Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 55)

Plussmedlem
Egentlig så har jeg veldig lyst på kulefisk. Bare èn, men da måtte den fått eget akvarium, og det er jo ikke mulighet her :p Men har lest litt om kulefisk, og de er skikkelig KULE fisker, hehe
Nå ble det ro i karet!
Åh, så fint det ble nå! Litt stusselig beplantning etter den store håvmassakren, men flott med kun en levendeføderart! Det eneste fargeinnslaget er litt orange, ettersom flasteparten av sverddragerne er grå og svarte synes plutselig SAEr og Coryer mye bedre. SAEne holdt på å ta sin død av alt rotet, de lå under hvert sitt blad helt fargeløse stakkars. Men nå er alt i orden, de har fått trøstemat og stimer så flott atte.

De nyinnflyttede har ikke akkurat forspist seg, og stuller rundt uten å bry seg om at sjefen er på vakt. Den nye sorte er av den nokså digre typen, forrige herre på den størrelsen gikk helt amok og drepte til og med velvoksne SAEr så det er best han er grei. Rart, vi har jo flere små grupper i forskjelige farger, og de holder seg til sin egen familie på en måte. Sjefen har fire damer så han er veldig travelt opptatt med gjeting av frøkner som synes nye beboere er spennende. Og den rare vi kjøpte som var helt hvit med sort hale er ikke det, han er knall rødorange med sort hale...

Vi har ikke hatt mye hell med kjøp av nye Xiphophorus, så nå krysser jeg fingrene for at det går så bra som det ser ut til!

Lit spamming, de sto utrolig nok litt stille med en gang de ble sluppet ut :o)

Sjefen og den nye herren med harem
[External Image]

Liten, lys og vakker
[External Image]

Med dame
[External Image]


To nysgjerrige sjefsfruer
[External Image]

Mye nytt
[External Image]

Når det sto XL i lista til Thor tullet de ikke! SAEn er nesten helt utvokst…
[External Image]
Virkelig pene de der altså, og plutselig fikk jeg lyst på flere levendefødere alikevel...
Åh, pene !
Planen min var egentlig en tur til Dahls Dyrerike i dag, men så ble det ikke det likevel. Vurderer sterkt auksjonen på søndag, selv om jeg frykter at det kan bli kostbart. Har vært på auksjon i Moss før... ikke hjelper det at Dahls holder åpent etter auksjonen heller, hehe.
Du jo komme Cara79! Jeg er den skrekkelig høye blondinen med grånt villsauhår, det er så gøy å prate direkte helt live med folk man følger med på her inne! Eplekake skal jeg bake også, hvis jeg noensinne finner igjen melet og aprikossyltetøyet...

Forrige auksjon var i alle fall ingen straff for lommeboka, dro med meg F1 Corydoras caudimaculatus fra Rita for skampris, og det var ikke rare greiene jeg fikk for planter som burde ha kostet skjorta. Auksjoner blir jeg aldri klok på. Det er jo moro!

Og denne gangen er det ekstra spennende, har høye forventninger til den nye vrien med kun levende på auksjonen. Vi er jo satt opp med nokså kunnskapsrike og taleføre auksjonariuser (heter det det? Auksjonarier høres like rart ut...), håper de får tid til å snakke om objektene denne gangen. Rene akvaristskolen på klubbkveldene i alle fall.

Så det er ikke snakk om annet, jeg kan ta vare på lommeboka di jeg, men komme må du jo!
Hvor (hvilket lokale) er det auksjonen til søndag holdes hus?
Plussmedlem
mona o
Hvor (hvilket lokale) er det auksjonen til søndag holdes hus?


Verket Skole, ikke langt fra Dahls...
Veldig lett å finne Mona, kjør til Dahls med ikke sving inn på parkeringsplassen, bare fortsett rett fram forbi senteret så ser du skolen på venstre hånd litt nedi veien. Med reol like rundt hjørnet kan du vel ikke gå glipp av denne ;o)
Æhemm...

Det var vel en liten skriveleif her Linda, skolen ligger på venstre side av veien.
Takk Sigmund, ikke nå mer. Godt du passer på meg :o)

Stressa, skal bake eplekake, men på kjøkkenet er det ikke stort annet enn en akvariereol og halvveis fjernet tapet. Kaka blir sikkert best hvis jeg venter til lørdag, og innen da er sikkert alt i orden igjen :o)

Det er forøvrig fortsatt fred og fordragelighet i Juwelen, og alt ser bra ut i de andre karene. Krysser fingrene, for det passer egentlig veldig dårlig med problemer akkurat nå. Ove er superstressa og skal være forlover i bryllup i morgen, skjorter skal strykes og - har vi husket gave tro? Og ekstraa minnekort til kameraet, de tror visst at jeg skal ta bilder. Håper de ikke tror jeg skal ta annet enn stemningsrapport!

Det er kjøkkensakerogting over alt, og de som bygde huset slurvet ikke akkurat da de tapetserte. Er nå nede på aller innerste tapetlag som sitter noe så inderlig fast, gir helt opp fjerningen og har brukt dagen på å finne sparkel-på-rull. Det er vi visst ikke alene om å tenke at kan være en lur ide. Jeg hadde egentlig sett for meg at alt var klart til maling lørdag morgen...
Ettersom jeg har smakt din eplekake før, er det bare å forberede kroppen med dobbel dose Metformin for å unngå kjempestigning i blodsukkeret!

Var innom Dahls idag og ble shanghaiet til å notere salgspris og selgernummer på søndag. Altfor mye stress for gamle menn. But, a man´s got to do what a man´s got to do
Klarer ikke å la være det lille strøket med aprikosmarmelade, og eplene er søte i seg selv. Godt du er forberedt denne gangen, vil helst ikke ha noen death-by-apple-cake på samvittigheten :o)
Linda W
Klarer ikke å la være det lille strøket med aprikosmarmelade, og eplene er søte i seg selv.

Er det et triks i eplekakeoppskriften din? Få høre! Jeg baker ikke mye, men akkurat eplekake hender det jeg lager. Voldsomt populært her i huset.
Helt hemmelig altså Mona, men du har jo delt så mange akvarietriks at du får den, her er en spennende glasur til langpanneeplekake:

Kok opp 3 dl aprikosmarmelade og 4 ss vann, smør på med en gang kaken tas ut av ovnen, begge deler må være glovarme, etterstek i 10 min. Og på eplekaken drysser jeg skivede mandler før den settes i ovnen, det er noe med de stekte mandlene og frisk aprikos-smak og epler og sukker og kanel. Ikke akkurat lavkarbo, sendte stakkars Sigmund ut i en nær-døden-opplevelse. Han holder bedre øye med blodsukkeret når jeg har med kake på klubbmøter nå ;o)

Et annet triks er å blande solbær eller blåbær i eplepai, det blir også en gøy variasjon, særlig hvis den serveres lun med vaniljeis...
Takk for tipset, jeg skal nemlig lage eplekake i morgen. Lokalavisa stilte med en oppskrift på eplekake i dag, så da prøver vi den oppskriften, med med din finish Jeg har to oppskrifter hjemme som er brukt mange ganger, men en ny variant er alltid greit å teste ut.

Jeg blir litt skeptisk bare til lokalavisa sin oppskrift... det står bakepulver i ingredienslisten, men de har glemt å nevne noe i oppskriften når og hvor det skal blandes inn. Jeg vet jo at det blandes i det tørre før alt vispes sammen, men jeg blir litt sånn skeptisk og tenker "Hva mer har de glemt å nevne" liksom

Uansett, takk igjen, skal prøve med et strøk appelsinmarmelade i morgen. Vi skal ha vaniljeis til kaka

Sorry off topic her, glemmer helt at jeg sitter og babler i en annens personlige tråd

Linda W
Veldig lett å finne [B]Mona[/B], kjør til Dahls med ikke sving inn på parkeringsplassen, bare fortsett rett fram forbi senteret så ser du skolen på venstre hånd litt nedi veien. Med reol like rundt hjørnet kan du vel ikke gå glipp av denne ;o)


Reolen min kom ikke i dag heller, så jeg dropper auksjon. Det blir for nitrist å sitte der og se den ene fristelsen etter den andre gå under hammeren, uten å kunne by eller ta det med seg hjem :p

Åh som jeg gleder meg til den reolen kommer nå!!! [External Image]
Min er en egg-og-sukker-hvitt-røre, da vispes eggene i ett og ett, og det tørre sammen til slutt. Skravle er vel lov i personlige tråder, og helt off topic er ikke kake til storauksjonen. Det er en akvarieklubbauksjon tross alt ;o)

Trist du må vente så lenge på reol! Men det kommer flere auksjoner, og flere muligheter for skravel ansikt til ansikt...

Som vanlig før storauksjon sker det noe i et kar, så det blir ikke storsalg på meg. Og nå er det i 54-literen med milleri og caudimaculatus! En av milleridamene sliter noe helt aldeles forferdelig, er bra sjuskete og ser ut til å ha slitt seg åpen under fødsel. Dette er vel den siste av de tre vi kjøpte for et år siden, så det er ingen krise sånn sett, men jeg liker slett ikke at noen har grumsete finner i det karet. eSHa er tilsatt. Vannskift må vente til i morgen, jeg har flere hundre bilder fra et bryllup som må lagres og ordnes litt med.

Veldig moro å ta litt actionfoto da. Men altså - kan man egentlig sette seg på gulvet i midtgangen i en kirke for å få med alt midt under en vielse? Blits kan man jo ikke fyre av hele tiden etter min mening, og da var det bare makroen som kunne brukes i en tusmørk kirke, det objektivet krever en helt latterlig lang avstand for å få med mer enn skotupper eller nesetipper...
Klar for storauksjon!
Puh. Har brukt dagen på å vaske tak og pusse vegger på kjøkkenet, og skrelle epler til auksjonskake. Kaka ble bra den, men da jeg kom opp fra kjelleren etter å ha satt den til kjøling ble jeg litt skuffa kjente jeg, det nyskurte kjøkkenet var tåkelagt av sur røyk. Glemte plata! Og la fra meg grytevotten - akkurat der selvfølgelig. Jaja. Ny dag i morgen, nye muligheter...

Har pakket ned røtter med planter og sugekopp, fisket opp noen reker og litt snegler, det får bli med det denne gangen. For nå er jeg litt sigen og har tenkt å sette meg helt stille ned i sofakroken med rødvin og Mandelstang og bena høyt. Må ha igjen litt krefter til i morgen, det blir også en lang dag. Men mer gøy enn kjøkkenvask!

Har med meg egenprodusert løpehjelp da, Jon Inge er klar til innsats og helt fullstendig uthvilt :o)
Tilbake etter en fin dag som ble lang nok med bare levende under hammeren. Koselig å få pratet litt med Rita og andre man vanligvis skriver med, og det ble to fiskeposer og litt planter med hjem. Mens lappene lever:

8 Corydoras pygmaeus
8 Poecilia reticulata utstilling "blond undersverd"
Pistia og noe mystisk gressaktig jeg ikke husker hva het, selger 25 hadde ikke merket posen.
6 Anentome helena, snegler fikk jeg ikke solgt, så da måtte noe gjøres.
Fissidens fontanus fra Bjørn (Humunuku), jeg har selvfølgelig glemt hvilken blå Neocaridinia med gule øyne som muligens kan dukke opp i den...

Ble med opp til Dahls etterpå, og fikk bekreftet at det er Sturasoma aureum jeg har. Ble også helt forelsket i et Betta jeg ikke husker hva het (var det albimarginata tro? Litt ET ihvertfall...), men det ble en fiskesort mer enn jeg har plass til, så jeg får bare håpe den blir der en stund. Revers trio hvis man skal ha mer enn to, det må jeg huske på. Og jern i vannet, men det er jo ikke noe problem her. Hodet blir helt fullt av informasjon etter en sånn dag :o)
Gratulerer med nye fisk på auksjonen i dag, pygmaeusene var bare skjønne, jeg håper du legger ut bilder av disse etterhvert.
Og du fortjener skryt for den eplekaka, det ble en del stykker på meg og jeg ble faktisk til og med mobbet litt på slutten av dagen for at jeg i alle pauser gikk og gumlet kake.. :b

Kjempekoselig dag, og jeg tror nok det blir å melde seg inn i moss akvarieklubb, det er jo bare trivelige folk og godt humør overalt
Takk Marita! Guppy har jeg bestemt meg for aldri å ha mer, men nå når disse herrene har fått tilbake fargen tar de helt pusten fra en stakkar så det får våge seg. Bettina overtar Limiaene, da blir det plass over hodet på venezuelanusen. Og så tror jeg det blir Nannostomus over hodet på C142...

Minicoryene har ikke noe sted å bo, tømte en tolvliter for grenmaller, og nå kan jeg plutselig ikke huske om jeg kjøpte fem eller seks. Håper det bare var fem, ellers sitter det en dandert på en rot i en pose eller gjemt i en boks med javabregnestiklinger uten luft eller noe annet. Det ha vært fem, de var jo ikke akkurat gratis. Har ikke notert antallet, det var en dum forglemmelse!

Bilder skal det bli, i kveld skal de få henge i pose og få en skvett vann i ny og ne, det var rimelig kaldt i posene innen de kom hjem. Men så fyrer jeg løs, håper de ikke er kamerasky :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap