Revestrekenes akvarieverden (side 57)

Espen, jeg tror det skal en viss porsjon tålmodighet og masse flaks til for å få dem i lek, men det er jo lov å håpe
Rita Revestrek
Espen, jeg tror det skal en viss porsjon tålmodighet og masse flaks til for å få dem i lek, men det er jo lov å håpe :)


Noen som skal få det til må jo være deg eller en av de andre flinke cory oppdretterne her på AF. Mona O kunne sikkert også fått det til, men hun har vel sluttet helt?

Blir å stikke en tur på dyrebutikk i morgen. Fri fra jobben.
Rita Revestrek
Espen, jeg tror det skal en viss porsjon tålmodighet og masse flaks til for å få dem i lek, men det er jo lov å håpe :)


Virker jo som om du har begge delene da
- bortsett fra det "lille" uhellet ditt med hullet i røret da :/
Kanskje det viser seg og være hell i uhell og at de legger egg når du nå får fylt opp karet igjen. *krysser fingrene*

Noen utrolig vakre coryer er de, enda en art jeg nok bare kan drømme om.. sukk

Fantastiske bilder som vanlig og finne hos deg! )
Første bilde i innlegg 1119 var bare helt nydelig!! Godt og hvile øynene på
MVH Pål
Tålmodighet har jeg masse av Lisa-S, så jeg krysser fingrene og venter. Eques er nok den mest fargerike coryen, de skifter farge etter lys og humør, fra isblå til knallblå, gråblågrønn osv, og jeg er veldig glad for å ha dem i hus
Plussmedlem
Mhm, de er fantastiske Får dere yngel, har du en kjøper til en del av dem... hehe Skulle gjerne utvidet gruppen min av denne fantastiske Coryen.

Jeg la merke til noe litt rart i går; når jeg hadde puttet oppi fôr var det akkurat som om noen av de ble litt blekere! Vet ikke om det var bare innbilning, men de ble normale rett etterpå. Merkelig. Kanskje de ble stresset av noe...? Ikke godt å vite.

Men det du skrev; skifter farge etter lys. Intressant. Hva har du observert der?
[External Image]
I går fikk jeg faktisk knipset noen bilder av de flotte nyankommerne, Leporacanthicus triactis. De har vært ganske skye til nå, men i går da jeg fóret kom de frem en etter en. Det er fem ungfisk i gruppen, den største er 10-12 cm så de skal vokse mye før de er fullvoksne. Etter litt knuffing den første dagen ser det ut til at de har slått seg godt til ro, farget ut har de også gjort

[External Image]

[External Image]
Det er et snedig munnparti på dem, de bruker de små taggene til å holde fast maten.
I går heiv jeg oppi noen JBL Novo Pleco til dem og da fikk jeg virkelig studert spiseredskapen
Anders Kaste
Mhm, de er fantastiske ;) Får dere yngel, har du en kjøper til en del av dem... hehe :-) Skulle gjerne utvidet gruppen min av denne fantastiske Coryen. Jeg la merke til noe litt rart i går; når jeg hadde puttet oppi fôr var det akkurat som om noen av de ble litt blekere! Vet ikke om det var bare innbilning, men de ble normale rett etterpå. Merkelig. Kanskje de ble stresset av noe...? Ikke godt å vite. Men det du skrev; skifter farge etter lys. Intressant. Hva har du observert der?


Jeg tror nok F1 eques ville fått bein å gå på ja, jeg innbiller meg at det er enklere å drette F1, F2 osv da de er født i fangenskap og vant til den slags liv.

Våre kan også bli bleke på et lite øyeblikk som ved f.eks kaldtvannsbytte men de virker ikke direkte stresset, de fyker ikke avgårde, ikke blir de liggende stive på bunnen heller, og så går det bare noen sekunder så er fargen tilbake.

Hvis du ser på video nr.2 i innlegg 1119 så ser du at de som svømmer under alle flyteplantene (les andemat ) ser litt skittengrå ut, i siste del av filmen svømmer noen under "åpen himmel" og de er mere knæsj i fargen De påvirkes selvfølgelig av fargen på lysrøret (som er ganske hvitt i dette karet) men når lyset skinner igjennom grønne flyteplanter blir det annerledes. Noen ganger ser de nesten mørkegrønne ut, spesielt hvis de oppholder seg i dunkelt lys under røtter. Hadde vi hatt et rødlig lysrør ville de sikkert sett annerledes ut men jeg foretrekker noe som ligner på dagslys. Jeg skal legge ut noen bilder senere i dag som viser hunner og hanner, og med forskjellige fargenyanser, og bildene er tatt uten blitz så da bør de riktige fargene komme frem
Plussmedlem
Ja, det er mye å observere, men er det ikke det som er noe av moroa da?

Og ja - F1 av Corydoras eques ville nok absolutt fått bein å gå på! En sjelden art mange vil ha... og utrolig nydelig ikke minst! Dette viser den virkelig når den trives

Jeg opplever også at fiskene kan være bleke i spesielle situasjoner, men de virker helt normale ellers.
Usj, jeg kjenner lukten av brent plast helt hit! Flotte bilder av elendigheten, da. Og kanskje du har fått hjelp av tilfeldighetene til å knekke equesoppdrettskoden? Det hadde jo i så fall vært verd velfortjente skrå blikk fra gemalen som kommer sliten hjem til alskens ulykke. Jeg har også fått sånne blikk da min akkurat hadde tømt bilen for feriebagasje og svettdryppende måtte holde en halvfull 54-liter på strak arm mens jeg skiftet hylle fordi jeg hadde sølt sånn med vann at den gamle gikk i oppløsning. Helt plutselig...
Det hadde vært kjekt om elendigheten førte til noe positivt, men det gjenstår å se
har du sett denne tråden? En skotte har fått oppdrett på eques og det er bare så kult

Ellers så er det veldig kjekt med noen sterke armer som kan ta de tunge løftene, og reparere "skadene" vi forårsaker )) Det Atle ikke vet (helt til han sikkert leser det her) er at jeg har kræsjet et utvendig bøttefilter også Jeg skulle være flink å rengjøre det tenkte jeg for det var nesten ikke gjennomstrømming, og så bråket det så fælt. Demonteringen gikk veldig fint... det var værre med sammenpuslingen, det ble tett men bråket noe helt forferdelig, det hørtes ut som om det var masse løse deler inne i toppen så da gav jeg opp, nå står det bare på badet å venter på mannlig hjelp )) Heldigvis har jeg jo det ekstra reservebøttefilteret som fikk overta plassen til "bråkebøtta"
Abonnerer! Veldig spennende det der, har så ufattelig mye å lære.

Godt vi har valgt oss tålmodige menn da Rita, kloke kvinner gjør jo det. Jeg har snart brukt opp kontoen for en stund, fikset guttungens sykkelbremser helt selv så han har fått ny sykkel, og i dag har jeg hjulpet ihjel en stor vedstabel. Fikk ikke lov til å hjelpe mer, jeg kunne gå inn og gjøre noe som ikke gikk istykker sa han. Akvarieplanter går ikke i stykker, så jeg gikk :o)

Artig basebilde av quadrostaticusen forresten, akkurat det er det aller fineste med den planten, alle stjernene mot mørk mose...
Ja jeg syns også det er spennende, venter på nyheter og så fort jeg har noen poster jeg de i tråden

Jeg er innmari flink til å stable ved... men øks og sag og slikt må jeg holde meg unna sier Atle, jeg har nemlig en klønete evne til å skade meg )) En gang klarte jeg til og med å høvle av en skikkelig skive på tommelen med ostehøvelen, heldigvis skulle vi til veterinæren med en hund så han lappet meg sammen og det hele endte godt ))

Jeg liker den planten veldig godt, den lever sitt eget liv i fri dressur og er veldig dekorativ der den flyter. Tenkte det var greit å vise den slik i plantebasen også (jeg kunne kanskje flyttet catappabladet før jeg knipset bildet)
Er dere helt sikre på at dere ikke gjør dere selv litt ekstra hjelpeløse, slik at mennene deres kan få føle seg litt ekstra handy og mandige? Min mann finnes ikke handy, så her i huset er det jeg som må fikse alt... Men tolmodig; det er han
Nei jeg tror ikke det Sissimor, jeg er helt håpløs på tekniske og motoriserte duppeditter og har alltid vært det, men jeg tror det er manglende interesse som gjør det, og da er det veldig kjekt å ha en handyman i hus
[External Image]
I kveld hang to av grenmallene side om side på frontglasset, den ene begynner såvidt å bli rundt i buken (de ser ulike ut nedentil også) så jeg tror det er en av hvert kjønn som henger der. Det blir spennende å se om det dukker opp egg fra dem etterhvert som de blir gamle nok
Utrolig artig bilde Rita! Fascinerende skapninger de der...

Og nei Sissimor, hjelpeløs er nok ikke det første ordet som dukker opp hvis min kjære skulle beskrive meg, lar meg ikke stoppe av stort og er satt opp med eget verktøysett jeg vet hvordan virker. Men akkurat vedstabler er jeg av en eller annen grunn ikke venner med, skulle bare hjelpe fordi det regnet igjen. Kvistkvas derimot, der er jeg uslåelig, nette vakre stabler som ikke rører på seg uansett ytre påvirkning. Sykkelen var i desperasjon, har aldri satt mine ben i et bremsesystem før, og guttungen skulle ned alle brattbakkene til en kompis. De virket - en stund...

Som Rita sier, det har nok noe med interesse å gjøre, jeg kan ikke for mitt bare liv finne noe å glede seg over i et sykkelbremsesystem, Ove gløder i begeistring over alt som kan skrus fra hverandre. Og har man en handyman i huset er det ingen grunn til å gjøre alt selv. Men filtrene mine får han ikke ;o)
<embed src="http://www.youtube.com/v/Q_QCQm_15lg?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="405" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Adolfoi'ene har lekt i to dager, og jeg prøver meg frem med videofunksjonen på Sussis kamera. Denne filmen ble ikke spesielt god men man ser da hva coryene driver med
Jeg plukker ingen egg, satser heller på at det vokser opp noen yngel i karet.

De viltfangete grønne laserne lekte også i går men de spiser opp eggene med en gang de er klistret på ruta, skal det vokse opp yngel hos dem må nok eggene gjemmes godt i mosen tror jeg
Så utrolig søte de er!
Corydoras-lek er like gøy å se på hver gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap