Apistogrammet (side 56)

Ja. Han Tom C har peiling gitt.
Takk for svar Simen og Tom
Blir endel lesing på Apisto Site fremover !

Veldig spennende dette med yngelpleie hos Borelliiene. Kan fort bli sittende å følge med en stund for å si det sånn.

Nå er vel dette å banne i kirken, men jeg har et kar med veldig fin grus som står tomt og innkjørt. Dette skulle ikke bli noe Apisto-kar, men jeg er jo desverre blitt hekta.
Vet at Apistoene skal ha sand men går det ann å ha de i fin grus ? Veldig liten denne grusen, men endel større enn feks Biltema-sanden.

Tenkte jeg skulle knipse noen bilder Simen, av Apisto-verdenen min. Må bare komme skikkelig igang først. Blir ihvertfall inspirert av knipsingen din
En annen ting Simon Gulrotgress. Hvordan fikk du tak i det ? Er det vanlig i dyrebutikkene?

Holder på å sette opp et apistokar og falt veldig for dette gulrotgresset.
Noen andre flyteplanter du synes funker bra i Apisto-karene ?
Det var det med silingen gjennom gjellene da Christian, sandspruten står jo rundt dem der de går og nufser etter godbiter. Har "viltfanget" morenesand i karene og den aller fineste gikk til Apistogrammakarene. Som fint bordsalt omtrent, syntes de små fortjente såpass, de er jo ikke stort større enn saltkorn selv
hehe. Du har så rett. Ble nok bare litt overivrig. Angrer på at jeg valgte grus, selv om karet egentlig ble veldig fint. Det er ikke akuratt bordsalt-størrelse på grusen for å si det slik. Selv om den er liten.

Får vel finne et annet prosjekt til det karet da. Fikk noen reketanker nå.

Veeldig enkelt å skifte fra grus til sand da, tok en liten time i 160-literen...
Det er definitivt verdt innsatsen Christian . Kommer tilbake med plantesladder senere, hvis ikke noen andre kaster seg inn! Linda er jo en guru innenfor det feltet!

Dagens happening;
Askakvazoo kom å leverte kar på døra, utrulige priser og for en service!!!!!! Sjeldent kar gir glede (i forhold til Apistoz), men dissa var Apisto-råe... Wow! 100l x 40d x 25høyde, gleder meg til å starte dissa her gitt he he he. Så ble det hyggelig akvarieprat og visning av akvarierommet. Mulig jeg kosa meg mer enn Thomas & Thomas he he he. Hvis dere leser det gutta - TUSEN TAKK 8)
Rå størrelse på det akvariet! Gleder meg til bilder av oppsettet.
Christian E
En annen ting Simon :) Gulrotgress. Hvordan fikk du tak i det ? Er det vanlig i dyrebutikkene? Holder på å sette opp et apistokar og falt veldig for dette gulrotgresset. Noen andre flyteplanter du synes funker bra i Apisto-karene ?


Må jo svare når jeg blir kalt guru, hvilket ikke akkurat er riktig, har bare av en eller annen grunn et eget felt i hjernen for fullstendig unødvendige opplysninger som latinske navn på planter. Alle flyteplanter i basen vil trives i Apisto-kar tror jeg, men med disse hopperne våre er det en fordel med planter som tåler litt kondens fra dekkglass/lystopp. Pistia er fæl til å mugne synes jeg, Salvinia har også hårete blader og oppfører seg dårlig når det drypper...

Mye som kalles gulrotgress, flytevarianten heter Ceratopteris og selv synes jeg cornuta er finest fordi adventivene (småplantene den slipper fra bladhjørnene) er så vakre, men talictroides er lettest å få tak i tror jeg.

En annen favoritt er Limnobium laevigatum, veldig lett å holde ren.

Har massevis til overs i perioder, spanderer du en mail kan jeg sikkert putte en pose i postkassa hvis du påtar deg portoen. Du trenger ikke mange fjonene for å få flott plantevekst, i surtvannskar får de ikke annen næring enn den de finner helt selv...
Linda W, jeg vil gjerne ta deg opp på det tilbudet ved en senere anledning om det kan tilbys meg også. Limnobium laevigatum skulle jeg gjerne sett i karet mitt i fremtiden. Har Pistia nå og det blir veldig mye rot av den, men røttene er jo herlige.
Her er noen av mine nyanskaffede, Simen. En hongsloi hann og en macmasteri hue. Ser det ut som at hun er klar for lek iht. fargene? Er det mulig at hun er for ung for lek? De virker svært knyttet, men har ikke skjedd noe ennå.

[External Image]

[External Image]

Og et bilde av hannen som bare blir finere og finere.

[External Image]
Det høres veldig bra ut Linda.
Tar å sender deg en mail
Nydelig fisk madmike! Og kjempeflott med innlegg og hjelp Linda . Sikker på at Christian er mer enn fornøyd med både svar og tilbud!!! Så til dagens aktivitet...

Jeg er akkurat klar med å utbedre en reol. Pga vannrør i taket, ble mitt 6-reols prosjekt skrinlagt. Jeg beholdt liksågodt den gamle reolen, og fikk flere og bedre Apisto-kar på plass. De tre fantastiske "tankene" askakvazoo leverte på døra, blir smæsjing!!! Alt er vel å å si kjøpt av dem også, så jeg får vel liksågodt oppkalle reolen etter dem he he he. Karene bygges opp likt med fin sand, mangrove&redmoor-røtter og eikeblad. I enden av karene er det en 5cm's tykk filtermatter som dekker hele kortsiden. På baksiden av filtermatta har jeg en liten powerhead som skal drive filterløsningen. Hvert kar har sin Loke LED-Spotlight fra Clas Ohlson... en liten spot som holder i massevis, når en ikke har planter som krever sitt. Gleder meg til å få de siste detaljene på plass, for nå nærmer det seg flere Apistogrammaz
Fine kar til apistoer det der Simen, men kan bli litt i tøffeste laget for "dither fish/target fish" om du har tenkt å ha det oppi der.
Kule kar. en veldig anderledes og spennende look.
Har du tenkt å prøve med flere Apistos i hvert kar i og med at bunnarealet er større.?
Enig RHD! Av det jeg har sett tidligere, er et godt lag med flyteplanter en innetier mtp dither-fish. Det blir ikke et tema i den "nye" reolen"... Har nå A. atahualpa og en gjeng på ca 20 Nannostomus marginatus i en 160 liter. Har møe flyteplanter og godt med struktur her. Hadde planer om å dele stimen i to, men sommel og div omstendigheter (lukefri feks) lot naturen gå sin gang. Men er svært fornøyd med hvordan de fungerer sammen. Skal bli spennende å følge dem videre. Bildet av A. atahualpa/ N. marginatus-karet er tatt med mobilen. (Det er plass til vann i karet :P )

I reolen kommer det til å gå to nye arter (par). I det siste karet blir det enten A. rubrolineata eller A. allpahuayo. Det virker som jeg må dele opp arten(e) for å få til oppdrett på disse. Har nå yngel på A. allpahuayo, så jeg får følge utviklingen her... Så da var det svaret til deg også Christian . To-tre Apistogramma i alle kar. Det blir vel også de karene som vil likne mest på Apistoenes biotop når jeg tenker etter. Storgleder meg som en unge til alle steg videre 8D
Legger ut et bilde av de nye karene, som skal få betraktelig møe mer eikeblad i morgen. Det er mengder med røtter i karene, som fyller sidevegg, bakvegg og noe foran filter-veggen. Ikke lett å se på bildene dog. Iallefall dunkle kar, med masse skyggespill pga lys og bevegelse i vannoverflata. Kikka like lenge på dissa, som på fiskene idag... vet ikke om dette er bra he he he. Ja ja. Et av karene går nok til ei gruppe med Apistogramma rubrolineata, da Apistogramma allpahuayo (hua med yngel) er i gang med et nytt kull (forsøk). Siste bilde er av Apistogramma panduro, som ble født den gang jeg hadde dem i lag med Apistogramma agassizii i stua. Endelig traff jeg med et bilde. Linsa glimrer med sitt speilbilde

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De nye kara ser fine ut Simen, gleder meg til bilder av apistogramma oppi dem.

Thanx RHD! Med rene & ripefrie kar, er det duket for nye greatest hits he he he.

Liten nedtur da jeg oppdaget samtlige yngler i Apistogramma allpahuayo var borte idag. Gleden var kortvarig, men utfordringen stiger - iallefall et pluss i motgangen! Da er det iallefall avgjort: en trio av denne arten går i det øverste karet i "askakvazoo"-reolen. Apistogramma rubrolineata blir fortsatt delt i to, men får nå to kar på "akvarie-veggen". Skal bli artig å følge de samme gruppene i to forskjellige kar. Dobbelt så mye atferd, og flere muligheter til å forevige artene...

Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form-yngel ser forøvrig ut til å bestå i antall og trives. Mor jager litt i ny og ne, uten at det blir fatalt. Håper på solid kjønnsfordeling med tia!

Bærre lækkert assa.
Alltid så koselig å titte innom her Simen. Stå på..
Takk Cathy! Har stått på i dag, og ser det ryker tid i morra... og søndag. Greit med helg og tid til overs... som jeg ikke har. Må man, så finner man tiden. Ypperlig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap