Revestrekenes akvarieverden (side 55)

Pål, L066 ser vi mye til, noen av dem suser rundt i karet stadig vekk, og ja det er en liten Contradens som svømmer forbi på filmsnutten De mest skye mallene vi har i hus er faktisk Ancistrus sp L107, zebraene (som mange mener er veldig skye) ser vi mye mer til. Jeg har helt glemt å svare på mailen din, det har haglet inn med familie i hele sommer så jeg har liksom ikke fått gjort så mye av det jeg skulle Malakoff kommer sikkert til å regne bort er jeg redd, da er det godt vi har hotellrom
Nå har siste rest av familiebesøkende reist for sommeren og da er det vannbytter som står på timeplanen. Så langt har jeg byttet i hele stuereolen, på kjøkkenbenken og soverommet

[External Image]
I stuereolen er det en gruppe C. gossei, deriblant fem stk som kom i hus etter de første. En av disse er en voksen som var nesten helt hvit når vi hentet dem, i følge tidligere eier hadde den vært slik helt siden han fikk dem i fjor høst. Jeg har sett at den har fått mer og mer farge, og i dag ser den ut som en riktig gossei Lurer fælt på hva som forårsaket fargetapet?

[External Image]
to unge gossei

Ser nesten ut som om de har spedalskhet i ansiktet. hehe
Sikkert feil vannverdier, hvis den har hatt fargetap. Er vel det mest vanlige med de fleste fisk?

Ser frem til å treffe deg. Venter i spenning på svarmail.
Ikke noe å stresse med da jeg skal jobbe 06.45 til 21.15 imorgen...

Espen
Har dere noen concolor for tiden? Jeg mistet mine, og er lei meg for det enda. Flotteste fiskene.

Nå om dagen er jeg hos kjæresten i eiker og skal sette opp et lite kar her. Noen tips til hva jeg kan ha i en 30l som krever miminalt med stell ettersom han ikke er erfaren akvarist enda?
Lena, vi har desverre ingen concolor til salgs for tiden men jeg håper de setter i gang etterhvert Kirsebærreker er sikkert en fin art for kjæresten din, og kanskje en kampfisk? Vi har denne blandingen i et kar og med endel planter fungerer det greit, og noen rekeyngel vokser opp
Espen, hvis det var feil vannverdier som gjorde den ene gossei'en hvit så burde vel de andre blitt slik også? Det er ihvertfall kjempeålreit at den har blitt like fin som de andre.

[External Image]
Bildet yter ikke gossei'en rettferdighet... men de har vinrødt fargeskjær i hodet og blåturkis nyanse på kroppen, finnestrålene er skikkelig knall guloransje, skikkelig fine er de

Nå har jeg forresten sendt deg mail, og så sees vi i morgen eller onsdag
Kan nok komme godt med med hotellrom ja, har sjekka Yr, og det er ikke allverdens lovende... Men det har vært bedre vær i SFJ enn her i øst nå, så det kan jo slå an....
L066 er absolutt en og sette på lista ja Men flotte Contradensene og.... Dere må kose dere på festival
Gossei er helt klart en cory som står på ønskelista.
Plussmedlem
Flotte Corydoras. Dessverre for få akvarier til særlig flere arter nå... *sukk*
Da er det bare en ting å gjøre Anders, flere reoler på akvarierommet ditt ))
Plussmedlem
Rita Revestrek
Da er det bare en ting å gjøre Anders, flere reoler på akvarierommet ditt :)))


En dag, en dag skal jeg få overtalt dem (foreldre) til å få kjøpe meg en dobbeltreol. En dobbeltreol med 6x85 litere eller liknende... må bare vente noen få år! :p Vel, jeg får prøve å kose meg masse med de artene jeg har (og de som ankommer...) og oppdrettsforsøk, selv om det er mange arter man ønsker seg. Det blir aldri nok, jeg trodde jeg hadde mer enn nok når jeg fikk reolen med 3 akvarier i høst jeg.. :o
Klart du kan ha mye morro med de karene du har, og så lenge du har det store i tillegg er det jo bare å bytte på hvilke arter du prøver å få i lek i artskarene
Alle coryene er opp og ned ruten hele tiden.
Av L- mallene er comptaene samt den ene store L-333 mye fremme.

takker igjen for flotte fisk og en flott fiskeprat.
Alltid velkommen tilbake til kaffe og fiskeprat. Kanskje etter Brazil turen deres. hehe.

Espen
Supert at fisken trives Espen, og vi tar gjerne turen innom deg igjen
Jeg håper de to L333 er en av hvert kjønn, den ene har ihvertfall holdt til i ei hule mens den andre har vært litt her og der i karet.
Etter fem dager borte fra karene er det alltid spennende å se hvordan det har gått med fisken. De var nok sultne når jeg kom hjem men ellers har det gått bra I går byttet jeg vann i alle kar på akvarierommet og de tre på soverommet. Ingen store nyheter der bortsett fra egg i mosen i "coryoppsamlingskaret", der går det ambiacus, robineae, adolfoi, polystictus og metae... regner med at det er metae som har vært i farta, de er ikke så nøye på om de er i artskar eller ei

Stuereolen og kjøkkenkarene får vannbytte i dag, men jeg har kikket litt i karene:
Jeg så en yngel som hadde fått haleflekk og begynt å bli sølvfarget i hastatuskaret, kult Tukano lekte i går og gossei viste lekstendenser

[External Image]
Ihvertfall en Blue Pearlreke har gått med store egg under buken, jeg håper jeg ser noen minireker når jeg skal bytte vann i karet i dag. I mangel av kamera her hjemme legger jeg inn et eldre bilde

Vi har kjøpt oss fem Leporacanthicus triactis (L091) så nå må 375l ommøbleres til dem før Atle kommer fra Bergen i morgen. Denne mallearten er bare superflotte, men er revirhevdende overfor artsfrender og annen bunnfisk så det blir en ny erfaring for oss.
Det var en flott malle ,utrolig stilig mønster på finnene,kjempekul
Ja, ikke sant, så nå er det bare å brette opp armene og begynne å tømme 375l... og det blir litt av en jobb er jeg redd, det er mange maller som skal fanges inn og flyttes Jeg må nok prøve å knipse noen bilder av nykommerne i kveld, før de havner i karet
[External Image]
I dag var Sussi hjemom en snartur med kameraet og da benyttet jeg sjansen til å ta bilde av en hastatusyngel Etter finneutviklingen kan den være rundt 3-4 uker hvis man sammenligner med annen coryyngel, men jeg har lest et sted at hastatus vokser raskt og hunnene er kjønnsmodne allerede i en alder av fem-seks mnd så kanskje den er eldre.

[External Image]

nok en gang flotte bilder.
Satser på at noen slike nurk kommer frem i mine kar også.

I dag blir det grilling.

God sommer videre.

Espen
[External Image]
Dette er den største Pseudacanthicus cf. leopardus'en vår, en råstilig fisk på 18-20 cm

[External Image]

[External Image]
og så ett par bilder av nykommerne, fem unge Leporacanthicus triactis der den største er 10 cm lang.

[External Image]
Triactis er ikke helt kullsorte før de blir eldre, denne er ekstra blek fordi den er stresset (derfor ble det bare ett hurtigbilde før tilvenning til nytt vann). Så fort de havnet i karet farget de ut og ble så sorte som alderen tillater dem
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap