- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Apistogrammet (side 55)
Apistogrammet (side 55)
I see, I see.. Har et Canon EOS 450D ser du, med samme objektiv som du har. Bildene ser jo superbra ut om jeg åpner de på f.eks mobiltelefonen, men åpner jeg dem på laptopen blir jo oppløsningen litt større, ergo man får litt bedre inntrykk av bildet. Det jeg har merket er at uansett om jeg tar bildene med AF eller MF er området man får fokusert på for lite for selve fisken. F.eks om jeg har hodet til fisken i midten av linsen vil halen bli blurry. Er det noen innstilling man kan endre på for å få større fokusområdet? Fikk tatt noen helt greie bilder med 1/50 f/5.6 ISO1600, exp -0.3...
Postet 18.05.13 kl 10:24
Satt nettopp å så på fiskene mine, så merket jeg at a. macmasteri sliter med å svømme (hopper på en måte rundt på halen sin/drar den etter seg i sanden) og a. cacatuoides hua har mistet litt farge. Hva kan dette være et tegn på? Skriver her fordi det er mye større sjans for at jeg får svar her enn i min egen tråd. Håper det går bra Simen.
Postet 18.05.13 kl 11:22
Jeg bruker innstillingen "Av" og iso på 1600. På objektivet er stabilitzor "on" og "AF" på den andre. Når jeg tar bildene er det stort sett alltid med full zoom og blitz. Resten av innstillingene er slik det var når kamera ble kjøpt. Detta må jeg sette meg mer inn i etterhvert... her ser jeg at du har bedre peil enn meg gitt.
Så akkurat at din nye melding kom inn... Jeg bruker iallefall vannskifter som virkemiddel når jeg opplever at det er noe ikke er på stell. Og så er det jo alltid greit å sjekke noen vannverdier hvis du har noe å måle med. Har du flere fisker der nå?
Oppdatert; Var inne å kikka på tråden din. Flotte bilder forresten!
Det kan være at det er svømmeblæra på A. macmasterii-hannen som ikke fungerer lengre. Om det er en infeksjon/sykdom eller hva det er som har forårsaket det har jeg ingen peil på. Det er iallefall typisk at det blir slik når hannen ikke har noen "oppdrift" når han ikke svømmer. Husker ikke hva jeg ble fortalt, men de blir kalt belly-crawler eller noe sånt - og kan faktisk leve fint videre med det. Reprodusere seg mm om alt går bra. Men siden det er kort tid siden, så ser det jo ikke greit ut...
Huas farge kan jo være humøret, selv om jeg opplevde å miste ei hue som var mye "bleik" en periode. Hun hadde forøvrig hatt liten eller dårlig vekst igjennom ungdommen. Er det mye jaging og mas fra de andre innbyggerne mot hua, kan de jo også bli litt fargeløse...
Jeg krøsser fingra X
Så akkurat at din nye melding kom inn... Jeg bruker iallefall vannskifter som virkemiddel når jeg opplever at det er noe ikke er på stell. Og så er det jo alltid greit å sjekke noen vannverdier hvis du har noe å måle med. Har du flere fisker der nå?
Oppdatert; Var inne å kikka på tråden din. Flotte bilder forresten!
Det kan være at det er svømmeblæra på A. macmasterii-hannen som ikke fungerer lengre. Om det er en infeksjon/sykdom eller hva det er som har forårsaket det har jeg ingen peil på. Det er iallefall typisk at det blir slik når hannen ikke har noen "oppdrift" når han ikke svømmer. Husker ikke hva jeg ble fortalt, men de blir kalt belly-crawler eller noe sånt - og kan faktisk leve fint videre med det. Reprodusere seg mm om alt går bra. Men siden det er kort tid siden, så ser det jo ikke greit ut...
Huas farge kan jo være humøret, selv om jeg opplevde å miste ei hue som var mye "bleik" en periode. Hun hadde forøvrig hatt liten eller dårlig vekst igjennom ungdommen. Er det mye jaging og mas fra de andre innbyggerne mot hua, kan de jo også bli litt fargeløse...
Jeg krøsser fingra X
Postet 18.05.13 kl 11:28
Endret: 18.05.13 kl 11:48
Hmm, ja det er mye man må sette seg inn i med kamera. Man lærer så lenge man lever.
Ser ut som at macmasterien har skadet den høyre ventral/pelvic fin. Muligens litt aggressivitet på ferde om natten? Byttet 20% vann tidligere, får fortsette med det et par dager. Nei, har bare a. cacatuoides, a. macmasteri og to ramirezi der, pluss dither fisk.
Ser ut som at macmasterien har skadet den høyre ventral/pelvic fin. Muligens litt aggressivitet på ferde om natten? Byttet 20% vann tidligere, får fortsette med det et par dager. Nei, har bare a. cacatuoides, a. macmasteri og to ramirezi der, pluss dither fisk.
Postet 18.05.13 kl 11:37
Min mor måtte lære meg dybdeskarphet da jeg fikk mitt første kamera i 1971 (med fast blenderåpning F11 så gudene vet hvorfor jeg spurte). Blenderåpningen (AV på Canon) bestemmer nemlig det forklarte hun på blondiners vis:
"Nå skal du tenke at du klemmer en halv kilo smør gjennom blenderåpningen. Bruker du F2.8 er hullet stort og smørpølsa blir kort. Liten dybdeskarphet. Bruker du F22 er hullet lite, pølsa blir lang, stor dybdeskarphet. Skal du ta bilder av fjes eller ikke har tid til å bruke lysmålern velger du F11 fordi jeg sier det så ikke spør hvorfor."
Glemmer det jo aldri
"Nå skal du tenke at du klemmer en halv kilo smør gjennom blenderåpningen. Bruker du F2.8 er hullet stort og smørpølsa blir kort. Liten dybdeskarphet. Bruker du F22 er hullet lite, pølsa blir lang, stor dybdeskarphet. Skal du ta bilder av fjes eller ikke har tid til å bruke lysmålern velger du F11 fordi jeg sier det så ikke spør hvorfor."
Glemmer det jo aldri
Postet 18.05.13 kl 21:22
Herlig og "billedlig" forklaring Linda! Da skal den blonde fotografen kikke litt mer på detta idag he he he
I går oppdaget jeg nok en gang hannen i Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet. Hua tok stadige svømmeturer, for så å legge seg intill hannen!?!! Denne er ny for meg gitt. Jeg forestilte meg at det kunne være kurtise, men hua er ikke lengre i slående gul leksdrakt. Hun er heller ikke "på" ynglene i karet, som forsovit er en bra ting. I min verden ville det da kanskje kalles en kjærlighetshistorie. Om de har uttrykk for slikt nede i Amazonas jungelen vet jeg ikke... Nå er det iallefall tid for litt nyklekt artemia!!
I går oppdaget jeg nok en gang hannen i Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet. Hua tok stadige svømmeturer, for så å legge seg intill hannen!?!! Denne er ny for meg gitt. Jeg forestilte meg at det kunne være kurtise, men hua er ikke lengre i slående gul leksdrakt. Hun er heller ikke "på" ynglene i karet, som forsovit er en bra ting. I min verden ville det da kanskje kalles en kjærlighetshistorie. Om de har uttrykk for slikt nede i Amazonas jungelen vet jeg ikke... Nå er det iallefall tid for litt nyklekt artemia!!
Postet 19.05.13 kl 15:27
Postet 19.05.13 kl 21:37
Postet 19.05.13 kl 23:53
Postet 20.05.13 kl 10:14
Postet 20.05.13 kl 14:04
S i m e nOppdatert; Var inne å kikka på tråden din. Flotte bilder forresten! Det kan være at det er svømmeblæra på [I]A. macmasterii[/I]-hannen som ikke fungerer lengre. Om det er en infeksjon/sykdom eller hva det er som har forårsaket det har jeg ingen peil på. Det er iallefall typisk at det blir slik når hannen ikke har noen "oppdrift" når han ikke svømmer. Husker ikke hva jeg ble fortalt, men de blir kalt belly-crawler eller noe sånt - og kan faktisk leve fint videre med det. Reprodusere seg mm om alt går bra. Men siden det er kort tid siden, så ser det jo ikke greit ut... Huas farge kan jo være humøret, selv om jeg opplevde å miste ei hue som var mye "bleik" en periode. Hun hadde forøvrig hatt liten eller dårlig vekst igjennom ungdommen. Er det mye jaging og mas fra de andre innbyggerne mot hua, kan de jo også bli litt fargeløse... Jeg krøsser fingra X
Fargen på hua har blitt litt bedre, så var nok bare humørsvingninger. A. macmasterien er på vei til toppform igjen og svømmer nesten helt normalt igjen. Usikker på hva som var årsaken, men så lenge han er frisk igjen lar jeg det være for nå. Ser jeg har fått litt brunalger i karet nå, men dette er vel normalt i perioder eller? Skulle jo kjøpe flere apistogrammer denne uken her, men bestilte oss en tur til Barcelona istedenfor gitt. Litt trist, men fiskeinnholdet kan vente litt.
Flotte bilder som vanlig Simen.
Postet 20.05.13 kl 16:38
Bra med utviklingen hos deg madmike!!! Her har det vært litt opp og ned idag.
A. sp. "Winkelfleck"-hannen har nå gått over i de evige jakt-bekker...
Min Apistogramma panduro-hanne har begynt å skrante. Det ble minst en time ekstra jobbing i karet. Rengjort hjørnefilter, slamsugd og fjerner litt trådalger. Så ble det et skikkelig vannskifte. Håper det gjør susen! På den gode siden fikk karet seg en real overhaling. (Bilde nr.1)
Fikk unna vannbytter, og satte over en batch med torvfiltrert vann til vannskifter i morgen også.
Foret som vanlig to ganger idag. På siste foringsrunda klarte jeg å knuste koppen som er skreddersydd til artemia-opplegget. Har flere... flaks
Apistogramma atahualpa har fått sitt nye hjem i 160 litern øverst til venstre på akvarie-veggen. De er nå samboere med Nannostomus marginatus. Artig å se hvordan Nannoene reagerte på Apistogrammaene. De fulgte Apistoene på trygg avstand, mens de gjorde seg kjent i de nye omgivelsene. Det ser idyllisk ut enn så lenge... Mine første dither-fish!!! (Bilde nr.2)
Turen til Larvik akvarie-klubb idag røyk, da det ble i overkant med jobbing på akvarie-rommet i dag. Ikke blei jeg ferdig på rommet heller, men heldigvis blir det flere muligheter! Hyggelig å stikke innom klubben for en prat mm
A. sp. "Winkelfleck"-hannen har nå gått over i de evige jakt-bekker...
Min Apistogramma panduro-hanne har begynt å skrante. Det ble minst en time ekstra jobbing i karet. Rengjort hjørnefilter, slamsugd og fjerner litt trådalger. Så ble det et skikkelig vannskifte. Håper det gjør susen! På den gode siden fikk karet seg en real overhaling. (Bilde nr.1)
Fikk unna vannbytter, og satte over en batch med torvfiltrert vann til vannskifter i morgen også.
Foret som vanlig to ganger idag. På siste foringsrunda klarte jeg å knuste koppen som er skreddersydd til artemia-opplegget. Har flere... flaks
Apistogramma atahualpa har fått sitt nye hjem i 160 litern øverst til venstre på akvarie-veggen. De er nå samboere med Nannostomus marginatus. Artig å se hvordan Nannoene reagerte på Apistogrammaene. De fulgte Apistoene på trygg avstand, mens de gjorde seg kjent i de nye omgivelsene. Det ser idyllisk ut enn så lenge... Mine første dither-fish!!! (Bilde nr.2)
Turen til Larvik akvarie-klubb idag røyk, da det ble i overkant med jobbing på akvarie-rommet i dag. Ikke blei jeg ferdig på rommet heller, men heldigvis blir det flere muligheter! Hyggelig å stikke innom klubben for en prat mm
Postet 20.05.13 kl 20:55
Postet 20.05.13 kl 21:03
Postet 20.05.13 kl 21:15
Postet 20.05.13 kl 21:34
Inka dvergciklide står definitivt på menyen. Disse er nydelige.
Noen som vet om disse er avhengige av PH under 5.5 for å yngle ?
Så de første Apistogramma Borellii - ynglene i karet i dag.
Det var ikke mange. synes jeg ser 4-5. Men begge huene er veldig gule og jager hannen febrilsk. Kan huene bytte på yngelpleien? Synes jeg så det i dag, men det kan hende jeg så feil.
Uansett veldig spennende å være i gang med Apistogramma.
PH'en i Borellii-karet var faktisk 7.3. Kanskje derfor lite overlevende yngel ?
Har akuratt begynt med torvfiltrering og tar PH-senkingen gradvis.
Noen som vet om disse er avhengige av PH under 5.5 for å yngle ?
Så de første Apistogramma Borellii - ynglene i karet i dag.
Det var ikke mange. synes jeg ser 4-5. Men begge huene er veldig gule og jager hannen febrilsk. Kan huene bytte på yngelpleien? Synes jeg så det i dag, men det kan hende jeg så feil.
Uansett veldig spennende å være i gang med Apistogramma.
PH'en i Borellii-karet var faktisk 7.3. Kanskje derfor lite overlevende yngel ?
Har akuratt begynt med torvfiltrering og tar PH-senkingen gradvis.
Postet 20.05.13 kl 22:12
Postet 20.05.13 kl 22:54
Huene kan finne på å bytte/overta yngler Christian! På tomc.no ligger det en artikkel om dette. Det er foresten en fantastisk hjemmeside hvis du ikke har vært der... Et must for Apistoianere . Vet ikke mye om A. borellii gitt. Men har blitt fortalt at selv om flere Apistoer kan gå i litt høyere ph, trenger de gjerne litt lavere ph for å leke osv. Om dette gjelder denne Apistoen, eller om den bare trenger litt mer trening på yngelpleie osv vet jeg ikke. Hør med vår med-apistoianer Loffa feks. Han har hatt A. borellii flere ganger! Ph'n min lå på ca 5,5 i A. baenschi-karet idag. Jeg bruker den samme torva 2 ganger når jeg fikser torvfiltrert vann til vannbytter. I dette karet bruker jeg 2.gangs-torven, noe som gir litt høyere ph enn 1.gangs-torva. Om den lå på samme verdi ved egglegging og eggklekking vet jeg ikke... Jeg er ikke alltid slavisk med mengden torvmengden.
Og A. sp. "Winkelfleck"-junior... Med 12+ yngler, er jo absolutt muligheten der Linda 8). Jeg gleder meg til å følge kullet videre!
Ellers en ny dag med jobb på akva-rommet... Tappet, tømt, vasket og fjernet et kar. One to go, før den mer artige oppbyggingen begynner. Da blir alt så meget enklere... bortsett fra nye planer hvert kvarter he he he!!! Stadig noe i veien mm/osv/etc.
Og A. sp. "Winkelfleck"-junior... Med 12+ yngler, er jo absolutt muligheten der Linda 8). Jeg gleder meg til å følge kullet videre!
Ellers en ny dag med jobb på akva-rommet... Tappet, tømt, vasket og fjernet et kar. One to go, før den mer artige oppbyggingen begynner. Da blir alt så meget enklere... bortsett fra nye planer hvert kvarter he he he!!! Stadig noe i veien mm/osv/etc.
Postet 22.05.13 kl 22:03
Christian E....PH'en i Borellii-karet var faktisk 7.3. Kanskje derfor lite overlevende yngel ? Har akuratt begynt med torvfiltrering og tar PH-senkingen gradvis.
Jeg har tidligere lagt ut litt informasjon om Apistogramma borellii i innlegg nr. 20 i denne tråden.
Postet 23.05.13 kl 09:45
Endret: 23.05.13 kl 09:45
Regner med det var et greit svar Christian!!! Utrulig hvor mange gull-innlegg du har lagt igjen opp imellom Tom... en rein nytelse 8).
Nytelser... En tlf tikket inn fra Thomas på askakvazoo! Et besøk er på trappene og tre kar legges igjen. Mål: 100l x 40d x 25h, sweet!!! Ja, og så var det et litet besøk på Larvik akvarieklubb i ettermiddag. Hyggelig som alltid!
Nytelser... En tlf tikket inn fra Thomas på askakvazoo! Et besøk er på trappene og tre kar legges igjen. Mål: 100l x 40d x 25h, sweet!!! Ja, og så var det et litet besøk på Larvik akvarieklubb i ettermiddag. Hyggelig som alltid!
Postet 23.05.13 kl 20:53