Leifs verden (side 57)

frosken
Gratulerer igjen med masse yngler,moro å se de alle samlet. Så fort de kommer i større kar,så er de over alle hauger og da er det komplett umulig å telle. Stuekaret så lekkert ut,nå gjenstår bare moroa :-)



Takk for det Trine. Ja det er artig når det kommer SÅÅÅÅ mye yngel. De får en 85L alene sammen med et par sverddrager yngel, samt 10-15 sebrafisk yngel. Så de har da grei plass frem til "levere fra seg" størrelse. Artig er det også å se i nettet at Metaene også vokser og blir flere. Får ta en bilde av dem en dag og legge ut her. Har egentlig veldig lyst til å flytte albino coryene slik at metae yngelen får det karet alene. Men da får de ikke noe artskar disse albinoene, som for øvrig har eggstopp for øyeblikket. De poppet jo ut 100 vis av egg for bare noen uker siden. unne trengt et par nye små kar til yngel av div, men men....
Har holdt på i akvarierommet i kjelleren et par timer nå, etter jobb. Litt flytting av fisk, yngel og utsortering av cory yngel. Oppdaterer litt her nå for meg selv og for dere som følger tråden for å ha en oversikt over karene. Bilder følger nummervis

1. 112L. Barber, Sverddragere, Sort Molly og Sebrafisk
2. 54L. Leikstrio Ancistrus
3. 85L. Ancistrus yngel, Sebrafisk yngel og Sverddrager yngel
Legg merke til den lille roten, full av ancistrus yngel. Kullet her er på over 100 individer

Flere bilder i neste innlegg følger
4. 85L. Leiksruppe Corydoras Metae og Kirsebærreker
5. 85L. Aspidoras, leikstrio apistogramma, gruppe CW023 og ancistrus yngel
6. 106L. VF ancistrusleikspar og Kongo dvergmunnruger par
7. 112L. Gruppe ancistrus albino og leiksgruppe corydoras albino
8. 160L. Her er det lett blanding av "bunnfisk". Corydoras Metae, Aeneus, Albino og mellomstore ancistrus. Lett blanding av voksne og yngfisk/yngel av corydoras
9. Klekke/yngel kar for Crydoras Metae

Kar 10 er en 375L som er til "oppdatering" samt vurdering om den skal beholdes eller byttes ut med et litt mindre kar

Nytt innlegg med div bilder følger
Bilder fra kjellern

1. Metae yngel. Går vel til deg disse Trine????? Er 16 stk i dette nettet og 2 større i karet

2. Apist hannen

3. Albinoer i skjønn forening
Håper ikke jeg dobblet noen av bildene her på slutten!!

Jepp, dett var dett fra kjelleren etter oppdateringen, så god fornøyelse
Flott med oppdateringer,er en del jobb det.
Metae yngel ja,har to søte her(fra ditt oppdrett) som raser rundt med ekstra turbo i halen.De ønsker seg garantert noen å leke med etterhvert
frosken
Flott med oppdateringer,er en del jobb det. Metae yngel ja,har to søte her(fra ditt oppdrett) som raser rundt med ekstra turbo i halen.De ønsker seg garantert noen å leke med etterhvert ;-)



Fant faktisk 2 til i ca samme str som dem du fikk i forrige uke i det samme karet. Utenom det har jeg 16 stk som etter min mening er helt grei str på Trine, som uten problemer vil tåle en flytting. Vet ikke hva minimum str du vil gå ut i fra, men det er som nevnt da 18 jeg har som er "klare" etter min mening. Hvor mange du vil ha, str og pris blir vi enige om som vanlig. Har egentlig ikke noen formening om pris, da dette er det første kullet jeg selger.

Fant ellers noen kirsebærreke yngel i metae/rekekaret nå i kveld. Kan vel ikke akkurat si at de er så store dem heller. Vet ikke om de spiser egen yngel, eller om yngelen er rask nok til å komme seg unna evnt. Har ellers også noen leveringsklare corydoras albino yngel. Får se etterhvert om jeg setter ut en annonse
18 små turboer hehe
Send meg en mail du,så tar vi det derfra
frosken
18 små turboer hehe :-) Send meg en mail du,så tar vi det derfra



Sender deg en mail i morgen jeg frosken, for regner med at du vil ha mål på dem. Lyset er slukket og vil ikke forstyrre dem i deres skjønnhets svale knegg
Da er listingen av bordet ferdig, med en blå negl på kjøpet (knegg knegg)
karet er ikke på 375L som jeg trodde men på ca 360L 145x50x50. Ellers ikke noe nytt i karene i dag, selv om ancistrus hannen i trioen er tilbake i hula si og vifter i deres hovedkar. Har også plukket noen Metae egg slik jeg pleier
Må bare ha med dette bilde

Den ene Apisto hua med dørvakt-knegg
Før 05.00 i dag tidlig ble mine første Corydoras Metae yngel pakket for salg. Ca 20 i tallet. Føler en tomhet etter dem, men også en glede over at jeg med mine oppdrett kan glede andre med fisk. Alltid litt spesielt å selge de første fiskene en har avlet frem. Husker tilbake til mitt første Cory oppdrett, Aeneus. Karret krydde av yngel og vips var all yngel solgt. Den gang var det veldig vanskelig å bli av med dem. Men dette begynner nå å bli en vane, men mest en glede. Sebrafisk yngelen vokser og en kan se stripene i yngelen selv om de er så små så små. Litt artig å følge utviklingen. Ser ut til at det blir salg av 360L, etter at kona mener det blir stort likevel og tar mye plass i stua. Eneste som står igjen før salg er de to dekslene/lukene i lysarmaturet. De må lages nye. Får vel ta meg tid i helgen til å lage en mal til dette. Vet ikke om det blir i plexiglass eller i metall. Så blir vel karet med sand, kolbe på 300W og utvendig punme lagt ut for salg en gang til uka. Det er litt av et syn å se over 100 ancistrus yngel i det ene karet nede. De er både høyt og lavt og et herlig syn. Håper du ble fornøyd med Metaene frosken og at de ikke var alt for små for deg. Det er en utrolig flott cory, det er helt sikkert.
Frosken ble meget fornøyd hun ,selv om hun måtte krype ut av en deilig varm dyne tidlig på morgenkvisten for å hente skjønnhetene
Mange små metae corryer,utrolig fine!
Jeg trodde de var noe større,og hadde planer for dem i et kar med innvendig pumpe. Så plan A ble til plan B...Tok ikke sjansen med disse,så de fikk komme til et kar med hmf-filter så de ikke går i noen feller.
Moro å se de piler rundt på sandbunnen på jakt etter mat.Nå skal de få nyklekket artemia i kveld


Friske og raske og med flotte tegninger
frosken
Frosken ble meget fornøyd hun ,selv om hun måtte krype ut av en deilig varm dyne tidlig på morgenkvisten for å hente skjønnhetene :-) Mange små metae corryer,utrolig fine! Jeg trodde de var noe større,og hadde planer for dem i et kar med innvendig pumpe. Så plan A ble til plan B...Tok ikke sjansen med disse,så de fikk komme til et kar med hmf-filter så de ikke går i noen feller. Moro å se de piler rundt på sandbunnen på jakt etter mat.Nå skal de få nyklekket artemia i kveld Friske og raske og med flotte tegninger :-)



Topp oppdrett med andre ord, hehe. Ja de er virkelig noen nydelige tubo coryer frosken, og hyggelig med at du er fornøyd. Ja de kunne vært litt større, men vet du har ventet på yngel helt siden leiksgruppen kom i hus. Du sto først i køen, og jeg holdt ord. Plukket en del egg i dag hos dem også, og har lagt dem i 160Litern i et fødenett for klekking der. Ellers piler det rundt noen også i 43Literen, men disse er veeeldig små enda. Eller ikke noe nytt i dag. En del frafall på ancistrus yngel, men det er som det pleier ellers



Topp oppdrett,ingen tvil om det
De to største av disse er rimelig aktive,og driver tørrtrening slik de skal.
De andre kommer snart etter,garantert.

Og ingen frafall,alt står bra til !
De ønsker deg en riktig god helg,det gjør jeg også
Hallo

Jeg har en enslig Corydoras metae igjen, Loffa. Har jo solgt hele leksgruppen min og alt. Men denne lurte seg unna, og lå inni en plante. Så nå padler den rundt helt alene.

Hvis du er på disse kanter en gang, så kan du få den. Da får den møte familien igjen, hehe
Bare si fra hvis det skulle passe sånn når du er i disse trakter en gang.

PS! Hvordan går det med den enøyde hunnen du fikk med? Full fart?
mona o
Hallo Jeg har en enslig Corydoras metae igjen, Loffa. Har jo solgt hele leksgruppen min og alt. Men denne lurte seg unna, og lå inni en plante. Så nå padler den rundt helt alene. Hvis du er på disse kanter en gang, så kan du få den. Da får den møte familien igjen, hehe :) Bare si fra hvis det skulle passe sånn når du er i disse trakter en gang. PS! Hvordan går det med den enøyde hunnen du fikk med? Full fart? :)



Hallo Mona. Takk for det, men i nær fremtid har jeg nok ingen planer om den retningen desverre. 1 til hadde jo bare vært hyggelig. Som du ser av tråden har det første oppdrette forlatt sine foreldre her. Denne gruppen jeg kjøpte av deg med Metaer har blitt veldig spesiell for meg og er vel den gruppen fisk jeg holder mest av (er mest glad i). Den ene hua jeg fikk med som kun hadde et øye er min øyensten... og legger fortsatt en stor mengde egg, og er mye fremme i forgrunn. Har gjort en del endringer i karene her og fått inn litt annet enn bare cory. Denne gruppen har jeg aldri hatt i tankene om om kvitte meg med. Yngelen har fått sitt eget kar nå og piler rundt der med turbo i baken, hehe.
Egg boom igjen
I går kveld kom det et nytt kar i hus, som jeg skulle bruke som yngel kar. Det er en Akvastabil 6 kant på 50-60L. Men i dag ble det tatt i bruk til noe helt annet. Siggi kjøpte for en tid tilbake noen Kongo dvergmunnrugere av Frosken. Av de ynglene han fikk frem fikk jeg tre. Av de 3 har jeg 2 igjen, og disse har dannet par. I dag tygger hun på egg med "skuffen" full. (se bilde)Virkelig artig. Så Siggi du blir bestefar, og du frosken blir vel oldemor?? Knegg. Så det skal bli artig å se om jeg får frem yngelen fra henn. Hun er satt i det nye karet. Ellers har jeg plukket mengder av corydoras metae egg i dag, samt noen corydoras aeneus egg. Synes frafallet av ancistrus yngel begynte å bli enormt da jeg tittet inn i karet i dag. Noe måtte være i gjæret. Tok opp pumpa og tømte dens innhold i ei bøtte. Milde himmel og jeg ble forfjamset. Jeg telte dem ikke men antar at det kom ut minst 60-70 yngel fra pumpa (se bilde). Fikk tømt dem over i karet igjen og det ble endelig slik det skulle være (se bilde). Så det er liv i leiern her om dagen folkens
Hmmm,oldemor..nja.Høres bedre ut med bestemor...
Kan godta at jeg og Siggi blir besteforeldre da ,hehe

Lykke til !
Apistogramma egg
Kan vel bare fortsette med å si at dette er virkelig en eggbooooom helg ;- =)
Mine nyinnkjøpte Apistogramma Cacatuoides har også lagt egg denne helgen. Ja Kjetil dette tok ikke lange tiden...... Mon tro hva som er i vannet her i Hvittingfoss denne helgen? Så lurer jeg da på om jeg bør flytte hua og bambushula hun har eggene i. Tror det er ca 20-30 egg? Karet de går i er en 85L med 7 CW023 og 9 aspidoras. Apistogrammaene er 1 han og to huer. Bør jeg flytte disse eller vil dette gå "bra"? Vet du frosken har hatt oppdrett på disse her, så kanskje nettopp du når du er innom her kan svare meg på dette. Eneste jeg vet ut fra basen er at de klekker i løpet av 2-3 dager disse eggene.Kan ha de i et mallekar jeg har om dette er bedre.

Ellers renset jeg 85L med metae og reker i dag. Tømte innholdet av pumpa i en isboks da jeg regnet med at det var rekeyngel der. Jaggu var det det. Men måtte bruke forstørrelses glass for å se dem, så små var dem. Disse er nok nyankommet til verden i helgen. Nå mangler det bare at VF ancistrusene mine legger egg så er det full rulle i nesten alle kar her ;- =)

Måtte le litt for meg selv når jeg så hvor små eggene til Apistoene var. Er vant med coryegg nå, men de ble jo enoooormt store i forhold til de apistoeggene
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap