- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 56)
Leifs verden (side 56)
I dag byttet jeg inn noe yngel på zoo butikken på Kongsberg. Hjem igjen var det med 10 sverddragere, 3 hanner og 7 huer, 3 sorte molly, 1 han og to huer. En av hver med lyrehaler. Samt 5 aeneus. Vant noen på lodd på forrige DAK møte så måtte ha noen til. Disse går da i yngelkaret på 160L sammen med c. albino yngel og c. metae yngelen. Ja det er vel 5 stk mellomstore ancistrus også i det karet. Fikk også bært opp bordet til 375L i stua i dag. Kona mener det ruver i stua, så jeg må nok ned på kne når karet også skal opp. Da ser hun egentlig størrelsen og hvor "mye" det egentlig er. Har vært uten kar i stua siden 350L ble solg så hun har vel vært vant med å ha den plassen ledig. Så nå er det å få karet opp for å tilpasse og måle det jeg trenger av lister. Regner med at jeg også kjøper noe tynnere isopor til dette bordet. 30mm synes jeg ble i meste laget. Måtte måke en god del for å få bært bordet opp fra kjelleren til stua i dag. ( bilde 1+2) Både bordet og karet er for stort til å få opp trappa. Milde himmel så mye arbeid for så "lite"
Bilde 3 viser bare bordet der det evnt blir stående
Bilde 3 viser bare bordet der det evnt blir stående
Postet 02.03.10 kl 22:53
Postet 03.03.10 kl 00:11
Postet 03.03.10 kl 10:40
Black_FlysDæ. dere har mye snø på Østlandet. Fått helt dilla på levendefødere?
Visst p..... er det mye snø her. Ser snart ikke noe annet enn snø. Er møkk lei av å måke, bli våt, bli kald og ellers slite seg ut. Hm, men i dag skinner sola og kanskje det smelter en centimeter her og der? Ikke dilla på levendefødere, men ville ha noe annet enn cory og maller. Blir litt ensidig og stusselig med bunn fisk i alle karrene. Derfor litt levendefødere. Det blir vel stort sett levendefødere det som kommer til å gå i karet som blir stående i stua. Selvfølgelig blir det litt innblanding av egen corydoras oppdrett. Ellers i bedre form og på jobb. Hurra det er SOL og varmegrader
Postet 03.03.10 kl 13:30
Postet 03.03.10 kl 14:07
Postet 03.03.10 kl 17:35
mona oMen Loffa, dere [I]må[/I] få dere snøfreser! Går ikke an å leve uten med sånn tomt og hus :) Vi har snøfreser og har hatt det i 4-5 år nå, og snømåkingen blir som en spasertur! Mannen min elsker å måke snø han, siden det er så enkelt. Så fort det er falt 5 cm snø vil han ut og starte snøfresern! :)
Eh, du har vel rett i det Mona. Har en som drar gjennom plassen her med traktor når det er for ille. Så vi får da hjelp.... Men det blir en del "håndmåking" likevel. Trives med litt kroppsarbeid, men i vinter har det blitt litt vel mye!!! Men men det er jo snart våren og så snart snøen smelter er alt slitet og arbeidet glemt, knegg knegg.
Postet 03.03.10 kl 19:59
froskenTakk for sist,det var virkelig en dag i fiskens tegn :-) Godt å høre at du er bedre,siden du har vært på dyrebutikken og ting har skjedd med stue-karet. Gi meg et lite hint da hvis en cw-gruppe skal omplasseres ...
Ja det var en fin dag frosken. Koste meg selv om formen ikke var best i form. Skal gi deg beskjed først om jeg videre selger enten mine CW 010 eller CW 023. Sender deg evnt en mail med prisantydning
Postet 03.03.10 kl 20:22
Postet 03.03.10 kl 21:43
Malle egg
Det gir inspirasjon å se at nær 4000 unike brukere har vært innom tråden min. Noen ler, noen gråter, noen lærer litt og noen høster erfaring...........
Ja det er som det skal være. For 2-3 uker siden kjøpte jeg en lekstrio med ancistrus. 1 hann og 2 huer. Disse ble plassert i et 54L artskar. Nå her mitt første kull med egg kommet. Eggene er lagt i en trekant formet kjeramikk hule. Ser ut til å være litt trangt, men han valgte hula selv... Har også ei skiferhule i dette karet med en betraktelig større åpning og plass. Men ser ut til at ancistrusen velger den hula som er trangest for å værne om egg og yngel. Som nevt tidligere vurderte jeg å selge den ene gruppa mi med CW. Det ble til at jeg nå har solgt mine CW010 og leverer dem i dag. Vet hun som tar over denne gruppen tar godt vare på dem, ellers hadde jeg ikke solgt dem. Disse er ikke så lett å få tak i enda, spesielt i butikken. Har faktisk ikke sett disse eller mine CW023 (orange laser) i noen butikk enda.Pris på disse i butikk ville jeg anslå til 200-250 kr pr stk. Altså ikke av de billigste, men heller ikke av de dyreste. En ting er nå sikkert og det er at dette er nydelige maller. Etter litt omrokkeringer i karene nede vil jeg nå få et kar ledig. Hva jeg plasserer i dette vet jeg ikke enda. Har vært innom tanken på sommerfugl ciklider, da dette er en nydelig ciklide. Dem blir ikke sååå store så 1 hann og 2 huer i en 85L skulle vel la seg være mulig. Men må titte litt i butikk evnt annonser her på AF om hva som er av intresse. Kan jo dukke opp annet som kunne være mer av intresse. Det var iallefall moro å se egg i en av hulene her igjen. Er vel ikke så lenge før det kommer egg hos mine VF ancistruser igjen heller håper jeg. Har solgt og levert meste parten av deres siste kull og har kul 11 stk igjen. Den ene ynglen med litt artig tegning.........
Lys brun med sort hale/halerot. Skal bli artig å se om den beholder den fargekombinasjonen når den vokser seg større
Ja det er som det skal være. For 2-3 uker siden kjøpte jeg en lekstrio med ancistrus. 1 hann og 2 huer. Disse ble plassert i et 54L artskar. Nå her mitt første kull med egg kommet. Eggene er lagt i en trekant formet kjeramikk hule. Ser ut til å være litt trangt, men han valgte hula selv... Har også ei skiferhule i dette karet med en betraktelig større åpning og plass. Men ser ut til at ancistrusen velger den hula som er trangest for å værne om egg og yngel. Som nevt tidligere vurderte jeg å selge den ene gruppa mi med CW. Det ble til at jeg nå har solgt mine CW010 og leverer dem i dag. Vet hun som tar over denne gruppen tar godt vare på dem, ellers hadde jeg ikke solgt dem. Disse er ikke så lett å få tak i enda, spesielt i butikken. Har faktisk ikke sett disse eller mine CW023 (orange laser) i noen butikk enda.Pris på disse i butikk ville jeg anslå til 200-250 kr pr stk. Altså ikke av de billigste, men heller ikke av de dyreste. En ting er nå sikkert og det er at dette er nydelige maller. Etter litt omrokkeringer i karene nede vil jeg nå få et kar ledig. Hva jeg plasserer i dette vet jeg ikke enda. Har vært innom tanken på sommerfugl ciklider, da dette er en nydelig ciklide. Dem blir ikke sååå store så 1 hann og 2 huer i en 85L skulle vel la seg være mulig. Men må titte litt i butikk evnt annonser her på AF om hva som er av intresse. Kan jo dukke opp annet som kunne være mer av intresse. Det var iallefall moro å se egg i en av hulene her igjen. Er vel ikke så lenge før det kommer egg hos mine VF ancistruser igjen heller håper jeg. Har solgt og levert meste parten av deres siste kull og har kul 11 stk igjen. Den ene ynglen med litt artig tegning.........
Lys brun med sort hale/halerot. Skal bli artig å se om den beholder den fargekombinasjonen når den vokser seg større
Postet 06.03.10 kl 06:50
For 2-3 uker siden kjøpte jeg en lekstrio med ancistrus. 1 hann og 2 huer. Disse ble plassert i et 54L artskar. Nå her mitt første kull med egg kommet. Eggene er lagt i en trekant formet kjeramikk hule. Ser ut til å være litt trangt, men han valgte hula selv... Har også ei skiferhule i dette karet med en betraktelig større åpning og plass. Men ser ut til at ancistrusen velger den hula som er trangest for å værne om egg og yngel.
Ser nå av mail at gruppa med ancistrus ble kjøpt og hentet den 21.februar så det er under 2 uker siden faktisk jeg fikk den i hus. Så det er vel høy trivselsfaktor så gjør utslaget i så rask egglegging.
Ser nå av mail at gruppa med ancistrus ble kjøpt og hentet den 21.februar så det er under 2 uker siden faktisk jeg fikk den i hus. Så det er vel høy trivselsfaktor så gjør utslaget i så rask egglegging.
Postet 06.03.10 kl 07:25
Flott at du tenker på sommerfuglciklider Leif. De er skjønne.
Husk de er pardannende. Og hvis du får kjøpt VF så skal disse bli finere en oppdrett. Noen nysgjerrige fisker er de iallefall. kommer bort til karet og viser seg frem hver eneste gang vi kommer bort til karet. ikke rørt coryene de går sammen med, selv om de har hatt egg. enste noen snegler som de har prøve smakt på. hehe.
Nei nå er det kamp snart.
C O Y S
Husk de er pardannende. Og hvis du får kjøpt VF så skal disse bli finere en oppdrett. Noen nysgjerrige fisker er de iallefall. kommer bort til karet og viser seg frem hver eneste gang vi kommer bort til karet. ikke rørt coryene de går sammen med, selv om de har hatt egg. enste noen snegler som de har prøve smakt på. hehe.
Nei nå er det kamp snart.
C O Y S
Postet 06.03.10 kl 15:37
Yngel allerede på ancistrusen var ikke værst. Godt å se at de har kommet i gode hender. Da må de ha funnet seg fort til rette.
Den trioen står virkelig på, det er kull nummer 3 på 2 måneder.
Når du hentet dem hos meg så var jo siste kullet akkurat bare ute av hula.
Ser ut til at den hannen bare tar seg et skikkelig måltid for å komme seg igjen så er han på gang igjen.
Skal du fore opp yngelen sammen med dem i karret?
Den trioen står virkelig på, det er kull nummer 3 på 2 måneder.
Når du hentet dem hos meg så var jo siste kullet akkurat bare ute av hula.
Ser ut til at den hannen bare tar seg et skikkelig måltid for å komme seg igjen så er han på gang igjen.
Skal du fore opp yngelen sammen med dem i karret?
Postet 06.03.10 kl 15:41
A.BYngel allerede på ancistrusen var ikke værst. Godt å se at de har kommet i gode hender. Da må de ha funnet seg fort til rette. Den trioen står virkelig på, det er kull nummer 3 på 2 måneder. Når du hentet dem hos meg så var jo siste kullet akkurat bare ute av hula. Ser ut til at den hannen bare tar seg et skikkelig måltid for å komme seg igjen så er han på gang igjen. Skal du fore opp yngelen sammen med dem i karret?
Hei A.B
Ja her er det kommet egg og det er yngel på vei. Tok ikke lange tiden før de fant roen i den nye hybelen her ;- =)
Om jeg har oppdrettet i samme karet som trioen får jeg se. Har et par yngel kar som jeg kan benytte, samtidig som det blir litt omrokkeringer etter at jeg solgte ei CW gruppe i dag. Iallefall skal sverddragerne flyttes sammen med de andre levendeføderne fra 85L til 112L. Da blir det 85L karet ledig. Så får se når tiden nærmer seg og eggene begynner å klekke. Har ryddet en del i dag her så det har ikke vært så mye tid annet enn til foring i karene. Dattera mi på 25 kommer neste helg sammen med typen sin, så da må det se "litt" ut her. Er ca ett år siden jeg så henne sist, dette blir skøy. Når det er 600km hver vei er det ikke akkurat noen svipptur en tar annen hver helg. Har fått listet litt på bordet til 375L i dag. Ble dårlige bilder, men legger et ved her likevel
Postet 07.03.10 kl 00:22
Corydorasene har nå funnet veien hjem til sine nye boliger.
2 Metae og 1 paleatus.
Corydoras metaen hadde fått fin størelse,alltid spesielt når det er ens eget oppdrett
Paleatusen ble tatt opp av sin nye familie med en gang,utrolig hvordan de gjenkjenner sine egne..
Ønsker deg og dine en riktig god helg !
2 Metae og 1 paleatus.
Corydoras metaen hadde fått fin størelse,alltid spesielt når det er ens eget oppdrett
Paleatusen ble tatt opp av sin nye familie med en gang,utrolig hvordan de gjenkjenner sine egne..
Ønsker deg og dine en riktig god helg !
Postet 11.03.10 kl 23:59
Sebrafisk yngel
På tide å oppdatere litt. Ancistrus hula med yngel og far ble flyttet til 85L som tidligere inneholdt sebrafisk og sverddragere. Der har de nå klekket og ligger å vibrerer inne i hula. En annen ting jeg oppdaget først i går når jeg kom fra DAK møte var 2 sverddrager yngel og små, nei BITTESMÅ sebrafisk yngel. Tror det er ca mellom 10 og 15. Herre min hatt så små! Trodde cory yngel var små, men dette tar kaka. Ikke rart jeg ikke har oppdaget disse. Men artig er det iallefall. Frosken overtok den ene yngelen jeg hadde av Paleatus og de to eldste metae ynglene. Ellers kjøpte jeg en leikstrio med Apistogramma. Typen dusker jeg ikke da posen ligger nede, men dobbel rødstripet eller noe. Venter fortsatt spent på at albino coryene igjen skal legge egg. Er som nevnt tidligere en stund siden sist. Solgte også 2 albino ancistrus samt 20 albino cory på klubbmøte i går. Fortsatt en del albino cory igjen samt 5 ancistrus albinoer tror jeg det er. Karet er bært opp i stua i dag, og kona vet ikke enda om hun kunne tenke seg et noe mindre kar. Legger ut noen bilder litt senere. Har jeg da fått med meg alt? Tja iallefall for nå. Er det noe mer får jeg ta det i mitt neste innlegg
Postet 12.03.10 kl 20:00
Postet 12.03.10 kl 20:53
froskenHehe,apistogrammaene heter cacatoides double red :-) Meget flotte var de,hannen var spesielt flott . Lykke til med oppdrett der også. Men Leif da,trodde du var sjefs akvaristen i huset...Er det du eller madamen som skal ha fisk i karret;-)
Ja var det ikke det jeg sa da Trine...knegg.... Er ikke lett å huske navnene på alle fiskene en drar i hus. Jeg er da ikke noe leksikon!!! Ja hannen var spesielt flott. En majestetisk liten herremann. Mhht hvem som er sjef, så kan jeg vel si at det kommer ann på hvilket rom vi befinner oss i (Tolk det som du vil), hehe. Jo da når det gjelder fisk og kar er det jeg som står for det meste. Minstemann prøver å ha en "finger med i spillet" når pappa snur ryggen til i akvarierommet i kjelleren. Hoven brukes nermest som en mixmaster i kar han rekker opp til.... Han er jo bare 21 mnd gml så han benytter sjansen når han kan og pappa ikke ser. Kona mente at det karet i stua ikke var så stort som hun trodde likevel, så det ser lovende ut da Trinemor. Hun har også sagt nå at hun ønsker å bo her en stund til, så flytteplanene er lagt litt på is inntil videre. Dattera mi er på besøk fra Trondheim og hun synes akvarierommet var flott.
Postet 12.03.10 kl 22:32
(3934)
I kveld så jeg den første ancistrus yngelen ute av hula til han far. Derfor bestemte jeg meg for å tømme hula i en isboks for å telle dem. Regnet med mellom 50 og 70, men fikk mitt livs sjokk når jeg så antallet. Jeg begynte å telle da jeg flyttet dem fra en boks til en annen. Når jeg kom til 50 var jeg ikke engang halvveis. Så over 100 yngel i dette kullet. Er vel det største kullet med ancistrus jeg noen gang har hatt tror jeg. Fikk også lagt inn bilder av karet i stua som jeg legger ved her nå. Står igjen å legge ei tynn isopor plate mellom bordet og karet og justere listingen etter det
I kveld så jeg den første ancistrus yngelen ute av hula til han far. Derfor bestemte jeg meg for å tømme hula i en isboks for å telle dem. Regnet med mellom 50 og 70, men fikk mitt livs sjokk når jeg så antallet. Jeg begynte å telle da jeg flyttet dem fra en boks til en annen. Når jeg kom til 50 var jeg ikke engang halvveis. Så over 100 yngel i dette kullet. Er vel det største kullet med ancistrus jeg noen gang har hatt tror jeg. Fikk også lagt inn bilder av karet i stua som jeg legger ved her nå. Står igjen å legge ei tynn isopor plate mellom bordet og karet og justere listingen etter det
Postet 14.03.10 kl 22:18
Postet 14.03.10 kl 22:25