- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 56)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 56)
Jeg har mistet de fleste i flokken med C-140 yngel pga sykdom hos meg, men noen reddet jeg ved å flytte dem til oppvekstkaret jeg har unge Corydoras i (85 liter). En stund var jeg usikker på om noen hadde overlevd der, men så plutselig for et par dager siden så jeg 5 stykker som svinset rundt Mulig det er et par stykker til der, jeg husker dessverre ikke det nøyaktige antallet jeg slapp oppi her.
De har et utrolig fint yngelmønster
På bildet er den vel ca fire uker gammel. De har et slankere og mere "langstrakt" og nesten ålelignende utseende enn vanlige corydoras-yngel.
De har et utrolig fint yngelmønster
På bildet er den vel ca fire uker gammel. De har et slankere og mere "langstrakt" og nesten ålelignende utseende enn vanlige corydoras-yngel.
Postet 03.09.07 kl 10:23
Endret: 03.09.07 kl 10:24
Corydoras ønskeliste...:-)
Jeg har litt lyst å skrive opp hvilke Corydoras som nå står
på min 5-på-topp ønskeliste over Corydoras-arter jeg ønsker meg og prøver å skaffe
På første plass står "Green laser", helt klart
1. Corydoras aeneus Green laser
2. Corydoras serratus (enda en Rio Negro område-art, jeg samler på dem)
3. Corydoras venezuelanus
4. Corydoras eques
5. Corydoras tukano
(det er selvsagt mange flere jeg ønsker meg, som f.eks. Corydoras atropersonatus, men det var altså fem-på-topp )
på min 5-på-topp ønskeliste over Corydoras-arter jeg ønsker meg og prøver å skaffe
På første plass står "Green laser", helt klart
1. Corydoras aeneus Green laser
2. Corydoras serratus (enda en Rio Negro område-art, jeg samler på dem)
3. Corydoras venezuelanus
4. Corydoras eques
5. Corydoras tukano
(det er selvsagt mange flere jeg ønsker meg, som f.eks. Corydoras atropersonatus, men det var altså fem-på-topp )
Postet 03.09.07 kl 12:21
Endret: 03.09.07 kl 12:25
mona oJeg har litt lyst å skrive opp hvilke Corydoras som nå står på min [B]5-på-topp ønskeliste[/B] over Corydoras-arter jeg ønsker meg og prøver å skaffe:-) På første plass står "Green laser", helt klart:-) 1. [URLBLOCK1] 2. [URLBLOCK2] (enda en Rio Negro område-art, jeg samler på dem) 3. [URLBLOCK3] 4. [URLBLOCK4] 5. [URLBLOCK5] (det er selvsagt mange flere jeg ønsker meg, som f.eks. [URLBLOCK6], men det var altså fem-på-topp )
De har i alle fall tre, store Venezuleanus hos Thor :o) Kanskje flere. Har hatt lyst til å kjøpe dem selv, men før jeg får opp den nye reolen kan jeg dessverre ikke få plass til flere arter.
Postet 03.09.07 kl 14:13
Har du sett dem selv så id på dem er helt sikker, Gry?
(klok av skade spør jeg...
Jeg har forøvrig en dialog gående med Kim Mathiasen (dansken fra Corydorasworld), og han har drettet denne arten selv. Det er gode muligheter for at han tar med en gruppe av C. venezuelanus til meg på GAK-møtet (auksjon) i desember Jeg må nok reise en tur dit i år også. Var en tur i fjor, på møtet i november, men i år er det mest tema-interessante ting for meg i desember. Trodde først jeg ikke kunne i desember den datoen, men det løser seg muligens likevel (har en grei svigermor.
(klok av skade spør jeg...
Jeg har forøvrig en dialog gående med Kim Mathiasen (dansken fra Corydorasworld), og han har drettet denne arten selv. Det er gode muligheter for at han tar med en gruppe av C. venezuelanus til meg på GAK-møtet (auksjon) i desember Jeg må nok reise en tur dit i år også. Var en tur i fjor, på møtet i november, men i år er det mest tema-interessante ting for meg i desember. Trodde først jeg ikke kunne i desember den datoen, men det løser seg muligens likevel (har en grei svigermor.
Postet 03.09.07 kl 14:39
Endret: 03.09.07 kl 14:40
Da var jeg endelig tilbake igjen Og jeg sikler etter trilineatusene dine, ja. De er noen ordentlige sjarmtroll, og står altså på ønskelista. Send meg en e-post på pris, så ser jeg om jeg har råd. Jeg har akkurat (ooops) bestilt meg reol. Akvariene har jeg jo allerede, men det skal bli deilig å få dem opp i høyden, og ikke slengt rundt omkring i huset. Ok, slengt er vel kanskje sterkt sagt...
Postet 03.09.07 kl 21:02
Jeg har sett dem selv, og etter det jeg kan vurdere, så er det venezuelanus (der fikk jeg jammen stokket bokstavene rett). Vi reiser på auksjonen i september, og skal også på treffet i desember. Mellom de to arrangementene er det Hallingtreffet, så høydepunktene står i kø denne høsten :0)mona oHar du sett dem selv så id på dem er helt sikker, Gry? (klok av skade spør jeg...:-) Jeg har forøvrig en dialog gående med Kim Mathiasen (dansken fra Corydorasworld), og han har drettet denne arten selv. Det er gode muligheter for at han tar med en gruppe av C. venezuelanus til meg på GAK-møtet (auksjon) i desember :-) Jeg må nok reise en tur dit i år også. Var en tur i fjor, på møtet i november, men i år er det mest tema-interessante ting for meg i desember. Trodde først jeg ikke kunne i desember den datoen, men det løser seg muligens likevel (har en grei svigermor:-).
Postet 03.09.07 kl 21:40
Jeg har sett dem selv, og etter det jeg kan vurdere, så er det venezuelanus (der fikk jeg jammen stokket bokstavene rett). Vi reiser på auksjonen i september, og skal også på treffet i desember. Mellom de to arrangementene er det Hallingtreffet, så høydepunktene står i kø denne høsten :0)Gry[QUOTE=mona o]Har du sett dem selv så id på dem er helt sikker, Gry? (klok av skade spør jeg...:-) Jeg har forøvrig en dialog gående med Kim Mathiasen (dansken fra Corydorasworld), og han har drettet denne arten selv. Det er gode muligheter for at han tar med en gruppe av C. venezuelanus til meg på GAK-møtet (auksjon) i desember :-) Jeg må nok reise en tur dit i år også. Var en tur i fjor, på møtet i november, men i år er det mest tema-interessante ting for meg i desember. Trodde først jeg ikke kunne i desember den datoen, men det løser seg muligens likevel (har en grei svigermor:-).
Noen som vet om et slikt "høydepunkt" her i området?
Eller hvor man har oversikt over sånt?
Postet 03.09.07 kl 21:42
Postet 03.09.07 kl 21:49
Postet 03.09.07 kl 21:51
Den nyyydelige gjengen med Corydoras A. black ser ut til å ha matvettet i behold heldigvis, og har så smått begynt å legge på seg litt. De spiser iallefall til magene blir gode og runde, så dette skal nok gå bra
Kun et bilde ble brukbart, men her ser man til gjengjeld at magen har en kledelig liten runding (i motsetning til da de kom fra butikken, da var magene nesten innhule).
Nydelige fisk! )
Kun et bilde ble brukbart, men her ser man til gjengjeld at magen har en kledelig liten runding (i motsetning til da de kom fra butikken, da var magene nesten innhule).
Nydelige fisk! )
Postet 07.09.07 kl 21:09
Endret: 07.09.07 kl 21:10
Noen bilder fra Corydoras oppvekst-karet, der jeg har samlet mine små
Her er et par bilder jeg tok av C-140 yngelen i går. Det er 5 stk, og de er skikkelig livlige, aldri i ro og alltid på matleit.
Interessant nok ser kroppsfargen ut til å mørkne, ikke lysne, på dette stadiet av utviklingen. Pussig å tenke seg at de som voksne har hvit kroppsfarge
På bilde nr to ligger den ene av dem og slapper av på sanden et øyeblikk i selskap med en ung Corydoras davidsandsi. Husker ikke hvor gamle C. davidsandsi'ene er, men det er nok litt over et halvt år.
Her er et par bilder jeg tok av C-140 yngelen i går. Det er 5 stk, og de er skikkelig livlige, aldri i ro og alltid på matleit.
Interessant nok ser kroppsfargen ut til å mørkne, ikke lysne, på dette stadiet av utviklingen. Pussig å tenke seg at de som voksne har hvit kroppsfarge
På bilde nr to ligger den ene av dem og slapper av på sanden et øyeblikk i selskap med en ung Corydoras davidsandsi. Husker ikke hvor gamle C. davidsandsi'ene er, men det er nok litt over et halvt år.
Postet 07.09.07 kl 22:56
Endret: 07.09.07 kl 23:00
Postet 07.09.07 kl 23:11
Jeg regner med at du allerede vet det, men de der var bare usannsynlig søte Kryss fingrene for at mine også setter igang med noe spennende snart. Gjorde du noe spesielt for å trigge dem til lek? Ooops! Fant svaret selv. Skal løpe inn og teste PH nå. Ellers fikk de et vannskifte med kaldtvann tidligere i dag. Jeg krysser fingrene for at mine har samme biologiske klokke som sine eks. samboere
Postet 07.09.07 kl 23:11
Jeg sitter og sikler over Brasil-importlisten til Aquamanias, som han har lagt ut i nettbutikken sin...
Jeg har sinnsykt lyst til å bestille meg minst tre arter, men må nok styre meg... men hvem kan vel motstå f.eks. Corydoras narcissus? Den har jeg hatt på ønskelisten lenge.
I tillegg har jeg veldig lyst på Corydoras arcuatus, og på listen står faktisk den såkalte super-arcuatusen oppført (dvs en enda større variant). Ojoj.!
Videre står det noe som er oppført fra eksportørens side som "Corydoras puctatus - NEW REAL XINGUENSIS - Corydoras cf puctatus"... dette var jo litt forvirrenede, ettersom Corydoras xinguensis og [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=69 ]Corydoras puncatus [/URL]er to ulike arter. Men siden kun C. xinguensis er fra Brasil, så er det nok den det snakkes om. Den andre er fra Surinam. Men begge er kjempefine!
Sukk!
Valgets kvaler...
Jeg har sinnsykt lyst til å bestille meg minst tre arter, men må nok styre meg... men hvem kan vel motstå f.eks. Corydoras narcissus? Den har jeg hatt på ønskelisten lenge.
I tillegg har jeg veldig lyst på Corydoras arcuatus, og på listen står faktisk den såkalte super-arcuatusen oppført (dvs en enda større variant). Ojoj.!
Videre står det noe som er oppført fra eksportørens side som "Corydoras puctatus - NEW REAL XINGUENSIS - Corydoras cf puctatus"... dette var jo litt forvirrenede, ettersom Corydoras xinguensis og [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=69 ]Corydoras puncatus [/URL]er to ulike arter. Men siden kun C. xinguensis er fra Brasil, så er det nok den det snakkes om. Den andre er fra Surinam. Men begge er kjempefine!
Sukk!
Valgets kvaler...
Postet 09.09.07 kl 22:22
Endret: 09.09.07 kl 22:23
Tuller du? Står narcissus på lista? Aaargh! Jeg som har brukt så sykt mye penger på fisk i det siste! Skjønner godt at du lider valgets kvaler da, ja. En nærmere titt på lista gir meg også 3 jeg har ønsket meg: narcissus, super-arcuatus og haraldschultzi. Skjønner hvordan du har det akkurat nå. Sukk...
Postet 09.09.07 kl 22:39
mona oJeg sitter og sikler over [URLBLOCK1], som han har lagt ut i nettbutikken sin... Jeg har sinnsykt lyst til å bestille meg minst tre arter, men må nok styre meg... men hvem kan vel motstå f.eks. [URLBLOCK2]? Den har jeg hatt på ønskelisten lenge. I tillegg har jeg veldig lyst på [URLBLOCK3], og på listen står faktisk den såkalte super-arcuatusen oppført (dvs en enda større variant). Ojoj.! Videre står det noe som er oppført fra eksportørens side som "[I]Corydoras puctatus - NEW REAL XINGUENSIS - Corydoras cf puctatus[/I]"... dette var jo litt forvirrenede, ettersom [URLBLOCK4]og [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=69 ]Corydoras puncatus [/URL]er to ulike arter. Men siden kun C. xinguensis er fra Brasil, så er det nok den det snakkes om. Den andre er fra Surinam. Men begge er kjempefine! :-) Sukk! Valgets kvaler... :-)
Om jeg skulle valgt en hadde jeg gått for Corydoras narcissus!
Den var jo bare helt NYDELIG!!!
Huff...jeg synes synd i dere begge..det kan ikke være lett å si nei til slike rålekre coryer!!;(
P.S.: Inger Anne, det er jo fine fisker du også har kjøpt deg, og ingen av oss er synsk Trooor jeg:o)
Postet 09.09.07 kl 22:50
Jeg sysler med skumle tanker om dagen.... kjenner at jeg må ha noen flere liter vann snart (les= nye akvarier
Har allerede bestilt meg en ny 128 liter Akvastabil effectline til reolen der jeg har en slik fra før. Men det er ikke nok!
Har vært inne på akvarierommet med målestokk i dag, tenkt og fundert... hvordan kan jeg ominnrede eller true inn noen flere kar i høyden? Det ser ut til at det går, dersom jeg spesialbestiller Aqualine helglass-kar etter mål
Jeg har, nærmest døren inn til kottet og lengst inn i akvarierommet, en reol med 3 x 63 liter. Disse karene har standard-str. for 63 litere. Men pga plassen, har jeg ikke mulighet til å utvide lengden på akvariene der... men dybden kan jeg utvide! Så istedenfor et rektangelformet kar, blir det mer firkantet.
Hvis jeg bytter ut sidestengene i hver etasje på den porsarør-reolen med noen som er lengre, så kan jeg ha kar som altså er dypere der.
Med målestokken fant jeg ut at jeg kan ha 3 kar der som har målene;
60 lengde x 45 dybde x 35 høyde = 94 liter
Utvidelse fra 63 til 94 liter altså, det er 30 liter ekstra pr kar ca. Flotte som oppvekstkar til yngel, eller nye arter Corydoras, rett og slett *knegg*!
Må sjekke med Tropefisk.no hva han kan gi meg for pris på 3 slike kar
Jeg har selvsagt også vurdert frem og tilbake på 160 literen, som står alene på et akvariemøbel. Der kunne jeg jo skiftet ut møbelet med en reol, og fått 3 x 160 liter i høyden, hvis det ikke var for at jeg trenger det møbelet. Inni dette står det nemlig 3 stk Eheim-tønnefiltere, og de har ingen annen plass å ta veien om jeg fjerner møbelet. Orker ikke ha fullt av filtere stående synlig på gulvet heller...
Jeg klekker vel ut en ide der også etterhvert, noe som gjør at jeg fremdeles har skapplass til filterne.. har en liten, sped idè som enda er i startgropa
På bildet nedenfor er reolen med 3 x 63 literne helt i hjørnet nærmest kamera på høyre side. Det neste på bildet, litt lenger bort fra kameraet, er det svarte møbelskapet som 160 literen står på, og det er inne i det skapet filterne står.
*gruble-gruble*
Har allerede bestilt meg en ny 128 liter Akvastabil effectline til reolen der jeg har en slik fra før. Men det er ikke nok!
Har vært inne på akvarierommet med målestokk i dag, tenkt og fundert... hvordan kan jeg ominnrede eller true inn noen flere kar i høyden? Det ser ut til at det går, dersom jeg spesialbestiller Aqualine helglass-kar etter mål
Jeg har, nærmest døren inn til kottet og lengst inn i akvarierommet, en reol med 3 x 63 liter. Disse karene har standard-str. for 63 litere. Men pga plassen, har jeg ikke mulighet til å utvide lengden på akvariene der... men dybden kan jeg utvide! Så istedenfor et rektangelformet kar, blir det mer firkantet.
Hvis jeg bytter ut sidestengene i hver etasje på den porsarør-reolen med noen som er lengre, så kan jeg ha kar som altså er dypere der.
Med målestokken fant jeg ut at jeg kan ha 3 kar der som har målene;
60 lengde x 45 dybde x 35 høyde = 94 liter
Utvidelse fra 63 til 94 liter altså, det er 30 liter ekstra pr kar ca. Flotte som oppvekstkar til yngel, eller nye arter Corydoras, rett og slett *knegg*!
Må sjekke med Tropefisk.no hva han kan gi meg for pris på 3 slike kar
Jeg har selvsagt også vurdert frem og tilbake på 160 literen, som står alene på et akvariemøbel. Der kunne jeg jo skiftet ut møbelet med en reol, og fått 3 x 160 liter i høyden, hvis det ikke var for at jeg trenger det møbelet. Inni dette står det nemlig 3 stk Eheim-tønnefiltere, og de har ingen annen plass å ta veien om jeg fjerner møbelet. Orker ikke ha fullt av filtere stående synlig på gulvet heller...
Jeg klekker vel ut en ide der også etterhvert, noe som gjør at jeg fremdeles har skapplass til filterne.. har en liten, sped idè som enda er i startgropa
På bildet nedenfor er reolen med 3 x 63 literne helt i hjørnet nærmest kamera på høyre side. Det neste på bildet, litt lenger bort fra kameraet, er det svarte møbelskapet som 160 literen står på, og det er inne i det skapet filterne står.
*gruble-gruble*
Postet 10.09.07 kl 13:07
Endret: 10.09.07 kl 13:11
Postet 10.09.07 kl 14:12
Endret: 10.09.07 kl 14:12
Fantastiks samling med akvarier du har!
Jeg ligger milevis bak men vurderer å kjøpe meg en reol med 2x325L. + en reol med 2x250 L eller 3x126L. Idag har jeg kun 1 stk 160 L. Men det er jo så ufattelig vanskelig å bestemme seg for hvilke str en skal ha og hva salgs fisk jeg skal velge. Jeg har idag malawi, og tenkte å fortsetet med det. Men så er jeg også litt lyst til å fylle opp dene ene 325L med div levendefødende. De får jo mye unger så det er gøy. Skulle veldig gjerne hatt dine innspill på hvilke fisker du anbefaler meg (åpen for innspill) og hvilke akvarie løsninger som du tror er best?
Jeg ligger milevis bak men vurderer å kjøpe meg en reol med 2x325L. + en reol med 2x250 L eller 3x126L. Idag har jeg kun 1 stk 160 L. Men det er jo så ufattelig vanskelig å bestemme seg for hvilke str en skal ha og hva salgs fisk jeg skal velge. Jeg har idag malawi, og tenkte å fortsetet med det. Men så er jeg også litt lyst til å fylle opp dene ene 325L med div levendefødende. De får jo mye unger så det er gøy. Skulle veldig gjerne hatt dine innspill på hvilke fisker du anbefaler meg (åpen for innspill) og hvilke akvarie løsninger som du tror er best?
Postet 10.09.07 kl 14:31
Der er det nok vanskelig for andre å gi deg råd Smaken er så ulik at det er vanskelig å kunne velge ut eller gi råd om "favoritter" for andre.
Men du skriver at du driver med malawi og har lyst å fortsette med det. Da synes jeg dine forslag til størrelser på karene er fine, for de fiskene krever jo en del større plass enn f.eks. mine arter gjør. Jeg har de fleste av mine i arts-kar, og Corydoras krever jo ikke på langt nær den størrelsen på karene som en flokk Malawi gjør I tillegg vet jeg egentlig svært lite om Malawi i praksis, det jeg vet har jeg bare lest meg til.
Vanskelig for meg å si noe altså
Akvarieprodusent og merke er også en smakssak, men der mener jeg man bør satse kvalitet. Ikke kjøpe det billigste man finner... og jo større akvariet er, jo viktigere er det at det holder
Akvastabil er en av mine favoritter. Det er mange eksempler på folk som kjøpte sitt aller første Akvastabil-akvarie i ungdommen, og fremdeles har det i bruk flere ti-år senere
Når Akvastabil også har utviklet et så flott og praktisk design på sine kar og armaturer, så er valget lett for min del. Jeg liker dem! Jeg har svart ramme på mine.
Noen liker ikke akvarier med ramme, og foretrekker helglass. Hva man synes er penest er opp til hver enkelt, med andre ord. Hva liker du best? Helglass eller ramme?
Men du skriver at du driver med malawi og har lyst å fortsette med det. Da synes jeg dine forslag til størrelser på karene er fine, for de fiskene krever jo en del større plass enn f.eks. mine arter gjør. Jeg har de fleste av mine i arts-kar, og Corydoras krever jo ikke på langt nær den størrelsen på karene som en flokk Malawi gjør I tillegg vet jeg egentlig svært lite om Malawi i praksis, det jeg vet har jeg bare lest meg til.
Vanskelig for meg å si noe altså
Akvarieprodusent og merke er også en smakssak, men der mener jeg man bør satse kvalitet. Ikke kjøpe det billigste man finner... og jo større akvariet er, jo viktigere er det at det holder
Akvastabil er en av mine favoritter. Det er mange eksempler på folk som kjøpte sitt aller første Akvastabil-akvarie i ungdommen, og fremdeles har det i bruk flere ti-år senere
Når Akvastabil også har utviklet et så flott og praktisk design på sine kar og armaturer, så er valget lett for min del. Jeg liker dem! Jeg har svart ramme på mine.
Noen liker ikke akvarier med ramme, og foretrekker helglass. Hva man synes er penest er opp til hver enkelt, med andre ord. Hva liker du best? Helglass eller ramme?
Postet 10.09.07 kl 15:14
Endret: 10.09.07 kl 15:14