Tante Astrid´s undervannsverden (side 58)

Det verste er at det er mange som synes det er helt greit å behandle fisk sånn. Grøss og gru.
Skrekk og gru

Jeg gruer meg til mine små skal forlate redet. Håper jeg får solgt til noen jeg vet hvem er så jeg vet at de får det godt! Alle de timene med stell... man blir da knyttet til dem også
Huff ja, sånt er ikke gøy. Er derfor jeg selger og ikke gir bort yngel i utg. punktet også. Syns det er ennå mer useriøse som tar kontakt når du gir bort. Har spredd hannene rundt i karene mine nå, så det går bra - var ikke så stort kull som vokste opp.
Tok noen bilder i går bare for å illustrere svermingen til kuhliiene. Dette er altså noe de driver med hele døgnet. Skjønner ikke at de ikke blir utslitt. Prøvde å stille inn på så høy ISO som mulig for å greie å ta de i farta, men lyset ble for dårlig så det er bare mulig å få med seg spøkelsene deres. Dere får ihvertfall et inntrykk av hva som foregår.
Her har jeg greid å fange noen av de når de har sin to-sekunders pustepause.
ser ut som de raptusene mine har ja. men mine gjør sånn bare om morgenen, av og til.. og som regel bare en eller to av gangen. de ser jo helt tullete ut når de holder på sånn, blir jo nærmest sandstorm av det. skjønner du blir stressa om de holder på sånn hele tiden
Så noen bilder av stjernene. De to første er hunner, nummer to temmelig full av egg. Det siste ble litt uklart, men syntes det var litt stilig. Dette er to hanner som viser seg for hverandre og spiler ut finnene.
Ja, jeg blir helt tussete av dette. Skulle ikke sagt noe om de bare holdt på sånn av og til.

Måtte ta med et par bilder av kongen og dronningen også selv om kvaliteten var så som så.
Til slutt noen stemningsbilder som viser litt av den tette vegetasjonen. Perfekt for småfiskene. Leopold har gitt opp å bryte seg inn etter de i dette buskaset.
Det er så nydelig Astrid!

Hva er det du gjødsler med igjen? Alle mine planter begynner å se veldig stusslige ut nå. Slamsugde ut jbl kulene siden det ble en del roting i bunnlaget når karene gikk fra permanente boliger til haste-oppvekstkar for uplanlagte babier

Så nå ser de pjuskete ut. Har også noen planter som burde fått flytende næring, og det ser jo ut som om det du bruker virker!

Og ja, det var urolige kuhlii! Wow. Men de er da fine, da!
liv_65
Huff ja, sånt er ikke gøy. Er derfor jeg selger og ikke gir bort yngel i utg. punktet også. Syns det er ennå mer useriøse som tar kontakt når du gir bort.


Det er nettopp det.... så fort noe er gratis, så ser det ut til at en helt spesiell type akvarister kaster seg på og skal ha det. Ingen anelse om hva slags fisk det er engang, de vil bare ha fordi det er gratis! Æsj! De er ikke interessert i arten engang, skal bare ha fordi det ikke koster noe.

Det ser dessverre ut til at det ofte er slik at folk må betale før de viser ansvar overfor det levende liv de anskaffer seg. Unntak finnes selvsagt, men det er en helt klar tendens....
Bruker halv dosering av TropicaAquaCare i dette karet, dosert slik at jeg gir litt hver dag. Blander med pluss siden jeg har så lite nitrat her hos meg. Jbl's kuler dyttes bare ned til cryptocorynene og lotusen, vallisnerianene får greie seg med den flytende gjødselen. Gir også en dråpe HobbyFerrogan hver dag siden TAC har lavt jerninnhold. Kan ikke klage på planteveksten i dette karet nei
Har du ekstra lys, Astrid? Eller er det det lyset som følger med slike ferdigpakker? Jeg har ike annet lys enn det som følger med i lystoppene og det er ikke all verden. Jeg vet at du ikke har massevis av lys, men... en mellomting kanskje?

Må få kjøpt meg noe gjødsel jeg også skjønner jeg Og noen nye planter...!
Er enig med deg der, Mona. Tendensen gjelder alt som er gratis, men det gir jo straks verre utslag når det er levende vesener det handler om. Bedre å by de ut for salg for en god pris og heller slå av på summen om vedkommende kjøper tydelig er seriøs av seg.
Har veldig lite lys i karet, to 20 watts T8 lysrør (Power-glo), hvilket skulle gi rundt 0.32 watt pr liter. Ikke stort altså. Tror nok valget av planter har mer å si for veksten enn lyset. Tåler lite lys alle de plantene jeg har.
Høres bra ut! Blir omtrent det jeg har, det.

Får sette meg ned og finne noen planter i basen som ser greie ut. Det blir litt stusselig med bare sverdplanter også Og litt leucocephala, da. Og andemat som jeg desperat prøver å bli kvitt, men... da må nok karet tømmes og plantene skylles en uke før det forsvinner
mona o
[QUOTE=liv_65]Huff ja, sånt er ikke gøy. Er derfor jeg selger og ikke gir bort yngel i utg. punktet også. Syns det er ennå mer useriøse som tar kontakt når du gir bort.


Det er nettopp det.... så fort noe er gratis, så ser det ut til at en helt spesiell type akvarister kaster seg på og skal ha det. Ingen anelse om hva slags fisk det er engang, de vil bare ha fordi det er gratis! Æsj! De er ikke interessert i arten engang, skal bare ha fordi det ikke koster noe.

Det ser dessverre ut til at det ofte er slik at folk må betale før de viser ansvar overfor det levende liv de anskaffer seg. Unntak finnes selvsagt, men det er en helt klar tendens....

Det er skikkelig frustrerende, en vil jo gjerne gi bort fisk en ikke vil ha selv eller yngel - men blir for useriøst. Verste tilfellet jeg har vært borti var da jeg ga bort en del altfor store agressive tanganyika som jeg fikk med på kjøpet av en 128 liter - ringte en dame som ville ha alle. Jeg hadde skrevet tydelig at dette ikke var selskapsfisk - og så kom spørsmålet - tror du de går fint sammen med scalarene mine? Sånt gjør en skikkelig frustrert. Har også inntrykk av at når noe er gratis så flerrer folk nærmest skuffene ut av kjøleskapet for å lage akvarium av dem.

Emosjonell om temaet? Neida
Nydelige bilder Det karet er så spennende innredet, vi andre innreder du skaper magi
Det var utrolig hyggelig sagt av deg, Liv! Helt enig vet jeg ikke om jeg er, dere har noen utrolig fine kar dere også
Heisan! Nå har jeg vært inne og mesket meg litt i alle de flotte bildene av karene dine -her var det mye "eyecandy" må jeg si! Kjempeflotte, stemningsfulle kar!

-Og hva ser jeg? En 180-liter med nøkkelhullciklider, coryer, tetraer og rineloricaria parva -skulle tro dette var mitt kar, jo! Røde lotus og hydrocotyle -her har vi tydeligvis tenkt litt i de samme banene! (Jeg har akkurat ribbet mitt for planter, men det har allerede begynt å gro godt til igjen. Må få lagt ut noen nye bilder i profilen min, for de som er der nå er ganske utdaterte)...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap