Mine akvarier og sånt (side 56)

Jeg har bestilt meg 30 IAL fra en fyr i Thailand Kostet bare $8.50 og det er inkludert frakt, så det er svært overkommelig Vurderte å bestille 50, siden de bare var $12, men kom til at jeg trenger da ikke så mange. Det er kun i oppdrettskaret og smaragdinakaret jeg har tenkt til å bruke dem, og hvert blad varer da vel en stund?

Vet om mange andre som har bestilt fra samme sted, og de sier de er strålende fornøyde og bladene ankom innen en uke.

Litt snodig egentlig, for de er ekstremt strenge på hva som kan importeres til Australia, og alt av tre, løv, frø osv regnes som strengt forbudt, så hvorfor IAL slipper gjennom aner jeg ikke. Flere personer i bettaforumet sa at pakken hadde blitt åpnet og sjekket, og deretter sendt videre...

Jeg fant også ut at HMPK-paret mitt ikke ankom lørdag slik jeg trodde, men først tirsdag kveld, og hvis de ikke hadde mottatt dem da jeg sendte epostene mine forklarer det nok hvorfor jeg ikke fikk noe svar. Jeg synes jo egentlig de kunne svart og sagt ifra når de forventet forsendingen jeg da, men hun virker egentlig ikke noe særlig vennlig hun som driver showroomet... Jeg har sendt flere eposter til henne tidligere, og hver gang har jeg fått et kort svar. Dette er sikkert normalt i Norge, men australiere er generelt litt vennligere enn nordmenn, og spesielt hvis man er en potensiell kunde.

Oh well, tror jeg skal ringe dem i morgen uansett, med mindre de har sendt en epost innen det...
Jeg fant ut hvorfor jeg ikke har mottatt noen epost fra hun som driver showroomet. Jeg sendte til en epostadresse som hun postet i bettaforumet i desember i fjor, som en del av sine betingelser og vilkår.

Men da jeg sjekket websiden hennes nå nettopp oppdaget jeg at det er en annen epostadresse som står der, så jeg gjetter på at hun ikke sjekker den gamle særlig ofte...

Har hvertfall sendt en ny epost til den nye adressen, og skal se om jeg får svar nå... Hvis ikke ringer jeg om et par dager.

Den ene av de ny CT-hunnene min ser rognstinn ut. Alle er gode og runde, men denne ene har det firkantede utseendet som levendefødere får kort tid før de skal føde. Og jeg har da ikke foret dem så masse at hun kan ha forspist seg.. (tror jeg da).

Så jeg vet ikke om jeg burde prøve henne sammen med Svart eller ikke.. Får jo et svært pent (og dyrt) par i løpet av en ukes tid, og kanskje jeg heller burde vente og prøve meg på dem isteden...

Men andre klarer jo å ha flere kull gående samtidig, så hvorfor la dem sitte her og bli for gamle til oppdrett lissom... Meh, vet ikke hva jeg burde gjøre...
Prøv da vel Det er jo en fin erfaring, all lærdom er god lærdom.
Så kan du bruke det du lærer av disse på det nye, fine paret senere?
Hvis du klarer å selge unna når du må skille dem går det sikkert greit, men ta høyde for hvor mye plass du har til å fore opp hanner i form av hylleplass og godisbokser.
Det er vanligvis stor etterspørsel etter CT-hunner i dyrebutikkene hvertfall. Det fant jeg ut da jeg spurte etter dem i et par butikker, og fikk til svar at de bestiller dem inn, men må vente en måned eller to på dem, og får kun inn 2-3 stk.

Så hunnene burde være enkle å bli kvitt. Og CT-hanner er da vel ganske populære også? Hanner burde hvertfall være enklere å selge enn hunner, tror jeg...

Jeg tror jeg prøver jeg Hylleplass og beholdere skal det ikke stå på, de kan jeg alltids finne en plass til, og senest i forrige uke var det noen som solgte plastbeholdere på en liter, i pakker på 50 for bare $13 eller noe slikt...

Svart har blitt flyttet til oppdrettskaret igjen og skal få godgjøre seg en time eller to, før jeg flytter over hunnen. Kanskje jeg skal gi dem et siste næringsrikt måltid før jeg setter dem sammen også.

Er forresten ikke sikkert det blir noe kull uansett, Svart er jo notorisk for å ikke skjønne hva han driver med, og har ikke bygget noe imponerende skumrede så langt...
Hvis markedet for hunner er stort kan du jo forsøke å skyve sex-ratio mot hunner ved å drette de i lav pH.
Har du ikke sett noen godishyller i butikkene som bruker sånne 3 litersbokser.
Her er det no prob å få de gratis. Mere plass og billigere enn 1-literen du nevnte.
Har tilsatt IAL ekstrakt, men har ikke sjekket pH i det siste...

Vet ikke om de bruker slike bokser her, kan ikke huske å ha sett dem noe sted, men så kjøper jeg ikke godteri særlig ofte heller. Kan sjekke neste gang jeg er i nærheten av en slik butikk

Jeg har også samlet på 2 liters brusflasker i et par måneder nå. Har bare skjært av toppene, og da burde de romme minst 1.5 liter.. Men klart at jo større jo bedre, så hvis jeg kan få tak i 3 liters hadde det vært det beste..
Husk at det er bunnarealet som er viktig.
En 1,5-l flaske har vel like stort areal som en romslig tekopp. En boks med hjørner gir mye større areal og tar nesten like lite plass.
Det er en 2 liters flaske, som er en smule bredere enn de norske 1.5 liter flaskene Men skal se hva jeg kan få tak i...

Jeg blir frustrert over Svart. Da jeg puttet hunnen i fødenettet blåste han seg opp og viste seg. Dette varte ca 2 minutter før han gikk lei av henne og viste null interesse i henne, mens hun nærmest prøvde å bryte seg ut av fødenettet. Etter 45 minutter slapp jeg henne løs, i håp om å trigge en smule interesse. Han kom bort og viste seg for henne, og hun begynte umiddelbart å følge etter han (sikkert veldig klar til å kvitte seg med egg) og han ledet vei til et område hvor det var en bunt vasspest. Der virket det som han husket at han hadde jo ikke bygget skumrede, og prøvde deretter å stikke fra hunnen, men hun fulgte etter. I ca 5 minutter svømte han i sirkler med hunnen på slep, før han ble lei og snudde seg og begynte å jage henne. Hun ble lettere panisk og kræsjet i sidene på karet, så jeg skilte dem.

Håper nå at det dukker opp skumrede i løpet av natten.

Eplesneglene ser endelig ut til å være ferdig med sin 'tørkeperiode'. De som klekket i september/oktober i fjor nådde kjønnsmoden størrelse for flere måneder siden, men jeg har aldri sett noe parring eller egg.

Siden jeg syntes det var for mange av dem i smaragdinakaret, flyttet jeg to stk til oppdrettskaret, og tenkte at der kunne de gjøre nytte for seg uten å spise opp plantene mine. Og i dag så jeg at de parret seg Da håper jeg det blir egg i nær fremtid.

Jeg har nå gitt fra meg alle de gylne, og flere av de viltfargede, og kun beholdt en viltfarget og ca 5-6 andre som har litt interessante farger, og har håpet at det skal bli sneglebabyer snart. Australia trenger eplesnegler med mer interessante farger...
Rosa og Gul reiste nettopp, og jeg må si jeg ikke liker at de er borte Spesielt Rosa, for han var den første kampfisken jeg kjøpte på nesten ett år, og hadde ganske spesiell farge og personlighet.... Men jeg vet at de får det bra og jeg kan holde kontakten med den nye eieren deres, og det hjelper litt

Men guri så god plass jeg plutselig fikk! 15 literen er tom, samt et av plastkarene. Svart har flyttet inn i Rosas kar (jeg ga opp oppdrettsforsøket siden han ikke skjønner hva han skal gjøre).

Og jeg fikk endelig svar fra hun som driver showroomet, hun sier hun skal sende ut faktura og statusrapport i løpet av morgendagen, og at grunnen til at det ikke hadde blitt gjort ennå var fordi det tar tid å få orden i alle fiskene etter en forsendelse og finne ut hvem som hører til hvor, sjekke at alle er friske osv.

Men nå har hun hvertfall bekreftet at hun har mottatt epostene mine, og vet hvem paret tilhører slik at hun ikke tror hun har mottatt et par hun ikke bestilte og dermed selger dem til noen andre... Og det var kun det jeg ville, at hun skulle bekrefte at hun visste at de var mine
Pratet med faren min nettopp, og han har ENDELIG bestemt seg for å stikke og kjøpe visagavekortet til meg. Jeg har nevnt dette gavekortet noen ganger tidligere, siden det først ble lovet sendt til jul av diverse slektninger som slo seg sammen, deretter ble det utsatt til bursdag min i februar, men ble ikke sendt av ukjente grunner. Jeg har ikke hatt lyst til å virke krevende, men har altså spurt etter det noen ganger siden februar, på en så hyggelig måte som mulig. Har fått til svar at først var det umulig å få kjøpt det, så jeg fant en annen butikk som selger dem og ga dem link, og da ble det utsatt og utsatt og jeg spurte etter det igjen og faren min sa han er så opptatt og har ikke tid til å stikke på Narvesen en kveld for å kjøpe det, men det ble lovt at det skulle sendes i nær fremtid gjentatte ganger. Men så ble det ikke sendt likevel.

Men i dag ringte faren min meg (noe som er uvanlig, jeg ringer vanligvis han fordi jeg har gratis ringetid) og sa at nå er han ferdig med diverse som han var så opptatt med, og har fri i dag, så etter han var ferdig å prate med meg skulle han stikke og kjøpe det og sende det i dag. Og det betyr at det ankommer her enten tordag eller fredag neste uke, perfekt timing, siden jeg vil stikke og betale for HMPK'ene og ta dem med hjem neste helg
Jeg skjønner ikke hvorfor kampfiskene mine er så vanskelige. I bettaforumet leser jeg stadig historier som 'jeg slapp hunnen sammen med hannen etter ett døgn, dro på jobb og kom hjem til egg'.

Wtf skjer med mine da?? Jeg har prøve flere kombinasjoner av hanner og hunner, og latt dem være sammen i opptil 4 dager, og enten er det hannen som ikke er interessert/ikke skjønner hva han skal gjøre, eller så er det hunnen som ikke er interessart og til tross for en klar hann jages hun rundt i karet istedenfor å lokkes til redet.

Alle har fått god mat daglig i mange uker, gjerne to ganger om dagen. Stort sett frossenfor, som kjøtt (community feast) og artemia, men også frysetørkede blood worms og innimellom får de pellets. Frossen artemia er favoritten, så det får de stort sett hver dag.

Likevel vil de ikke yngle. Jeg skjønner det ikke *sukk*

Jeg sitter også og lurer på hvilken 'vill' bettaart jeg skal velge. Channoides er stilig og lett å få tak i, men den begynner jo nesten å bli så vanlig at den er litt kjedelig... Den er jo en flott fisk da, men jeg har lyst på noe litt unikt og sjeldent... uberis eller persephone hadde vært noe, men det er flere andre arter som virker interessante, f eks burdigala, coccina, simplex m. fl.

Meh, får se hva de har tilgjengelig når jeg henter HMPK'ene...
Sent i går kveld fikk jeg statusrapport fra hun som driver betta showroomet. Hun sa blant annet:

"The following fish are in quarantine and will be ready to ship next week.
Storybetta - #858 MH PK pair (very nice!)"

Jeg har kun svært grunnleggende kunnskap om hva som regnes som de 'riktige' finneformene for de forskjellige variantene av kampfisk, så når en IBC-dommer sier at paret jeg valgte er 'very nice' blir jeg litt stolt av meg selv

Så de sitter i karantene, noe som betyr at de overlevde reisen fra Thailand og jeg regner med de er friske siden hun er villig til å sende dem fra seg neste uke.

Jeg har sagt i fra at jeg skal hente dem neste helg, men det er jo nesten litt fristende å betale $15 ekstra bare for å få dem levert tidligere

Jeg tillater meg å poste et bilde av hannen, siden jeg eier fisken og selgeren ikke ga noe klart svar om jeg kunne bruke bildet eller ikke (dvs jeg forstod ikke svaret hans fordi han skriver litt dårlig engelsk).
Fant nettopp en tråd i et amerikansk bettaforum hvor noen ville gi fra seg noen små kampfisker pga plassmangel, og de hadde ikke vokst seg så store som de håpet osv, så de ville selge dem som kjæledyr, IKKE oppdrettsfisk. Og de gjorde et stort poeng utav at den som fikk fisk måtte ALDRI drive oppdrett på dem, uansett hvor store og pene de ble, og dette måtte man love før selgeren ville gi fra seg fisk.

Og dette virket litt tåpelig for meg, så jeg påpekte at:

1. Hvis de blir store og nydelige med perfekte finner, ville det ikke være bortkastet å ikke drive oppdrett på dem?

2. Hvordan skal man kontrollere om noen driver oppdrett på dem eller ikke? Det er jo så enkelt som at man lover at man aldri skal drette på dem, får en fisk og deretter driver oppdrett på den, uten å poste bilder i noe forum. Da kan ingen vite at de driver oppdrett på dem.

3. Man har ingen rett til å bestemme hva andre folk gjør med sin egen eiendom, og enten man selger eller gir bort blir de noen andres eiendom. Selv om de lover at de aldri skal drive oppdrett eller underskriver kontrakt, er de fremdeles ikke bundet til å aldri drive oppdrett på dem, siden en kontrakt som motstrider landets lover ikke vil være bindende.

De finner på mye rart disse amerikanere.... Hvorfor skulle man bry seg om noen driver oppdrett eller ikke??
ARGH mest lyst til å hive kameraet i veggen! Jeg bestemte meg for å ta noen bilder av Svart i det nye karet hans, da jeg oppdaget at smaragdinaene poserte jo så fint. De var helt fremst i karet, noen centimeter fra glasset og rørte seg knapt, så jeg førte kameraet sakte opp (ellers stikker de og gjemmer seg) og skulle knipse bilder. Kunne ikke tro hvor heldig jeg var som fikk ta bilder av dem i en slik fin positur.

Men neida, kameraet nektet plent å fokusere. Det var ikke at det fokuserte på feil sted, det fokuserte ikke i det hele tatt. Vi fikk kameraet brukt av en venn for et par år siden, og det er et ganske bra kamera, men av og til vil det bare ikke fokusere av ukjente grunner. Og dette var altså en av de gangene hvor det var umulig å fokusere.

Smaragdinahannen poserte nesten helt stille i omtrent ett minutt, og satt og kikket på kameraet uten å bli skremt av bevegelse eller lys, og jeg må ha prøvd å fokusere minst 50 ganger, uten å lykkes. Og så gikk jeg glipp av muligheten, for han skjønte at jeg var da utrolig kjedelig å kikke på, og forsvant blant plantene.

*banne*

Meh, jeg fikk tatt 4-5 bilder som var i fokus, og noen av dem er ikke så verst. Kunne vært bedre hvis kameraet hadde fokusert da jeg ville, men oh well...

Disse bildene er av Svart, han er ikke enkel å ta gode bilder av siden han er så mørk. Disse ble tatt før jeg oppdaget smaragdinaene og da var kameraet ganske lydig...

Og noen bilder av smaragdinaene. Hunnen hadde vertikale striper helt til j eg snek meg helt opp til glasset med kameraet. Hun blekner alltid når hun ser meg...
Hallo til deg i Brisbane!
Har lest tråden din og det er mye spennende å lese.Måtte nesten le da antall katter tok til å vokse,men jammen er det godt at sånne som dere finns.

Kjenner meg godt igjen når det gjelder fristende bettaer,og nå kommer jeg til å se mer nøye på de ulike typene i butikker.Har ikke visst så mye om de ulike sortene,så linkene her har vært interessante og studere.

Takker for fine bilder og denne tråden kommer jeg til og følge med på!

mvh
Takk for ros

Det er ikke mer enn ca 3 måneder siden jeg selv ikke visste noe om de forskjellige variantene heller. Eller dvs, jeg hadde jo sett bilder og sett navnene/kodene nevnt, men hadde lissom ikke sjekket hva alt betydde...

Og jeg føler meg som en nybegynner når jeg leser poster av folk inne på bettaforumet, når de begynner med kritikk av de forskjellige variantene, antall finnestråler og spredning osv, da henger jeg fremdeles ikke helt med..
Den svarte og den nye blå ,som kommer,er bare helt nydelige!Håper du knekker
koden for lek og får yngel snart,venter spent jeg

mvh
Jepp, jeg er spent jeg og

De nye som kommer er i underkant av 4 måneder, og burde derfor være i perfekt alder for oppdrett, og med ketapang-bladene som ankommer i løpet av få dager burde alle forhold være riktige for at de skal kunne yngle *håpe*
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap