Inger Annes akvarieprosjekt (side 56)

Jeg har hørt om andre akvarister som bruker det, men jeg aner ikke hvor godt de fungerer. Noe mer enn dette kan jeg dessverre ikke bidra med på dette punktet. Jeg vil anbefale deg å legge ut en egen tråd på forumet, og spørre om det.

Himmel! Nå har jeg endelig fått sett en mandarin som sover. Heldigvis var jeg advart mot synet, og nå skjønner jeg advarselen. Den ser jo stein død ut, nesten i ferd med å råtne! Så ekkelt! Lille Mandarin lå innunder en stein, og var hvitaktig og merkelig flat, som om kjøttet hadde seget sammen. Urk! Men jeg vet jo at han er i live. Han og Klementine lekte nemlig i kveld. Jeg blir aldri lei av å se mandariner i lek. Men jeg tror ikke jeg har lyst til å se en mandarin sove igjen!

Grunnen til at jeg tittet inn i saltvannsakvariet med lommelykt, var for å se etter peppermynterekene mine (for å ta en titt på eggene). Jeg har ikke sett dem på en stund, og i natt er de ikke å oppdrive. Det bekymrer meg, for de bruker å komme fram om natta. Og når de er i skjul, bruker de å være på sine faste plasser. Det eneste jeg fant var altså en liksom-død mandarin.
Så greide jeg det igjen, og denne gangen ble det litt dramatisk. I sumpa til saltvannskaret står bl.a. skummeren. Denne er følsom i forhold til endringer i høyden på vannet i sumpa (som en skummer skal være). Dessverre er høyden på vannet i sumpa mi ikke stabil. Av en eller annen merkelig grunn. At den varierer pga. fordampningen av vann er greit nok. Sånt kan man ta hensyn til. Men min varierer også utenom dette, uten at jeg helt fatter at det skal kunne løses. Så hva gjør man da med skummeren? Hvis jeg stiller den for lavt, skummer det jo ikke. Hvis jeg stiller den for høyt, kommer det vann sammen med skummet, og da tar det ikke lang tid før skummerkoppen er full, og så begynner den å renne over. Det har skjedd ikke mindre enn 3 ganger i dag! Nå sist ble det dramatisk, da det sprutet vann over i de elektriske kontaktene. Hvis man mener at vann og elektrisitet er en dårlig blanding, skal man prøve saltvann og elektrisitet. Det er enda verre. Jeg hørte plutselig merkelige lyder, og da jeg styrtet bort til akvariet, så kjente jeg at det luktet brent, samt at jeg så gnistene slå ut av stikkontakten (en sånn grenfordeler). Heldigvis var kontakten grenfordeleren var koblet til like ved, så jeg fikk nappet ut kontakten i full fart. Så var det å hente håndklær. Og da vannet var tørket opp, var det å gå på jakt etter en ny grenfordeler jeg kunne bruke der. Jeg trengte en 6-veis en - og jeg visste at alle jeg har var i bruk. Men jeg fant en der jeg kun brukte 3 av kontaktene, og 3-veis grenfordelere har jeg ledig. Så etter litt bytting, var tingene i orden igjen. Grenfordeleren som gikk føyken, var faktisk en svært essensiell en, da både returpumpe og skummer var koblet til den. Huff, det var ingen hyggelig opplevelse. Strøm og saltvann er virkelig skummelt sammen. Det er forresten første gang jeg har uhell med strøm og vann her, og det er ganske utrolig, da jeg er litt vel uforsiktig. Jeg snart finne en løsning for de grenfordelerne ved saltvannskaret. De ligger ikke særlig fornuftig til.
Lille Mandarin har tydeligvis fast sovested, for han lå på samme plassen i natt igjen, og så like steindau ut. Grunnen til at jeg titter inn der på natta, er for å spore opp peppermynterekene mine. Jeg fant igjen den ene tidligere i dag, men har ikke sett nr. to siden før ferien. Jeg er bekymret. Men det behøver ikke å bety noe som helst. Peppermyntereker lever i skjul, så det kan være at den ene reka har byttet gjemmested. Nå på natta finner jeg ingen av dem. De er sikkert ute og vandrer et eller annet sted hvor jeg ikke kan se dem. Den jeg derimot fikk se nå var eremitten min. Og han har skiftet sneglehus! Stakkaren har jo levd i det samme knøttlille sneglehuset så lenge jeg har hatt han (jeg kjøpte han samtidig med Lille Mandarin). I jula benyttet jeg sjansen til å ta en liten tur på stranda og plukke sneglehus, da jeg endelig var ved sjøen. Jeg trodde kanskje ikke han kom til å være helt fornøyd med utvalget, men jeg plukket da med meg noen sneglehus i ulike størrelser. For en halv uke siden, slapp jeg nedi tre av dem. Og nå hadde altså det ene fått bein å gå på! Jeg er stolt av eremitten min! Han valgte forøvrig det største av dem han fikk tilbud om, så han følte nok at det tidligere hjemmet hans var blitt litt vel trangt. Jeg plukket også med meg litt større sneglehus, med tanke på at han sikkert vokser, så jeg har litt å tilby han senere også. Han burde forresten få et navn, han også. Men jeg har liksom ingen idéer som fenger ennå.
Plussmedlem
Inger Anne
Nå sist ble det dramatisk, da det sprutet vann over i de elektriske kontaktene. Hvis man mener at vann og elektrisitet er en dårlig blanding, skal man prøve saltvann og elektrisitet. Det er enda verre. .

Rent vann og strøm er ikke noe problem. Om det brenner i et sikringsskap skal du i teorien kunne slukke dette med vannslangen...
Det er saltene og mineralene i vannet som leder strøm.

Jeg hadde en episode her hvor jeg glemte påfyllingen av et kar. Vannet fosset over og ned i en skjøtekontakt på gulvet. Ingen kortslutninger eller sikringer som gikk, selv om det var så mye vann i kontakten at det rant vann ut av den. Ikke dryppet, ikke piplet, men rant... Og vannet var glovarmt.. Men dette gjelder da rent ferskvann....
Inaktiv bruker
milo
[QUOTE=Inger Anne]Nå sist ble det dramatisk, da det sprutet vann over i de elektriske kontaktene. Hvis man mener at vann og elektrisitet er en dårlig blanding, skal man prøve saltvann og elektrisitet. Det er enda verre. .

Rent vann og strøm er ikke noe problem. Om det brenner i et sikringsskap skal du i teorien kunne slukke dette med vannslangen...
Det er saltene og mineralene i vannet som leder strøm.

Jeg hadde en episode her hvor jeg glemte påfyllingen av et kar. Vannet fosset over og ned i en skjøtekontakt på gulvet. Ingen kortslutninger eller sikringer som gikk, selv om det var så mye vann i kontakten at det rant vann ut av den. Ikke dryppet, ikke piplet, men rant... Og vannet var glovarmt.. Men dette gjelder da rent ferskvann....

;P Det er DESTILERT vann som ikke leder strøm, skit og partikler i vanlig og salt vann leder strøm.

Mye spennende og lese her, spesielt saltvanns delene, og reketrommelen er kul.
Huff, strøm og vann høres uansett ikke særlig kompatibelt ut... Jeg har hengt opp mine fordelere, og håper de er beskyttet mot vann. Vannsprut er de derimot ikke beskyttet mot. Har lurt på å træ brødposer over de og stripse igjen, for sikkerhets skyld.
StineMari aka cara79
Huff, strøm og vann høres uansett ikke særlig kompatibelt ut... Jeg har hengt opp mine fordelere, og håper de er beskyttet mot vann. Vannsprut er de derimot ikke beskyttet mot. Har lurt på å træ brødposer over de og stripse igjen, for sikkerhets skyld.

Jeg har også hengt opp mine (til slutt og har så langt ikke sprutet noe særlig vann ved vannbytter etc *bank i bordet*

Men dersom en har flere akvarier, f.eks på reoler kan kanskje noe slikt som dette fra Clas Ohlson være nyttig: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162544522 eller http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161192285

En kan sikkert få fatt i noe lignende på Plantasjen også...men jeg fant ikke noe på hjemmesiden deres.

Kanskje noen allerede har prøvd dem og har noen kommentarer ?
[External Image]
[External Image]
Takk for tips. Akkurat nå har jeg 2 grenfordelere med 6 kontakter hver liggende der, og alle kontaktene er i bruk! Jepp, jeg bruker 12 kontakter til saltvannskaret. Jeg tør ikke tenke på hva det ene karet koster meg i strøm... En liten opptelling her: 1 sirkulasjonspumpe, 2 lysrørsett (á 2 rør), to kontakter til skummeren (én til selve skummeren, og én til luftpumpa som driver lufta i skummeren), én varmekolbe, ett filter med kull i, to kontakter går til UV-filteret (en til selve lyset, og en til sirkulasjonspumpa som serverer vann til filteret), én til returpumpa, én til lyset til refugiet, og én til pumpa jeg bruker til å fylle vann med. Er det rart jeg sliter med å finne ledige kontakter i det hjørnet? Det står et ferskvannsakvarium bare 1 1/2 meter unna også, så det krever også kontakter, samt ei lampe i vinduet.

Det gleder meg å se at discosomaen min titter fram bak steinene igjen. Den flyttet seg på undersiden ikke lenge etter at jeg kjøpte den, og der var det plent umulig å se den. Men nå titter den fram bakom kanten der. Det er langt unna hvor jeg kan fotografere den, men jeg kan i det minste glede meg over å se den. Det er litt bittert å kjøpe koraller, og så gjemmer de seg så totalt at man ikke kan se dem.

Eremitten er tydeligvis fornøyd med å endelig få oppgradert huset sitt. I dag er han ute og tusler. Eller, det kan også være at han ikke finner veien ned fra steinen han spaserer på. Han befinner seg nemlig på den høyeste steinen (og der var han også i går kveld), og derfra er det bare ett sted det går an å gå ned igjen. Rundt resten av steinen er det bare vann. Han oppgraderte virkelig sneglehuset sitt da han først gjorde det. Dette nye er mye større enn det forrige han hadde (men fortsatt veldig lite - han er en knøttliten eremitt). Han hadde det tydeligvis veldig trangt i sitt forrige hjem på slutten. Da jeg slapp nedi sneglehusene, slapp jeg nedi tre stykker, og det største forsvant med en gang. Det tok jo noen dager før jeg fikk sett eremitten igjen, men han hadde tydeligvis vært ute og snappet det nye skallet så fort som bare fy. Jeg må le litt av han nå, der han stavrer rundt med et (for han) stort sneglehus. Han må virkelig jobbe for å flytte seg rundt. Det ser unektelig ganske slitsomt ut. Men han er en meget vakker kar. Jeg har ingen gode bilder av han selv, men her har dere noen bilder fra Google.
Jeg blir aldri lei av hverken å si det eller se det: mandarinene leker igjen i kveld. Søte vennene mine.
Ja, de er virkelig vindunderlige, de to der. Det virker som om de gjør seg fort ferdig etter at lyset har slukket for kvelden. Jeg skulle sjekke nå, og da var de i ferd med å ta på seg pyjamasen.

Jeg finner fortsatt ikke mer enn én peppermyntereke, og den ene bærer ikke på egg. Jeg liker ikke helt det her...

Jeg får meg stadig en god latter der borte i saltvannskaret. I kveld var det Sjarmøren som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Jeg har funnet soverommet hans. Overrenningsboksen min er av typen man henger på kanten (jeg har ikke borret akvarium). I kveld hadde han klemt seg inn mellom boksen og glassveggen. Først begynte jeg å lure på om han hadde satt seg fast. Men da jeg kom tilbake med fotoapparatet, var han selvfølgelig vekke igjen.
Det er en her i Indre Østfold (under 15 minutters kjøring unna meg) som skal gi bort en six line wrasse. Jeg må holde meg fast så jeg ikke sier "jeg kan ta den!" Nei, jeg skal ikke ha den. Jeg mistenker at det blir et bråk uten like dersom jeg putter en sånn en sammen med de fiskene jeg allerede har. Dessuten har jeg strengt tatt ikke plass til flere fisker i saltvannskaret mitt. Men det frister...veldig...
Skal ikke ha saltvann skal ikke ha saltvann skal ikke ha saltvann...
Inaktiv bruker
Jeg SKAL ha saltvann!
Sorry meg men DRITER i om kjæresten min er imot at jeg driver med akvarium.
Men 400L Saltvann er BESTILLT! MOHAHAHAH!
Blir Mandariner, og klementiner... ;P heheh neida, men mandarin, Kirurg fisk og noen klovne fisker og kanskje frøken fisker. Gleder skitungen av meg!
Blir også reker å snegler. ;D
Nå er det jeg som blir misunnelig. 120 liter er ikke rare dammen når man har saltvann, men jeg har ganske enkelt ikke råd til mer. Og dermed er det begrenset hva man kan ha av fisker også. Jeg drømmer jo om en eller annen griselekker kirurg, men det går jo ikke i en liten saltvannspytt.

Gled deg til å befolke karet ditt! Klovner er jo obligatorisk, og det finnes mange flotte arter. De har morsom personlighet også. Jeg vil på det sterkeste anbefale pussereke. De er vakre og utrolig nyttige. Saltvannsfisker får lett prikker etter flytting, og da er det greit å ha noen som plukker parasitter av fiskene. Reker er å foretrekke framfor pussefisk, da fiskene ofte sulter i et kar. Rekene har mer næringsvett. Pussereka mi kaster seg gjerne ut i slåsskamp med klovnene om maten.
Inaktiv bruker
Jeg må punge utca 30 000,- Har ikke fått eksakt pris enda.
Venter på Mail fra dem.
Jeg har litt lyst på en Puffer, sitter og leser om fisk og det blir Sort klovn!
selv om jeg ikke får akvariet før til sommeren så gleder jeg meg sånn.
Tar sin tid å spare penger. :P

Hun på butikken der jeg skal kjøpe, sa at om vi starter samtidig, så kan vi hjelpe hverandre mens vi lærer og dele yngel så det ikke blir missdannelse.
Pratet i 2 timer etter at jeg bestilte! :P heheh
Blir gøy med en utfordring.
Vannbytte
Prøver og slenge noen spørsmål i denne tråden, siden dette er en populær tråd sry.

Prøver å ha Søndagen som byttedag, og tideligere gik de fint med å ha kjempedunken med temperert vann på gulvet.

Men nå var de kommet to nye kar, og vel 300 l mer å bytte på ( tilsammen ca 500 l )

Hvirdan skulle jeg få til å temperere 170 l van til vannbytte?

Hwat tu du hmmmmmmmm stort hmmm kar hmmmm bade hmmm kar hmmm pling- BADEKAR!

Mister fiksit genet slo inn, og jeg fant fremm en grilstarter på 2000W ( sån som du stapper i grilkullet for og forvarme kullet) hadde også liggende en vanseng termostat.

Gjorde som følger: Lørdags kveld etter alle var ferdig med å stelle seg, vasket jeg badekaret grundig med rent vann.
Fylte karet å hade sørget for en nyinkjøpt propp ( den gamle var litt stiv så de pipplet litt vann ut ).
Koblet grilstarteren sammen med termostaten, og laget en jigg så ikke grillstarteren var ner karet.

Våknet søndag morgen å tuslet opp på badet, da var tempen på 28 grader og alt var vell i verden

Noen som har inspil til måten og gjøre dette på?

Eller har noen bedre forslag, tas de mot med takk.
Tror du skal være glad du ikke tok i mot den wrasseren ,den kan være en skikkelig hissigpropp,var glad da jeg fikk min ut av huset

Men lurte på en ting angående mandarinene dine,er de fornøyd med å ha selskap i hverandre eller er det kun ved egglegging de holder sammen?
Inaktiv bruker
Hva koster Mandarinene sånn ca? :P Hva bør jeg forvente?
Jeg vet at det er en av de siste fiskene man bør ha i akvariet. Siden at den trenger godt innkjørt filter. Men de er så fine så jeg MÅ ha sånn, Når akvariet er klart for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv  Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap