Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 57)

Dette er bilder som egentlig skulle vært slettet, da de var veldig dårlige. Ikke skikkelig fokus på fiskenes hode, og en masse støy i bildet, mest i form av støv og skitt på akvarieglasset :p Men jeg satte meg ned og fjernet alle støvpartiklene, en for en, i Photoshop og bearbeidet bildene så motivet kom bedre frem (og ikke alt støvet).
Bildene var jo morsomme, motivet var gøy, så de fortjener å bli vist










Corydoras eques som ser ut som den spretter rett opp av glede:
Weeee!"
[External Image]


Happy face?
[External Image]
Ildtetraene var FLOTTE! Har et tomt 400-literskar nå - så de vurderes
Det er en utrolig fin tetra, ja Verdt å merke seg er deres lille størrelse. Fisker med stor munn er nok ikke den riktige tank-samboeren til disse De er ikke større enn en kirsebærreke.
Kan disse være et alternativ/supplement til Nannostomus marginatus som stimfisk sammen med annen litt sky fisk? Når jeg får akvariene på plass etter at nytt gulv er klart, dvs. trolig et par måneder, skal jeg ha en stim på ca 30 i en 530 liter hvor det nå går ca 20 Mikrogeophagus ramirezi. Jeg hadde håpet at disse skulle yngle og da nytter det ikke med fisk med stor munn.

Har også tenkt å ha noen i en 160 liter med Apistoer og en 54 liter med C. sterbai.

Hadde bestilt 50 Nannostomus og 20 Otto hos Dahls, men akkurat da de var kommet, skjedde lekkasjen og ny fisk er på vent.
Nannostomus er jo kjent for å ha liten munn (navnet deres betyr nettopp det), og jeg tør egentlig ikke gjette på hvem av dem (ildtetra/nannostomus) som kan være mest "yngelvennlige".
Men en flokk tetraer er fine fisker å ha sammen med sky fisk, de lokker liksom frem de sky fiskene siden de ser at det er trygt å komme ut. Gruppen med C. adolfoi ungfiskene har stort sett gjemt seg siden de kom i karet, men vips! Det forandret seg i går. Nå er de fremme, siden tetraene cruiser rundt midt i karet
Lek
Urgh, nå har Betta channoides gjengen begynt å formere seg. Knep et par på fersk gjerning i dag, og nå står hannen der med "skuffe" på underkjaken. Full av egg, tipper jeg. Egentlig bortkastet for han å sulte seg i de fjorten dagene det tar å ruge dem ut, for så snart han slipper dem, blir de spist opp av de andre i karet.
De er forresten ganske nøyaktig 8 måneder gamle nå. Hvis jeg ikke husker feil, var det julaften at hannen spyttet dem ut. Det mangler altså bare et par dager på å være 8 mnd.

De holdt til bak en rot ved sideglasset. Skikkelig møkkete glass, fullt av støv og vannstriper, så bildene ble ikke mye å skryte av. Men her står de altså, i leksfarger begge to.

Forresten så lekte Corydoras venezuelanus (i samme kar) i dag også. Og jeg snek meg bort og rappet noen av eggene deres, før noen rakk å spise dem. 15-20 egg rakk jeg å ta. Disse klistret jeg på innsiden av glasset i reke-karet på 45 liter. Så får vi se hva som skjer

[External Image]

[External Image]
Hvilke vannverdier holder du bettaene i? Bortsett fra eggtyveri går det bra å holde dem med cory?
Jeg har ikke sett noe problemer mellom Coryene og Bettaene. Egentlig ser det ut til at Bettaene ikke enser at Coryene er der engang. Med såpass mange Bettaer tilstede i karet ble jeg overrasket over at Corydorasene lekte første gang, og at de har fortsatt med det hver uke er nesten enda mer overraskende

Ph i det karet ligger på 7. Normalt at det ligger på mellom 6.8 og 7.0, litt avhengig av hvor lenge siden siste vannbytte er gjort.
C. venezuelanus egg :)
Ser ut som Corydoras venezuelanus gjengen er i lek i dag også. Men nå var eggene spist opp da jeg oppdaget det. Flere større samlinger på glasset der eggene har sittet, men bare rester igjen.

Eggene jeg fikk plukket i går (første gang jeg har greid å få fatt i egg før de ble spist) ser hovedsaklig bra ut. 16 egg telte jeg i dag, men 2-3 stk av dem er nok ikke gode. De er for hvite. Resten har begynt å bli litt gyldne.

Eggene fra i går, plassert i 45 literen:
[External Image]
Det ser ut til at Corydoras orcesi har samme tendens som enkelte andre langsnutede arter; de viser aggressjon mot andre av sin egen art. Dette er en sjeldenhet blant Corydoras, de har vanligvis ikke et fnugg av aggressivitet i kroppen.

Om det blant Orcesi'ene er hanner mot hanner vet jeg ikke, for jeg ser ikke forskjell på kjønn blant dem. Etter at jeg uventet mistet en i gruppen for litt siden, har jeg bare 4 igjen, og jeg håper intenst at det er begge kjønn tilstede. Litt surt å bare sitte med 4 like kjønn... Men det virker litt usannsynlig at en hann ville kjeppjage en hunn, så jeg antar det er hann mot hann.

I går så jeg at en av dem tok opp jakten på en annen i gruppa igjen, fordi den andre dumpet inn på den første sin tilholdsplass. Tilholdsstedet som ble forsvart var under den klumpen med ferskvannstang som ligger på bunnen. Den andre ble kjeppjagd rundt i karet. Først over trerota, så i en stor bue tilbake til ferskvannstangen, oppetter frontglasset og ned igjen, før den jagede til slutt greide å smette unna.

Dette er ikke bra. Slike tendenser ender ofte med at fisk dør. Hvordan de aggressive Corydoras-hannene faktisk tar livet av sine rivaler er uvisst, for man finner ingen merker eller sår på de døde. Spørsmålet er om de rett og slett blir "psyket ut" og dør av stress eller noe. Det var ingen synlige tegn på at noe var galt med den døde jeg fant, og det kom som lyn fra klar himmel. Nå har jeg hatt dem såpass lenge at jeg trodde all fare var over. Ingen sykdomstegn.

Øverste bilde: Sjefen til venstre, den jagede til høyre
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg har ikke lest meg helt opp på tråden din etter ferien ennå, men jeg vil bare kommentere dette:
mona o
ADVARSEL; nå skal det skrives om Eheims 2071 filter her. Er du blant dem som irriterer vettet av deg over at jeg skriver om dem, så IKKE LES VIDERE!

Jeg synes det er knallbra at du skriver om dine erfaringer med ulikt utstyr. Det er nyttig, både når man selv skal anskaffe utstyr, og når man skal råde andre. Fortsett med det du!
Vannet i det siste karet jeg hadde under omgjøring harklarnet opp. Det var klart og fint vann, sand-disen var borte, da jeg slo på lysene i går. Tok et bilde til profilen på det 98 liters karet, sånn at det ligger noe der. Ser temmelig nakent og spinkelt ut foreløbig, litt lite planter, men håper jo at plantene skal gro til ganske raskt og gi et mer frodig utseende

Planen var å hente christmas-mose fra 160 literen jeg har alle Corydoras-ynglene mine i, og legge det på et par steder på trerota i denne 98 literen. Men da jeg kom bort dit for å se meg ut en neve å ta, oppdaget jeg de første tegnene på trådalger i mosen! Argh! Skal jeg aldri bli kvitt de seiglivede algene der? Hva ER det som gjør at det er blitt en sånn plage? Det er ikke mye i denne mosen, bare noen tynne "hårstrå" her og der, så det syns jo ikke før man går helt inntil. Men det kan fort "eksplodere" i vekst om forholdene på et eller annet mystisk vis ligger til rette for denne algetypen. Kunne ønske jeg visste hva som gjør at trådalgene (eller er det håralger de heter?) har begynt å trives så sinnsykt godt hos meg det siste året...?!? Hadde jo aldri problemer med den algetypen før! Det hele startet med HMF filtere. Av 8 kar med HMF filtrering fikk 7 av dem trådalger... ingen kar uten HMF var plaget med det.... til å begynne med. Lenge holdt algen seg kun til de karene. Men etterhvert begynte det å spre seg, sikkert smittet av slanger, håver eller planter jeg har flyttet mellom kar. Nå har jeg ingen HMF filtere og har ikke hatt det på lenge, men algen har blitt værende.

Jaja, det er vel ingen verdenskrise akkurat. Man får se litt stort på det, hehe Men det er stygt å se på, syns jeg, og fryktelig irriterende.

Her er 98 literen. Som sagt, litt tynt beplantet enda. Vurderer å blåse i trådalge-tendensen i juletremosen og bruke den likevel her. Dandere litt over den trerota i karet...
[External Image]

PLANER:
Neste akvarium som skal gjennom en total omgjøring er den nederste 168 literen. Den har også glass-listene etter HMF matten stående igjen, og jeg vil ha dem fjernet for det er stygt. Men det karet er for stort og tungt til å flyttes rundt, så det blir stående i reolen mens jeg tømmer og vasker det rent, samt fjerner glasslistene med barberblad.
Den nederste 168 L er et selskapskar med diverse fisk; et par killi, en stim P. zigzag tetraer, noen få smykketetra, + diverse Corydoras arter (5 arter). Karet drukner i alger. Både vanlige grønnalger (overalt) og litt trådalger. Særlig glasset blir grønt som et moseteppe hvis det går mer enn en uke mellom hver gang jeg renser det.

Men hvorfor det er så ille mye alger der aner jeg ikke, for karet har vel ikke fått noe næring siden nyttår eller noe. Rett og slett for å ikke fremme enda mere algevekst. Selv om jeg kun bruker næring i bunnlaget i form av tabletter når jeg først gir noe, så er jeg redd det kanskje lekker ut i karet likevel. Derfor har jeg ikke gitt det.
Jeg lurer litt på om det blir mye lys i dette karet? Det er 2 stk 38 watts rør og kun 35 cm vanndybde. Jo grunnere vann, jo mer styrke har lysstrålene når de treffer plantebladene. Lysstrålene svekkes jo mere vann de må passere gjennom på vei mot plantene. Det er altså over 70 watt og bare 35 cm dypt kar. Minus sandlaget så er det kanskje bare 30 cm fra lyskilde til bunnen. Mange av de større plantebladene er jo høye og ligger dermed ganske tett opptil en ganske kraftig lyskilde.
Hvis det ikke hadde vært for at dette er karet jeg har planten Barclaya longifolia i, skulle jeg fjernet et lysrør og sett om det hjalp. Men den planten er så lyskrevende og utrolig fin og jeg vil gjerne beholde den, men den liker ikke dårlig lys. Da bare stopper den helt opp i veksten, og feller kanskje bladene.
Før hadde jeg et vanlig lysrør foran i dette karet, og et sånt såkalt planterør med rosa-aktig lys bakerst. Disse rosa lysrørene har lav Kelvin. Så lenge det røret sto i, ca ett år, sto veksten på Barclaya-plantene helt stille. Dønn stille! Men så tok jeg det bort og byttet det ut med et av samme type som det forreste. I løpet av en uke så bare poppet det frem nye blad hos Barclaya-plantene, de elsket lyset! Dessverre er de eldste bladene på disse plantene dekket av grønnalger, men de nyeste og rødeste bladene er algefrie... foreløbig

Til dette lange akvariet (120 cm) må jeg lete litt for å finne passende mangroverot eller -røtter. Et par røtter lagt sammen kan bli like fint eller enda finere enn èn stor. Jeg har en idè i hodet om hva slags røtter jeg vil ha her, så....

Plussmedlem
Det karet på det siste bildet der syntes jeg egentlig var veldig flott! Liker egentlig lyst og litt åpent noen ganger.. snuser rundt og leter etter inspirasjon til ominnredning av det ene karret! :P
Joda, lyst og åpent kan være veldig pent å se på. Enig i det! Men Corydoras, som jeg planlegger å ha her, liker det litt motsatt Jeg prøver å tenke litt på hva de liker best, og ikke bare hva jeg liker, hehe.
Plussmedlem
mona o
Joda, lyst og åpent kan være veldig pent å se på. Enig i det! :) Men Corydoras, som jeg planlegger å ha her, liker det litt motsatt :-) Jeg prøver å tenke litt på hva [I]de[/I] liker best, og ikke bare hva [I]jeg[/I] liker, hehe.


Er jo litt riktig.. Vallisneria er jo derfor perfekt til corykar!

Men, uansett, flotte planteakvarier er jo fantastisk vakkert. Ikke det at jeg bare liker åpne karr! xP
Ildtetraene mine ser ut til å ha slått seg til ro og funnet seg til rette i sitt nye kar. Det var faktisk veldig greit å flytte dem akkurat hit, for nå ser jeg dem mye bedre enn før. De er så fine, ildtetraene! Nydelig glødende oransje, små og fredelige.

Stimen med ildtetra ser ut til å ha hatt en beroligende virkning på den lille gruppen (8)med Corydoras adolfoi ungfisk i samme karet også, da de tidligere knapt våget å vise seg fremme. Nå padler de stadig rundt på vanlig Corydoras-vis, og er stadig ute i det åpne. Man ser et par av dem stikke frem fjesene sine som linselus på bildene her til og med.

"Fish is out and about and everything is normal" ser de ut til å tenke når de ser tetraene stå rolig og avslappet midt i karet Ingen fare på ferde altså, da er det trygt å ta seg en tur ut fra gjemmestedene.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Jeg har fått en liten forkjølelse med feber, men det er så lenge siden sist jeg var forkjøla at jeg er nærmest helt slått ut av det lille greiene her... :p Det er skikkelig synd på meg nå, hehe Så hvis jeg skriver ting som er litt sånn rare og "svevende", så er det derfor - hjernen kjennes litt ut som den er pakket i et bomullslag

Tok noen bilder i går kveld i 85 liters karet jeg har gruppen min med Corydoras venezuelanus. De er blitt noen flittige små eggleggere, men eggene blir alltid spist på rappen. Det nederste bildet her viser en av alle flekkene med avrevne egg fra siste egglegging, som er på glasset. Tydelig at de er "nappet" løs så litt av egghinnen bare sitter igjen. Corydoras-egg er ganske "sticky" men disse er nok ekstra klebrige, siden de sitter så godt fast at de alltid går helt i stykker når fisk forsøker å nappe dem løs.

De få eggene jeg samlet inn forleden og satte i 45 literen er forresten klekket. Jeg kommer ikke til å gi noen særlig spesialbehandling, bare fôrer rekene på vanlig vis med fiskefôr av diverse slag og så får eventuelle yngel spise det rekene får. Spørs om det blir noen overlevende med den metoden, men jeg orker ikke begynne med artemia-klekking nå. Det får bli senere på høsten. Jeg har endelig fått i boks en avtale om å kvitte meg med alle Betta channoides-ynglene på en gang, men de er ikke hentet enda. Når de er borte fra denne 85 literen, får C. venezuelanus gjengen karet for seg selv og jeg skal forsøke litt aktivt å få til noe oppdrett på dem.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dette er en fin art Mona. Driver å se etter cory til 325 litreren min, ønsker meg egentlig multimaculatus. Ringte dahls, og de hadde denne venezuelanus inne nå, tror det var til 79 kr stk. Vurderer frem og tilbake om jeg skal kjøpe 10-15 stk. Ellers har de fleste butikker bare de helt "basic" artene inne egentlig.

Forresten; har du andre arter enn CW-036 til salgs etterhvert?
Hei Bettina

Jeg så annonsen din for Multimaculatus'ene, og følte jeg et øyeblikk fristet til å skrive "Jeg ønsker dem også!" i kommentarfeltet i annonsen din, hehe Si fra til meg om du får napp hos noen som har mange! Jeg syns de er kjempefine. Jeg har en art som heter C. caudimaculatus, men de har ikke så tydelige og store prikker. Deres prikker er mer brunlige og små, samt en svart flekk på haleroten.

C. venezuelanus er en ganske liten og kompakt art, så det er mulig de kanskje ikke ville syns så godt igjen i en stor 325 liter? Ellers er det et veldig godt valg om du bestemmer deg for dem, for de er nydelige og fargerike, og ikke så vanlige. Mange forsøker å bestille dem, men så kommer det bare feil fra grossistene; vanlige C. aeneus varianter i flere slag.

Hvilken temperatur har du tenkt å legge deg på i 325 literen? Om du er åpen for forslag, så legger jeg frem et for en art som virkelig syns godt: Corydoras adolfoi! En klassisk slager som alltid er populær blant akvarister! Det er nok en av mine største yndlinger. Om jeg måtte kvitte meg med alt annet unntatt 3 Corydoras-arter, er det C. adolfoi, C. Green Laser og C. eques jeg hadde beholdt.

Har du sansen for arter som er langsnutet forresten? I løpet av høsten har jeg tenkt å selge Corydoras condiscipulus avkommet jeg har gående her, og det er en sjelden mulighet - siden jeg er den første som har fått dem til så er ikke akvarieoppdrett av denne arten noe man får tak i ellers. Pga de er vokst opp i fangenskap er det nok gode sjanser for at de vil leke lettere i akvarium når den tid kommer og de blir kjønnsmodne.
Jeg skal beholde ca 10 stk selv av dem Resten selges.
Ja, adolfoi er også fine, kjenner at de frister litt også.. jeg skulle få høre om noen dager, om de får tak i multimaculatus og evt pris. Langsnute cory? mange fine, men vet ikke helt om jeg liker de så mye som andre arter. Blir nok enten venezuelanus, adolfoi eller multimaculatus.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap