Tante Astrid´s undervannsverden (side 56)

Takk Liv, det er kjempesnilt av deg

Astma er heller ikke morsomt, nei. Slet med astma og allergier helt til jeg ble rundt 30. Var da til en utrolig flink dame som behandlet meg med akupunktur og homeopati. Tok fire behandlinger og kastet deretter medisinene og har ikke brukt de siden. Var tilbake for litt oppfølgende behandling de to etterfølgende årene, men nå har jeg vært frisk lenge. Fikk også en del råd mht til kosthold og det har nok også hjulpet på. Kan merke ørsmå tegn på tilbakefall om jeg spiser mye melkemat for eksempel. Nå er det ikke alle som opplever å bli så bra som jeg av slik behandling, men de fleste opplever i det minste litt bedring.

Det er ille nok uansett hva man lider av, men med gips på armer og bein så slipper man i det minste den ekstra belastningen med å bli mistrodd og måtte forklare hele tiden.
Bare hyggelig

Ja, sånn sett er det nok enklere å ha en sykdom som er mer synlig. Skal ikke klage jeg da, er lite plaget nå. Faktisk har jeg blitt bedre etter overgang til glutenfritt. Skulle ikke tro det var noen sammenheng men.... Driver og tester ut nå og det ser ut til å ha en effekt også på astmaen.

Må komme meg i dusjen snart, fest i kveld! Regner med det blir en rolig småfyllesyk dag på AF i morgen
liv_65
Måtte bare innom og melde at de har klovnkilli på Oslo Zoo nå.

Jasså, det er Oslo Zoo som har stukket av med klovnkillien din Astrid. Makan!
Ellers kan jeg godt høre med dyrebutikken her på Orkanger om de vil bestille Klovnekilli. De pleier også å være veldig behjelpelige og Orkanger er jo heller ikke langt unna. Det er bare å si i fra
Takk for det Johanne!
De bestiller for meg her også når fiskene er på listen. Problemet er at de ikke kommer likevel. Antagelig er det ikke nok fisk til alle butikkene som bestiller. Har en stående bestilling inne på byens dyrebutikk og synes derfor det blir litt dumt å bestille flere plasser. Skulle de derimot dukke opp et sted i Orkanger-Trondheimsområdet så setter jeg pris på tilbakemelding. Er jo ikke lange turen det, selv på vinterstid, og da kan jeg i såfall avbestille her. Rart om de ikke skulle dukke opp på de litt større butikkene som TAM Lade og Dyrenes verden ihvertfall. Har forresten lest mye positivt om butikken på Orkanger og kunne godt tenkt meg en tur innom der

Utrolig mange hjelpsomme og snille mennesker i verden, ihvertfall her på Akvaforum
I går var jeg altså så dårlig. Tror jeg må oppgradere forkjølelsen til influensa. Er ikke vanlig at man blir liggende en uke av en liten forkjølelse liksom. I alle fall så sov jeg bort hele dagen i går. Stod opp og spiste frokost, men gikk og la meg igjen og var helt borte til ni på kvelden! Ble ikke så lett å sovne igjen da nei.

Vannbyttet i søramerika måtte jeg likevel ta, selv om det ble sent. Røsket også ut halvparten av sverdplanten. Den var veldig fin altså, men den vokser så raskt og blir ikke pen når den må beskjæres hele tiden. Vurderer nå også å fjerne resten av den og bytte den ut med denne eller denne. Har mest lyst på den første siden det ser ut som den ikke blir fullt så høy som den andre. Noen som har erfaringer med disse? Lite å finne på nett ihvertfall.

Lurer også på å prøve med christmas tree moss på kokosnøttene i asia-karet. Da kan det hende at stjerneyngel kan overleve der også siden denne virker mer tettvokst enn pelliaen som har vært der til nå. Noen som har erfaringer med christmas tree moss også kanskje?
Her er jeg på fallende form, sitter vel med følelsen av at nyttår i Kragerø er i ferd med å gå i vasken. Hodepine, sår hals, vond kropp.... u name it.... Usj! At sånt alltid skal komme i jula!!

Jeg har "red flame" i 110 literen min og anbefler den veldig. Jevnt nye blader, men vokser ikke så veldig i høyden. Utrolig fin plante med det røde på seg. Har hatt mine i flere måneder og de er fortsatt bare ca. 15 cm høye. Men nok nye blader til at den holder seg frisk.
Inn og titte......ser ut som en fin plante den som står hos deg ihvertfall, men må innrømme at jeg har lyst til å prøve diamanten. Den er visst litt vanskeligere å få til og ikke så vanlig rundt omkring heller (og sikkert svinedyr).

Hører at mange sliter med influensaen. Ble visst nevnt at årets er verre enn vanlig. Synes egentlig det er verst med hosten og den såre halsen, resten av symptomene er jeg vant med å ha i lengre perioder og takler de derfor bedre. Den som skrev at ME er som å ha en influensa som aldri går over visste hva han snakket om :b

Får krysse fingre for at det er noe annet lettere forbigående som er etter deg Liv
Håper på det Spennende om du prøver ut diamanten, ser veldig flott ut og gøy å høre om den er lett å få til.

Her holder jeg på å kapitulere med vallisneriaene mine. Merkelig at de bare ikke vil. Nå har de fått JBL kuler til og med uten at det ser ut til å gjøre noe videre inntrykk. Får gi dem til over nyttår, renset godt opp i flyteplantene igjen så det kommer til mer lys. Hvis ikke så ryker de ut og inn med tigervallis.
Fikk ikke til mine første vallisneria jeg heller. Tigervallisneriaen derimot, tror jeg det er vanskelig å mislykkes med. Til og med inni en av kokosnøttene hadde vallisneriaene vokst, riktignok temmelig sammenkrøllete og lyse, men friske og fine ellers. Kan anbefale den på det varmeste. Den eneste ulempen er at den behøver å lukes av og til siden den sprer seg så fort. Nå er den grei å røske ut da, siden rotsystemet ikke er så enormt stort. Mine får ikke gjødsel i bunnlaget heller, men jeg bruker halv dosering av flytende gjødsel i dette karet.
Da skal jeg følge med etter tigervallisneria fremover. Mine vokste fint i starten, så jeg mistenker at det enten var konkurransen fra javabregnene eller dårlig lys pga alle flyteplantene som har gjort det. Vokser faktisk litt bedre på venstre siden hvor lyset har vært bedre. Har tigrene dine god belysning?
Nei, det har de så absolutt ikke. Selve karet har to 20w lysrør. Delt på 125 liter skulle det bli noe sånt som 0.32w pr liter og det må nesten regnes som lite. I tillegg så vokser de like bra helt på sidene og hjørnene der det omtrent ikke slipper lys til i det hele tatt. De brydde seg heller ikke om at lotusen dekket vannflaten og vokste like greit da. Den eneste gangen de har sturet var da plantemengden økte så voldsomt og jeg ikke fulgte opp med økt gjødsel. Så snart gjødselmengden ble justert opp fra kvart dose til halv dose så har de blitt friske og fine igjen. Tigervallisneriaen regnes som en av de vallisneriaene som er lettest å få til og var hovedgrunnen til at jeg valgte de.
Da blir det nok tigervallisneria på meg
Skjønner godt at det blir litt dumt å bestille samme fisken på flere steder men skal i allefall se etter dem når jeg skal i dyrebutikken likevel for å bestille C Adolfoi. Regner med det blir like etter nyttår.
De sverdplantene som du linket til så veldig fine ut. Skal bli spennende å se om du greier å skaffe dem. Jeg har selv den helt vanlige i to kar. I det ene er det bare så vidt de vokser, mens i det andre er den nesten blitt altfor stor, selv med kraftig beskjæring. Har tenkt litt på å flytte den over i det karet hvor det gror minst men regner med at den da sikkert kommer til å visne:p
Tror ikke det blir noe problem å få tak i den siden den står i Tropica's katalog. Min nærmeste butikk er snille og bestiller for meg når det er noe jeg har lyst på. Det hender det tar litt tid, men jeg har enda ikke opplevd å ikke få tak i planter som står i katalogen. Sverdplanten får jo bare stå der så lenge.

Gir du bunnæring til sverdplantene dine, Johanne? Merkelig at det bare vokser i det ene karet. Disse vokser jo vanligvis altfor mye. Muligens kan bunnlaget også ha litt betydning. Virker som det er viktigere med bunnlagsnæring når substratet er finkornet. Er det grovkornet så havner det vel en del avfall nedigjennom grusen.

Gleder meg til å bytte den ut. Jeg er absolutt ikke begeistret for å måtte beskjære planter hele tiden :b
Måtte bare linke til dette karet. Er dette en heldig kampfisk eller
Det var andre boller enn.... ja boller og sånt
Tante Astrid
Gir du bunnæring til sverdplantene dine, Johanne? Merkelig at det bare vokser i det ene karet. Disse vokser jo vanligvis altfor mye. Muligens kan bunnlaget også ha litt betydning. Virker som det er viktigere med bunnlagsnæring når substratet er finkornet. Er det grovkornet så havner det vel en del avfall nedigjennom grusen. Gleder meg til å bytte den ut. Jeg er absolutt ikke begeistret for å måtte beskjære planter hele tiden :b


Ja i karet hvor de vokser dårlig får de bunngjødning (JBL-kuler) samt flytende i form av TAC. I dette karet har de også grovkornet elvegrus, og forholdsvis bra med lys. (T5- 2x54w).
Den som står i karet med finkornet biltemasand og noe dårligere belysning har aldri sett snurten av næring (Jeg har mine kjære røde krystallreker der som jeg er veldig redd for). Likevel vokser den noe helt hemningsløst fort og mye.

Likevel ser det ut til at sverdplanten i karet med grus har begynt å vokse litt etter at jeg skiftet fra T8 til T5 for litt over en måned siden så det er kanskje håp
Får håpe den kommer seg, Johanne.

I går var det vannskift i asia igjen. Jeg må ta meg en fotorunde en dag og vise fram de sprø kuhlii-ålene mine. De er altså overalt rundt fingrene mine når jeg roter rundt der nede. Holdt for morro skyld hånden i ro og da svømte de både under, over og gjennom fingrene mine. Flere ganger tok de også en liten puse i håndflaten før de svømte videre. De finnes overhode ikke sky. De eneste gangene de kan skvette litt til er når jeg dytter borti de for at de skal flytte seg. Får prøve å få tatt noen bilder en dag. Er nesten nødt til å ha "bevis" slik at dere tror meg. De er nesten plagsomt nærgående under vannbyttene. Må innrømme at jeg synes de er litt morsomme også
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap