Tropheus Bilder (side 56)

ja det tviler jeg ikke på det nei. er no ikke litt misulig heller så det går jo bra det ja. hehe .

hmm er ikke mange slike racker som er så store tilsalgs da nei. sukk
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi]Vår drøm er 960 liter med BTN moduler, og 50 stk svæære tropheus Livua:) Vi har ennå plass til litt flere kar visst vi vil, men det skal jo byttes vann og litt sånn så vi syns det er nok med 4 store kar. Og tre rottweilere som krever sitt :) Men 960 liter står på 1 plass, og den skal vi nok få plass til. Vidar: du kan få kjøpe et rack av oss,så kan vi kjøpe 960 liter istedet:) *Gliiiiiis* Der er det 2x375 litere. Med hjørnefilterløsninger:) Men det er i fremtiden. Skal ikke selge de riktig ennå

Hvor har dere kjøpt hjørnefilterne? hvilket merke er det`?
Det er btn slimline bakgrunn på 50x50 cm som er silikonert fast i hjørnet.
Vi har borret små hull helt nede,og to store innsug,pluss over renn.
Bak bakgrunnene er det først et lag med blåsvamp, så bioballer så blåsvamp.
Pumpen suger fra bunnen og blåser ut på toppen. Ca 4000l/t.
Filteret koster ca 800 kr å lage og varer evig. Filtervolumet er ca 40-50 liter tipper jeg.
Når du skal gjøre rent er det bare å vri blåsvampen. Helt genial løsning spør du meg..
Du ser det på bildet jeg lå ut isted.
saffen
ja det tviler jeg ikke på det nei. er no ikke litt misulig heller så det går jo bra det ja. hehe . hmm er ikke mange slike racker som er så store tilsalgs da nei. sukk

Kan gi dere en lyd etterpå visst vidar sier nei hehe
Vibsi
[QUOTE=saffen]ja det tviler jeg ikke på det nei. er no ikke litt misulig heller så det går jo bra det ja. hehe . hmm er ikke mange slike racker som er så store tilsalgs da nei. sukk

Kan gi dere en lyd etterpå visst vidar sier nei hehe

Hehe... tviler på at jeg sier nei, så lenge jeg får det i høyden er det ingen problem og som nevnt tidligere så er det muligens flytting neste sommer da jeg gjør bergenser av meg, da blir det et stort rom bare med akvarier, på alle vegger og i høyde!
Har hørt at vist vi tilsetter for mye rein oksygen i vannet kan det bli oksygen forgiftet, nå veit ikke jeg noe om dette temaet. men har vert innom temaet der det til setter oksygen i vannet og det blir forgiftet pga det ikke klarer og fjerne avfallstoffer som blir produsert, men saffen du er jo dykkermann og veit sikkert litt om dette eller veit hvor du kan fine ut av dette?

Oksygen er bra for menneske men veit ikke helt om det er sunt og mette vannet med oksygen!
Evolution
Har hørt at vist vi tilsetter for mye rein oksygen i vannet kan det bli oksygen forgiftet, nå veit ikke jeg noe om dette temaet. men har vert innom temaet der det til setter oksygen i vannet og det blir forgiftet pga det ikke klarer og fjerne avfallstoffer som blir produsert, men saffen du er jo dykkermann og veit sikkert litt om dette eller veit hvor du kan fine ut av dette? Oksygen er bra for menneske men veit ikke helt om det er sunt og mette vannet med oksygen!

eehmm tja helt ærlig så er jeg ikke sikker på akkurat det nei. MEN kan si at om man dykker nedover så vil oksygenet bli giftig på rundt 50-60 meter. er nok mange som dessverre har omkommet av oksygen forgiftnig pga at man har dykket på vanlig luft. istede for og bruke gass mix når man skal på større dyp. og det har jeg lite og ingen peillig på når man kommer over på slik teknisk dykking. da er man inne på deco gasser og heliumblandiger og slikt og det verken intreserer meg eller noe jeg føler for og lære meg så. har nitox det har jeg.

men det er som jeg tidligere har nevt at der tar man ut nitrogenet og fyller på med oksygen. slik at man kan få lenger bunntid nede når man dykker. ikke at man kan gå dypere.

men åssen det er med for mye rein oksygen vet jeg rett og slett ikke. men ser for meg at det gjerne ikke er så bra da. men som sagt jeg vet ikke. kanksje kristian og de vet dette? vet ikke åssen man gjør det når fisken blir frakter fra afrika og oppover. tar jo sin tid med fly da. men ville nok annta at det er som dere sier at man kan pakke i singel poser på store fisk og ta litt flere yngel i samme pose.

men uannsett så tviler jeg på at vidar skal reise så fryktelig langt med dem da. men ikke vet jeg.
Det var bare dersom jeg skal reise med fly eller bil over lengre strekning, slik at jeg kan bruke mindre poser. og dermed mindre plass dersom jeg feks skal ta med 1 isoporkasse på fly.
Det er ikke vannet som mettes med oksygen, men luften over Det jeg har mottatt av fisk i små poser inneholder ca 50-50 oksygen og vann..

Fiskene som kommer fra afrika kan ikke sammenlignes, for de bedøves og ligger i en slags dvale når de kommer.. Da brukes det sikkert meget lite oksygen tenker jeg..

Skal snakke med importøeren når han kommer hjem fra tyskland om et par dager, han kan sikkert komme med en fasit..
Kristian Hennig
Det er ikke vannet som mettes med oksygen, men luften over ;) Det jeg har mottatt av fisk i små poser inneholder ca 50-50 oksygen og vann.. Fiskene som kommer fra afrika kan ikke sammenlignes, for de bedøves og ligger i en slags dvale når de kommer.. Da brukes det sikkert meget lite oksygen tenker jeg.. Skal snakke med importøeren når han kommer hjem fra tyskland om et par dager, han kan sikkert komme med en fasit..

Takk skal du ha Kristian!

Er greit å være på den sikreste siden, spesielt med dyr fisk!

Hvordan går det med Troffene dine? er det lek på gang?
Man fylle posen først med vann. Ca. 1/3 del. Klem så luften ut hel inntil vannkanten. Fyll så posen med oksigen før man binder posen igjen med strikk. Når posen er full av oksigen så blander oksigen sammen med vannet når posen blir ristet under transport. Som regel så har man maks 1/3 del av posen med vann, resten er luft under lang transport. 50/50 luft/vann fungerer grei, men jo lengre turen er jo større andel av luft fiskene trenger enn vann.

Fisker fra Afrika kom i bedøvet tilstand. Jeg skrev det for en stund siden at de er "halvdøende", men ingen forstår meg riktig. Fin at du bekrefter dette nå Kristian. Selv om de er halvdødende så puster de fortsatt. Det betyr de trenger like mye som eller enda mer luft/oksigen enn en våken fisk.
oksygen tabletter da??? ser de selger slikt på webzoo. er det noe eller?
badat
Fisker fra Afrika kom i bedøvet tilstand. Jeg skrev det for en stund siden at de er "halvdøende", men ingen forstår meg riktig. Fin at du bekrefter dette nå Kristian. Selv om de er halvdødende så puster de fortsatt. Det betyr de trenger like mye som eller enda mer luft/oksigen enn en våken fisk.

Jeg tror de bruker mindre Men det kan vi sikkert finne ut av på ett vis.. Som et lite eksempel, så bruker kalle fisk mindre oksygen enn ved normal tempratur.. Dette fordi alt går mye saktere.. Tipper hvilepulsen på et menneske i koma er mye lavere enn min..

Jeg forsto deg badat jeg badat.. Har sett fisk i denne tilstanden, og det ser ikke bra ut.. Vannet er også helt blått, husker ikke helt hva det het, det bedøvelsemiddelet, det skal jeg finne ut av!

Hvor kjøpte du den oksygenen vidar?

Buluene har det varmt omdagen, så det er stille nå.. To stk som tygger, men det ser ikke ut som at det er så veldig mange yngel..

Ja det er varmt her også om dagen. Kirizakaret var oppe i 30 grader så da måtte det til et vannbytte. Har heldigvis fått flyttet karet til andre siden av stuen.ellers hadde det stått for nært vinduene, og mest sannsynlig blitt mye varmere.
Vi ligger på kanten å vipper her i norge med tempen. Det går jo greit å holde det under 30 om sommeren men skal ikke mye til før det bikker over visst man ikke følger med å passer på. Glad vi ikke må kjøpe kjølere i tillegg. Trenger ikke flere ting som fordyrer hobbyen vår ennå mer hehe
Hvor står dere andre's kar? Vi har 720 i stuen,530 i gangen i veggen og racket på kontoret.
Kristian Hennig
Hvor kjøpte du den oksygenen vidar?

Flasken kjøpte jeg hos en dykker!
Gassen er fylt hos AGA og er av type medisinsk oksygen, Flasken er nettopp trykktestet hos AGA.

Men denne flasken jeg har kommer nok snart for salg i og med at jeg har kjøpt 2 stk 2,5 litere i koffert direkte fra leverandør.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap