Mine akvarier og sånt (side 57)

I dag tidlig kom jeg på at vi reiser jo til Sydney om 4 uker, for å møte programmereren til typens firma og kona hans. De bor nemlig i England, og til tross for at den mannlige halvparten har vært på besøk her i Australia gjentatte ganger, har han aldri sett noen annen by enn Brisbane. Denne gangen ville han rette på dette, og vi kom til at vi skulle møtes i Sydney.

Det er typen som har planlagt det hele, men jeg tror planen er at vi flyr ned kvelden før, sjekker inn og finner oss til rette, og deretter møter dem på flyplassen kl 06 neste morgen. Da slipper vi nemlig å drasse rundt på kofferter til kl 14 når vi kan sjekke inn. Vi kan dra rett fra flyplassen til hotellet og de kan kvitte seg koffertene, og vi stikker deretter ut og ser Sydney.

Morgenen etter flyr vi opp hit til Brisbane hvor de skal bo hos oss i nesten en måned.

Og grunnen til at jeg nevner det har seff med fiskene å gjøre Hvis jeg henter HMPK-paret til helgen, og forer dem opp en uke før de slippes sammen og legger egg, vil yngelen være 2 uker gamle når vi reiser til Sydney. Og da klarer de seg vel neppe en dag uten mat....?

Lurer på om jeg kan overtale forretningspartneren til typen til å komme innom og fore dem med mikroorm...

Og når vi snakker om mikroorm; da jeg drev og prøvde meg på oppdrett for 2-3 uker siden tenkte jeg at kanskje jeg skal bestille en mikroormkultur. Det er noen i bettaforumet som selger dem, så jeg kontaktet henne, og hun sendte priser tilbake. Så ga jeg opp hele oppdrettet, siden kampfiskene mine var så vanskelige, og sa derfor i fra at jeg ville vente noen uker før jeg bestilte kulturen, siden fiskene mine ikke var samarbeidsvillige, og jeg skulle prøve igjen senere.

Da sendte hun til svar at 'greit nok, men det er veldig lurt å bestille kulturen noen uker i forveien, siden det kan ta flere uker før du har en etablert kultur'.

Så fikk jeg tak i en kultur forrige tirsdag av hun jeg kjøpte kampfiskhunnene av i steden, og den var veletablert, faktisk sa hun at jeg burde lage ny kultur ganske snart, for den hun solgte meg hadde ikke lenge igjen.

Så jeg fulgte oppskriften hennes og blandet rismel og hvetemel ca 50-50. Hun sa jeg ikke trengte gjær siden det ville bli overført fra den forrige kulturen. Hun nevnte ikke sukker, men jeg tilsatte litt likevel, siden jeg har lest det her inne. Tror jeg startet den på onsdag, og i går så jeg det vrimlet oppetter sidene i beholderen, et tjukt lag med ormer. Hva var dette om at det skulle ta flere uker?? Med mindre man har et enormt kull holder det lenge...

Torsdag startet jeg også en ny kultur, for med den første brukte jeg ganske mye av den gamle kulturen, men så leste jeg her inne at man overfører jo bare bittelitt av den gamle kulturen til den nye, så jeg lagde en til hvor jeg bare overførte bittelitt av den gamle kulturen.

I dag ser jeg de kryper oppover der også, ikke i så store mengder som i den andre, men det er vel bare snakk om en dag til før det vrimler av dem. Så det tar ikke mer enn 4-5 dager. Ukesvis lissom.. pffft.
ja mikroorm er vel noe av det simpleste forret man kan drette til fisk
Hvis det er mye styr å blande ris og mel er det jo bare å kjøpe barnegrøt, regner med at nestle finnes der nede å??
Jepp, tror knapt det finnes et land hvor de ikke har nestle Selgeren sa jeg kunne bruke barnegrøt, men at det er et mye dyrere alternativ, så så lenge melblandingen fungerer er det ingen grunn til å kjøpe noe dyrere
Nevnte tilfeldigvis til typen at jeg ville spørre forretningspartneren hans om hun kan fore yngel mens vi er borte, og han sa at da måtte jeg gjøre det så lett som mulig for henne, og spurte om det var flakfor jeg ville hun skulle gi dem.

Og jeg sa nei, det er ormer. Han spurte om de var levende, og jeg sa ja, og da fikk han fnatt for det er vissnok 'cruel' å fore med levende ormer, og jeg svarte seff at de føler da ikke verken smerte eller frykt, og etter han prøvde å motsi meg noen minutter til fikk jeg endelig frem at det er mikroskopiske ormer det er snakk om, og de har sannsynligvis ikke hjerne engang, og hvertfall ikke noe avanserte følelser.

Da 'ga han meg lov' til å 'ofre' levende ormer for yngelens skyld. Jeg foreslo at han kikket på ormene for å se hvor små de er, men da sa han at det kunne han ikke, for da ville han måtte 'redde' dem fra å bli mat...

Han er jo søt da, når han føler han må passe på alle levende vesener uansett størrelse
Hadde en snodig drøm i natt. Jeg har svært sjelden akvariedrømmer, og vanligvis er det bare noen vage greier jeg ikke kan gjenfortelle dagen etter.

I drømmen dro jeg til betta showroomet for å hente de pene, nye fiskene mine, men butikken deres så helt annerledes ut enn i virkeligheten, og det samme gjorde fiskene mine. De var en skitten, fæl blåfarge, menjeg var strålende fornøyd. Etter jeg hadde betalt for dem og skulle til å gå, fant jeg ut at jeg skulle kjøpe meg en CT-hann også, og gikk og fant CT'ene. De var ikke oppbevart i små kar med vann i, men alle var hevet oppi en eske sammen, uten vann. Der lå de og sprellet og jeg rotet gjennom dem for å finne den peneste, som om dette var helt normalt. Og så kom typen til at han ville ha en også, så han rotet gjennom dem og valgte seg en han syntes var fin. I det virkelige liv er han totalt uinteressert i fisk/akvarier.

Vi puttet dem ikke i poser med vann heller, vi bare gikk rundt med dem i hendene. Jeg kom til at jeg ville sjekke hvilke andre bettaarter de hadde også, men her blir drømmen litt uklar og jeg husker ikke hva som skjedde videre...

Jeg lå og halvsov i dag tidlig og var så fornøyd for jeg hadde endelig fått hentet HMPK'ene mine, men etter hvert som jeg våknet kom jeg på at det er jo flere dager igjen ennå... Nedtur kan man si
Nå er jeg drittlei av de innvendige filtrene fra Aqua One! De er rene dødsfella for snegler helt opptil 1.5 cm. Jeg er ikke helt sikker på hva det er med konstruksjonen av disse som gjør dem farligere enn andre innvendige filtre, men jeg mistenker at det er fordi den innvendige svampen ikke berører innsugingsgitteret, det er et mellomrom på ca 0.5-1 cm mellom dem, pga noe plastgreier som stikker ut inni filteret og holder svampen på plass. I alle de andre innvendige filtrene jeg har hatt sitter svampen helt uti innsuget, og dermed kan ikke sneglene suges inn.

Dette er forsåvidt enkelt nok å modifisere, men det skal da ikke være nødvendig, spesielt ikke når det ikke står noe sted på esken at filteret ikke burde brukes i kar der det finnes snegler.

Jeg har ikke mange snegler igjen nå, jeg beholdt to av hver farge; dvs 2 jade, 2 gylne med striper og 2 viltfargede. Den minste viltfargede (1 cm) fant jeg i dag sugd fast til filteret. Jeg dro ut kontakten og tenkte kanskje den hadde overlevd og bare satt fast, men da jeg prøvde å dra forsiktig i skallet satt den bom fast, og jeg synes jeg der de indre organene halveis inni filteret.

Jeg har sendt Aqua One en epost hvor jeg krever erstatning for de 20 unike sneglene jeg har mistet de siste månedene pga tåpelig konstruksjon, og sagt ifra at det burde i det minste være trykket en advarsel på pakken. Tror ikke de kommer til å erstatte sneglene mine (som jeg overdrev prisen på, sa de var verdt $10 hver), men man vet jo aldri. Australske firmaer er veldig opptatt av å ha fornøyde kunder, og det kan hende de gir meg et eller annet gratis som erstatning, f eks et gavekort el.l.

Den lille kampfiskhunnen min, Grønn, som har bodd i oppdrettskaret den siste uken ble flyttet tilbake i 90 literen i dag. Finnene hennes har kommet seg ganske bra, og siden jeg regner med det var Aggro som var problemet tok jeg sjansen på å flytte henne tilbake til de andre. Det virker som jeg hadde rett, for hun svømmer lykkelig rundt og de andre overser henne fulstendig. Aggro bor fremdeles i oppdrettskaret (hun var skilt fra Grønn vha fødenettet), men hun skal flytte over i plastkaret der sneglene bor når HMPK'ene ankommer. Da skal nemlig hannen få flytte inn i oppdrettskaret, og hunnen kan forhåpentligvis bo i 90 literen sammen med de andre hunnene, men hvis hun er for aggressiv er 15 literen tom for øyeblikket...
Jeg løftet lokket på oppdrettskaret i dag, for første gang på flere dager. Lokket er på fordi vannet holder 29 grader, og jeg vil ikke at luften over vannet skal være for kald. Jeg har latt det være en liten glipe som jeg slipper mat gjennom, Aggro bor der nemlig alene for tiden.

Så i dag løftet jeg lokket for jeg skulle til med vannbytte, siden en ny hann flytter inn der i morgen. Og der satt Aggro og kikket opp på meg, og hun så helt utrolig fornøyd og tilfreds ut. Vet ikke helt hva det var, om det var ansiktsuttrykket eller hva, men jeg tror aldri jeg har sett en så fornøyd fisk før. Hun liker seg nok i den tempen, og ro og fred siden hun ikke ser noe bevegelse utenfor eller over karet, i tillegg til IAL ekstrakt i vannet.

Og hun var ikke kjedelig brun lenger, men mer rødbrun, og penere enn noensinne. Det var litt stilig å se hvor tilfreds hun var

Dessvere varer det ikke lenge, hun skal flytte over i plastkaret til sneglene når det nye paret ankommer, men jeg får prøve å gjøre det litt fint oppi der for henne. Aller helst vil jeg kjøpe et eget kar til henne, men gavekortet fra Norge har ikke ankommet ennå. Og jeg håper virkelig det ankommer i dag, ellers vil jeg kun ha råd til HMPK-paret i morgen, og ikke noen annen bettaart eller en CT-hann som planlagt... Post leveres ikke på lørdager her, så hvis det ikke kommer i dag ankommer det tidligst på mandag. Hvis det i det hele tatt ble sendt da, for alt jeg vet hadde de dem ikke inne på Narvesen da faren min dro for å kjøpe et.

I dag var første gang jeg så den største smaragdinahunnen med vertikale striper. Den minste har hatt striper nesten konstant i flere måneder, men uten at det har blitt noe lek av det. Siden jeg puttet oppi masse planter, en ekstra hule og IAL-ekstrakt, har hannen bygget seg digert skumrede under det halve drikkebegeret jeg puttet oppi til han, og jeg ser han sitter under det og vokter innimellom. Så jeg håper at når jeg får kjøpt noen varmekolber utløser det smaragdinalek. Tempen ligger vel rundt 22-23 i karet deres nå, og det er litt for kaldt, hvertfall for lek.

Men jeg må vente på dette tidligere nevnte gavekortet før jeg får kjøpt varmekolber. Har hatt noen uventede utgifter denne uken, og dermed er jeg nesten blakk. Har tviholdt på lommeboka slik at jeg hvertfall har råd til å betale for importen av HMPK'ene...
Jeg nevnte for noen uker siden at siden Blå flyttet inn i 22 literen har han ikke laget et eneste skumrede. Da han bodde i ei bøtte laget han skumrede regelmessig, og da han tilbragte noen dager i oppdrettskaret laget han også et digert skumrede. Men han har altså aldri laget seg skumrede i karet han bor i.

Jeg har aldri sett at han har prøvd, så jeg har gått utifra at han bare ikke har hatt lyst til å lage skumrede.

Men i dag så jeg at han prøvde, og fikk det ikke til. Jeg aner ikke hvorfor, siden vannet ikke er noe annerledes enn vann i andre kar. Han blåser bobler, men de går i oppløsning etter bare noen sekunder. Han klarer rett og slett ikke å få boblene til å 'sitte'. Etter en times innsats har han ikke engang en begynnelse til skumrede å vise for det.

Som nevnt er det ikke noe i karet som skulle tilsi at det er umulig å lage bobler. Noen som har noen smarte forslag på hva som skjer her?
Vært og hentet HMPK'ene Hadde ikke sett hunnen før i dag, siden auksjonen kun var for hannen og jeg kontaktet selgeren for å få sendt med en hunn, men hadde aldri sett bilde av henne. Men ble positivt overrasket, hun er kjempepen

Hun har riktignok ikke de hvite markeringene som hannen har da..

Bildene er av hannen, han ble akklimatisert i en glassbeholder, og var dermed lett å ta bilder av. Hunnen ble akklimatisert i posen og jeg tenkte at jeg skulle vente med å ta bilder til jeg hadde puttet henne i karet (puttet henne i 15 literen, gidder ikke å risikere skader på de andre hunnene, siden hun er mye større enn dem.)

Men hun var ikke lett å ta bilder av, hun satt knapt stille et sekund...
Og ett bilde av hunnen, det eneste som ble tålelig bra..
Grattis med MHPK'er, fint at du endelig har fått dem etter alt styret og ventingen.
De er veldig fine og jeg likte at fargene var i blå/hvite himmelnyanser.
Du får sikkert mange fine og spennende avkom.
Inaktiv bruker
di var jo kjempefine
Takk

Jepp, jeg liker veldig godt fargen. Lyseblå er vel ikke den vanligste fargen blant kampfisker. I auksjonsbildet så han mørkere ut, men jeg er veldig godt fornøyd med fargen han er i real life

Det er det øverste bildet som viser fargen hans best, i det andre bildet ser han nesten turkis ut, men det er han ikke. Han er definitivt blå uten noe som helst grønnskjær

Hunnen er lysere enn han igjen, hun er vel det som kalles baby blue

Typens første reaksjon var 'så stygg han er!', så jeg kikket på han igjen, og jeg må innrømme at jeg kan se at for en person som ikke er interessert i dem kan han regnes som stygg. Men jeg synes han er den søteste, skjønneste kampfisken noensinne Man kan vel si han er styggsøt

Glemte å nevne at jeg ikke kom hjem med noe andre fisker. Jeg kikket på CT-hannene, men kan ikke si jeg var særlig imponert over noen av dem. De hadde svært begrenset utvalg av andre bettaarter, de hadde kun unimaculata og coccina av par/grupper, og en enslig uberishann. Jeg har siklet på uberis en stund, men jeg vil jo gjerne ha et par da...

Unimaculataene var digre og pene, men jeg har ikke plass til en så stor betta for øyeblikket. Coccinaene var søte, men typen drev å maste om at vi skulle gå for han følte seg ikke bra, og jeg fikk dermed ikke tid til å tenke meg om om jeg skulle kjøpe et coccinapar eller ikke, og dermed kjøpte jeg dem ikke.

Men jeg sitter nå og lurer på om jeg burde kjøpt dem, men da må jeg også kjøpe et kar til. Noe jeg har råd til, men typen kommer til å få fulstendig fnatt.

Derfor er det bra at han reiser til Melbourne torsdag til lørdag, da kan jeg snike inn et nytt kar mens han er bortreist, og deretter bestille coccinaene levert på døren..
Hannen bygde seg et stort fint skumrede i løpet av natten. Jeg mistenkte at det var det han drev med i går kveld, men ser ikke så godt under koppen med webkameraet og jeg ville ikke forstyrre han ved å løfte lokket og ta en titt. Så jeg kikket under der da jeg måtte løfte lokket for å mate likevel.

Hunnen ble flyttet fra 15 literen til de andre hunnene i 90 literen. Tenkte som så at det er jo verdt forsøket for da får jeg en ledig 15 liter. Så jeg puttet henne i en beholder og lot den flyte i 90 literen for å sjekke reaksjonen. Hun kikket på de andre hunnene, men viste ingen tegn til aggresjon så jeg slapp henne løs. Litt småkrangling mellom den nye og alfahunnen, men ikke noe napping, kun litt svømme i sirkler og blåse seg opp. Ikke noe alvorlig.

Det hele gikk svært bra til jeg sjekket dem igjen litt senere på dagen. Da lå lille Grønn i overflaten og virket apatisk. Jeg sjekket henne nøye, men fant ingen nye skader på finnene hennes. Sjekket henne igjen en liten stund senere og hun lå fremdeles på samme sted, så jeg skilte henne fra de andre.

Skal putte henne tilbake i morgen og se hva som skjer. Hvis hun virker som hun plages flytter jeg heller den nye hunnen tilbake tilbake i 15 literen...

Hun virker forresten rognstinn, her sløses det ikke med tid

Fikk kjøpte varmekolber i dag, to 25W som har blitt puttet i henholdsvis 15 literen og 22 literen, og en 50W til smaragdinakaret. Forhåpentligvis vil litt høyere temp trigge lek, men hvis ikke har jeg et ess i ermet ennå. Har merket at de har blitt mye mye tryggere på omgivelsene etter jeg puttet oppi flere planter, spesielt den største hunnen som er ekstremt sky.

Og siden Humunukuapuaa har smaragdinaoppdrett på gang spurte jeg han om litt tips, og han sa bl. a. at smaragdinakaret hans er forvokst av planter. Så jeg tror tett beplanting er nøkkelord her..

I dyrebutikken kikket jeg også på kampfiskene (som vanlig) og der fikk jeg litt sjokk gitt. I alle beholderne fløt det ca 15-20 pellets, og kampfiskene rørte dem ikke, noe som betyr at de sannsynligvis allerede hadde spist seg stappmette.

Jeg utbrøt høylytt at 'har de gitt dem nok mat eller?! Det der kommer til å ødelegge vannkvaliteten og sannsynligvis ta livet av fiskene!'

Men seriøst da, hvor stor mage tror de at disse bittesmå fiskene har?!

Jeg skal skrive en epost til dem og si ifra at det der er jo ikke spesielt bra, og også påpeke (mens jeg skriver til dem likevel lissom) at det bekymrer meg at de ansatte tror at kampfisker lever i gjørmehull i naturen.

Noen flere bilder av den nye hunnen. Har bedt typen om å ta noen bedre bilder av henne i morgen, siden han er en mye bedre fotograf enn meg.
YAY, det er ting på gang i smaragdinakaret

Jeg satte inn varmekolben for 3-4 timer siden, og jeg snudde meg nettopp for å sjekke tempen og skru av lyset for natten, og der så jeg hannen som viste seg som bare det for den minste hunnen, og hun hadde tydelige vertikale striper og røde finner. Han lokket henne tilbake til redet, hun fulgte etter, der sirklet de noen ganger, så begynte hunnen å nappe på han og han jaget henne bort...

Men det er første gang jeg faktisk har sett dem vise mer enn 'vennskaplig' interesse i hverandre. Da er det håp ennå

Tempen har forøvrig kommet opp i 26-27 grader, fra ca 22-23 tidligere i dag (varmekolben er stilt på 28). På en måte håper jeg de leker i natt, så kan jeg stå opp til egg, men samtidig vil jeg at de skal vente slik at jeg kan se hva som skjer...

Jeg lurer forresten på hvor alle de pene CT-hannene har blitt av. Jeg kikket i dyrebutikken tidligere i dag, og de hadde riktignok noen rimelig greit utseende hanner, men ikke noe som jeg MÅTTE ha. Sjekket Aquabid, men der er det bare kjedelige greier, og de få pene er i land som det ikke er lov å importere fra. Ikke engang betta showroomet har noen pene, der går det kun i mørkeblå og diverse skitne farger.

Grunnen til at jeg leter er fordi Svart er helt ubrukelig, men jeg har jo massevis av unge CT-hunner som er klare som egg, så jeg vil ha CT-oppdrett i nær fremtid.

Meh, tror jeg skal gå en tur til den lokale dyrebutikken rett nedi gata her i morgen, og be dem om å bestille in CT'er, samt 15 -20 liters plastkar som jeg ser nesten alle andre dyrebutikker har.

Hvorfor ikke prøve med flere hunner samtidig på svart. Se om det er noen han finner tonen med??
Hmm... jo det kunne jeg gjort. Det var en god ide

Jeg vet ikke om Svart i det hele tatt er i stand til å formere seg, han har aldri laget skumrede. Eller dvs, jeg fant et bittelite skumrede en gang mens han fremdeles bodde i oppdrettskaret. Men i det store og det hele virker han ikke som han bryr seg om å formere seg.

Men det er jo verdt et forsøk da

Smaragdinaene har forresten ikke kommet noe lenger i løpet av natten. Tror jeg skal kjøpe noen flere planter i dag for å dytte dem i riktig retning.
Jeg kjøpte meg en CT-hann i dag. Vi var rett ved dyrebutikken likevel, og de hadde en som var helt grei, så jeg kjøpte han likesågodt. Kommer nok til å prøve Svart igjen likevel, men denne nye har en fordel. Han er rød cambodian, som er en farge man iblant får når man krysser vanlige cambodiere, eller gule fisker eller en dominant farge med cambodier. Jeg husker ikke helt nøyaktig, men det er hvertfall en recessiv farge, og jeg liker recessive farger. Krysser man dominante farger får man de samme fargene man begynte med, eller blandinger av dem. Krysser man recessive farger kan alt mulig rart dukke opp, og slikt liker jeg Litt mer interessant genetikk å leke med enn de dominante fargene.

(De dominante fargene er seff flotte de, men den delen av meg som liker genetikk synes det blir litt mer interessant med recessive farger)

Han har ikke den 'må ha' faktoren som Svart hadde, men han ser ut til å ha gode gener, han har pene, rette finnestråler (i motstetning til Svart som har mye krøller på finnestrålene) og han er jo pen da. Bare ikke unik, slik de fiskene jeg vanligvis velger er.

Man ser at han er rød cambodian pga de lyse områdene på hodet (bilder). En vanlig, dominant rød vil være helt rød, og vanligvis ha en del blå/turkis gjenskinn på kroppen.

Da jeg kom hjem innså jeg at jeg har jo ikke noe sted å putte han. Vanligvis kan jeg omrokkere litt og gjøre plass til en til, men denne gangen gikk det altså ikke, hvor mye jeg enn ommøblerte i hodet mitt. Dette skyldtes at da jeg for noen dager siden tenkte at 'jeg har jo plass til en til' var det fordi den nye hunnen hadde blitt flyttet fra 15 literen til 90 literen, og 15 literen stod tom.

I dag ble hun flyttet tilbake til 15 literen, men den tanken forble i hodet mitt at 'jeg har jo plass til en til' bare for å komme hjem og finne ut at det hadde jeg ikke.

Så jeg gikk en tur til dyrebutikken for å se om de hadde disse små plastkarene jeg liker. Jeg tok meg en prat med hun som driver butikken, og spurte etter dem, og hun fant noen på bakrommet til bare $10 (50 kr). Tidenes billigste kar tror jeg. Jeg spurte også om hun kunne ta vare på CV'en min til hun ansetter flere folk, og hun sa at det kunne hun seff. De kjenner meg nå, så ofte som jeg er der, og vi prater stadig om både fisker og fugler, så hun vet jeg har litt peiling.

Så skjedde det noe artig. Jeg sendte nemlig en anonym epost til butikken i går, og nevnte dette med altfor mye mat til kampfiskene, samt dette med at de ikke bor i gjørmehull. Og i det jeg skulle til å gå derifra, spurte hun meg 'vet du noe om opprinnelsen til kampfisker?' og jeg svarte bekreftende. Hun sa deretter 'jeg fikk nemlig en epost i helga, hvor noen sa at de bor ikke i gjørmehull'.

Jeg bekreftet det og sa litt om risåkre ++

Litt artig at hun tok det seriøst da Jeg sjekket dessuten kampfiskene og de så ut som de hadde fått et vannbytte nylig.


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap