Anders' akvarierom [NR. 1] (side 56)

Plussmedlem
Opplever du noen spesielle problemer eller utfordringer ved drett av langsnutede kontra andre coryer?
Plussmedlem
milo
Opplever du noen spesielle problemer eller utfordringer ved drett av langsnutede kontra andre coryer?


Jeg kan ikke si at dette oppdrettet har vært noe annet enn ganske så problemfritt! Ett dødsfall som jeg vet om bare, for eksempel. Opplever ikke yngelen som noe spesielt ømtålig. Min erfaring med yngelen er at de er ganske lite sensitive. Men det er jo min erfaring, kan jo hende andre folk hadde hatt helt andre erfaringer hvis de fikk egg på disse. Jeg tviler, men man vet aldri. Kanskje f.eks metoder for oppfôring kan ha mye å si? Mine har jo et "stort" akvarium (stort for yngel) å boltre seg i, så...

Å få de i lek er nok kanskje det vanskeligste, det tok jo sin tid, men kom jammen overraskende fort likevel, må jeg si Eller, egentlig hadde jeg vel ikke trodd jeg skulle få egg og yngel på denne arten noen gang.

Dette er jo bare denne arten da, har hørt om langsnutede arter der overlevelsesprosenten har vært utrolig liten. Andre arter kan altså være helt annerledes på alle måter, eller det kan evt. være andre grunner til at de faller fra.

Håper det kommer en del fler egglegginger fremover og at jeg kan få en del yngel, da kan en del av de som er interessert få seg en gruppe, liksom. Nå har jeg jo ikke mer enn til meg selv og en eller to grupper til, og det kunne jo hende en del hadde vært interessert i noen F1 ungfisk av denne langsnuten.
Plussmedlem
Hadde et frafall på en av mine nye Corydoras panda i dag. Ikke direkte overraskende, egentlig, de er sikkert ikke i kjempeform, noen ser fortsatt litt pjuske ut. Men, det gledelige er at jeg ser spennende tendenser, så det kan nok bli lek og egglegging her etterhvert Vet ikke om de er gamle nok enda, da, det gjenstår og se.

Jeg har 8 stk. Corydoras panda igjen nå da, altså. Jeg er glad jeg kjøpte såpass mange, for det er alltid en risiko for at nyinnkjøpte fisk kan falle fra.
Plussmedlem
Green Laser ungfiskene er hypergira i dag! Har akkurat byttet vann i 9 av akvariene mine, og Green Laser-ungfiskene i 85 literen suste rundt som gærninger så fort vannet var tappet ut av akvariet. Utrolig herlig å se på... en gjeng med ca. 17-18 egenoppdrettede Green Laser suse vilt rundt er et syn for seg selv.

Tenker det blir vanskelig å kvitte seg med de der når den tid kommer. Jeg vil ikke


Går det an å laste opp og legge ut film her på den måten? Tviler på det, men forsøker i neste innlegg å legge ut en film av Green Laser-ungfiskene i sitt gode humør.
Håper du får til å legge ut en videosnutt, vrimlende coryer er bare så koselig å se på
Det blir fortsatt tur på deg nedover til auksjonen vel?
Og gratulerer med pandaer igjen, det er noe spesielt med den typen, veldig mye fremme i forhold til andre arter synes jeg å huske
Plussmedlem
Jeg tror nok videoen må legges ut på YouTube først, Marita, så får jeg se om jeg gidder. Hehe :p

Ang auksjonen; jeg har seriøse planer om å dra, ja, jeg får se litt hva som skjer. Det er jo noen uker til enda, og jeg får se litt på økonomien, blant annet. Men det hadde vært veldig artig å vært i Moss nå en gang snart, har jo vært et par ganger i Drammen og i Porsgrunn en gang.

Dessuten må jeg bare innrømme at jeg fortsatt er litt bekymret for den "16 års-grensen" for kjøp av fisk, men jeg må bare satse på at det går bra og slutte å være hysterisk :p Hadde det vært januar eller februar -13 hadde det i alle fall vært det året jeg fyller 16, da!
Har klubben der satt 16 års grense for kjøp av fisk eller er dette regler i fra norges lover Anders?
Plussmedlem
LOFFA
Har klubben der satt 16 års grense for kjøp av fisk eller er dette regler i fra norges lover Anders?


Jeg må innrømme at jeg ikke vet... men det er vel kanskje helst en norsk lov? Ja, jeg tror det, men jeg vet ikke om det er så mange som har hørt om den!

Ville uansett vært umåtelig kjipt å kommet dit og bydd på fisk og fått i fleisen "Eyy, du er jo bare 15!" :p
Anders K
[QUOTE=LOFFA]Har klubben der satt 16 års grense for kjøp av fisk eller er dette regler i fra norges lover Anders?


Jeg må innrømme at jeg ikke vet... men det er vel kanskje helst en norsk lov? Ja, jeg tror det, men jeg vet ikke om det er så mange som har hørt om den!

Ville uansett vært umåtelig kjipt å kommet dit og bydd på fisk og fått i fleisen "Eyy, du er jo bare 15!" :p


Har aldri vært borte i dette tidligere, men så er vel som regel "mindreårige" med sine foreldre på auksjonene...
Nå vet vi i Moss at du vet mye mer enn dine foreldre om hold av akvariefisk, og de leverer deg der egenhendig. Norsk lov har satt 16-årsgrense, så det er dine foreldre som er ansvarlige. Godt de har deg til å passe fisken i huset

Er det regelryttere i salen (hvilket jeg ikke et øyeblikk kan tro) er det en haug ansvarlige voksne tilstede som går god for deg til dine foreldre kommer tilbake fra Nordby og overtar. Kan leke bestemoren din for anledningen jeg. Velkommen!
Plussmedlem
Takk Linda, måtte trekke på smilebåndet her jeg satt, noe som i og for seg ikke er sjeldent med dine innlegg Da satser jeg på at jeg kan komme inn og by på fisk uten å skjelve i buksene :p

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Blant annet er Marita og Linda's tråder her inne svært inspirerende om dagen, og det er noen virkelige siklebilder som blir lagt ut av reoler og akvarier. Når jeg så i Maritas tråd litt tidligere i kveld måtte jeg sikle igjen, det er en flott reol, og jeg fikk veldig lyst til å ta skyveluker i den doble reolen min. Jeg har skyveluker til den som fulgte med reolen, og skinnene er allerede montert, så jeg dro lukene frem fra hylla med akvariestæsjet mitt og satt dem inn. Dro resten av familien inn på akvarierommet og spurte om de så noen forskjeller der inne. Etter litt nøling kom de fram til at "Tja, er det de skyvelukene der, da...?"
Skulle nemlig spørre om hva de syntes var penest, med eller uten luker, og med luker var definitivt svaret. Jeg var enig, så da ble det sånn i akvariene i midten og øverst. De nederste har nemlig heldekkende armaturer, og jeg har heller ingen skyveluker til dem.

Imens vi stod der inne og pratet litt kom faren min til å si at "Så fint som det er her inne skulle vi nesten hatt et akvarium i stua!"... hva skjer?? Hehe


Reolen med luker (litt mørke bilder...)
[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Glemte bildene som skulle vært over... litt for mørkt, men de viser reolen med luker.
Akvarium i stua? Spennende nyheter
Plussmedlem
Sissimor
Akvarium i stua? Spennende nyheter :D


Jeg tviler på at det blir noe med det første, Sissimor, men jeg kan jo prøve å overtale dem. Fatter'n kunne tenke seg et akvarium i stuen med litt synlige fisker (hehe...), så vi får se om det kan bli noe etterhvert Skal vise mamma noen bilder av flotte akvarier på nettet i hvert fall, også kan vi jo se litt på bilder av møbelakvarier, kanskje det kunne vært aktuelt.

Men du og du, nå fikk jeg en god idè i hodet! Hva hvis... *tenke tenke*

...hva hvis vi hadde tatt mitt møbelakvarium som står på akvarierommet inn i stuen, så kunne de kjøpt en reol med et par lave, lange og litt mindre akvarier til meg i stedet? Supert! Me like!

(Men det spørs vel om mitt akvarium matcher stuen!)

Ble kjempelekkert Anders! Og ideen din om å dytte møbelakvariene over på familien - jeg kjemper for å få 12-åringen her til å gløde ved tanken på sin helt egne 160-liter, det sitter litt hardt inne. Godt det til syvende og sist er meg som bestemmer
Plussmedlem
Linda W
[...]jeg kjemper for å få 12-åringen her til å gløde ved tanken på sin helt egne 160-liter, det sitter litt hardt inne. [...]


Hehe - samme problem her også! Broren min er like gammel som sønnen din, og jeg prøver å overtale han til å ønske seg et eget akvarium. Men neida, ikke mye interesse der, gitt! At det går an... det er jo så gøy

Kanskje han strever med tanken på at han kan ende opp som sin nå ødelagte bror :p

Men hvem vet... kanskje når han er over med fotballkort-tiden?


Når det gjelder mine drømmer ser jeg vel på det som lite sannsynlig at det blir noe, og spesialbestilte akvarier blir nok alt for dyrt. Men hva med et par 98 litere til i en reol? Jeg har sikkert nok av filtere og sånt liggende, jeg! Da trenger ikke noe sånt regnes med, i alle fall. Men en del ting og tang må jo kjøpes inn. Penger blir det uansett. Skal regne litt på det, og fortsette litt med "ja, hva tror dere om et akvarien i stua, da?"
Hehe! Jeg er og blir ond - når jeg behøver å være det.
Da har jeg lest hele tråden med fornøyelse, og jeg må virkelig si at du er en inspirasjon! Misunner deg alle cory'ene, spesielt pandaene. Om du får for mange av de, så kan jeg helt sikkert ta turen nedover å hente noen!

Har selv sett totalt 6 egg, og 1 yngel på mine. Yngelet lever nok ikke lenger, men prøver å trigge de til å leke igjen. Men vellykket er det så absolutt ikke :p
Plussmedlem
Tusen takk, Svampen! Det var virkelig hyggelig sagt Og godt jobba med lesingen... tråden har blitt mer og mer tunggrodd etterhvert!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


De eldste Corydoras vittatus ynglene er 2 mnd om noen dager, og jeg tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av hvordan de ser ut nå. De likner mer og mer på sine foreldre, og den lange snuten er kommet frem!








Bildene er av den største av alle.
[External Image]

[External Image]
Hei igjen, Anders!
Hvor mange cm er yngelen din nå, når den er to mnd.?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap