Leifs verden, del 2 (side 57)

frosken
Halloen,og hvor gjemte du deg i dag da? Skal du på desembermøtet i stedet?

Det hører med til sjeldenheten at jeg ikke dukker opp på DAK møtene, Frosken og beklager mitt fravær i går. Orket rett og slett ikke ta turen tilbake til Drammen etter jobb i går. Som bryggeriarbeider er det for tiden en stri tørn og nok å henge fingrene i om dagen.

Bestemte meg for å flytte opp min trio med Apistogramma macmasteri som en begynnelse i 250L i går kveld. Di var litt skeptiske til å begynne med, men svømte faktisk rundt fornøyde etter kort tid. Etter å ha hatt di i et forholdsvis lite kar i kjellern, hvor di var bortgjemt 99% av tiden, fåt jeg endelig se di fremme.

Kanske det er først nå jeg forsto hvor viktig det er et kar ikke er for små i forhold til det fisken trenger, eller har behov for. Det ble en tankevekker.
Hyggelig å se at du begynte å tenke litt på hva de egentlig trenger av territorium, disse nydelige ciklidene Gir man dem plass, så ser man plutselig hva de egentlig tar seg av territorier

Det er så mange som holder disse fine ciklidene under helt feil forhold. Hvordan får man egentlig folk til å forstå det? Virkelig forstå at Apistogramma trenger langt mer plass enn deres lille kroppsstørrelse skulle tilsi?
Leste et innlegg her om dagen på AF om en som hadde et par Apistogramma i en 30 liter... jeg forsøkte å hinte ved å stille et spørsmål om vedkommende selv virkelig trodde en 30 liter var passende til et par av denne typen ciklide. Vedkommende tok ikke hintet...De la jo egg, så da så! Jeg får nesten vondt inni meg av å lese sånt.

Men jeg har gitt opp sånne folk... Når folk enten ikke gidder å lese og sette seg inn i hva fiskene deres krever, eller de leser det men velger å drite i det....! De sistnevnte er vel egentlig de verste, men jeg har gitt opp de også. Jeg gidder ikke lenger forsøke å forklare det for det er en så forb... utakknemlig oppgave.

Hei Mona.
jeg kommenterte i den tråden jeg også...... At fisk legger egg/får yngel i et kar, betyr nødvendigvis ikke at di trives. Dette er noe som for enkelte ikke så lett går inn. I et lite kar er fiskene mindre trygge virker det som, og deres prakt og opptreden viser seg på en helt annen måte når di får mer boltre plass.

Så langt er det bare denne trioen med Apistogramma macmasteri som er i 250L, men kunne også muligens tenke meg å ha paret mitt med Apistogramma Sp. "Oregon" i dette karet. Men om disse to går sammen vet jeg ikke. Sp "Oregon" er en meget sjelden apisto virker det som og det står ikke veldig mye om disse på nett egentlig.

"Oregonene" kommer fra Tom C, så mulig jeg kunne sende han en mail om disse kan kunne gå sammen. Ekperementere med fisk av denne sort har jeg ikke lyst til. Men i mitt eie har disse vært VELDIG fredlige begge typene, eller heter det artene?....

Apistogramma nijsseniene er nok noe mer hissige, men gruppen her på 2+3 virker som di greier seg fint. Disse går i en 70L her på røykerommet og kunne nok tenke meg dem over i et større kar.

Når jeg får tid og roen over meg skal jeg sjekke over ynglene jeg har av Apistogramma cacatuoides. Har en del som jeg kan kunne se kjønn på og disse er i et kar hvor jeg har både viltform og oppdrettsform av disse. Er stor forskjell i mønster på disse så det skulle vel kunne gå greit. Denne gruppen med yngel har vokst veldig ujevnt av en eller annen grunn. F1 ene ser ut til å ha en raskere utviklig og vekst.

Nå etter jobb var jeg nede å foret i karene, og hver dag jeg ser det fortsatt er liv i yngelkaret med Apistogramma cf borellii, går smilet nesten trill rundt. Et par uker til og jeg kan registrere oppdrett på disse. Håper jeg får det til da dette har vært blant topp 5 på ønskelista mi. Slik som jeg har slitt med disse.....
At et par Apistogramma formerer seg i en 30 liter er ikke tegn på annet enn at de lever ut instinktene sine. Vi vet jo at trangen og instinktet til å formere seg og spre genene sine omtrent er like sterkt som behovet for å puste for å holde seg i live. Det er derfor ikke så rart at en del arter formerer seg omtrent hvor som helst, så lenge visse og bestemte triggere er tilstede. "Trykk inn noen av de riktige knappene", og fisken glemmer alt annet for å få spredd genene sine.

Lykke til med det Apistogramma kullet, Loffa Når det først har "flasket seg" med et kull, går det gjerne mye enklere med de neste.

Savner litt Apistogramma jeg altså... men de er ikke noe snille med Corydorasene mine, så jeg har derfor skvist dem ut av akvarierommet til fordel for Coryene

Anbefaler deg å prøve Apistogramma trifasciata (en av mine gamle favoritter). Når de trives så lyser det formelig lyst stålblått av hele hannen, og hunnene er gule som sitroner Hannen har sånn fin "hanekam" til ryggfinne også da. De er forresten fredelige mot andre fisk og polygame. Dvs hannen kan ha flere enn 1 kone med egg om gangen, i samme territorium.
LOFFA
Så langt er det bare denne trioen med Apistogramma macmasteri som er i 250L, men kunne også muligens tenke meg å ha paret mitt med Apistogramma Sp. "Oregon" i dette karet. Men om disse to går sammen vet jeg ikke. Sp "Oregon" er en meget sjelden apisto virker det som og det står ikke veldig mye om disse på nett egentlig. "Oregonene" kommer fra Tom C, så mulig jeg kunne sende han en mail om disse kan kunne gå sammen. Ekperementere med fisk av denne sort har jeg ikke lyst til. Men i mitt eie har disse vært VELDIG fredlige begge typene, eller heter det artene?....

Det beste er nok å spørre Tom C. Jeg har sett etter i "Datz Souh American Dwarf Ciklids" hvor det er listet opp enkeltgrupper av arter av Apistogramma.

Så langt jeg kan skjønne, er A. sp. oregon (nijsseni group) og A. macmasteri (macmasteri group) plassert i ulike grupper slik at de er såvidt ulike at hybridisering ikke skal skje. Om de ellers går sammen uten å krangle vet jeg ikke. Trolig vil det bli noe knuffing i forbindelse med egglegging i alle fall dersom de konkurrerer om den beste plassen. I en 160 liter er det jo mulig å innrede med det for øyet. Lag en "delevegg" av røtter og planter, legg kokoshulene slik at de ikke ser på hverandre fra hulene og sørg for masse planter og javamose så øker du sjansene.

A. macmasteri er i samme hovedgruppe som A. cf. borelli og bør nok ikke holdes sammen. Ettersom A. sp. oregon er i samme gruppe som A. nijsseni bør heller ikke disse holdes sammen.

Men som sagt, her er Tom C. fasiten.
LOFFA
Hei Mona. "Oregonene" kommer fra Tom C, så mulig jeg kunne sende han en mail om disse kan kunne gå sammen. Ekperementere med fisk av denne sort har jeg ikke lyst til. Men i mitt eie har disse vært VELDIG fredlige begge typene, eller heter det artene?....

Hei

Jeg har forhørt meg om hybridisering tidligere og fått svar fra Mike Wise (guru på apistogramma)

If one must keep 2 species together, then I wouldn't keep 2 species of the same species-group together (definitely not of the same species-complex). Other than that, it shouldn't be a problem.

Siden A. macmasteri er fra A.-macmasteri-Group og Oregonene fra A.-nijsseni-Group

De er også fra forskjellige linage, A. macmasteri er fra regani-lineage og Oregon fra trifasciata-lineage.

Skal ikke krysning være noe problem.

Hilsen
RHD
Takk skal du ha for svaret fart 66. Da blir det vel til at jeg flytter sp ene inn til macmasteriene. Synes det blir drøyt kun å ha 3 små fisk i en 250L. Får "bygge" litt skiller/avdelinger i karet og sørge for at dem får hver sin hule i hver ende av karet.

Får se litt i kjelleren hva jeg kan "snause" der. Har iallefall nok av kokkoshuler liggende så det er det minste problemet. Trenger nok litt mer planter også samt røtter/stein for skille i karet

I tillegg til den utvendige pumpen vil jeg sette inn en innvendig pumpe på 1000/1200L/t

temp i karet har økt til 28c selv om kolben kutter på 26. Så antar at jeg lager noen huller i toppen da det ikke blir pent å ha matlukene stående oppe slik som nå
Du som bor i Vestfold har vel god tilgang på eikeløv nå, Loffa? Apistogramma eeelsker eikeløv utover bunnen. De legger til og med egg under dem, og de bruker dem som skjulesteder.
Veldig fine akvarium du har. Bra tråd også
mona o
Du som bor i Vestfold har vel god tilgang på eikeløv nå, Loffa? Apistogramma eeelsker eikeløv utover bunnen. De legger til og med egg under dem, og de bruker dem som skjulesteder.

Har lagt ned i eikeløv i karene i kjellern Mona. Fikk kona og jr til å plukke for meg for en liten stund tilbake, hehe. Noe må da di også gjøre. Skal også legge nedi dette 250L karet. Tok noen bilder når jeg var i kjelleren nettopp, men gikk tom for strøm. legger derfor ut litt bilder igjen senere.

kameraet begynner å bli "gammelt" og orker ikke mange bildene før det må lades batteri igjen.

"Oregonene" står nå til klimatisering og di ser da både skremte og forfjamset ut der di henger, men håper dette også går bra

--------------------------------------------------------

Takk Johanne for ros av kar og tråden. Det hender at det sklir ut litt, men tar det fort inn igjen..... tror jeg. Er ting som skjer hele tiden når en har 15-16 kar gående og stadig nye kommer til. Må vel snart ta i bruk stua om det kommer flere nå. Om det er spisestua eller seksjonen som får svi for det, får tiden vise, hehe.

Må bare si at jeg savner et storkar, slik jeg hadde plass til før vi kjøpte huset her. Om det hadde vært en 500L eller 720L hadde egentlig ikke spilt noen rolle da grunnarealet er det samme (akvastabil). Har vel noen bilder tidligere i denne tråden, eller muligens det var i den første tråden min (Leifs verden) Mulig du kan søke opp tråden... eller du kan få link av meg om ønskelig. Det har vært skrevet og gjort mye i disse to trådene som tilsammen har ca 2600 innlegg tilsammen.

Kan faktisk se hvilke perioder jeg har hatt dilla på div arter fisk. Ciklider, corydoras og apistoer for å nevne noen. Fisk er uannsett gøy, inspirerende og avhengihets skapende.

Timene jeg legger ned hver uke er ikke arbeid og slit, men moro og avslappende, selv med mitt antall kar. Kjempe gøy....
Jeg er helt matt her nå, les sliten. Har nå i et kvarters tid sitti å sett på apistogramma macmasteriene (2 av 3) i 250L. Må vel kunne si dem har fått en ny høst.

Satte ned et par huler samtidig som jeg satte oregonene til klimatisering. Kunne ikke se/oppdage at di holdt på da, men nå er det full rulle med dasking med hale, risting med hale og oppblåsing av hele tryne.... Inn og ut av hula som nettopp ble satt inn. Ja den ene er inne og den andre ser ut som han/hun blir kastet på dør hver 5.-10. sekund hehe. Ser ut som den ene underkaster seg den andre ved å skli sidelngs, og legger seg på siden.

Har sett slik adferd tidligere hos mine apistogramma, men dette overgår det meste av kropps språk vil jeg tro, som jeg har sett i min tid som akvarist.

Dette er virkelig spennede og må bare oppleves. Antar dette er lek og i så fall overrasker det meg ikke veldig mye om det innen kort tid kommer egg også i hula.

Skulle gjerne tatt bilder og lagt dem ut, men vil ikke forstyrre dem, som jeg har hatt en dum vane med å gjøre tidligere.

Det er dette som gjør det så spennende og akkurat nå føler jeg meg priviligert som får oppleve dette. For noen kan dette sikkert være daglig dagse opplevelser.

--------------------------------------------

PAUSE

--------------------------------------------

Eh nå har jeg sikkert gjort meg selv til latter. Synes disse virket så like i finner, kroppsform og farger at jeg måtte forsiktig se. Det er faktisk huene som prøver å erobre den nye hula som sitt revir tror jeg. Hannen er mer fargerik og kraftigere i fargene, iallefall nå. Han ligger faktisk i ei annen hule, i andre enden av karet.

Uannsett om jeg gjore meg litt til latter nå er iallefall jeg en erfaring rikere. Noen som har en forklaring på hirakiet mellom to huer og hvordan en kan se hvem som tar "tronen"?

Edit; Er glad kona ikke får slike utbrudd som disse macmasteri hunnene.......
Ettersom jeg fant ut at det var huene som "sloss" tillot jeg meg selv å ta noen bilder. Da var det ingen leik jeg forstyrret

Jeg knipset i vei og di huene lot seg ikke forstyrre av den grunn. Fikk faktisk noen utrolig flotte bilder av disse apistoene. Legger ut en mix av bra/mindre bra bilder her nå, etter en utrolig spennende oppvisning. Lyset er nå slukket og akten er ikke like intensiv lengre. Natten har senket seg i 250L

[External Image]
[External Image]
[External Image]
noen til

Siste bildet er av den største apistogramma barlowi hua mi
[External Image]
[External Image]
[External Image]
I dag er det litt anderledes setting i 250L her på røykerommet. Hannen av macmasteri har kommet til og faktisk overtatt hulen huene kranglet om i går. Han får i små perioder besøk, men ikke lenge nok til at det blir mer enn besøk ut av dette tror jeg.

I det andre karet ved siden av derimot, har det vært virkelig så livlig i dag. Den ene nijsseni hua har vist flotte leiksfarger og dette har begge hannene sett og gjort opp seg i mellom. Det er rolig igjen nå, men virkelig en spennende opplevelse dette også å se at hannene gjør opp seg i mellom.

Apistogramma nijsseniene lot seg heller ikke forstyrre når jeg tok bilder av dem og fikk et par greie bilder. Dæven nå setter dem i gang igjen. Rart å se at huene kan svømme uforstyrret i MELLOM dem når di holder på slik.

n blir aldri utlært i dette selv om en hele tiden får erfaring. Erfaringen i dag er at disse 5 må flyttes til et større kar hvor di kan finne revir og få bedre plass til å utfolde seg.

Andre alternativet er å selge et par og sitte igjen med en trio, 1+2.

Skal bli artig å se i hvilken av disse to karene jeg har her inne det først legges egg. Optimist som jeg er.... tror jeg ikke det tar så lang tid. Men blir nok ikke yngel ut av disse før utpå ny¨året tror jeg da dette kun er ungfisk. Trenger noen kull egg før dem finner ut av det

[External Image]
Hei Loffa.

Om du satser på oppdrett av apistogrammaene, så ville jeg ikke puttet de sammen,
Huene av Apistogramma macmasteri vil ha vært sitt område, og hannen vil sikkert kreve hele karet som sitt område, og om oregonene også starter å finne sitt territorium
vil det bli bråk i karet.

Kule bilder av A. macmasteri huene som kjemper om hula.

Som du sier ser du en helt annen oppførsel på apsitoene når de får større område.
Med noen andre fisker oppi karet som ikke er stor trussel for apistoyngel, som f.eks
en type Nannostomus, vil du få se enda tryggere apistoer, det er iværtfall ,min erfaring.

Hilsen
RHD

Fart66
Hei Loffa. Om du satser på oppdrett av apistogrammaene, så ville jeg ikke puttet de sammen, Huene av Apistogramma macmasteri vil ha vært sitt område, og hannen vil sikkert kreve hele karet som sitt område, og om oregonene også starter å finne sitt territorium vil det bli bråk i karet. Kule bilder av A. macmasteri huene som kjemper om hula. Som du sier ser du en helt annen oppførsel på apsitoene når de får større område. Med noen andre fisker oppi karet som ikke er stor trussel for apistoyngel, som f.eks en type Nannostomus, vil du få se enda tryggere apistoer, det er iværtfall ,min erfaring. Hilsen RHD Apistoene har jeg i artskar, bortsett fra di to nevnte typene i denne 250L. Synes det ble litt tom med kun denne trioen i en for meg stor 250L. Derfor tok jeg ut paret med A. "Oregon". Når det gjelder "Oregon"ene har ikke disse "vært seg selv" di siste mnd etter at jeg satte dem inn i et litt større kar enn det jeg hadde dem i fra begynnelsen. Dem har bleknet i fargene og vært veldig skye av seg. Egentlig gjemt seg og ikke hatt glede av dem i det hele tatt. Hannen har faktisk vært litt fremme i dag, så håpet er at di "blir seg selv" igjen om ikke alt for lenge. Har heller ikke lagt nye egg etter forrige flytting. Macmasteri har jeg hatt oppdrett på tidligere med en annen trio, men hadde jo vært gøy likevel. Om du titter i profilen min ser du typene med apistos jeg har. Er det to andre typer du heller ville anbefale å ha sammen, i stede for macene og oregon? Jeg mener det må kunne være mer enn en trio i denne 250L. Oppførselen ble en helt annen ja, på macmasteriene. Skye og mye gjemt i hulene i mindre kar, en opplevelse i større kar. Blir som å flytte fra en hybel på 15m2 til en enebolig med to etg og veranda... hehe. Ingen tvil om hvor jeg ville hatt det best iallefall
Hei Loffa. De Apistogramma nijsseni´ene var utrolig flott. Trodde først det var Malawi-ciklide du hadde bilde av forresten.

Du som kan så mye om Apistogramma:
Jeg har en 360-litring som jeg skal ha en stim Boesemans regnbuefisk i, og kanskje Glødebåndstetra, hvis alt går etter planen.
Tror du det går greit å ha noen (f.eks en trio) med Kakadueciklider (Apistogramma cacatuoides) sammen med dem? Eventuelt en annen type som ikke er så vanskelig å få tak i?
Shiramor
Hei Loffa. De Apistogramma nijsseni´ene var utrolig flott. Trodde først det var Malawi-ciklide du hadde bilde av forresten. Du som kan så mye om Apistogramma: Jeg har en 360-litring som jeg skal ha en stim [URLBLOCK1] i, og kanskje [URLBLOCK2], hvis alt går etter planen. Tror du det går greit å ha noen (f.eks en trio) med [B]Kakadueciklider[/B] (Apistogramma cacatuoides) sammen med dem? Eventuelt en annen type som ikke er så vanskelig å få tak i?

Hei Shiramor. Kan ikke veldig mye om apistoer, egentlig som mange tror, men begynner å få LITT erfaring. Di to siste dagene har fått opp øya mine for mangt og mye med di to karene jeg har her på røykerommet. Erfaringene mine med apistoer sammen med andre fiskearter er lik O-null. Har hatt dem kun i kort tid sammen med cory, noe jeg IKKE anbefaler.

Apistoene mine går i artskar, bortsett fra di to typene jeg har nevnt i di siste innleggene her. Der har jeg to typer sammen.

Erfaringene mine er at apistogramma TRENGER stor plass og fortjener det. Dem farger ut og oppfører seg mye mer naturlig enn i små trange kar, hvor di meste parten av tiden gjemmer seg.

Ingenting er i nærheten her av å kunne oppleve at to hanner sloss om ei hues brunst, eller to damer ha en fight om ei hule!! Begge deler har jeg opplevd di to siste dagene. Jeg har vært i ekstase kan du tro. Har aldri vært så fasinert som akkurat disse to dagene.

Di enkleste apistoene å få tak i er etter min erfaring (rundt her) cacatuoides, hongsloi, macmasteri og det som evnt. selges privat

bilde 1. Nye sterbai egg i dag
bilde 2. Ancistrus yngler i matfatet
bilde 3. E æ Trønder mon tro?
Shiramor; i en 360 liter med god beplantning og røtter, tror jeg fint du kan ha et par Apistogramma sammen med de nevnte fiskene. Det går helt fint, da de okkuperer ulike områder nivåmessig i karet. Apistogrammaene er stort sett på bunnen og det er der de passer på territoriet sitt. De lar stort sett fisk høyere opp i vannlagene være i fred (så sant de ikke blir for nærgående på avkommet ved bunnen da...)
Jeg har etter tips fra Tom C. en gruppe A. rosita ungfisk gående for å vokse i et 530 liters selskapskar sammen med rødmunntetra, keiserterta, sprøytetetra, noen C. sterbai samt en A. sp. Pebas hann som ble for voldsom mot sine artsfrender i et annet kar. Dette går helt fint nå.

Når A. sp. rosita har vokst seg til og dannet par, skal paret over i eget kar, mest p.g.a. coryene. De andre er det ingen fare med, men det ville bli for mye stress for Apistohunnen og for lite yngel som vokser opp om jeg beholdt dem i det store karet.

Så jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ha Apistoer i det karet du beskriver. Yngel blir det imidlertid neppe mange av.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap