Inger Annes akvarieprosjekt (side 55)

Endelig har jeg fått ja fra en bank! Men det måtte jeg jammen jobbe for! Takk og pris for småbanker med vett til å bruke skjønn. De er den eneste banken som har tatt hensyn til at jeg vil få bedre råd dersom jeg flytter. Jeg tviler likevel på at jeg får boligen, da jeg ikke kan gå særlig høyt, og det var mange på visningen. Men det er i hvert fall en lettelse at jeg har muligheten til å tenke flytting. Kryss fingrene for meg, for budgivningen er allerede i gang! Og første bud på huset har kommet. Det er ikke lenge før første bud fra meg blir lagt inn.
Så bra ,krysser alt som krysses kan
Gratulerer med lån, og lykke til med hus
Wow! Lykke til, og her krysses alt som krysses kan ;D
Det ble ikke noe nytt hus på meg. Budgivinga var så heit at jeg aldri rakk å få sendt avgårde bud selv. Hver gang jeg hadde fylt ut budskjema, men før jeg rakk å sende det, var det et nytt bud som overgikk det jeg hadde tenkt å gi. Tre skjema har jeg ikke rukket å sende avgårde. Stakkars Kaisa ble stresset, der jeg føk fram og tilbake mellom PC-en og skriver/scanner. Hver gang hun la seg til rette inntil meg, spratt jeg opp igjen. Og jeg, jeg har ikke rukket å komme ut av nattkjolen ennå!

Vel, nå vet jeg i det minste at sjansen er der, om det skulle dukke opp noe nytt, og det i seg selv er oppmuntrende. Nå kan jeg i stedet ta opp tråden igjen på oppdrett av mandariner og peppermyntereker. Jeg skal fylle i vann i reketrommelen i dag, og sette den igang, for å se at det funker, og for å få skylt ut støvet av aragamaxen (aragamax er bunnsubstrat til bruk i saltvann). For de som tror at rådasand støver, så er det ingenting mot hva aragamax gjør. Vannet blir melkehvitt, og forblir melkehvitt i mange dager. Det er heldigvis trolig er en stund til rekemor er klar for å avgi larver, men det er greit å få testet ting godt først. Tegnet på at rekemor er klar, er forøvrig at eggene blir grønne. Men det jeg ennå ikke vet, er hvordan jeg skal få fanget den reka! Hun bor under den levende steinen, og kommer bare fram i mørket. Jeg har ingen mulighet til å røske ut steinene heller, så dette kan bli en spennende jakt.

Det går fortsatt like elendig med phytoplanktonet. Det har aldri blitt noe mer enn et svakt grønnskjær på vannet. Frustrerende!
Bedre lykke neste gang,du er i hvertfall i gang nå og det er jo noe det og

Jeg bor godt og trygt her jeg bor også. Jeg har et bra hus (med unntak av naboen) - det er bare Askim jeg ikke trives særlig med. Så det er ingen hast. Jeg har nå bodd nesten 10 år i Askim, så sånn sett er jeg godt etablert her. Men jeg lengter jo tilbake til Trøndelag.

Som jeg gjettet, har ikke Gjedden Jonathan (sånn som nye lesere kommer til å lure på det navnet! ) forsøkt seg på å yppe mot Bart. Bart er så mye større, så det er ingen vits i å forsøke engang. Men jeg lurer på om det er Jonathan som romsterer rundt i de ledige hulene. Det er i hvert fall noe brunt, og de andre ancistrusene har sluttet med sånt, siden de vet at Bart (og ikke minst Askimskogen) er de ubestridte lederne, og leder=huleeier over hele karet. Bart ligger forresten så dypt inni hula i dag, at jeg lurer på om han ligger og vifter på noe igjen.
Synd det ikke ble huskjøp denne gangen, men det finnes da flere fisk i tanken, hehe. Har du fått et lånebevis fra banken? Slik at du har et fast beløp du kan ta utgangspunkt i, i stedet for å snakke med banken for hvert hus du vurderer å by på?

Blir langt til nærmeste reale dyrebutikk når du flytter da. Men bare 3 timer til Trondheim, hehe.

Husker det var rart å flytte fra Østfold med Dahls Dyrerike og andre store fine butikker med mye fisk til Steinkjer med en eneste liten standard dyrebutikk...

Kommer du til å selge unna noe fisk og kar, eller skal du ha med deg alt?
Hvis jeg flytter, tar jeg med mesteparten. De eneste som jeg vet jeg vil selge, er schultzeiene. Og så blir det nok en del halvvoksne coryer (mest duplicareus) som skulle ha vært solgt for veldig lenge siden. Men hvem vet når/hvis det blir flytting? I Namsos er det én dyrebutikk, en Tropehagenbutikk. Den er ikke veldig bra, det jeg har sett av den. Men det kan jo hende jeg kan oppdra den.

Jeg har ikke fått lånebevis (prosessen har jo gått veldig kjapt), men jeg har nå kontaktperson i banken der, og telefonnummeret, slik at jeg kan ringe han direkte om det dukker opp noe igjen. Det tar trolig lang tid før jeg kan finne noe nytt der oppe. Prisene er ganske høye, og jeg har ikke råd til mye. Jeg har fulgt med på boligmarkedet der oppe ganske lenge, så jeg vet hvordan ting ligger an. Jeg har tittet litt på en annen en, men tviler på at den blir aktuell. Den er så ferskt lagt ut for salg, at det ikke er laget prospekt ennå. Men i utgangspunktet ser den ikke ut som noe jeg vil kjøpe - men jeg bestemmer meg selvsagt ikke før jeg har lest prospektet.
Hahaha! Jeg har kjøpt meg iPhone i det siste, og morer meg med Auto Corrects morsomme påfunn. Nå skulle jeg skrive namdaling, og det ble rettet til mandarinegg. Det er tydelig hva jeg har skrevet om i det siste!
Snakker om sola: Jonathan har faktisk vært i basketak i kveld. Først knuffet han med det som må være Bartolfsen. Så knuffet faktisk en av dem med Bart. Jeg er ikke helt sikker på hvem som knuffet med Bart, da Jonathan og Bartolfsen er omtrent like store, men jeg tror det er Jonathan, da Bartolfsen normalt ikke knuffer med Bart. Sissimor: du har all grunn til å være stolt av tøffingen, som nå altså forsøker å sette seg i respekt her, i dette testosteronbefengte karet.
Jeg sa jo at Jonathan var en hissigpropp! Er så godt å vite at han er hos noen som bryr seg så godt om godgutten min, og at han får muligheten til å være ordentlig ancistrus ;D

Den auto correcten din er jo bare tidenes. Tji, hi...
Ja du er heldig med det testosteron karret ditt, her har vi kun hunner. En godt voksen dame, en yngre dame og en L 144 dame.
Er på leit etter en hann, men det er lite av fullvoksne hanner på markedet.
Det hadde vært litt trivelig med småtasser på glasset igjen.

Ønsker deg masse lykke til med leit av hus, budgivning og hele den karusellen der.

Ellers er det masse flotte hus like over grensa da, og det til gi bort priser, ferdig opp pusset, med tårn og vindeltrapp og stor hage og....ja



Yngelkroken min på kjøkkenet, er i ferd med å bli en saltvannsoppdrettkrok.
[External Image]

Reketrommelen med vann i. Nå mangler bare å blande i salt, og at rekemor blir fødeklar (eller rettere sagt klekkeklar).
[External Image]
Reketrommel er en morsomt ord !

*overtrøtt*
Hehehe! Det er forresten en morsom sak også. Det er litt av et syn når det sakte svever rundt en bøling med mini-mini-reker inni en slik en.

Jeg er litt furten i kveld. Jeg skulle gjøre dagens vannbytter, og det UTEN en alltid vannlekkende hevert. Historien går nemlig slik. Jeg bruker en billig hevert med pumpe på (kjøpt på Biltema), festet på en hageslange som går til sluker på badet. Det fungerte helt ypperlig fram til heverten begynte å lekke før sommeren i fjor. Heverten er ikke særlig solid, og denne var rett og slett utslitt. Hver gang jeg byttet vann, ble det en ganske stor dam på gulvet. Så i sommer kjøpte jeg altså en ny. Stor ble derfor skuffelsen da det fortsatte å komme vann på gulvet ved vannbytter, selv med den nye heverten. Og det tiltok. Like før jul fant jeg årsaken: det var jammen hull på denne heverten også. Så i jula kjøpte jeg atter en ny en. Nå har jeg vært så sidrumpet at jeg ikke at byttet til den nye heverten før i kveld. Vel, jeg kan i hvert fall melde at denne ikke lekker vann. LUFT derimot, lekker den, med det resultatet at den stopper ganske fort igjen etter jeg har pumpet den igang. Men det er vel straffen for å bruke en billigdings. Jeg har nå forsøkt å kline på silikon på strategiske plasser, men tviler på at det funker. Og jeg merker hvor hjelpeløs jeg føler meg når mitt vanlige vannbyttesystem ikke fungerer.
Vannbytte
Har du vurdert noe slikt som JBL Aqua In and Out ? Litt dyrt, men det kan nok forenkle jobben. Jeg vurderer det, men neppe før til sommeren en gang.

Alternativt har du jo noe slikt som omtales
i denne tråden som jeg bruker på mine...

Håper du finner en løsning som funker
Jeg brukte In&Out før. Faktisk er halvparten av ut-slangen rester etter den. Men det er så dårlig vanntrykk i kranen her, at det blir lite futt når man skal tappe ut av karene, særlig når jeg skal tappe ut av karene som står nederst i reolene mine. Dessuten går det for mye vann til sånt. Løsningen jeg bruker i dag er den jeg har kommet fram til at er den beste - i hvert fall så lenge heverten er tett. Den er enkel å få igang (pumper bare litt), det er mulig å sette en svampbit på tuten (for å hindre at yngel eller reker blir med ut), og den står så fint i karet, helt av seg selv (så jeg slipper å holde). Den første heverten varte faktisk ganske lenge, og jeg var kjempefornøyd. Jeg ville ikke ha vært den foruten.
Pro/con in and out
Hmmm, da vår vi se om jeg tar sjansen på å investere. Trykket her er godt nok i og for seg, men har har ikke lyst til å bruke for mye vann - heller mer (no pun intended til at jeg tar inn det jeg tar ut, ikke mer, ikke mindre. Så får jeg heller fortsette med å bære bøtter inn og ut Er ikke så mange det er snakk om for min del og hevert/slamsugeren min funker greitt til mitt bruk. 10-12 liter fra 30 literen, 10-15 liter fra 50 literen og 40-45 fra 190 literen en gang i uken - så lenge ikke noe er på gang med vannkvaliteten overlever jeg greitt er ikke snakk om mer enn en 5-6 bøtter...

Hadde jeg hatt flere reoler på reoler på et akvarierom hadde jeg nok hatt mer behov for en enklere/bedre løsning.

Fant forresten et bilde av den jeg bruker, koster 99,- på Midtun Zoo, så sikkert noe lignende andre steder også...den har også begynt å lekke litt, men så snart jeg finner ut av hvor så er det fram med duct-tapen og fikse det
Termometer
Hei.

fant noe termometer relatert i denne tråden, og tenkte jeg skulle benytte meg av kunskapen til medlemmene her inne.

Er en lit kreativ skjel, og har 4 kar jeg passer på for poden.
Er utdanet kokk og vant med sikt å skjyt ir termometer ( de har en feilmargin på 0, 3
grader Celsius) , og lurte på om de var noe i vegen for å bruke disse?

De andre termometerene blir lit vanskelig å lese etter hvert, her kommer tempen klart å tydelig på display.

Noen inspill?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap