Inger Annes akvarieprosjekt (side 58)

Et lite tips som er testet ut!

Når det gjelder Aircondition er det helt riktig det som Mona sier, men for å få en mer effektiv bruk av Aircondition din, så kan du montere en vifte i taket som blåser nedover, den vil da ha en kjølende effekt, samt at den får luften til å sirkulere skikkelig... Vi testet dette ut og her var det 32 grader inne, og en 28-29 ute. Da fikk vi rommet til å ligge på 18-19 grader og akvariene kom under 25 grader slik at varmeelementene koblet inn. FY DET VAR DEILIG Å KOMME BORT FRA VARMEN EN STUND...

Nå i kveld er det 26 grader inne og 18 ute, mens i akvariene ligger tempen på ca. 26,5 grader. Viften har jeg montert i taket slik at den blåser kald luft nedover akvariene!

Dette er da uten Aircondition, siden det som vi testet ikke er mitt, men det skal absolutt kjøpes!

Dette var da mine tips som er testet i praksis!
Jeg hang for å være ærlig ikke helt med på logikken der, ettersom jeg tenker varm og kald luft. Jeg har nå slått av hele airconditionen, og gått over til en litt mer low-tech variant, som også hjelper: åpne vinduer, og ventilatoren på på kjøkkenet. Og nå har temperaturen endelig bikket under 30 grader. Aaaah! Det er litt for tidlig til å si deilig, men jeg kan i hvert fall si bedre. Jeg skal gi den en ny sjanse ved leggetid. Da lukkes alle vinduer, og greia settes igang, så får vi se hva den greier til i morgen. Sist greide den en hel grad over natta, hvis jeg husker riktig. Men det var en stor forskjell den utgjorde: luften her inne ble tørrere, og det trengs! Å lukke døra til soverommet er ikke en mulighet, da bikkja er avhengig av tilgang dit.

Det er forresten hyggelig at du titter innom tråden min, Vidar.
En takvifte vil ikke ha noe kjølende effekt alene. Vi har takvifter og når tempen når 30-35 grader gjør de ikke noe annet enn å bevege den varme lufta. De kjøler ikke i det hele tatt.

A/C vil være det beste, for den kan man stille tempen på, og man kan også stille inn retningen på luftstrømmen slik at den blåser akkurat der den trengs.
Var kanskje en litt dårlig forklaring jeg hadde, skal komme med en forbedret utgave senere i dag...

Forresten her i Sogndal er det vart som FY i dag, ute tempen har passer 26 grader og innetempen ligger på 28 grader nå, så i dag er alle akvarielysene slukket.
Har du tenkt på varmepumpe/varmeveksler? Litt dyr i innkjøp, men den funker prima som AC på sommerstid og oppvarming på vinteren...
Varmepumpe ble vurdert for 2 år siden, da vi skulle bytte oljefyr her. Jeg valgte å fortsatt gå for oljefyr (deilig varme om vinteren), og heller kjøpe en aircondition i tillegg. Akkurat nå angrer jeg...

For øyeblikket er det ørlitegrann varmere enn da jeg la meg. Sukk... 29,9 grader, og det blir neppe bedre utover dagen.
Vi har varmepumpe med en utedel og to innedeler, en i kjelleren og en i stua i 1 etg. Vi kan fint holde temperaturen på 20 grader inne, med over 30 ute, den fjerner og en god del av fuktigheten med nesten 2000L vann i stua. Det koster penger å anskaffe, ja absolutt, men vi angrer definitivt ikke. Hos oss står sola på stuevinduene hele dagen fra før kl 9 til kl 8 om kvelden. Vi reiser på ferie snart og da blir den garantert satt på før vi drar.
Selv om vi bruker denne er det ofte litt varmt i karene for det, men det er mye varme i store og sterke filterpumper også, Fx5 feks. i skapet der jeg har to stk, er det varmt. Så skapet står ofte åpent der for å kjøle litt.
Hva er forskjellen på a/c og varmepumpe? De varmepumpene jeg har sett har vært nøyaktig det samme som vi bruker som a/c. Og vår a/c fungerer som varmepumpe om vinteren...
Med vinduene lukket, og airconditionen på, har innetemperaturen nå kommet opp i 34 grader. Heldigvis er dette i det varmeste rommet, så noen rom er kjøligere. Men det er uansett for varmt for samtlige fisker. I discuskaret har jeg nå satt inn ekstra lufttilførsel, ettersom det er mindre oksygen i varmt vann, enn i kjøligere. To av discusene har plassert seg ved brusesteinen, og vil tydeligvis ha tilgang til det ekstra oksygenet. En annen discus står konstant i vannskorpa, og den siste puster temmelig fort. Det er forresten i dette karet at temperaturen har vært oppe i 35 grader. Men etter at jeg begynte å sette lokket på gløtt, har jeg greid å holde det litt lavere. Akkurat nå er det "bare" 32. Det er uten tvil det varmeste karet jeg har i huset. Og siden det også er det største, vil det også være det vanskeligste å få senket temperaturen i også. Plecoen er oppe og henter luft fra overflaten, og det er sånn fart på den, at han nesten smeller i topplokket. Takk og pris at sugemaller har denne evnen. Selv om det ikke greide å redde Jesus. Men der var det tross alt et tett filter med i beregningen, og trolig temmelig mye nitritt (jeg målte aldri, bare renset filteret og byttet vann).

Jeg fikk også bekreftet fra hun som bor under meg, at temperaturen ligger rundt 30 der også, så da får jeg virkelig varme fra samtlige sider av huset: 4 yttervegger, fra 1. etasje og fra loftet. Jeg ser meget svart på å reise på ferie nå... Dessuten hjalp det heller ikke på varmefølelsen å klippe plena i varmen - med hånddrevet gressklipper.
Uff, dette hørtes ikke bra ut, Inger Anne. Med mindre du har en fungerende a/c i huset, som står mens du er borte, er jeg stygt redd for at du kommer hjem til massedød i alle kar. Temperaturer på mellom 30° - 35°C i akvariene nå, og det enda du lufter og gjør alt du kan...? Det vet jeg ikke om jeg hadde våget å reise fra

Jeg fant døde fisk etter bare en helg bortreist en gang, da solen hadde stått på. Det var i den gamle boligen vår, som hadde sørvendt stue...kokvarmt! Da vi kom inn døren hjemme var temperaturen oppe i 33°C i et par av akvariene, og det fløt noen døde tetraer der samt at noen Corydoras aldri ble sett siden. Hadde jeg vært borte lenger, hadde resultatet vært mange ganger verre...

Med de temperaturene du beskriver hjemme hos deg, og det ti-dagers værvarselet som er ute nå, så tror jeg faktisk en ny, fungerende A/C ville være vel anvendte penger (kontra kostnadene ved tapet av all fisken mens du er borte). Eller, du kan bli hjemme og slappe av (eller er savnet etter mors hjemmelagde mat for sterk?

Nei, i dag har jeg holdt vinduene lukket, og sett om airconditionen greier å gjøre noe med saken. Det greier den tydeligvis ikke. Men når jeg reiser blir jeg nødt til å holde vinduene lukket uansett, så da er det greit at jeg i hvert fall har den. Det er bedre enn ingenting. Jeg tør ikke tenke på hvilke temperaturer det kan bli med lukkede vinduer, og uten aircondition! Heldigvis står de fleste corykarene i de kjøligere rommene, med unntak av sterbaiene, og de er jo heldigvis de som tåler varme best. Men hvordan det går med L-144-barna mine, er et spørsmål. De går i samme kar som sterbaiene. Jeg ser det fortsatt er liv i dem der, men jeg er spent på hvor mange det er når jeg kommer tilbake.

Det er lenge siden jeg har lagt ut noen bilder av kulene mine. Det er det på tide å endre på. Her er et aldri så lite bilde av Øyenstikkeren/Dragonfly - palembangensisen min. Hun ble skikkelig sint på meg nå, da jeg tok fram kameraet og begynte å blitse. Det skulle hun ikke ha noe av! Hun plasket i overflaten, og viste tydelig hva hun mente om det ekle lyset som blinket!

[External Image]
Inger Anne: Får jeg spørre deg hvilken Air Condition du har?
En "liten" flyttbar en. Merke Wilfa. Billige greier kjøpt på Obs! Så man kan ikke forvente all verdens kvalitet. Og den har virkelig blitt satt på prøve disse dagene.

Det slår meg forresten at jeg også kan dra for gardinene litt mens jeg er borte, for å hjelpe persienne å gjøre jobben sin. Men det viser samtidig at her er det tydeligvis ingen hjemme. Heldigvis er den en tomannsbolig, så huset er ikke helt tomt.
Den vi testet og fungerte utmerket var Wilfa Air conditioner WAC-12000

Denne er helt RÅ!

Skal kjøpe meg en sånn tenkte eg, men må spare litt... så muligens i høst slik at den er klar til neste vår/sommer. :P
Det er nok en langt svakere modell jeg har. Jeg har tittet på esken, og funnet ut at den absolutt ikke er laget for å holde så mange kvadrat kjølige, nei. Men, den er tross alt bedre enn ingenting. Hadde det vært mulig å lukke noen dør til stua, så - men her er det kun åpninger, og ingen dører.

Grenmaller er bare søte dyr. Disse to hang så fint sammen akkurat nå. Jeg måtte bare ta bilde!

[External Image]
Det finnes spesielle aluminiumsdekke som butikker brer over frysediskene sine om kvelden. Hadde du fått tak i noe slikt kunne du jo dekket åpningene med dette og bare fjernet de igjen når du kom tilbake. Blir vel kanskje litt knapp tid for deg å skaffe slike denne gangen, men det finnes kanskje noe lignende som kan brukes.
Jeg får greie meg med persienner og gardiner denne gangen. Men å holde sola ute av stua er bare en del av problemet. Jeg får jo varme fra mer enn sola her inne. Temperaturen har nå sunket til hele 33,6 grader.

Bikkja mi er forresten en liten frekking. Hun har løpetid, og ute nå møtte vi to hannhunder. De var selvsagt på knærne etter henne pga. at det luktet så deilig løpsk tispe (se, Mona, jeg skrev tispe! ). Hun lot dem lukte og slikke, og dyttet rumpa godt borti snuten deres. Og når de var blitt så opphisset at ikke greide å holde seg lenger, så banka hun dem. Og dette skjedde gang på gang på gang. Snakk om fristerinne!
Inger Anne
Det er nok en langt svakere modell jeg har. Jeg har tittet på esken, og funnet ut at den absolutt ikke er laget for å holde så mange kvadrat kjølige, nei. Men, den er tross alt bedre enn ingenting. Hadde det vært mulig å lukke noen dør til stua, så - men her er det kun åpninger, og ingen dører. Grenmaller er bare søte dyr. Disse to hang så fint sammen akkurat nå. Jeg måtte bare ta bilde!


Hvilken grenmalle er dette da Inger Anne?

Har du vurdert isbiter for å senke tempen i akvariene?
Vet det er noen som gjør det, men har aldri gjort det selv.
Grenmallene er Farlowella vittata. Jeg har også to Farlowella mariaelenae, men de lever i et annet kar. Jeg har vært forelsket i Farlowellaer siden jeg kjøpte min første for noen år siden. Den fikk navnet Stælken Gundersen, og levde fram til 13. mars i fjor (grunnen til at jeg husker datoen, er at den døde på bursdagen min ). Den ble sterkt savnet.

Det blir vanskelig å putte isbiter i akvariene når jeg er på ferie Men jeg fant ut at situasjonen ikke er helsvart. Jeg står nå i vannbytte, og oppdaget at vannet i discuskaret er langt varmere enn de andre, og der viser termometeret 32 grader. Det betyr at det sannsynligvis ikke er så hysterisk varmt i de andre karene. Men jeg vet jo ikke hvordan det blir mens jeg er borte, da. Temperaturen innendørs er nå 32,6. Puh! Men den har i hvert fall sunket 2 grader fra den var på det varmeste i dag.

Men nå tror jeg at jeg tar kvelden. Jeg har en lang og varm dag foran meg i morgen. Det er mye å gjøre før avreise, og det er en lang tur (9 timers kjøring. Pga. bikkja kjører jeg ikke før på ettermiddagen, for å unngå varme absolutt hele turen). Jeg har også noen vannbytter som må gjøres før leggetid - det er det alltid.
Da vil jeg benytte anledningen til å ønske deg en riktig god ferie, Inger Anne Du vil bli savnet her mens du er borte, alltid like blid og pratsom
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap