Sissis våte drømmer (side 57)

Åh! Sånne svarte sandsnegler kunne jeg tenke meg også! Hvor finner jeg Inger Anne B. da?
Hun har en annonse inne under rubrikk ;D
Takk! Så enkelt var det ja!

Får håpe hun har flere igjen da.
Lykkelig! ;D
Fant ut at jeg skulle flytte auksjons-ottoene fra Minipytten i dag. De har spist opp alle grønnalgene, og de var det mye av! Så nå skal de få over til sine artsfrender (macrospilus) i Trollskogen. Alle fem har overlevd, og er feite og fine, så da ble jeg glad.

Hadde jo stjernedanioene oppi her en periode, men har skuffet konstatert at det ikke ble noe yngel. Lempet ut hele gigantdotten med javamose for å fange ottoene, men så ingen pilende sytråder nå heller. *sukk*

Men så lempet jeg dotten oppi igjen, og satte over lyset, og der! Ihvertfall 7 pilende sytråder på ca 5 mm med små mager på. Hurra! Jeg ble så glad, at jeg danset rundt. Ble selvfølgelig grusomt svimmel, så måtte sette meg på gulvet. Og der satt jeg da helt for meg selv og jubla. Kattene kom selvfølgelig springende og lurte på om matmor hadde klikka helt ;D

Må forresten på butikken i dag også, for det kom ny hentelapp. Denne gang fra Akvariekjeller`n. Håper virkelig plantene har overlevd, for nå har posten somlet...

Nå venter jeg på noen som skal komme og plukke opp 12 platy-ungdommer. Ble jo nesten helt tomt i Ungdomsklubben nå...
Tjoho! Jeg fikk også planter fra akvariekjellern idag, så nå har jeg røsket opp alt jeg ikke skal ha,klar til å sendes til deg! trenger bare adresse! tror du det dukker opp i trondheim før helga/på lørdag om jeg sender på fredag? hmmm.. ergelig at ikke posten farer ut på søndager også!
Du bør nok vente med å sende dem til mandag. Nå som det er såpass nattekaldt er det dumt at plantene blir stående lagret så lenge. Bare ha dem i ei bøtte lunkent vann så lenge, så går det nok bra...
regnet med det! de får tilogmed ligge og duppe i akvariet inntil da, hehe.
det blir ihvertfall sverdplanter, den plante jeg ikke kan navnet på, ehh, limnophila sessiliflora, avknip fra den mystiske planten jeg fikk da jeg kjøpe reker, men hos meg døde den tvert i 110literen men storkoser seg i aquaboxen, - uhmmm og det kommer sikkert noe påheng av micrathemum umbrosum, for det ligger noen rester og dupper sammen med sverdplantene haha. ÅH, ja åsså noe sånne mini-cryptocoryne greier, med grønne blad.

Vanlig lakris
Står bare som splitthale lakris... :/ og ingen bilder...
Høres suverent ut Grapejuice! Sendte deg adressen på mail

De som skulle hente platy i dag ble overrasket av mye snø, så da ble alt utsatt til en annen gang. Fiskene er nå på vei tilbake i karet, men må tilvennes temperaturen igjen. De må da tro at matmor har tørna. Tenk å tømme akvariet for pynt og planter, fange dem inn og sette dem i en liten boks. Der måtte stakkarene stå i flere timer, før de blir satt tilbake! Hallo, hva er vitsen liksom???

Pakken fra Akvariekjeller`n inneholdt alt den skulle:
-Mayaca fluviatilis, 1 potte
-Cardamine lyrata, 1 bunt
-Hydrocotyle sibthorpioides, 2 bunter (denne jeg siklet etter hos Linda)
-Lilaeopsis novaezelande, 2 potter (døde ut i Godteskåla, men prøver igjen)
-Micrantemum umbrosum, 2 potter (døde ut i Trollskogen, men prøver igjen)
-3 små termometere

Så nå må jeg forte meg å få ferdig akvariet, slik at de slipper å vannsmektes i plastdunk...

Bestillingen via Mikrofisk venter vi forresten med til neste uke, for han skal ha en kar på spesialmål han venter på. Passer meg egentlig fint, for karet her er jo langt fra ferdig. Og så må jeg innom Ohr for å hente torv. Hjelpes! Må ikke stresse, må ikke stresse...

Er forresten noen striper jeg ikke får bort på det. 5mm bred grå stripe på skrå på begge sideveggene. Får det ikke bort med hverken heptan, aceton eller salmi, så nå får det bare være. De syns ikke så godt når de er våte, så...
Fikk den! Åh foresten, de umbrosumplantene, er de bare å knipe og sette ned eller er det bare sånn sideskudd det går i? De virker veldig fine ihvertfall, gleder meg til å se hvordan det blir om jeg får hele bunnen dekt!

Kjøpte også to sånne termometere, små og søte! (og når skal jeg lære at SMÅ røtter hos akvariekjelleren betyr egentlig passelig store...)
Tror det bare går i sideskudd med disse umbrosumene, men jaggu ikke godt å si. Er veldig spent på om jeg får dem til denne gangen...
Hm, såpass! Jah jeg også, drømmer om en hel bunn stappfull med de! haha

Gleder meg til å se hvordan den kjøkkenøya blir! Hadde jeg bodd helt alene hadde jeg kunne tenkt meg noe slikt også!
Honninger på flyttefot...
Honningene står nå til aklimatisering i Trollskogen. Følte dette er best, siden Henning har fått noen trøkker mens han har prøvd å beskytte eggene sine fra kampfiskene. Vet jo at de kan utgjøre en fare for rekene (dyr mat i så fall...), men siden kirsebærene i Godteskåla får være i fred, så tar jeg sjangsen.

Telte forresten hele 9 sytråder i Barnehagen i dag; morro! ;D
Hmf-filter uten alger
Leste i tråden til Bettina hvordan en skal hindre algeoppblomstring i kar med HMF-filter. Hun hadde fått tips fra Eddiedahl om følgende: Dekk til med noe lystett, slik at det stillestående vannet inni filteret ikke bilr utsatt for lys! Egentlig ganske logisk, men slikt en ikke tenker på alikevel. Alle kjøpte filtere er jo helt lystette. Skal fikse det i morgen den dag! ;D

Honningene ville gjerne ha mat i sitt nye hjem, så da satser jeg på at de finner seg til rette. Og så herlig det er å se når 8 ottoer, 7 venezuelanuser og 6 tukanoer virrer rundt hverandre i yr glede over deilig granulat! Skulle selvfølgelig tatt bilde, men plutselig gikk lyset...
Har akkurat vaset rundt inni et sånt filter på jakt etter de manglende eplesneglene, og fikk veldig på følelsen at vannskift like godt kan foregå på innsiden av filteret for å si det sånn. Det blir umiddelbar myrding av sorte aktomslag her i huset også, for som du sier, Juwel har sikkert ikke spandert det lokket for moro skyld ;o)
Jeg tar faktist alltid vannbytte fra inni filteret. Da kan jeg bare sette i slangen, og la vannet renne rett ut vinduet, uten bekymring for innbyggerne.

Honningene virker litt usikre i sitt nye hjem, spesielt Henning. Håper det kommer seg snart. Er sikkert veldig rart for dem å plutselig være de desidert største fiskene, for resten er jo bare smårusk oppi der.

8 ottoer som virrer rundt i samlet flokk er virkelig arti å se! Og to sorter coryer som barter etter for å se hva som skjer. Utrolig hvor mye mer liv det ble i Trollskogen etter at otto-beholdningen ble doblet. Sitter bare og stirrer inn til dem hele tiden jeg...

Og en ting til; hvordan i himmelens navn skal jeg klare å fange de to rubintetraene oppi der? Lynkjappe mikrofisk i et kar fult av planter og gjemmeplasser. Har jo tenkt å ha en stim av disse i Kjøkkenøya etterhvert, og da burde jo disse to få over til sine artsfrender. Spørs om det i det hele tatt er verdt strevet?
Kjøp en kjempe stor hov og jag fisken in i den med en mindre hov. Plukk ut de fisk du ønsker fra den store hoven.
I dag har jeg laget filterskjul og huler til Kjøkkenøya. Styrofoam og avlopsrør ble "malt" med svart silicon, og så festet jeg skiferbiter på (av samme type som i Asylet og Trollskogen). Tok noen bilder som jeg hadde tenkt å legge inn her, men blåtanna nekter å samarbeide, og kabelen finner jeg ikke, så det får bli en annen gang...

Og så ordnet jeg "filterlokk" i Trollskogen av en spisebrikke. Spennende å se om det har noen effekt på algene...

Etter dette syntes jeg virkelig at jeg fortjente et langt bad, med Melody Gardot på anlegget, dempet belysning og et glass vin på karkanten... ;D
Bilder:
[External Image]
[External Image]
Og om du ser veeeldig godt etter, så er det et par stjernedanio-yngel her
[External Image]
Terjes tropefisk
I dag har en gruppe fra akvarieklubben vært på Hitra for å besøke Terjes Tropefisk. Hjelpe meg for et annlegg! Og så mye forskjellig ;D

Jeg kom hjem med tre røde grenmaller, kjøpt helt på impuls. Hvor skal de bo da tro? Hm...
[External Image]
[External Image]
Elendige bilder da men...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap