Elins lille hjørne (side 57)

Åh, det er så fint å se foreldre og barn sammen

JBL Tabis til frokost i dag.

Det lukter mat her...
[External Image]

Mor, far og barn deler en tabis
[External Image]
For noen herlige bilder Og kjepmefin avatar
Enig, det er så morsomt å se alle de bildene du legger ut av Coryene, Elin!
Å se bildene dine er en skikkelig hyggestund for en Corydoras-entusiast som meg
Takk Ikke akkurat proff-fotograf, men det blir makrolinse så fort lommeboka tillater det

De ser da uforskammet bra ut etter nitritt-sjokket, gjør de ikke? Jeg må si jeg trakk et dypt, lettelsens sukk når lyset skrudde seg på i dag og jeg så at alle var opptatt med å rote i sanda og gjøre det coryer gjør. De henger etter de store som slips, så jeg tror de synes det er kult å henge sammen med mamma og pappa; de store, tøffe coryene!

Og, jeg har en big fat ZERO på nitritt-testen på soverommet! *puh* Jeg er nesten redd for å flytte atroene, men med et vel innkjørt fluval 3+ der så vet jo fornuften i meg at dette er sikkert som banken. Og ingen filtervatt! Den er heretter forbeholdt gnikking på glasset :p

Testet nitritt i alle karene idag... jeg hadde ikke fått fred i sjelen før, og det var 0, 0, 0 over hele fjøla.
phew, godt det gikk så bra da, med ingen varige men
Vel hjemme etter familiemiddag

Ser en schultzei yngel som skiller seg fra de andre. Langt mørkere enn resten av gjengen. Har knipset noen bilder, men har måttet låne bort maskina mi til sims spilling, så jeg får ikke overført bilder akkurat nå (sitter på jobb pc'en). Hadde jo vært moro med en "nesten - black", men jeg holder ikke akkurat pusten for å si det slik. Hadde en paleatusyngel også som var langt mørkere enn resten. Nå klarer jeg ikke å skille den fra mengden lengre, så det var bare i en periode. Det kan være slik her også.

Samtidig har den også antydning til oransje finner. Skikkelig søt en! Skal følge med den litt ekstra fremover
Prosjekt atropersonatus er i gang
Da har jeg fått fanget alle 6 atroene og flyttet dem til 54 literen på soverommet. Benyttet sjansen til å ta noen bilder, men jeg aner ikke om de ble bra. Tror det ble fryktelig mye gjenskinn...

Prøvde å ta noen bilder ovenfra også, for å vise forskjell i omkrets. Spesielt en dame er i ferd med å sprekke

Jeg skal altså ikke gi meg før det sitter egg over hele karet. Så frem til det skjer (om det er 1 uke eller 1 år), skal disse få kongelig behandling, og alle trigge-triksene i boka skal prøves.

Tror karet ble veldig coryvennlig med flyteplanter, sverdplante, rot, javamose og masse eikeløv. Tømte til og med vannet som eikeløvet har godgjort seg i oppi karet, så der fikk de litt farge på vannet også. I tillegg er det aldri noen på det rommet bortsett fra å sove, så det skulle være stille og godt.

Det eneste jeg ikke kan tilby pga rommets beliggenhet er noen stråler direkte sollys. Det fikk de faktisk der de gikk når de lekte sist, så jeg håper ikke at det var det som trigget dem.... :p

Ble det noen bra bilder kommer de senere, sammen med bilder av karet
De atroene har virkelig bare kommet til paradis Masse lykke til med lek, med så bra stell så er det nok bare et tidsspørsmål.

Mørk schultzei
Et par bilder av den mørke schultzeien. Fortsetter denne å utvikle seg slik, ja da... Men, som sagt tidligere, jeg har sett veldig mørk paleatus yngel bli "normalfarget" nærmest over natta, så jeg holder ikke akkurat pusten.

Det eneste jeg har gjort med disse bildene er å beskjære dem og endre størrelse. Så fargen er akkurat slik den ser ut. Legg merke til det oransje skjæret i finnene

Og, det første bildet illustrerer vel godt forskjellen i størrelse som jeg har nevnt tidligere. Disse er klekket samme dag, samme foreldre. Forskjellen er enorm!!

Disse er 4,5 uker gamle

[External Image]

[External Image]

Synd jeg ikke fikk knipset denne sammen med en av de andre store. Det skal jeg prøve å få til i morgen. For det er en håndfull til som er like i størrelse, men absolutt ikke lik i farge.
Atropersonatus
Det ble da noen få OK bilder i hvert fall. Det å få tatt bilder av disse er så sjeldent at her nytter det ikke å være kresen. Man tar det man får og ferdig med den saken!

1. Forsøk på å vise kjønn. Denne gruppa på 6 stykk består av 3 hunner og 3 hanner
[External Image]

2. Nærbilde av en hunne
[External Image]

3. Nærbilde av en annen hunne
[External Image]

De står stuet sammen i en 6 liters plastboks, og er forholdsvis vettskremte, stakkars...
Atropersonatus 2
1. Hei på deg!

2. Forsøk på en svevetur i en liten plastboks. Kanskje det er mulig å komme seg ut herfra?!

3. Tja... etter bildet å dømme har jeg en utfordring når det gjelder lek. De vil jo ikke se på hverandre engang! Hunnen til høyre, hannen til venstre. Her må det en romantisk middag (mygglarver og tubifex er både forrett og hovedrett...) og søt musikk til skal disse to komme på andre tanker...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Lyset er slått av i karet de går i nå, så jeg venter til i morra med bilder av karet (og kanskje en atro-bart som stikker fram hehe). Tror det bare er greit at det er mørkt de første timene i nytt kar
Det er ingen tvil om at dette er en fantastisk vakker Corydoras! De ser nesten.... litt alve-aktige ut, med den sølvhvite fargen.

Dessverre viser ikke mine noen tegn til lek (enda), selv om jeg så èn av Atroene ble litt revet med av opphisselsen og stimet etter da Oiapoquensis'ene lekte og la egg Den enslige ble ikke tatt notis av, og glatt oversett, så den innså tabben og ga seg relativt kjapt
Dine starter nok de også, skal du se

Det er vel nå jeg skal se sannheten inn i hvitøyet. Jeg har nemlig ikke all verdens tro på at de kommer til å leke med det første. Stygt redd den ene leken var ren nybegynnerflaks. Og slikt får man vel bare en gang, så...

Men, de kan jo tusle rundt blant mose og eikeløv og gasse seg med mygglarver, tubifex og hyppige vannbytter uansett. Og det som skjer , det skjer

Men det hadde vært forferdelig moro om de ville lekt en gang til. Det gnager meg at det først ble så dårlig klekkeprosent (spesielt siden eggene faktisk så bra ut! De var jo ikke hvite), og deretter 5 frafall.

Da er paret med macmasteri og paret med kakadue levert

Litt vemodig er det, men jeg har ganske enkelt ikke plass. Spesielt ikke om de skulle finne på å legge egg igjen. Og jeg vet de får det bra dit de kom. Stort akvarium å boltre seg i

Blir det akvarierom til sommeren, så skal jeg se om jeg ikke kan få reservert et kar til et par apisto. Men enn så lenge er det ikke plass til slike små pene med et stort ego

Var innom dyrebutikken og - fant en rot! Har ikke sett en eneste pen rot på 6 mdn minst, men i dag lå den øverst og ventet på meg. Diger, så den passer best i en av 110 literne. Men jeg regner med at den må vannes ut ganske heftig, og det har ingen hast. Men da har jeg en flott rot, med naturlig gjemmeplass under til senere bruk
Åh jeg blir gal Slike små yngel i innredet 54 litere er ingenting for en kontrollfrik av en hønemor som meg

Jeg klarer ikke å se at alle weitzmaniene er på plass. Ikke for det - jeg er da neimen ikke sikker på hvor mange jeg slapp oppi 54 literen heller.

Fant ut at jeg skulle ta et vannbytte der nå, og tenkte at jeg tar opp de få plantene som er der (en stor sverdplante, en liten sverdplante og en liten cryptocoryne samt en klump leucocephala) og telle yngel.

Akkurat, ja.. resultatet ble en diffus klump weitzmaniyngel innunder filteret :p Ikke mulig å telle en gang! Hehe.

Men, jeg fant ingen døde, og har heller ikke sett noen døde der, og det må da bety at alle har det bra, ikke sant?! Jeg mener, jeg hadde vel sett død yngel dersom en døde?! Huff.

Grunnen til at jeg stresser så fælt er at det er for mange til å telle, og jeg er redd jeg mater for lite. Men jeg tør ikke pøse på med mat heller, skrekk og gru hva ville det gjort med vannkvaliteten...!

Ellers har de en morsom adferd. Mange av de sover ikke på bunnen, nei. De ligger og gynger på sverdplantebladene. Både om dagen og om natta. For jada, jeg lyser rundt med lommelykt etter at lyset har slukket. Og da er det nesten ikke et eneste sverdplanteblad uten en yngel eller to på De er såååå søte

Jeg skal forresten sette opp igjen artemiaklekkeriet... En liten dæsj i ny og ne kan umulig skade. Synes atroene har vokst siden de flyttet til 54 liter, men jeg synes ikke jeg kan si det samme om weitzmaniene altså.
Kjenner meg igjen i den tellemanien. Gjør det også med voksen fisk, men jobber beinhardt med meg selv - IKKE TELLE - NYTE SYNET!! Du gir dem så godt stell så de har verdens beste forutsetninger for å vokse opp
Jeg gjør i hvert fall så godt jeg kan

Men åh, jeg skulle gjerne ha kunnet telle alle som en minst to ganger hver dag :p

Nå bobler artemiaklekkeren igjen. Hehe. Har også bestilt mer egg på tropefisk, men de kommer vel ikke før til uka pga helligdagene. Men det spiller ingen trille bare de kommer!

Det er da ikke sååå mye jobb å klekke artemia heller, det går nå mest av seg selv. Tror alle fiskene her ville like en liten dæsj i ny og ne.

Hehehe, jeg er så fornøyd med atroene altså. De har valgt å ligge i hjørnet bak filteret på soverommet. Og det hjørnet har jeg full oversikt over bare jeg stikker hodet inn på rommet! Har aldri sett de så godt jeg som jeg gjør nå

De har fått et 20% vannbytte nå med kjøligere vann som også hadde lavere PH enn det er i karet, pluss mygglarver. Jeg har sett litt svømming oppover glasset i dag, men det er mer "herlighet, nytt hus igjen?!" enn "hei søta... skal vi kose litt?" Hehe.
Kommer nok definitivt til å skaffe meg atroer igjen en gang De og concolor er blant favorittene mine Men uvant å selge når jeg ser de har kommet til coryparadis!!

Her begynner det å bli størrelse på thomasi ciklidene, og det ser ut til å gå bra med røde kurviser og wigglersene Spennende! Ellers vokser og trives channoides yngelen, så legger nok ut noen til salg i januar en gang - de er knallfine!
Åh, ja... channoides er nydelig! Hadde jeg hatt plass, så skulle jeg ha kjøpt... hvordan fungerer de sammen med coryer for eksempel? Jeg har jo ikke akkurat mye fisk i de øvre vannlag, men jeg har cory på bunn!

Kanskje jeg skulle detaljlese litt om disse fiskene, jeg vet jo at de er knallfine.

Ellers har jeg jo 6 atroyngel her for salg... det ble jo bare 11, og jeg vurderer å beholde 4 selv for å utvide gruppa. Litt moro å beholde egenoppdrett også. Det er ikke helt bestemt enda. Men sånn i april/mai legges hvert fall 6 stykk ut for salg - til et godt hjem! Sånn i tilfelle du har bestemt deg for å prøve igjen, mener jeg.. de vil jo være kjønnsmodne til høsten. Egentlig perfekt, siden de fleste cory har leks-stopp gjennom sommeren uansett
Channoides? Som i Betta channoides? Det er munnruger, såvidt jeg husker. Det er hannen som tar eggene i munnen og ruger dem. Slipper dem ikke, spiser ikke heller, mens yngelen ruges ut. Det betyr iallefall at om Channoides leker i et kar med Corydoras, er eggene trygt forvart i pappas munn

De kan være ganske skjøre mht vannkvalitet, men får man dem til er det en helt fantastisk vakker fisk

Hvis Liv_65 leser dette, så sier jeg bare en ting: jeg står øverst på lista over interesserte kjøpere av et par! Kan jeg sende deg en mail om det?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap