Elins lille hjørne (side 56)

Takk Sølvi Syntes den passet godt til meg hehe. Et skikkelig bartefjes!

Åh. SØLVI! Gud bedre, jeg har glemt det, igjen! Sender deg en e-post...

Har sittet her og gjort meg noen tanker i kveld. Jeg er bekymret! Det er forferdelig skummelt å ha alle disse ynglene i 54 literne, altså.

Først av alt: Jeg har ikke funnet en eneste død yngel siden jeg flyttet dem, og av de ynglene jeg ser har alle gode, runde mager.

Men, jeg klarer ikke helt å slippe skrekk-følelsen.
"Er maten jeg gir næringsrik nok?"
"Gir jeg nok mat så alle får nok?"
"Finner alle sammen maten?"
"Er det greit å mate to ganger om dagen?"

Masse spørsmål som egentlig bunner ut i at jeg synes det er forferdelig skummelt å miste den 100% kontrollen jeg hadde når de gikk i gjennomsiktige plasttanker uten noe som helst av innredning bortsett fra et enslig eikeløv.

De er så innmari små oppi akvariene sine...! Men, i morgen er det en uke siden de flyttet, og hadde de ikke spist så skulle jeg ha sett frafall nå... ingen yngel klarer seg en uke uten å spise!

Er likevel redd for at jeg ikke gir riktig mat, eller nok mat. Huff, dette er omtrent som å se ungene gå inn i klasserommet på første skoledag, dette!
Hehe ,bare slapp av Elin,ingen grunn til bekymring

Når det gjelder cory-yngel ,så kjenner vel de fleste den følesen du har ved ikke å ha full kontroll. Er vel derfor vi teller og teller flere ganger for dagen for å sjekke om alle er der
Ja, ikke sant Men jeg klarer aldri å telle alle sammen. Men siden jeg ikke finner noen døde, så er vel alt i orden får jeg tro. Jeg kan jo ikke akkurat stappe de tilbake i plastkar heller...!

To bilder av plasttanken med schultzei yngel. Det er noen helt utrolige størrelsesforskjeller her. Enkelte er 3-4 ganger så store som sine søsken!

[External Image]

[External Image]
Frokosttid
Det er så moro med kamera Holder enda på å lære meg å bruke det, så bildene er ikke akkurat perfekte. Men, det kan jo bare bli bedre. Snuser veldig på å kjøpe makrolinse også, men.... det er så mye som står på ønskelista om dagen at pengene strekker ikke til så jeg kan få ALT! Men, en ser da at det er fisk jeg tar bilde av - ja til og med arten. Og da har jeg kommet langt hehe.

Den første er en av de tre ukjente killiene. Jeg tror nok dette er nigeriakilli. Synd det ble to hanner og en hunne, omvendt hadde vært perfekt

Det neste er to av weitzmaniene som spiser frokost, og det siste er et forsøk på å ta bilde av hele weitzmani flokken som spiser. Ikke alt er i fokus (på langt nær), men det er da tydelig at det er mange små mager å mette!

Så forresten en metae yngel oppi der?! Jeg kan ikke forstå hvordan den kan ha havnet der...men med så mange egg, yngel og tanker som fløt her en stund er det kanskje ikke så rart at noe skjedde hehe.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
En liten klynge atroer som ikke helt har skjønt at maten er servert, og ligger under filteret fortsatt

Tilslutt: Mat hos macmasteriyngelen også. Fokus er ikke helt hundre (finner ikke ut hva slags innstilling som passer nå jeg tar bilde av flere samtidig. Kan hende det hadde vært lurt å lese bruksanvisningen ), men... skitt au. Det er fisk!

[External Image]

[External Image]

Skal ta for meg et lite prosjekt i dag. Hver gang jeg ser på atroyngelen bare vet jeg at jeg MÅ ha flere! De er jo så skjønne! Dessuten er dette det kullet jeg har hatt minst hell med i høst Av 114 egg ble det 14 yngel, pluss to yngel jeg fant sammen med de voksne. Så totalt 16 yngel. Nå er det bare 11 igjen. 5 stykk falt fra de første ukene

Jeg vil ha ny egglegging og håpe på bedre resultat, både når det gjelder klekking og overlevelse.

Det er et par ting jeg har merket meg med atroene:
1. de er svært sky
2. de likte å legge egg på eikeløv

Disse to tingene skal jeg ta hensyn til når jeg setter igang prosjekt "atro-oppdrett". Så hva gjør jeg?

Jo, jeg flytter paleatusyngelen. Disse blir 3 mnd i morgen og jeg er sikker på at de vil klare seg fint sammen med foreldrene sine. Paleatusyngelen går jo i en 54 liter på soverommet nå.

Så - jeg flytter paleatusene sammen med foreldrene sine, og flytter atroene til soverommet. Soverommet er rolig, er jo aldri noen der. Det kan passe fint for sky atroer. De legger neppe egg om de ikke tør å stikke nesa frem fra under røttene!
Så derfor tømmer jeg 54 literen for fisk, og setter opp et skikkelig eikeløvkar til dem. Røtter og eikeløv, god mat og kjølige vannbytter burde få atroene til å vurdere egg. Hunnene er runde og gode, og de har jo lekt før, så umulig skulle det ikke være

Loxoene stimer forresten fortsatt opp og ned glasset, men ingen action enda
Fine bilder og fine fisker
Håper du får atroene i gang igjen. Kaneiène jeg hadde la ikke egg før de fikk masse eikeløv i karet .Eggene ble da lagt under bladene ,så det er vel noen arter som foretrekker dette . Litt vanskelig å finne egg da for alle bladene måtte jo snues og vendes på men vel verdt arbeidet
Åh hjelpe meg. Krise i 54 literen på soverommet!

Det er rett og slett et under at paleatusyngelen lever enda. Viser vel bare hvor utrolig hardføre disse fiskene er.

Det har vært ganske hard fóring der (i forhold til slik jeg normalt fórer), og det ble en del bøss svevende i karet. Fóringsstopp var naturligvis uaktuelt, så for.. 3? dager siden klippet jeg ut en bit filtervatt og satte øverst over blåsvampen (er en innvendig modifisert fluval 2+ i dette karet).

Ute av synet, ute av sinn er det vel noe som heter... for det jeg ikke har lagt merke til er at filtervatten har blitt sugd opp (det burde jeg ha tenkt på!!) og stoppet filteret så og si fullstendig.

Resultat: KNALL rosa utslag på nitritt testen. Jeg har det største nitrittutslaget jeg noensinne har hatt - og det i et kar med 3 mnd gammel yngel! Iiiik!

Har fått tatt ut filtervatten, og filteret går som en klokke igjen. 50 liter vann er tappet i balja og satt til lufting, vann er kokt for å få opp tempen kjapt, også blir det et 90 % vannbytte minst. Paleatusyngelen skal jo flytte, men det er uaktuelt å slippe atroene oppi der før nitritten er borte.

Innimellom så tenker jeg ikke i det hele tatt

Filteret hadde ikke stoppet helt, så jeg tror nok egentlig at filterbakteriene er i live. Men for sikkerhets skyld skal jeg rense den utvendige pumpa jeg har oversett et par mnd nå, og tilføre nye filterbakterier.

Er det mulig å være så dum!

Æsj. Skulle ha lagt med bilde av den grusomme nitritt-testen, men glemte det og nå er den tømt ut. Ble så forskrekket at jeg glemte alt.
ja, jeg er faktisk imponert over hvor mye nitritt og slikt coryer (og venusyngel!) tåler... samtidig er det en liten vekkerklokke da de ikke viser tegn før det begynner å bli kritisk =/
Ja det er helt utrolig. Og vet du - de viser ingen tegn til å plages nå heller!

Det var altså ikke mystisk oppførsel som fikk meg til å sjekke. Årsaken var at jeg ville dobbeltsjekke PH før jeg flyttet atroene, siden jeg planlegger noen kaldtvannsbytter med lavere PH fremover i håp om å trigge dem til lek.

Og når jeg først hadde dratt fram hele testsettet (slik koffert fra JBL) fant jeg ut at jeg like gjerne kunne teste hele spekteret. Hadde ikke regnet med å få noen som helst overraskende resultater... så feil kan en ta...

Takk og gud at ikke min dumhet har drept noen stakkars uskyldige yngel i hvert fall!
Oi, ja utrolig hva fiskene tåler til tider, men som det som skjedde hos deg er nok noe som har skjedd plutselig, og tror de fleste fisker takler en liten stund med nitritt som er for høy, enn å gå i overbefiskede kar hvor det bestandig er feil verdier. (om du skjønner hva jeg mener)
Utrolig flaks at du oppdaget det i det hele tatt Et innkjørt kar som har gått en stund er ikke det første man tenker på å nitritt-teste.

Lesson learned, antar jeg

Lesson learned indeed. ALDRI mer filtervatt i en fluvalpumpe! Den var sugd helt oppi rotoren. Herregud er det mulig

Det var så ekstremt flaks at jeg liker ikke å tenke på det en gang. Jeg tester aldri nitritt etter at karet er innkjørt. Var bare et innfall jeg fikk siden jeg likevel hadde dratt frem hele testsettet og satt der med både tester, glass og vann.

Jeg har jo fóret to ganger daglig disse tre dagene, nei det må jo være fire dager! Dette gjorde jeg ikke juleaften, så det må ha vært lille juleaften. Ikke rart at nitritten kommer som en bombe da, når filteret nesten har stoppet.

Ellers er det helt utrolig sløvt at jeg ikke har lagt merke til det også, at det ikke er noe særlig sirkulasjon, men... jeg satte inn en luftpumpe jeg hadde liggende så overflata har jo rørt på seg den... ellers ville vel en proteinhinne ha avslørt dette ganske raskt. Og det er jo ikke planter å snakke om der i det hele tatt, bare en pistrete sverdplante som står i en terracotta potte.

Jeg er bare så utrolig glad for at ingen tok kvelden. Hadde det skjedd hadde jeg hatt så utrolig dårlig samvittighet. Stullet og stelt for disse i 3 mnd, også skulle nitritt i et innkjørt kar drepe dem?! *grøss* Takk for at det bare er en vond tanke.
For et styr! Dette skal aldri skje mer

Paleatusene er fisket ut og satt i en liten beholder med vann fra kar uten nitritt, men like vannverdier ellers. De ser ut til å ha det bra

Og, jeg tror det nesten ikke. Men en enslig kirsebærreke som ble med over via en mosedott lever enda! Ikke en gang reka har bukket under av nitrittbomben. Helt utrolig.

Den ene av de to fluval 3+ jeg har i 110 literen er satt ned i akvariet på soverommet. Nå som det er fisketomt skal jeg se hvor lang tid filteret bruker på å få ned nitritten (dersom jeg har tålmodighet. Ellers blir det 90% vannbytte).

En fluval 3+ som jeg hadde liggende er modifisert med blåsvamp, og står nå i en bøtte full av filtergørr og vann for å bli kickstartet. Lar den gå en times tid og suge inn en del av slammet, før jeg putter den i 110 literen igjen. PÅ den måten er ikke filtrerkapasiteten fullt halvert selv om jeg fjernet det ene filteret.

fluval 2+ som har gått på soverommet skal, etterpå, få en grundig rens (i tilfelle bakteriene har dødd siden det knapt har vært gjennomstrømning), deretter bli kickstartet, og flyttet til karet med black og reker. Der går det en powerhead med modifisert filterpatron, men tanken har lenge vært å få inn mer filtrering der også. Og nå skjer det, siden tidspunktet passer bra. De to filtrene skal få gå side om side i lang tid, skal nok ikke risikere noen kjempenitritt igjen, nei!

Huff som jeg skammer meg Først for å være så dum i utgangspunktet, og deretter fordi det har gått FIRE dager uten at jeg har lagt merke til det. Men, som jeg sa tidligere - det er en grunn til at atroene skal inn dit, det er aldri noen der uansett....får de ikke fred til egglegging der, ja da er det ingenting som hjelper.

Men først må jeg bli kvitt nitritten, og få plassert eikeløv og innredning
Ikke vær så hard mot deg selv, Elin Du har vært kjempeflink med alle Corydoras-oppdrettene dine, og jeg tror knapt det finnes noen Cory-tasser som har fått bedre stell enn dine

Èn liten tabbe kan skje alle, så det er bare å legge bak seg og gå på med friskt mot (som du jo også gjør)

Tusen takk, Mona! Det var ord jeg virkelig trengte å høre nå

Når jeg blir så satt ut av dette, tør jeg ikke tenke på sinnstilstanden om jeg hadde tittet inn i ettermiddag og funnet hele kullet døde...! Nei, det vil jeg ikke tenke på!

Nå er det atter to fluval 3+ i 110 literen (jeg vil så gjerne ha utvendig filter der, men det er ikke plass), 2+ er grundig rengjort, skikkelig kickstartet (filtergugga tøt ut av rillene) og satt inn hos crs rekene og black.

Er egentlig bare karet på soverommet igjen å takle. Tok en ny nitrittest, og rosafargen var mye blekere nå. Ser ut som om nitritten har gått fra 1,0 (!!!) til 0,6 eller så. Siden jeg gjerne vil få satt inn atroene snart skal jeg ta det 90 % vannbyttet nå, innrede også kan jeg sjekke verdiene i morra tidlig. Er de bra kan jeg flytte de.

Filteret som går der nå er jo veldig godt innkjørt, og siden nitritten har gått ned virker det jo

Grunnen til at jeg vil ha flyttet atroene så fort som mulig er at jeg har en uke igjen å være hjemme før jeg begynner på jobb igjen... det er en hel uke til ekstra fóring og ekstra vannbytter, det!

Her er det ikke annet å gjøre enn å innse at kontoen for læring har fått et kraftig påfyll i dag, brette opp armene og fortsette som planlagt.

Tusen takk igjen, Mona! Jeg tør påstå at dine yngler nok har fått minst like godt stell oppigjennom. Det er jo der jeg har lært! Hehe
Så bra at det ikke skjedde noe med yngelen men det er jo sånt som kan skje den aller beste .
Oppbevaring av fiskemat?
Tusen takk, Sølvi Ja, jeg er veldig glad for at det gikk bra med yngelen!

Må slenge inn et spørsmål om noe helt annet her.

Slang et blikk bort på all fiskematen, og jammen har ikke jeg handlet "Over evne" i det siste. Alt for å få god variasjon til både voksne og små.

Men, dette vil ikke jeg kunne bruke opp med det første! For eksempel.. 500 (eller 550?) gram meitemarksticks. Det holder leeeenge!

Så, vil jeg bevare maten langt lengre om jeg oppbevarer den i fryseren? Eller er kjøleskap godt nok?

Og heller bare ha nok mat til en uke fremme for eksempel? Vil jo ikke måtte kaste mat fordi den går ut på dato eller mister næringsverdi. Og fiskene mine skal ha god, næringsrik mat!!

Synspunkter settes pris på
Paleatus 3 mnd gamle
Fikk endelig tatt til vettet og tatt noen bilder av paleatusene nå som de står så laglig til i en plasttank.

Bleke og skremte over å være stuet sammen på denne måten, men... de er søte likevel!

Hadde til og med vett til å låne en linjal fra jentene og legge i tanken.

Bilde 1:
plukket ut en som lå ganske rett (pila). De er nok rundt 2,5 cm nå uten halen? Store, fine ungene mine!

[External Image]

Bilde 2:
Close-up.

[External Image]

Bilde 3:
Samlet flokk. Den midt i bildet er en liten tass. Denne er yngre enn de andre, den dukket opp i foreldrenes kar etter at paleatusene hadde flyttet til 54 literen. Paleatus er så glupsk at det var uaktuelt å sette denne sammen med weitzmani eller atro, så den plumpet rett i 54 literen med de eldre søsknene sine. Den har vokst siden da, så det er tydelig at det går greit

[External Image]

Disse blir altså 3 mnd gamle i morgen
Her er 54 literen på soverommet tappet nesten helt ned og fylt opp igjen.

Skikkelig grums siden jeg tømte vannet rett på sanda, og også hadde i mer sand (var bare et skikkelig tynt lag her siden yngel har gått her). Fikk plantet en bitteliten sverdplante, og satt inn en svær rot med litt javamose på. Og eikeløv.

Den rota er egentlig for stor, så jeg skal se i morra... har en til, mindre, men den er ikke så lett å plassere slik at de kan gjemme seg under siden den er veldig "Firkantet". Så jeg får se hva jeg gjør.

Her skal i hvert fall atroene gå helt til de skviser ut en ladning egg til. Med røde mygglarver, tubifex, esha optima og masse vannbytter gir jeg meg ikke før jeg ser egg over hele tanken igjen

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ronny Bjercke
Reklame for plussmedlemskap