Anders' akvarierom [NR. 1] (side 55)

Plussmedlem
Jada, den 19 literen er sikkert fin til yngel. Putt de gjerne oppi der, eneste utingen er at du kanskje får litt mindre oversikt over dødsfall og sånt, men jeg syntes personlig likevel at yngel i innredet akvarium er ganske greit.

Tror ikke jegersneglene gjør noen skade, de spiser bare restemat.
Bruk gjerne brusestein.

Og ja, gylne egg=befruktning, så dette blir bra!
Plussmedlem
Det er en god stund siden mine nyeste Coryer kom i hus nå, arten er CW032. Det ser ut til å gå greit med dem, de har nok lagt på seg en del, bartene har vokst ut igjen og ting er bedre enn når de kom i hus. De var tynne og skrøpelige, barter hadde de nesten ikke...

Men den ene, den tynneste og minste av dem alle var virkelig dårlig. Det tok ikke så lang tid etter at de kom i hus at jeg oppdaget at den ikke var frisk i det hele tatt! Den hadde ikke balanse i det hele tatt virket det som, når den svømte over bunnen var det liksom "i ring". Det var fælt å se på. Hadde sett fra starten at denne var ikke så hyper som de andre, men etterhvert så jeg altså at denne var alvorlig syk. Den spiste litt, ikke så mye, og den virket ordentlig slapp. Jeg var ganske sikker på at det ville gå den gale veien, for det så slett ikke lovende ut.

Nå derimot ser det litt bedre ut Krysser fingrene, får litt dårlig samvittighet om jeg mister noen av disse; det er bare noen få i Norge som har arten! Problemet er jo at jeg selv bare har fire eksemplarer, og jeg tror nå at jeg ikke har hunner, heller. Ser ikke sånn ut.

Nå fortsetter jeg og håpe på at den syke klarer seg, men det ser altså ut til at det går mye bedre med den nå. Det hadde jeg ikke forventet for en stund siden
Jeg krysser fingrene for den skrøpelige! Kanskje vi kan supplere gruppen din med en av det kjønnet du mangler, det er jo ikke så enkelt å få til oppdrett uten hunner
Plussmedlem
Dere er noen vennlige sjeler dere, Rita, hjertelig takk for tanken! Hadde jeg kunnet skulle jeg slengt meg i bilen og kjørt til Dokka i dette minutt eller neste, men dessverre har jeg ikke den muligheten. Enda.
Hannene her hadde iallefall blitt spinnville, og den skrøpelige ikke lenger skrøpelig. Hehe...

Det hadde vært fantastisk å kunne kjøpe en hunn av dere, men jeg syntes det er litt trasig med den sjeldne arten der, da må dere isåfall ha en god gruppe, da...
Du har helt rett, det er ikke så lett med oppdrett når man bare har hanner. Tror ikke jeg har klart det. Når jeg tenker meg om, så er det vel egentlig... umulig? He-he

Vi kan mailes eller noe om det etterhvert, så kan dere se på det selv også Kanskje jeg treffer dere på noen auksjoner denne høsten eller til våren, for eksempel?
Jeg vet ikke helt hvordan det blir med auksjoner i høst, helgens Oslo-auksjon kræsjer ihvertfall med hundeutstilling på Hamar. Kanskje jeg tar turen til Moss 18/11. Vi har ikke noen stor gruppe men en hunn kan vi nok avse, det er jo om å gjøre å få frem flere oppdrett på denne arten
Plussmedlem
Skal ikke til Oslo jeg heller, men Moss blir det (tror jeg). Kan snakkes nærmere om det, som sagt

Utrolig snilt er det uansett, blir det oppdrett kan jeg i det minste love dere noen ungfisk som takk (hvis dere ønsker fler)

Tenk nøye uansett før dere bestemmer dere, dere trenger jo ikke love noe enda!
Plussmedlem
Jeg virker kanskje veldig forventningsfull nå, men jeg er ikke det før jeg ser noen ordentlige tendenser. Likevel, mine to CW006 har en litt spennende og spesiell oppførsel i dag De er ikke så sky som vanlig, henger sammen hele tiden og jeg lurer på om jeg faktisk så den ene klenge litt på den andre...! Dette skjedde under en rot, så jeg så ikke særlig godt, men hvem vet...? Hvis jeg er så heldig å ha begge kjønn representert, kan det jo skje noe. Det kan jo hende de er litt påvirket av vittatus'ene som har holdt på med artige saker en stund (de går i samme akvarium)

Håper at det kan skje noe, for de er bare to og jeg skulle veldig gjerne hatt en større gruppe av CW006. Og hvis èn faller fra nå er det for sent. Skal de "gjøre det" må de sette i gang med det samme

Håper jeg ser noen tydelige lekstendenser, da vet jeg at begge kjønn er representert. Da blir det virkelig spennende!
Plussmedlem
Yngel oppdaget i 230 literen
Lysene er akkurat skrudd på i akvariene, litt ekstra tidlig i dag. Og når jeg var der inne så jeg at kampfisken i 230 literen, Røde Ruben svømte etter noe... det var tydelig noe intressant han ville smake på. Og når jeg så litt nærmere så jeg at det ikke var noen reke han svømte etter, men en yngel!
Jeg hadde liksom ikke trodd at noen vittatus-egg skulle klare å klekke i det akvariet, det er jo flere grådige eggspisere her. Men det har altså dukket opp yngel. Den jeg så må ha vært fra siste egglegging, den var ikke stor.

Det spørs vel om noen yngel klarer seg i det akvariet, da, men jeg kan jo håpe. Yngelen spratt i alle fall vekk denne gangen så Ruben ikke fikk spise den, så det var jo bra
Plussmedlem
Corydoras panda i hus igjen
Jeg er lykkelig eier igjen av en art jeg har savnet etter å ha solgt dem; Corydoras panda

Jeg ble satt av ved zoobutikken på Notodden av fatter'n i forbindelse med et annet ærend i byen i dag. Studerte akvariene der godt, og det var et par-tre fine, men normale arter der, bl.a panda og sterbai. Sterbai er utrolig flotte, men kunne ikke ta meg råd til de akkurat nå, dessverre.

Men 9 stk. Corydoras panda ble med hjem Skulle i utgangspunktet ha 6 pga. prisen, men siden jeg nesten alltid får "rabatt" når jeg handler der kjøpte jeg 8... og jeg fikk med en ekstra, gratis - jeg så nemlig at en av dem i akvariet manglet et øye, og i tilfelle jeg skulle ha fått med den ble den altså med meg hjem gratis.

Planen er at de skal få gå i artskar og formere seg det de vil... vil gjerne har en stor gruppe, og forrige gang jeg hadde panda ynglet de som kaniner og grupper økte fort. Håper det skjer nå også! Har vært en drøm egentlig å sette panda i et akvarium og la de yngle til gruppen blir enorm, så nå har jeg muligheten til det.


Gruppen skal få gå i 85 literen nederst til venstre i den doble reolen.


[External Image]


[External Image]
Gratulerer, Anders! Tipper det blir mangedobling av pandaene dine etterhvert
Plussmedlem
Et par bilder av mine nye Corydoras-tilskudd...


- Er de ikke bare fantastisk søte, da?


[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Nina3
Gratulerer, Anders! Tipper det blir mangedobling av pandaene dine etterhvert :)


Hehe, jeg regner vel nesten med det, Nina... det sier vel litt at forrige gang jeg holdt panda så gikk det fra en gruppe på 8 til en gruppe på ca. 40 på ganske kort tid
Utrolig bra! Gleder meg til å se smånøster av disse vakre bartefjesene. Selv er jeg veldig facinert av mine rumpetroll, de ser ut til å ha det greit. Jeg har vært litt for raus med foret, ser jeg, og pønsker på en plan for å ordne dette.
Så at jegersneglene ha gått løs på overskuddet, men jeg tror de trenger hjelp. Skitt au.
Plussmedlem
Du skulle hatt reker, Nina. Kirsebærreker eller noe... de er gode renholdsarbeidere, spiser opp mye restemat. Bruker ofte reker i yngelakvarier.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Mine nyankomne Corydoras panda ser det ut til å gå greit med, selv om noen kanskje ser en smule pjuske ut. Noen slapper av, noen barter rundt i sanden og noen suser opp og ned, hit og dit på glassene... de er noen små sjarmører, og jeg er veldig glad for å ha fått dem i hus igjen. Nå håper jeg de starter å legge egg snart. Hehe... mine forrige la egg overraskende fort, de var såpass små at jeg trodde ikke de var kjønnsmodne, så egentlig kan det hende disse setter i gang ganske snart.



Plussmedlem
Oppdaget noe utrolig trist når jeg var inne på akvarierommet ende istad En C. vittatus-yngel lå og fløt på siden i overflaten av yngelakvariet. Når jeg pirket borti den rykket den til og svømte vekk med en gang, men så fløt den opp igjen!

Tok den ende opp i en håv og studerte den litt, kunne ikke se noe galt.
Jeg tok et vannbytte med det samme, men det gikk helt utrolig fort... den var død allerede før jeg var ferdig med det, 5-10 min etterpå.

Dette er det første dødsfallet jeg har oppdaget fra de her. Det var ikke den største av de 7 eldste, heldigvis, men likevel... jeg har (hadde) bare 7 fra de to eldste kullene, og de er jo såpass gamle nå at jeg syntes det er så rart at noen skulle falle fra . Det har jo gått helt utrolig bra det oppdrettet her, men nå, når de er langt over èn måned gamle faller en av dem fra? Skjønner ikke noe.
De andre småttisene oppfører seg helt normalt, heldigvis.

Sukk. Tok den opp og studerte den med lupe, men den så jo så frisk og fin ut


Den døde yngelen
[External Image]
Huff da, enda godt du har flere igjen...
Plussmedlem
Green Laser-ungfiskene mine fra kullet som klekket i april eller noe bor jo nå i en 85 liter, og de ser ut til å like seg godt der med enda litt bedre plass.

Noen av dem har det blitt fin størrelse på nå, og det er en fantastisk fin gjeng Jeg gruer meg faktisk litt til å skille meg av med dem. Men det blir en stund til enda, de skal få vokse litt mer først, og de er jo ikke så gamle. 6-7 måneder eller noe deromkring.

Jeg har jo fortsatt den voksne gruppen med avkom fra disse i et artskar da, men... det er liksom noe eget med en hel flott egenoppdrettede yngel (ungfisk...) jeg har fulgt siden de var egg og til nå. Rett og slett



Et par bilder, akseptable nok til å legges ut fant jeg ut.


[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Et par fiskebilder til i dag. Denne arten har fått ganske mange bilder i denne tråden etterhvert

Corydoras vittatus. Ligger med en stokk på seg












Med blitz
[External Image]


Uten blitz
[External Image]
Vittatusen er bra lang i maska, ser jeg. Går den under kategorien som jeg innbiller meg, og tror heter langsnutede cory?

Søte er de ihvertfall!
Plussmedlem
Corydoras vittatus er absolutt en langsnutet art, ja. Syntes de artene er kjempekule, jeg, det er noe med de nesegrevene

Noe som er litt spesielt med mange langsnutede (sadelsnutede) arter er at hannene kan krangle og kjeppjage hverandre, og den nylig avdøde Cory-entusiasten Birger Amundsen fortalte meg at det i verste fall kunne ende med dødsfall blant dem, så det lønner seg derfor å ha et stort akvarium så det blir litt plass mellom hannene. Og mine går jo i en 230 liter, så det går ganske fint her, men det er ganske mye jaging, ja Har på følelsen at det er ekstra mye sånt i perioder med lek.

Vil gjerne ha flere langsnutede og sadelsnutede arter, jeg! De er kjempetøffe, og det er virkelig oppførselen deres også. Og gruppen med C. vittatus skal utvides med eget oppdrett. Håper jeg får flere hunner enn hanner, for det er sterk overvekt av hanner i gruppen min... (1 hunn, 6 hanner).
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap