Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 57)

Vi har mye nanus på butikken, og Ole kjører til trøndelag på søndag... Forhåpentligvis for siste gang i år. Så er han hjemme for vinteren, og vi kan komme med akvariene dine Linda
Uffda, så kjedelig med de grenmallene. Håper de siste klarer seg og overlever i hvertfall..
Det er irriterende da, å miste fisk før man har fått de på plass i karet. Har ikke fått med meg så mye info om disse, er de en sart og vanskelig type fisk å holde?
Så bra! Hører du Sissimor, du kan få nanus på søndag! Vi kan jo fortsatt ta en habrosusjakt nærmere jul, men da behøver du ikke å vente så fælt!

Jeg burde jo fått hentet karene selv Elisabeth, men hengeren har enten vært full av søppel eller på utlån. Og sånn går nu dagan ;o)

Vet ikke helt jeg Marita, tror de er kresne på oksygen og rent vann, men det har de jo med luftestein og nytt vann daglig. De var bittebittesmå, ikke mange ukene gamle, så Thor hadde priset dem ned. De tre største har klart brasene så langt, men får jeg ikke i dem mat...
Linda W
Usj. Enda en Sturisoma aureum har tatt kvelden. Har en følelse av at de rett og slett sulter ihjel, kan ikke si jeg ser dem gjøre annet enn å gnafse alger, har nå forsøkt med salat, agurk, brennesle og spinat uten synlig hell. Det er ikke rart med alger i småkarene så jeg gjør et forsøk på å ta ut en rot fra 160-literen. De har nok å rydde i dit de skal, men jeg tør ikke sette fisk jeg ikke vet hva dør av ned til C142... En annen teori er temperatur, det kan være for kaldt for dem kanskje? Har flyttet dem over i en tom 12-liter, så fort vannstanden er hevet setter jeg inn en liten varmeplate. Liker ikke dette her jeg....


Du har vel sjekket her, men om du ikke har hatt stunder til det, så for sikkerhets skyld:

http://www.planetcatfish.com/catelog/_species.php?species_id=1167

Soft to medium water hardness. It should also be noted that this fish prefers slightly cooler water and may not thrive in a warmer (over 78°F/26°C) aquarium.

Feeding
Typical of the genus. The diet should be mainly spinach, cucumber, and algae wafers with meaty food like blood worms or brine shrimp fed once per week.

Furniture
Does well in a planted aquaria with driftwood.

De trenger kanskje også å gnage litt treverk? For fordøyelsens skyld mener jeg.
E-Dahl
Vi har mye nanus på butikken, og Ole kjører til trøndelag på søndag...:) Forhåpentligvis for siste gang i år. Så er han hjemme for vinteren, og vi kan komme med akvariene dine Linda:)


Oi, nanus på Dahls? Og de kan komme hit på søndag? Det høres jo vidunderlig ut ;D
Plussmedlem
Sissimor
[QUOTE=E-Dahl]Vi har mye nanus på butikken, og Ole kjører til trøndelag på søndag...:) Forhåpentligvis for siste gang i år. Så er han hjemme for vinteren, og vi kan komme med akvariene dine Linda:)


Oi, nanus på Dahls? Og de kan komme hit på søndag? Det høres jo vidunderlig ut ;D

Hmm... Var vel det karet jeg sto og tittet på i stad det kanskje.... Var en grei gjeng oppi der ja...
530
Du har vel sjekket her, men om du ikke har hatt stunder til det, så for sikkerhets skyld:


Takk Sigmund, da har jeg ikke frosset dem ihjel. Og alt annet er etter boka, de har rot, grønt, alt de trenger, men kanskje jeg skal ta sjansen på en mygglarve eller to?

De var nok rett og slett for små til å tåle påkjenningen, kroppen uten hale var ikke mer enn maks 5 mm på de minste, og de har ikke fått ro her heller egentlig. Krysser fingrene for at de tre gjenlevende klarer seg nå, og lar være å koke dem med varmeplata mi ;o)
Jarle F
[URLBLOCK1]


De er ikke glemt, særlig ikke av meg! Vi har pratet fælt i boken med alle fjesene, ny side med siklebilder her ;o)
Da tok en til kvelden. Sukk. Hvis de to siste klarer seg har de jammen kostet nok. Var visst ikke meningen med grenmaller i det karet...
Sånt er ikke noe gøy. Og hvis de er så små som du sier, er de veldig følsomme. Bl.a. endringer i temperatur kan være nok. Endringer i PH er heller ikke noe å rope hurra for. De fleste grenmaller liker godt med strøm og oksygenrikt vann. Sørg også for å fôre med grøntfôr når de er små. Noen sugemallerbarn har ikke tøffe nok tenner til å gnage alger, og trenger mykere fôr i begynnelsen.
Trist Linda. Disse var vel imidlertid mindre enn det som aksepteres for salg på MAKs storauksjon? Ta en prat med Thor kanskje?
Linda W
De er ikke glemt, særlig ikke av meg! Vi har pratet fælt i boken med alle fjesene, ny side med siklebilder [URLBLOCK1] ;o)


Har Aquamanias endelig kommet seg på facebook? *sniker meg bortom en tur for å klikke 'liker'*

Veldig synd med grenmallene, Linda. Det er jo litt sjansespill med så små yngel, krysser fingrene for de to siste.
Takk alle sammen! Det var jo et sjansespill, og spill har jeg ikke særlig god erfaring med. Nå har jeg jo styrt noe helt fryktelig med dem også fordi de begynte å falle som fluer, hadde nok vært bedre om jeg hadde kommet på ideen om algebevokst rot med en gang. Ikke mer yngelkjøp på meg! Og Thor er til å prate med han. Men jeg tør ikke dra ned dit nå, de har jo så mye spennende der hele tiden ;o)

Alle kar er pakket inn i pledd og plater, Ove fikk det helt plutselig for seg at taklister og ledninger måtte bort. Da slipper jeg heldigvis å prime i natt også, for pusseklossen må frem igjen først. Jeg pakker ikke karene ut før i morgen tidlig. Ny dag, nye muligheter!
Ønsker virkelig de to siste grenmallene dine et langt og lykkelig liv...

Ønsket ditt hjalp visst Sissimor, de lever fortsatt i beste velgående. Værre er det med pygmaeusene, de er nå redusert fra åtte til tre. Men hvem kunne vite at javamose er dødelig for Corydoras da?

Slapp oppi en dott for å gi dem litt snack og litt skjul. Javamosen her i huset er tett og kompakt, og nå plukket jeg ut tre småttinger som satt bom fast. Huffameg. Fem pygmaeus er stressa pygmaeus. Å ha fisk i tilvenning under kjøkkenoppussing var en helt enestående dårlig ide kjenner jeg...

Holdt på til halv fire i natt med "sparkel-på-rull", flott produkt, det var så moro og ble så bra at jeg ikke klarte å gi meg. Nesten helt nytt kjøkken! Ikke spor av artige orange 70-tallsblomster eller gul 80-tallsvinyl! Senga i dag, ingen tur til Dahls. Får ta en timeout noen dager her nå så kreftene kommer tilbake, flyttelass med hvitevarer og ting torsdag og en fredag med mannearbeid var ikke så smart som Ove nokså strengt har fortalt. Skulle tro jeg var gammel nok til å ha fått med meg det nå ;o)

Yngel i guppykaret da. Det er moro. De er "fra den gamle stammen til Benny" så jeg på FB, det høres jo ut som fisk som er avlet med omhu. De er i alle fall helt håndtamme, venter logrende ved mateluka og nufser i seg fra fingrene. Det vil si omtenking på fiskeplassering, det blir milleri over hodet på venezuelanusen, da blir det "dither" i bunnen der. De fikk mat i går, så det er egg i dag. Helt herlig fisk.

Og så får de vakre raseguppyene fyke rundt og rote over hodet på caudimaculatusene. Smykkene vokser noe voldsomt om dagen og noen av dem er mistenkelig runde, men å ha dem sammen med milleri som skvetter hvis du puster i forbifarten er ikke noe lurt tror jeg. De får holde ut litt til, har arvet en 60-liter, men jeg setter ikke opp noe nytt midlertidig nå. Uansett hvor mye fin fisk det er i verden!
Så trist med døde coryer i java-mosen! Det har jeg virkelig aldri tenkt på at kan være farlig...

Etter at jeg ble syk har jeg blitt flinkere til å tilkalle stor-sterk-mann når det er nødvendig, men jeg er egentlig som deg der; vil klare selv! Og som regel så gjør man det, men det kan bli uheldige konsekvenser av å (nesten) overgå seg selv
Jeg har dessverre ingen stor, sterk mann å tilkalle, så det er mye som står på gjøre-lista mi. Altfor mye!

Trist med pygmaeusene. Det er alltid trist å miste fisk man er glad i.
"Men hvem kunne vite at javamose er dødelig for Corydoras da?"
Oi!Det er godt og vite,da får min Javamose være i rekekaret istedenfor i 115.L,det hadde ikke vært noe gøy og finne døde yngel i mosen og jeg håper jo på og få noen småyngel oppi der senere.

Oj, har aldri hørt om et sånt tilfelle før, der javamosen blir en felle for Corydoras!
Det var jo trist.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap