- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 57)
Tropheus Bilder (side 57)
Postet 27.05.08 kl 00:11
Postet 27.05.08 kl 00:21
Postet 27.05.08 kl 00:31
Postet 27.05.08 kl 00:34
sjeldne tropheuser
[URL=http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=35 ]http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=35 [/URL]
http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=89
Jeg la det inn som linker Vibsi.
[URL=http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=35 ]http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=35 [/URL]
http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=89
Jeg la det inn som linker Vibsi.
Postet 27.05.08 kl 00:43
Postet 27.05.08 kl 00:44
Postet 27.05.08 kl 00:48
Vidar Alfeihehe... 007 Blond. ;) Masse flotte bilder dere har lagt ut i kveld! :) Gleder meg til Kirizaene er i hus. :):)
Det er bra. Begynner å venne meg til tanken på å selge de. Like greit at du ikke hentet de med en gang. Da hadde eg nok angret meg grønn hehe
Men skal man ha plass til nye så er det jo noen som må ut.. Lunangwaene går jo også
Men slapper godt av med tanken på at de kommer til gode hjem
Postet 27.05.08 kl 00:52
VibsiDet er bra. Begynner å venne meg til tanken på å selge de. Like greit at du ikke hentet de med en gang. Da hadde eg nok angret meg grønn hehe :) Men skal man ha plass til nye så er det jo noen som må ut.. Lunangwaene går jo også :( Men slapper godt av med tanken på at de kommer til gode hjem:)
Det skal du ikke bekymre deg over, jeg har vel brukt noen 100 timer på å lest hva som er best for Tropheus på alle måter, dessuten har jeg hatt discus før som også krever veldig mye med tanke på vannverdier!
Så dette skal gå kjempe bra! Gleder meg!!
Er godt vi er med på å videreføre disse fantastiske Tropheusene!!
Postet 27.05.08 kl 01:18
Vidar Alfei[QUOTE=Vibsi] Det er bra. Begynner å venne meg til tanken på å selge de. Like greit at du ikke hentet de med en gang. Da hadde eg nok angret meg grønn hehe :) Men skal man ha plass til nye så er det jo noen som må ut.. Lunangwaene går jo også :( Men slapper godt av med tanken på at de kommer til gode hjem:)
Det skal du ikke bekymre deg over, jeg har vel brukt noen 100 timer på å lest hva som er best for Tropheus på alle måter, dessuten har jeg hatt discus før som også krever veldig mye med tanke på vannverdier!
Så dette skal gå kjempe bra! Gleder meg!!
Er godt vi er med på å videreføre disse fantastiske Tropheusene!!
Er sikker på at du har gjort det forarbeidet som skal til! En ting som mange glemmer, er å forbrede seg på at man kommer til å miste grupper.. Før eller siden, så det er viktig å være innstilt på og hive seg opp på hesten igjen når det går galt
Discus er den beste forbredelsen man kan få,- har jeg hørt Jeg personlig syns discus er drittkjedelig, men det virker krevende..
Og en ting som jeg sikkert kommer til og nevne når kiriza gruppene kommer i hus;
MEDISINER når du setter dem sammen!!!
Postet 28.05.08 kl 10:20
Bengt FossliAngående den 50mm din, hva tror du om forskjellen fra 1,4 til 1,8. Er jo ganske stor prisforskjell på de.
Hos meg er forskjellen ganske markant.. Har prøvd begge, og er glad for at jeg har 1.4.. er oppe i 1/300 - 1/400 på lukkertiden hvis jeg husker rett(under 2x39w t5)
Det er da selvfølgelig uten blitz.. Jeg syns man får mer levende bilder uten blitz, og da jeg ikke har dekkglass til å holde blitzen over vann syns jeg denne linsen er perfekt!
Den er også meget god på portrett i dårlig lys.. Jeg har nesten sluttet å bruke blitz etter jeg fikk denne.. Med iso 3200 og blenderen på 1.4 er nesten ett nattkamera
Har også hatt Sigma 70mm F2.8, men det ble for tett syns jeg.. Umulig å treffe de hyperaktive troffene!
Postet 28.05.08 kl 10:32
Får se hva jeg gjør, begynner å bli mye nå. Kan få den fra HongKong til i underkant av 1700.- 700 billigere enn beste pris jeg har funnet i Norge. Forøvrig er objektiven veldig rimelige der. Har selv en Nikon makro 60mm og er enig at den blir for knapp til Tropheus.
Har man hatt discus og følgt boka, tror jeg man kan begynne med det meste. Discus i seg selv er ikke så veldig vannskelig bare man legger forholdene til rette. Det krever gjerne en del jobb fra akvaristen. Det er ofte slurv og latskap fra akvarister som egentlig skaper et problembilde av discus.
Har man hatt discus og følgt boka, tror jeg man kan begynne med det meste. Discus i seg selv er ikke så veldig vannskelig bare man legger forholdene til rette. Det krever gjerne en del jobb fra akvaristen. Det er ofte slurv og latskap fra akvarister som egentlig skaper et problembilde av discus.
Postet 28.05.08 kl 11:17
Kristian HennigEr sikker på at du har gjort det forarbeidet som skal til! En ting som mange glemmer, er å forbrede seg på at man kommer til å miste grupper.. Før eller siden, så det er viktig å være innstilt på og hive seg opp på hesten igjen når det går galt;) Discus er den beste forbredelsen man kan få,- har jeg hørt;) Jeg personlig syns discus er drittkjedelig, men det virker krevende.. Og en ting som jeg sikkert kommer til og nevne når kiriza gruppene kommer i hus; [B]MEDISINER når du setter dem sammen!!![/B]
Hvilke medisiner anbefaler du å ha stående når det gjelder Tropheus Kristian?
Jeg har stående alle typene som Esha selger av både vitamin og medisiner.
Postet 28.05.08 kl 11:51
Vidar Alfei[QUOTE=Kristian Hennig] Er sikker på at du har gjort det forarbeidet som skal til! En ting som mange glemmer, er å forbrede seg på at man kommer til å miste grupper.. Før eller siden, så det er viktig å være innstilt på og hive seg opp på hesten igjen når det går galt;) Discus er den beste forbredelsen man kan få,- har jeg hørt;) Jeg personlig syns discus er drittkjedelig, men det virker krevende.. Og en ting som jeg sikkert kommer til og nevne når kiriza gruppene kommer i hus; [B]MEDISINER når du setter dem sammen!!![/B]
Eshamedisinene er nok ikke kraftfulle nok til tropheus dessverre..
Medisiner med nifurpurinol som virkemiddel(bactopur direct, aquamore, furanol, aquafuran etc) kommer du langt med når du skal medisinere prevangtivt. Får du bukvannsot kan det være lurt å ha flagyl liggende.. Flagyl er reseptbelagt.
Bestill gjerne de førstnevnte fra utlandet, for de er vannvittig dyre her i norge..
Postet 28.05.08 kl 12:07
Kristian Hennig[QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Kristian Hennig] Er sikker på at du har gjort det forarbeidet som skal til! En ting som mange glemmer, er å forbrede seg på at man kommer til å miste grupper.. Før eller siden, så det er viktig å være innstilt på og hive seg opp på hesten igjen når det går galt;) Discus er den beste forbredelsen man kan få,- har jeg hørt;) Jeg personlig syns discus er drittkjedelig, men det virker krevende.. Og en ting som jeg sikkert kommer til og nevne når kiriza gruppene kommer i hus; [B]MEDISINER når du setter dem sammen!!![/B]
Medisiner med nifurpurinol som virkemiddel(bactopur direct, aquamore, furanol, aquafuran etc) kommer du langt med når du skal medisinere prevangtivt. Får du bukvannsot kan det være lurt å ha flagyl liggende.. Flagyl er reseptbelagt.
Bestill gjerne de førstnevnte fra utlandet, for de er vannvittig dyre her i norge..
Har du noen navn på de medisiner som jeg bør ha stående? Jeg er lite "smart" når det gjelder teknisk medisin. Ser du har nevnt noe, men er det noe du anbefaler å skaffe? evt hvor en kjøper de?
Pris har liten betydning for meg på medisiner fordi når jeg bruker flere tusen på fisker, så skal de også ha topp pleie uansett!
Postet 28.05.08 kl 12:13
Bengt FossliFår se hva jeg gjør, begynner å bli mye nå. Kan få den fra [URLBLOCK1] til i underkant av 1700.- 700 billigere enn beste pris jeg har funnet i Norge. Forøvrig er objektiven veldig rimelige der. Har selv en Nikon makro 60mm og er enig at den blir for knapp til Tropheus. Har man hatt discus og følgt boka, tror jeg man kan begynne med det meste. Discus i seg selv er ikke så veldig vannskelig bare man legger forholdene til rette. Det krever gjerne en del jobb fra akvaristen. Det er ofte slurv og latskap fra akvarister som egentlig skaper et problembilde av discus.
Skjønner hva du med mener.. Nå har jeg heldigvis en fotofar som supplerer meg med linser som han enten ikke bruker eller låner bort i laaange perioder
Slurv og latskap har tatt knekken på maaaange troffer opp igjennom også.. Baksiden med tropheus er den forbanna bukvannsoten som kan ta knekken på en gruppe med 40 fisk på et par dager.. Uten noe som helst grunn.. Jeg selv har opplevd det noen ganger nå, og det er forferdelig.. Tar motet fra enn' som de sier..
Mine 5 feil som jeg har lært av opp igjennom;
1. Jeg var forsiktig med medisiner. (Nå har jeg sikkert et budsjett på flere tusen i året bare på medisiner)
2. For grov rekemiks (Den skal være som mel og vann)
3. Kjøpt dårlige fisk.
4. Satt sammen grupper uten å medisinere.
5. Får mye mat.
Det er sikkert mye jeg har glemt, men det er det viktigste. Jeg trodde at jeg hadde gjort alt av forbredelser før jeg begynte.. Leste alt som var av informasjon og var mye på utenlandske forum og forhørte meg.. Men enkelte ting må man bare erfare.. Jeg selv gikk rett fra mitt første 54 l akvarie med sølvhai og kobbertetra, og rett til tropheus.. Hoppet var langt
Postet 28.05.08 kl 12:22
Vidar Alfei[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Kristian Hennig] Er sikker på at du har gjort det forarbeidet som skal til! En ting som mange glemmer, er å forbrede seg på at man kommer til å miste grupper.. Før eller siden, så det er viktig å være innstilt på og hive seg opp på hesten igjen når det går galt;) Discus er den beste forbredelsen man kan få,- har jeg hørt;) Jeg personlig syns discus er drittkjedelig, men det virker krevende.. Og en ting som jeg sikkert kommer til og nevne når kiriza gruppene kommer i hus; [B]MEDISINER når du setter dem sammen!!![/B]
Har du noen navn på de medisiner som jeg bør ha stående? Jeg er lite "smart" når det gjelder teknisk medisin. Ser du har nevnt noe, men er det noe du anbefaler å skaffe? evt hvor en kjøper de?
Pris har liten betydning for meg på medisiner fordi når jeg bruker flere tusen på fisker, så skal de også ha topp pleie uansett!
Denne er god og billig.. Ved sykdom må dobble dosen..
Den pakka har jeg sett helt oppe i 498,- her i norge..
Postet 28.05.08 kl 12:28
Postet 28.05.08 kl 12:33
Vidar Alfei[QUOTE=Kristian Hennig] [URLBLOCK1]Ved sykdom må dobble dosen.. Den pakka har jeg sett helt oppe i 498,- her i norge..
Vet du noe om denne knekker bakteriekulturen i filteret?
Er ikke noe særlig å måtte starte bakteriekulturen på nytt igjen.
Du finner nok ikke en medisin som fungerer på tropheus som ikke tukler med bakteriekulturen dessverre.. Men nå skal det sies at jeg har medisinert mye, og har hatt opp til 70 fisk i akvariet uten å få merkbare tungmetaller i etterkant av medisinkur.. Det skiftes jo mye vann før, etter og de påfølgende ukene.. Men det gjør jeg pga fisken, ikke bakteriene..
Postet 28.05.08 kl 13:20
Endret: 28.05.08 kl 13:21
Kristian Hennig[QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Kristian Hennig] [URLBLOCK1]Ved sykdom må dobble dosen.. Den pakka har jeg sett helt oppe i 498,- her i norge..
Vet du noe om denne knekker bakteriekulturen i filteret?
Er ikke noe særlig å måtte starte bakteriekulturen på nytt igjen.
Du finner nok ikke en medisin som fungerer på tropheus som ikke tukler med bakteriekulturen dessverre.. Men nå skal det sies at jeg har medisinert mye, og har hatt opp til 70 fisk i akvariet uten å få merkbare tungmetaller i etterkant av medisinkur.. Det skiftes jo mye vann før, etter og de påfølgende ukene.. Men det gjør jeg pga fisken, ikke bakteriene..
Så da vil du anbefale den medisinen som nevnt ovenfor?
Trenger jeg noen annen medisin? Syns det er greit å ha sånt i hus før fiskene kommer.
Postet 28.05.08 kl 13:25