Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 56)

Linda W
Takk Marita! Guppy har jeg bestemt meg for aldri å ha mer, men nå når disse herrene har fått tilbake fargen tar de helt pusten fra en stakkar så det får våge seg. Bettina overtar Limiaene, da blir det plass over hodet på venezuelanusen. Og så tror jeg det blir [B]Nannostomus [/B]over hodet på C142...


Pass på at det ikke blir Nannostomus beckfordi drettet i Østen
Det er behørig notert Sigmund, leter etter noe som garantert aldri har tuslet i oppdrettstanker full av anabole steroider. Bare tanken på rabiat fisk sammen med C142 får meg til å krype sammen i angst...

Rita kjøpte noen i dag, jeg venter på rapport fra henne før jeg tar noen sjanser :o)
Gleder meg til bilder Linda, og koooser meg med tråden din; som vanlig ;D

Og den eplekaka skulle jeg gjerne smakt...
Du vet hva man sier om Michelinstjerner? én stjerne er verd et besøk, to stjerner er verd en omvei, tre stjerner er verd en egen reise. Du får ta en tur......
Love å bake jeg Sissimor, hvis du sier fra når du drar. Mange i nabolaget her nede du skriver med, kanskje vi får lokket Sigmund hit til og med ;o)
Åh, det hadde jo vært skikkelig morro! Men det spørs om helsa er særlig enig med meg om at langtur er en god idè. Men det er værdt å tenke på, for du har vel noen nåler som kan holde det såpass i sjakk et jeg får glede av oppholdet Linda?
Nyinnkjøpene har overlevd natten i tilvenningsbokser, nå er de plassert i 12-litere. Skulle egentlig ha flyttet grenmallene, men det tør jeg ikke. Begge de to minste har takket for følget, de var jo bare yngel så det var kanskje ikke annet å vente. Men i fall det skulle være noe annet skummelt får de gå i karantene en stund til.

Guppyendlerfargebombene har det veldig travelt. Damene er nokså sprekkferdige, og herrene jager dem, det tar ikke lang tid før antallet har steget tror jeg...

[External Image]

Usj, stort sort øye på meg
[External Image]

Pass deg!
[External Image]


Pygmaeus er som cory flest, litt skummelt helt til maten kom ;o)
[External Image]
Flotte bilder Linda, og noen av de hunnene er helt ekstremt sprekkeferdige. Lurer litt på betegnelsen "blond undersverd", en av de jeg kjøpte har både under- og oversverd, og begge deler er like blondt
Alle fire har undersverd her, dette er en helt egen vitenskap ser jeg. To sverd er enten lyrehale eller dobbeltsverd, og da skal han vel ikke i undersverdavl, men evt settes sammen med urørt ungmø for å avle videre på det doble sverdet. En av mine er helt usedvanlig velutstyrt, da var trikset å ta ham ut når jeg har frøkner, så han får prege dem videre. Å har vi stellt istand 'a Rita?

Det surrer en liten knert rundt med de voksne plutselig, det er enten en liten sverddrager fra nyopphengt mosedott, eller en ny guppy. Bettina sa de ikke fikk mange barn iflg Elisabeth, utfra livmålet på den største madammen tror jeg ikke det før jeg får se det ;o)
Jeg legger ut et bilde av dobbeltdekkeren min med en gang jeg, og han må nok lukes ut av undersverdavlen han da ja. Plutselig har vi ulike varianter i alle kar etterhvert som det dukker opp hanner med avvikende utseende, og da kan vi vel navngi den "nye" varianten selv, tenk deg den dagen utstillingsguppy Dokka Dobbeldecker dukker opp på auksjon ))
Oj, den damen var passelig drektig, ja.

Så den linken om guppyhaler, hva er forskjellen på lyrehale og dobbeltsverd egentlig?
Dobbeltsverd er en vanlig hale men med sverd oppe og nede mens lyrehale er mer v-formet... tror jeg
Overraskende spennende dette med guppy egentlig. Mine har vel da lyrehale tror jeg. Damene er helt naturfarget, så jeg har enn så lenge definert dem som endlers (også siden de ble solgt som det på klubbauksjon). Feil det da kanskje...
Tror reticulatadamene var nokså fargeløse de også sånn i utgangspunktet. Men disse vi dro med fra auksjonen må ha ganske mye endlersblod vil jeg tro? Kanskje? Med de tegningene på kroppen? Ny ting å lese seg opp på. En gang.

Nå skal egentlig kjøkkenveggene primes, men lim tørker fort, det får vente til i morgen. Dagen har egentlig gått med på å rydde fram vanntester, helt tullete, det er jo bare å skifte vann man får beskjed om, så jeg har gitt opp å skape orden og gjort akkurat det. I alle fall i småkarene, nå er nyinnkjøpene på plass, godt innkjørt filtervatt plassert i et lite luftdrevet filter hos pygmeene, sneglene har fått helt rent hjem og helt rene hus fordi greinmallene måtte vente på hjemflytting. De henger på hver sin snegle og sutter. Tror ikke de forstår flakfor, det kan jo være en grunn til at de aller minste ikke klarte seg. Begrenset hvor mye alger det er å finne her, og jeg glemte helt å gi dem salat før jeg føk avgårde i går...
Grenmaller og hodebry
Det er to grenmaller som har takket for følget, jeg fant kvitteringen i et fåfengt forsøk på å skape orden i kjøkkenkaoset. Er kaos alle vegne egentlig, en søster flytter til Spania og jeg trodde det var 1. desember hun skulle ut av huset. Hun skal ut fredag. Det ble travelt. Moderen har fått vann i høyre pannelapp igjen og ble operert i dag morges, faderen er helt oppgitt stakkars. Ove skal musketere i ett sett i tillegg til å jobbe full dag. Det ble litt voldsomt...

Så da tenker jeg at vi må klare å få Corydoras nanus fra Kløfta til Trondheim. Det er liksom løsbart. For Sissimor ønsker seg det så veldig! Jeg kan hente på Kløfta og levere i strekningen Østfold - Elverum (da blir verdens beste svigermor så glad), hvis noen kan ta stafettpinnen derfra. Sånn en gang før jul...
Jeg kan trekke én bekymring fra lista di. Transport til Trondheim er ordnet.
De er godt med ting som kan ordnes, om man bare stikker hodene sammen

Det som foregår oppi hodene til være nærmeste derimot, det får legene ta seg av, så får vi krysse fingrene...
Så moro når ting ordner seg! Var jo egentlig aldri i tvil om det da, med mindre Inge Anne plutselig ikke skulle hjem til jul...

Resten av hodebryet er i trygge hender får vi regne med :o)
Usj. Enda en Sturisoma aureum har tatt kvelden. Har en følelse av at de rett og slett sulter ihjel, kan ikke si jeg ser dem gjøre annet enn å gnafse alger, har nå forsøkt med salat, agurk, brennesle og spinat uten synlig hell. Det er ikke rart med alger i småkarene så jeg gjør et forsøk på å ta ut en rot fra 160-literen. De har nok å rydde i dit de skal, men jeg tør ikke sette fisk jeg ikke vet hva dør av ned til C142...

En annen teori er temperatur, det kan være for kaldt for dem kanskje? Har flyttet dem over i en tom 12-liter, så fort vannstanden er hevet setter jeg inn en liten varmeplate. Liker ikke dette her jeg....
Det er jo bare så irriterende å miste fisk, uten å finne ut hva som er galt. Føler seg jo helt maktesløs da...
Tilfeldig bekjentskap
© Humunuku
Reklame for plussmedlemskap