Leifs verden, del 2 (side 56)

Bilde 2 viser, Mona, en av grunnene til vår elskov til Corydoras. Lange flotte barter og to uskyldige øyne som kun bedårer. Hvordan kan en unngå å legge sin elsk på disse?

En liten tur ned i akvarierommet i kveld overrasket meg litt selv om jeg har ventet på dette. Mine C. Sterbai hadde lagt noen få egg på glassene rundt omkring, og jeg smilte fra øre til øre. Kun 13 egg, men dog, da er dem igang iallefall.

Utviklingen deres har gledet meg lenge, da jeg fikk dem uten barter. Tror di hadde gått sammen med ciklider og uten sand. Nå er bartene deres vokst ut igjen og di er en lykkelig gjeng. Tok ut 10 stk og satte dem i en 54L. Det er der de la eggene. Di andre har jeg sammen med C. Paleatusene (dvs resten av sterbaiene) Har vel ca 25 av disse sterbaiene.

Eggene er lagt i en isboks med luftestein
Når en har hatt en gruppe med corydoras, som forøvrig ble kjøpt av Mona O, som la hundrevis av egg hver uke blir en fort bortskjemt når det gjelder egg, yngel og oppdrett. Forøvrig var dette Corydoras Metae.

Dette er vel den gruppen jeg savner mest av alle coryer jeg har hatt, og jeg har hatt noen av dem gjennom tiden. Kunne tenke meg en gruppe på 15-20 individer av disse igjen.

Sterbai er en cory jeg lenge har ønsket meg og drette på. Kanskje dette går veien. Synes dette er en meget flott og forholdvis stor cory. Blir liksom ikke borte i karet, selv om det er litt stort
Grattis med egg!

Har sterbaiegg liggende til klekking jeg også
Første dose med egg flyttet jeg til en boks med luftesten. Dette gikk ikke bra. Alle mugnet etter et par dager.
Heldigvis var sterbaiene i det amorøse hjørnet, så de la liksågodt over hundre egg et par dager senere. Disse eggene har jeg nå i et "fødenett" inne i karet de ble lagt i. Håper det går bedre nå.

Takk for det. Var en tur nede i akvarierommet nå, men ingen nye egg hos sterbaiene. Prøvde å ta noen bilder av apistogramma borellii ynglene, men med kamuflasje sand er det ikke lett. Men med lupe og lykt kan en se det yrer av liv.

"Prosjektet" ser ut til å gå bra. Noen få yngler var igjen med mor etter at jeg "slanget" ut det eldste kullet. Disse er nå som det pleier etter en viss tid, borte. Men i det yngelkaret yrer det av liv.

Ingen ideell måte kanskje å gjøre dette på, men hva gjør en om en ønsker oppdrett og yngel forsvinner når huene er klar for ny leik?

Legger ut noen bilder hvor jeg prøver å ta bilder i yngelkaret til borelliiene. Som nevnt, ikke lett. Men med litt godvilje kan en faktisk se en her og der.....
Søndag er fotballdagen over alle fotballdager for meg, men i dag har konsentrasjonen kun vært rettet mot akvarier og fisk. Har skjedd mye og har vært litt å gjøre.

For å begynne inne her så har jeg hatt vannbytte (i forbindelse med litt flytting av karet) i Apistogramma nijssenii karet. Det endte med kjappe tendenser til leik, så det er full rulle i dette karet nå. Hannene jakter huene og huene sloss litt om å forsvare hver sine huler.

Så har jeg vært å hentet en 250L som jeg har satt ved siden av nevnte kar. Hva som kommer i det aner jeg ikke, men den utvendige pumpa står til innkjøring i kjellern.

Sammen med karet fikk jeg med et Accara leikspar. Han sa jeg også kunne få med noen yngel om ønskelig, og svarte ja. Jeg tenkte NOEN er jo greit å få med. Di er kun få dager etter klekking. Tja noen må en kunne si det er.... 2-300 muligens? Aner ikke da jeg ikke har mulighet til å telle. Har ikke sett maken siden jeg hadde mine Oreocromis mossambicus eller hva di het.

Leiksparet er satt inn i den nedre 160L og ynglene i et yngelkar. Hm, trenger nok flere yngelkar snart......

Noen flere Corydoras Sterbas egg er også plukket ut i ettermiddag

Så det har vært nok å henge fingrene i nå i dag. Trenger derfor en pust i bakken og har tatt en pause med en kald Aass. Styrkedrikk må til i dette tempoet.

Legger ut noen bilder av accaraene og kommer tilbake med bilder av det nye 250L karet
Så noen bilder av mitt nye 250L kar
Så er det tid for noen ciklide bilder igjen. Leiksparet og yngel
Det finnes flere typer røde mygglarver, og bruker dette som hovedfor til en del av fiskene her. Imazoo er tomme for sin type og butikkene rundt her er tomme av den grunn. Kjøpte derfor en annen type denne gangen, blood worms tror jeg dem heter.

Dette var snadder virket det som og spesielt accaraene gøyv løs på dette som det gjalt livet. Mor accara slukte hele den biten jeg hadde oppi og han far ble ikke mindre frustrert av den grunn. En ny klump måtte oppi for at han også skulle få litt...

Yngel prosjektet av borellii ser ut til å gå bra, og det yrer av liv nede i det karet, det samme med accara ynglene. Må være hundrevis av dem og har ikke sett maken på lenge. Tenk å se 2-300 accara yngel i 250L !!! Det må være litt av et syn tenker jeg.

Ikke kommet noen flere sterbai egg etter di få som kom, men antar di få klekker hvert øyeblikk. Ikke kommet flere egg hos borelliiene, men antar di er i gang igjen ganske så snart. Er egg i et kjør der....

Tilbake til mygglarver.... Skjønner at mygglarver er ikke bestandig mygglarver, eller kanskje lettere å si at det varierer i kvalitet. Kjøpte et par brett i mellom dem jeg pleier å ha og dem jeg kjøpte i dag, husker ikke fabrikanten eller navnet på dem. Disse "falt ikke i god jord" hos apistoene her. Måtte la dem ligge og ikke gi dem annet, da tok di dem etterhvert. Kvalitets forskjell? Smaks forskjeller? Ikke vet jeg, men noe forskjeller er det. Tja på lik linje med damer og biler..... noen er bedre enn andre. Skal ikke dra den lenger....

Butikkene sier at Imazoo er tom, men vet ikke grunnen til dette.

Er på tide nå å få kjøpt noe sand til den nye 250L og få sparket den i gang også. Akkurat nå står den jo tom og er et trist syn. Alle tomme kar er triste syn......
LOFFA
Tenk å se 2-300 accara yngel i 250L !!! Det må være litt av et syn tenker jeg.

Bare vent til du begynner og skal prøve å bli kvitt dem....
Det er nesten så du må true dem på folk eller hive de etter dem, hehe Blå Acara formerer seg verre enn kaniner, og markedet for dem er nesten verre enn guppy.
Kan tenke meg han som du fikk dem av var letta da han ble kvitt alt i en smekk
var temmelig glad når leksparet mitt ble solgt.
Som du sier Mona, de yngler i ett. Ser også ut som at yngelet nesten tåler alt.

Men gøy med oppdrett uansett og flotte fisker.
Da er jeg hjemme igjen etter et par dager på klubbleder konferanse. Kom hjem til ny klekkede corydoras sterbai yngel, og fant enda flere egg i karet. Tipper ca 30-40 i antallet. Denne gangen var det godt spredt og tre av eggene fant jeg på et plante blad.

Det er vel et generelt problem at større ciklider får mye yngel, og til tider kan bli vanskelig å bli kvitt. En kan ofte se ciklider som juvel, accara og sebra ciklide prøves å gies bort. En får takle problemet så godt en kan, når evnt problemet dukker opp.

Eller ser jeg ikke nyutgravde huler og antar at det ikke er kommet nye egg disse to dagene jeg har vært borte.

Gledelig er det å se apisto borellii ynglene vokse og i det heletatt ha overlevd testen min. Iallefall så langt. Dem er merkbart større og holder seg i små og større gjenger. Virkelig gøy og gledelig
Endelig noen bilder hvor en faktisk kan SE Apistogramma borellii ynglene. De har nå blitt så "store" at en kan se dem samlet i små gjenger.
Barlowi hua
barlowi hannen
barlowi karet
En kjær følgesvenn har forlatt meg
Har brukt mye tid i kjellern i dag og tatt en del bilder. Noen gledes bilder og gleden over hvordan jeg hadde fått det, ble helt overskygget når jeg fikk se min følges- venn, Apistogramma Bitaeniata hanne svømme som om han hadde fått i seg ei halv ei med 60%. Han gikk rundt og rundt og rundt og klarte ikke svømme rett. Rullet bare rundt, sidelengs. Tok meg kort tid å bestemme meg for å spare han for disse uvisse "plagene".

Auksjonen jeg kjøpte bitaeniataene var en "høydare" og har vel aldri noen gang vært mer glad for fisk jeg har kjøpt eller fått noen gang enn akkurat denne dagen. Derfor var det både tungt og vemodig å ta avgjørelsen i kveld.

Nå får en bare tenke fremover og glede seg over det som ellers er i karene her, for det er mange gobiter igjen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Har ellers fått tettet veggen som var åpen fra det første kjellerrommet og inn til krypkjelleren, rommene før akvarierommet. Dette vil spare meg for en del oppvarming da det er flere åpne lufteluker i krypkjelleren. Fikk da satt opp en liten benk/bord inntil denne veggen, hvor jeg fikk plass til yngelkarene med apistogramma borellii og blå acara. Hatt en del fra fall på sistnevnte (heldigvis egenlig)

Ellers har jeg i dag også plukket noen sterbas cory egg. Ettersom det begynner å bli noen yngel og egg har jeg fått satt inn kar til dette i høyre delen av reolen, hvor jeg i start fasen hadde yngelkar. Er jo grenser for hvor lenge jeg kan ha disse i isboks.

Som med mine tidligere C125 tar jeg også sjansen på å putte eggene rett ned i karet så lenge det kun er små yngel der. Har luftestein og en bitteliten pumpe i det karet, mon tro ca 30Liter.
1. Endelig sand i den nye 250Literen
2. Sterbas coryene i leik tidligere i dag
3. Apistogramma sp. "Oregon" hannen

Mr Bitaeniata, rest in peace
Plussmedlem
Det er alltid så utrolig trist å miste fisk man liker godt, og ekstra ille er det jo om fiskene er sjeldne og ikke lette å få tak i. Har opplevd det selv, da for eksempel en sjelden Corydoras satte seg fast i filterinnsuget. Hadde heldigvis en grei gruppe av disse, men skikkelig surt likevel.

Kult at Sterbai leker for deg! Har fått skikkelig lyst på Sterbai selv, men må nok vente til jeg får en ny reol
LOFFA
Ellers har jeg i dag også plukket noen sterbas cory egg. Ettersom det begynner å bli noen yngel og egg har jeg fått satt inn kar til dette i høyre delen av reolen, hvor jeg i start fasen hadde yngelkar. Er jo grenser for hvor lenge jeg kan ha disse i isboks.

Her har de holdt på i 14 dager nå. Det legges nye egg ca annenhver dag.
Jeg har bortimot 100 yngel i et fødenett. Disse er nå ca en uke gamle. Ser ut til å gå bra så langt. Forer med avskallet artemia.
Bildene ble visst borte i mitt forrige innlegg

Ja Anders det er kjipt å miste viltfanget apistogramma bitaeniata. Disse vokser ikke akkurat på trær for å si det slik. Har kun vært et annet tilfelle jeg har sett di blitt solgt. På en auksjon jeg var på. Prisen ble så høy at jeg mente det ble galskap å gå over. En ville nok tjent dette inn igjen ved oppdrett, men......

Håper en gang i fremtiden igjen kan komme over et par av disse flotte apistoene.

Har som nevnt fått sand i 250L, men har litt problemer med ryggen i dag som jeg hadde planer om å fylle det også med vann. Så det får vente til det bedrer seg.

Fikk for en liten tid tilbake plukket en del eikeblader og fikk lagt ned en del i går kveld i karene her. Synes det var greit å få lagt det ned før det gikk i glemmeboka.
Noen dager siden jeg skrev her sist nå så en liten oppdatering.

250L er fylt opp og har tatt noen planter fra karene i kjellern. Hadde problemer med varmekolben jeg satt inn. Den varmet uannsett hvor langt ned jeg satte den og ble derfor ganske så varmt når jeg sjekket i går (31c). Men har fått satt inn en annen 300W kolbe og vannet har stabilisert seg på 26c. Hornblad plantene kolapset og ble strødd utover bunn av en eller annen årsak. Dette har skjedd i et par andre kar tidliger. Ikke helt bestemt meg for hva jeg vil ha i karet enda, men blir vel noe av det som er i kjelleren, eller kanskje noe nytt?

Apistogramma nijsseniene bare ler jeg av. I gruppen på 2+3 antar jeg at sjekketriksene ligger langt tilbake i tid. Når en hanne får besøk av ei hue i hula, blir hun jaget vekk og når det er ei hue som får besøk av en hanne, forsvinner hun ut av hula. Disse sjekkemetodene er iallefall ikke lært av matfar......

Apistogramma cf borellii ynglene går det bra med. Dvs si at det fortsatt er en del igjen og en kan se fra uke til uke at dem vokser. Dette gleder et akvarist hjerte som mitt. Kanskje jeg kan notere meg for et nytt oppdrett. Må se tilbake i tråden for når di kom til verden for det husker jeg ikke...

Blå Acara ynglene er det blitt betraktelig mindre av, men ser ut som paret graver etter til en ny plass for et nytt kull.

162L har jeg fylt med 2 sekker feilkjøpt biltemasand. Det viste seg at den forrige sanden (denne) jeg kjøpte var sort og ikke den jeg skulle ha. Håper den kan brukes til formålet. Den er noe kantet og kan iallefall ikke brukes som corykar.

I 250L er det en 2222/2224 utvendig pumpe, men ønsker også i tillegg en innvendig pumpe på 1000-1200L/t. Kunne også tenke meg å sette inn noen større og nye pumper i et par kar nede i kjellern. Iallefall i di to corykarene jeg har. Har lagt ut en del av sterbai gruppen samt paleatusene for salg her på AF. Synes det er greit med di 10 sterbaiene jeg har i 54L. Disse legger stort sett egg hver dag, selv om det ikke er mange av gangen.

Legger ved noen bilder av Apistogramma nijsseniene som går i et av karene inne på røykerommet
Halloen,og hvor gjemte du deg i dag da?
Skal du på desembermøtet i stedet?
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap