Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 57)

Hei mona .

Ang. det møbelskapet der du har filterene. Det går jo an å sette en reol der med plass til tre akvarier, men istedenfor akvarie nederst kan du jo "kle" reolen som et skap, om du skjønner hva jeg mener.

Da har du jo i alllefall 2 i høyden + skap
Veit ikke om du har tenkt så langt ennå, så tenkte jeg kunne komme med forslag

Mats Hansen
Ang. det møbelskapet der du har filterene. Det går jo an å sette en reol der med plass til tre akvarier, men istedenfor akvarie nederst kan du jo "kle" reolen som et skap, om du skjønner hva jeg mener. :) Da har du jo i alllefall 2 i høyden + skap :) Veit ikke om du har tenkt så langt ennå, så tenkte jeg kunne komme med forslag :)

Jepp, det var nettop det denne setningen i innlegget mitt dreide seg om

mona o
Jeg klekker vel ut en ide der også etterhvert, noe som gjør at jeg fremdeles har skapplass til filterne.. [B]har en liten, sped idè som enda er i startgropa:-)[/B]

Hehe

Burde være fullt mulig å gjøre det sånn. De finner vel utav det
C.adolfoiene jeg kjøpte av deg har vokst mye, og suser rundt oppi akvariet sitt og har det bra foresten

De har ikke lagt noen egg enda som jeg har sett, har vel ikke helt riktige forhold for de. De lever jo i sortvannselver egentlig??
Uten bildebehandlingsprogrammet jeg er vant til å bruke, føler jeg meg helt amputert! :-/ Jeg fant imidlertid et resize-program på nettet, så jeg får i det minste forminsket dem slik at de kan legges ut. Men fjerning av vannflekker på glasset og justere lysningen får jeg ikke gjort. Æsj.

Dette bildet er av Corydoras melanotaenia, og de har farget nyyyydelig ut de ukene jeg har hatt dem! Jeg regner med at det blir egglegging snart, de viser klare tendenser til å ville det

[External Image]
Corydoras melanotaenia
Dette bildet viser fargene til C. melanotaenia litt bedre
De er utrolig nydelige.

I rett belysning og ved maks trivsel, lyser de i fargene kobber, gul og skinnende gråturkis

[External Image]
Corydoras sterbai
Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær, er det noe som heter. Og det ordtaket har oppstått av en grunn; det stemmer

Jeg har hatt mine Corydoras sterbai siden jeg startet med akvarie, og de har liksom bare vært der hele tiden. De siste par årene har de gått i det samme karet, en oppsamlingstank på 160 liter. Våren 2005 tror jeg det var, så la de egg. Sterbai'ene delte tank med en gjeng L-maller på det tidspunktet, så det var ikke mange egg som overlevde. Men av de tre eggleggingene som skjedde, reddet jeg 8-9 egg, og de vokste opp. Solgte dem da de var rundt fem mnd til den ene moderatoren her på forumet

Men siden har det vært stille... veeeeldig stille hos Sterbai'ene. Ikke et eneste egg har de lagt, niks egg.
Jeg fòret og byttet vann, dyttet nedi mengder med mygglarver i månedsvis, men ikke no' egg. Fremdeles full stopp.

Jeg har vel mer eller mindre avskrevet dem. Tiden har gått.
Så leverte jeg tilbake noen Corydoras jeg fikk feil art av, og brått ble en 63 liter ledig. For å holde filteret i drift og karet i gang, tenkte jeg at jeg må jo putte noen oppi der. Karet står ved siden av 160 literen, så da vandret blikket over dit... og fikk øye på noen Sterbai.
Da plutselig gikk det et lys opp for meg...! For første gang slo det meg at jeg kunne jo flytte noen til et nytt kar, en gruppe på et par hunner og tre hanner! DA ville det kanskje skje noe, det er jo det oppdrettere av Corydoras som oftest gjør for å få dem i lek!

Jeg så altså ikke skogen for bare trær, fiskene var der, i et blandingskar de alltid hadde gått i, og ledige kar har jeg. Jeg skjønte ikke hvorfor ikke dumrianene ikke ville legge flere egg der de var.... men jeg vet jo at det hjelper å flytte en leksgruppe!

I går kveld flyttet jeg fem stykker fra 160 literen til 63 literen, og i dag er det susing opp og ned langs glasset med hannene som sitter som klistret på den største hunnen
Kan hende det skjer noe!

Dette er bilde av den hunnen som er i det aktive humøret i dag. Den andre ligger under trerota og deltar ikke i aktivitetene. Foreløbig ingen egg å se, men jeg venter spent

Beklager dårlig bildekvalitet, men jeg har ikke lært bildebehandlingsprogrammet å kjenne enda. Bildet ble verre istedenfor bedre:-/ (he-he)

[External Image]
Det er en nydelig cory!
Lykke til, blir sikkert egg
Er det bare jeg som er rar, eller minner mønsteret på Corydoras sterbai littegrann om.... perlehøns? Jeg tenker av en eller annen grunn alltid på ordet "perlehøns" når jeg skal beskrive dem

Og jeg håper det blir egg ja Var inne og smugkikket nettopp, og vips! Nå var alle fem fremme og danset opp og ned langs rutene. Hunn nr to var plutselig med hun også.

Haslana and fishes
Det er en nydelig cory!:) Lykke til, blir sikkert egg;)
Sterbai er en nydelig cory. Det var mine første coryer, og de er fortsatt blant mine favoritter. Mine har forresten også stoppet moroa.
Og der var Sterbai-gjengen på fem i gang! ))

Gruppen jeg flyttet er nå i full gang med egglegging og lek, og jeg så de første eggene klistret på glasset. Den store hunnen jeg la ut bilde av rett ovenfor, suste rundt med egg i bukfinnepungen, så jeg også

Yippi! Tenk at det skulle være så enkelt! To og et halvt år uten ett egg, og så flyttet jeg dem i går.... og i dag legger de egg

Får egentlig litt lyst til å slå meg selv i hodet, for dette er jo elementær Corydoras-oppdrettsviten

(det er 14 eller 15 stk igjen i 160-literen, men de gjør ingenting)

mona o
For første gang slo det meg at jeg kunne jo flytte noen til et nytt kar, en gruppe på et par hunner og tre hanner! DA ville det kanskje skje noe, det er jo det oppdrettere av Corydoras som oftest gjør for å få dem i lek!
Perlehøns hehe jeg måtte google disse og jammen er jeg ikke enig med deg Mona. Sterbai ligner! Pene skapninger begge to.

Jeg skulle gjerne hatt en funksjon hvor det var mulig å bare søke i en tråd. Nemlig denne. Vet du har "listet" opp før Mona, men jeg spør pent og håper det hjelper. Hva er god mat til Corydoras'er? Jeg ville gjerne visst hva som er bra basiskost som de kan få ofte. Hva som er snacks, som de blir fete og fulle av egg av hehe. Og hva som duger ellers. Og mens jeg krever graver og spør skulle jeg også gjerne visst hvor jeg fikk tak i maten
Gratulerer Mona!
Du får til alt når det gjelder coryer!
Foreløpig står corydoras sterbai høyest på cory-listen, men prøver først å få til c. paleatus..x)
Elin Pedersen
Perlehøns hehe jeg måtte google disse og jammen er jeg ikke enig med deg Mona. Sterbai ligner! Pene skapninger begge to.

*knis* Godt det ikke bare var meg som synes det Jeg har alltid i smug tenkt "perlehøns" når jeg ser på Corydoras sterbai, men "høns" liksom.. hallo. Så jeg har tenkt at dette tør jeg ikke si til noen

Elin Pedersen
Jeg skulle gjerne hatt en funksjon hvor det var mulig å bare søke i en tråd. Nemlig denne.

Åh, det står på min ønskeliste også Har ønsket meg søkefunksjon innenfor en tråd tusenvis av ganger Særlig når jeg leter etter noe jeg vet er skrevet i en bestemt tråd, og skulle likt å finne igjen

Elin Pedersen
Hva er god mat til Corydoras'er? Jeg ville gjerne visst hva som er bra basiskost som de kan få ofte. Hva som er snacks, som de blir fete og fulle av egg av hehe. Og hva som duger ellers. Og mens jeg krever graver og spør skulle jeg også gjerne visst hvor jeg fikk tak i maten :)

Bare spør i vei Men jeg har nok ingen fasit. Jeg antar at det er en god del varierende menyer ute og går blant Corydoras-eiere og oppdrettere. Men jeg kan jo nevne hva jeg bruker ofte og hva jeg bruker i blant osv, så kan du jo prøve det ut

Daglig eller nesten daglig:
JBL Tabis
JBL NovoTab
(Jeg gir mest JBL Tabis)
(begge deler kjøpes hos www.tropefisk.no)

Flere ganger pr uke, 3-5 ganger;
røde frosne mygglarver
(kjøpes overalt i zoobutikker, ikke nettbutikk for det tiner på veien)

En gang eller to i uka:
Hikari fòr, enten flakfòr eller "Sinking Wafers"
(Webzoo har det)

I blant, eller kanskje en gang pr uke,
mest for å fete opp hunner eller til yngel (yngel får det finknust daglig);

Tetra diskusgranulat (høyt proteininnhold, fetende og godt for eggutviklingen)
("alle" fører Tetra, lett å få tak i)

En sjelden gang når jeg husker det;
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=7Fh5UySZgMFtmAfs53SHhZXb0k8nQevUf62&f=NR&c=125216+*+125217&t=temartic_e]JBL NovoFex[/URL] (tubifex-ormer, frysetørket, terninger som presses fast på glasset nede ved sandbunnen)

Frossen artemia har jeg også, men det ligger underst i fryseren så de glemmer jeg ofte

Et lite notat ang. tubifex:
Tubifex er vanskelig å få tak i som frysetørket fòr på boks, men JBL har det i sortimentet sitt. Nettbutikker som selger JBL burde derfor kunne skaffe det. Merkelig nok finner jeg det ikke i noen norske nettbutikker. Coryene ELSKER tubifex og går helt bananas! De fråtser. Det er imidlertid ganske fetende, og ikke hverdagskost De aller største Corydorasene får det heller ikke, for de har kraft nok til å rive løs terningene fra ruta Og da flyter den rett opp som en kork, og der får de jo ikke tak i maten.
mona o
[I]Et lite notat ang. tubifex: Tubifex er vanskelig å få tak i som frysetørket fòr på boks, men[B] JBL [/B]har det i sortimentet sitt. Nettbutikker som selger JBL burde derfor [I]kunne [/I]skaffe det. Coryene ELSKER tubifex og går helt bananas! De fråtser. Det er imidlertid ganske fetende, og ikke hverdagskost:-)[/I]

Frysetørret tubifexterninger er også å få kjøpt på akvariemagasinet på Løren i Oslo. Men hold det unna nysgjerrige bikkjer. Kaisa greide å knerte en hel, uåpnet boks hun fikk tak i. Så det er visst ikke bare coryer som liker tubifex! Forresten brochisene mine blir minst like hysterisk ivrige. De sperrer tilgangen for de andre coryene, og slurper febrilsk i seg! Jeg må smile hver gang jeg ser det!
Full rulle med egglegging hos Corydoras sterbai-gruppen på 5 som jeg flyttet, men litt blyge for kameraets fokus og blitzen. Det forstyrrer dem åpenbart, så jeg fikk ikke tatt noe særlig bilder - jeg ga meg for at de skulle få holde på i fred.

Her er noen bilder av den største hunnen, og hun bærer tre-fire egg i bukfinnepungen under buken. Hun holdt på å lete etter et sted å klistre dem da jeg kom med kameraet Jeg ser at eggene legges tre, fire eller fem i slengen på glasset og rundt omkring i karet. Ser ikke bort fra at de bruker eikeløvet på bunnen også til litt eggklistring

Bilde 1:
Hunnen tar sin tid med å lete etter det perfekte sted å legge eggene hun bærer, og to hanner venter ivrig nedenfor på at hun skal bli ferdig.
[External Image]

Bilde 2:
Her ser man tydelig samlingen med lyse egg hun bærer under buken
[External Image]

Bilde 3:
Se så godt hun klistrer sammen bukfinnene så hun ikke skal miste noen av eggene
[External Image]
Dyrehagen
[QUOTE=mona o][I]Et lite notat ang. tubifex: Tubifex er vanskelig å få tak i som frysetørket fòr på boks, men[B] JBL [/B]har det i sortimentet sitt. Nettbutikker som selger JBL burde derfor [I]kunne [/I]skaffe det. Coryene ELSKER tubifex og går helt bananas! De fråtser. Det er imidlertid ganske fetende, og ikke hverdagskost:-)[/I]

Frysetørret tubifexterninger er også å få kjøpt på akvariemagasinet på Løren i Oslo. Men hold det unna nysgjerrige bikkjer. Kaisa greide å knerte en hel, uåpnet boks hun fikk tak i. Så det er visst ikke bare coryer som liker tubifex! Forresten brochisene mine blir minst like hysterisk ivrige. De sperrer tilgangen for de andre coryene, og slurper febrilsk i seg! Jeg må smile hver gang jeg ser det!

Så vidt jeg vet kan iallefall alle tropehagenbutikker skaffe tubifex frysetørket på boks av merket prodac/nutron. Har ikke noe å sammenligne med, men jeg syns det var vanskelig å klistre fast til glasset, så det er godt mulig det er forskjell på merkene.
Forøvrig.... Jeg tror de fleste butikkene kan skaffe jbl - spørsmålet er vel om de vil....
Marekatt
Så vidt jeg vet kan iallefall alle tropehagenbutikker skaffe tubifex frysetørket på boks av merket prodac/nutron. Har ikke noe å sammenligne med, men jeg syns det var vanskelig å klistre fast til glasset, så det er godt mulig det er forskjell på merkene. Forøvrig.... Jeg tror de fleste butikkene kan skaffe jbl - spørsmålet er vel om de vil....

Prodac? Det merket hadde jeg aldri kjøpt
Men det er nok ikke så vanskelig å få tak i tubifex om man bare spør - det er bare ikke så mange norske nettbutikker som har det i sitt vanlige sortiment. Jeg kjøpte mine hos Aquarius Zoo, men de har ikke frysetørket lenger, bare fryst.

Det er kanskje bare meg, men... jeg føler at tubifex er sikrest å gi som frysetørket, ikke fersk eller fryst, selv om deres rykte som smittespredere sikkert er litt overdrevet og henger igjen fra noen ti-år tilbake.
Jeg prøvde å tipse Webzoo om NovoFex (siden de selger JBL) i vinter, men det ser ikke ut til at det nådde igjennom...
Næmen....! Har du sett på maken? Hvordan kunne dette skje?
(jeg skulle jo egentlig ikke ha fler!)

En 180 liter og en 128 liter

[External Image]
Og en dag stod de bare der i stua, ikke sant...?
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Hell Larsen
Reklame for plussmedlemskap