, bare synd kameraet fokuserte på buken hennes istedenfor fjeset..
Hvor store blir miniatyrkampfisk? De er jo ikke så veldig store fra før heller. Nydelige fisker....lærer mye i tråden din....
Jeg tror ikke det finnes noen 'offentlig' miniatyrvariant for øyeblikket, så det er ikke noen bestemt størrelse som defineres som 'miniatyr'.

Men denne lille har en lengde på ca 1.5 cm, finnene ikke inkludert, mens de tre andre fra samme kull er ca dobbelt så store. De er bare litt over tre måneder gamle, så det kan godt hende hun vokser seg litt større etter hvert... Blir interessant å se, og muligens bruker jeg henne i oppdrett i fremtiden for å se om hun faktisk har et miniatyrgen, eller om det er andre grunner til at hun er så liten.

Jeg har måttet skille henne fra de andre. Jeg slapp de nye sammen med mine to andre i 90 literen, og sjekket dem ca 15 minutter senere. Alle svømte lykkelige rundt, litt småkrangling mellom dem, men ikke noe alvorlig. Denne lille derimot, hang helt i overflaten og rørte seg ikke og så ikke helt bra ut. Så jeg puttet henne tilbake i beholderen de kom i med litt IAL-ekstrakt og en dott javamose. Hun kan få være der til hun kommer seg litt, så prøver jeg å putte henne i 90 literen igjen om en uke eller to. Hvis hun fremdeles mobbes av de andre får jeg kjøpe et eget lite kar til henne så kan hun bo alene.

Hun har kviknet litt til i den timen hun har vært alene i beholderen

Jeg gir henne hvertfall ikke fra meg, det er hun altfor søt til

Bilde 1 viser beholderen hun bor i, bilde 2 viser hvor søt hun er og hvor opprevne finnene er, og bilde 3 er tatt med blits for da ser man litt bedre at hun faktisk er grønn
Min erfaring er at mange av miniatyrkandidtatene vokser på seg etterhvert.
Kan kanskje ha noe med at vekstdempende hormoner fra større individer som de har gått sammen med har stagget veksten. Så ikke vær for sikker på at du har miniatyrer før etter 5-6 mndr.
Jeg har lest flere historier i det siste om hvordan det er noen få fisker i et kull som er mye mindre enn de andre, og når de skilles og puttes i beholdere for seg selv plutselig skyter de fart.

Får se hva som skjer med lille Grønn. Jeg håper hun ikke vokser noe særlig mer, for hun er jo bare utrolig skjønn
Jepp, det står masse om det. Men nå har jeg "sett det". Alle mine fire pygmékadidater har blitt vanlige, om enn mindre enn alfaene.
Den eneste som ikke har blitt vanlig er den lille freaken med kun én brystfinne og analåpningen litt på siden. Den ser ut til å funke som en hvilken som helst fisk og spiser godt og er tilsynelatende tilfreds, så jeg har latt den bli med for å se hvor stor den blir til slutt.
Heh, det var da en litt snodig variant, men bra den trives og er sunn og frisk da
Lille Grønn har fått flytte inn i oppdrettskaret, og Svart ble flyttet til plastkaret der de to hunnene bodde. Oppdrettskaret er godt og varmt og filtrert, men med svært svak strøm, og passer derfor bra til en bitteliten, skadet hunn.

Karet der hunnene gikk har litt sterkere strøm, dypere vannstand og har ikke varmekolbe, derfor var det bedre at Svart som er mye større og helt frisk fikk bo der.

Grønn virker egentlig ganske pigg, med tanke på at mesteparten av finnene hennes er borte. Tror hun skal komme seg ganske raskt jeg. Hun har litt problemer med å skjønne når det fores, siden hun sannsynligvis er vant til å følge med på søstrene sine når det fores, og nå har hun ingen hun kan herme etter. Jeg prøvde frossen artemia, men den fløt rett forbi henne uten at hun brydde seg. Deretter prøvde jeg mikroorm men det ble nok altfor smått.. Til slutt fikk jeg henne til å spise HBH first bites. Mesteparten av bitene ble for små, men de største spiste hun med stor iver.

Og jeg har et problem med mikroormene mine. Sørøstlige Queensland er verdens maurhovedstad, og hvis man lar noe som helst mat/spiselig ligge fremme, den minste lille smule, invaderes man av maur. Jeg trodde ikke maurene ville være interessert i mikroormkulturen, men der tok jeg feil. Jeg fant den dekket i maur for en liten stund siden. Heldigvis er de lettskremte, og jeg bare knipset beholderen noen ganger så løp de sin vei, og jeg satte deretter beholderen i en tallerken med vann. Har sendt en PM til selgeren for å høre om hun har noen lure triks. Kan jo ikke ha stående masse tallerkener med vann...

Og noe jeg glemte å nevne i går er at jeg har funnet noen som vil ha Gul og Rosa, og som jeg håpte er det noen jeg kjenner og som jeg vet de vil få det bra hos Hun bor 25 minutter å kjøre herfra, og sier hun har en 21 liter og en 28 liter, begge med masse planter, og vil ha begge kampfiskene Yay

Da får Svart flytte inn i 15 literen, og den nye HMPK-hannen får flytte inn i 22 literen, når han ankommer.

Vet forresten ikke hva som skjer med HMPK-paret for tiden. De ble sendt fra Thailand på lørdag, og burde ha ankommet Brisbane for lengst. Jeg sendte epost til hun som styrer importen og spurte hvordan de hadde det og om de overlevde transporten og når de kunne hentes, men har ikke fått noe svar. Sendte enda en epost i går, siden hun har sagt at hvis hun ikke svarer innen 48 timer burde man sende på nytt, og enda har hun ikke svart...

Litt snodig, siden det står i betingelsene og vilkårene hennes at når fiskene har ankommet vil hun sende ut statusrapport og faktura, men jeg har ikke mottatt noen ting. Hvis jeg ikke har hørt noe innen fredag må jeg vel ringe henne...

Det dukket opp et diiiigert skumrede i 90 literen i dag. Vet ikke hvem som har laget det, men jeg mistenker Aggro. Hun har oppført seg som en hunn, med vertikale striper osv, men er aggressiv som en hann, så da jeg kjøpte h*n lurte jeg på om det var en liten hann jeg hadde, men kom til at det måtte være en hunn pga tidligere nevnte striper.

Men nå ble jeg altså usikker igjen... Vet at hunner av og til lager skumreder, men det var da en slik størrelse på det, i tillegg til at h*n er mer aggressiv enn de andre hunnene.

Det er ingen av de nye hunnene som jeg mistenker er en liten hann, men det er forsåvidt godt mulig, siden de fremdeles er ganske unge.. Men foreløpig er Aggro hovedmistenkt.

En annen ting jeg lurer på er om Aggro faktisk er av den ville typen av splendens.. Jeg har alltid trodd hun var mørk blå, men etter hun ble puttet i 90 literen som har skikkelig lys ser jeg at hun faktisk er brun og kjedelig, men med røde finner. Vet ikke om hun bare er en særdeles kjedelig oppdrettsvariant, eller om det faktisk er blandet inn noe vilt blod der...

Bilder av skumredet, bilde 1 er inni filterkammeret, og bilde 2 er et dårlig bilde av utenfor filterinnsuget.
Og her er noen bilder av den mistenkte:
Min erfaring er at noen har et mer naturlig utseende med tydeligere striper og mindre farger, mens andre ser ut som vanlige kultur-kampfisker.
Det står flere steder om kryssinger mot smaradina, imbellis etc. så det kan i grunnen være mye rart.
I bettaforumet mener de hun ser veldig feminin ut, og siden hun har hatt vertikale striper sammen med en hann heller jeg litt mot at hun faktisk er en hunn selv. Hun har nok bare noen 'mannlige' dager hvor hun oppfører seg annerledes

Vet ikke om jeg tør å la henne gå i 90 literen sammen med de andre, siden er hun er mer aggressiv enn alle andre, og jeg så at den lilla hunnen manglet en del av halefinnen i går kveld... Men da er det bare 4 hunner igjen oppi der, og kun 3 av dem er søstre, og man skal visstnok ha minst 6 hunner sammen og aller helst skal alle være søstre som har vokst opp sammen.... Får vel bare vente og se hvordan det går..
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap