Elins lille hjørne (side 58)

Jepp, de er munnrugende betta. Skikkelig fasinerende

Bare lurer på hvor hissige de er... i slike sammenhenger er jeg langt mer bekymret for coryene enn bettaen hehe

Kanskje Liv har et par til hver av oss?
[QUOTE=ElinH]Åh, ja... channoides er nydelig! Hadde jeg hatt plass, så skulle jeg ha kjøpt... hvordan fungerer de sammen med coryer for eksempel? Jeg har jo ikke akkurat mye fisk i de øvre vannlag, men jeg har cory på bunn!

Kanskje jeg skulle detaljlese litt om disse fiskene, jeg vet jo at de er knallfine.

Det er en nydelig betta, munnrugende og hannen ruger. Flotte farger, dyp burgunderrød. Virker som de er lette å få yngel på. Kjøpte mine i høst og har kull nr. 4 på gang nå Trodde først det ikke ble noe av kullene men så poppet det frem yngel fra javamosen gitt.

Tror ikke det er noe problem å ha dem med cory. Mine går med 4 pygmaeus og en del reker (må sies at de er ivrige etter å jakte rekeyngel - men heller det enn egen yngel )

Har 2-3 som er salgsklare i januar, men ytterligere 8-9 som går i yngelnett og vokser fint - så det blir nok lagt ut flere for salg etter hvert. Lovet bort første par til Lro og nå også andre par til Mona, men det er like før han spytter igjen ser det ut som
Har ingen hast, men du kan jo skrive meg opp på "venteliste"

Blir det akvarierom til sommeren så får jeg jo bedre plass også. flere kar! Hehe. Så sånn sett haster det ikke for min del.

Men sleng meg gjerne opp på ventelista De er utrolig flotte!
mona o
Hvis [B]Liv_65[/B] leser dette, så sier jeg bare en ting: jeg står øverst på lista over interesserte kjøpere av et par! :D Kan jeg sende deg en mail om det?

Har sendt deg mail, holder gjerne av par 2 til deg Er Elin tålmodig så blir det nok channoides på henne også.

Tror ikke de er så sensitive fisk. Ble nitritt i karet der for en stund siden og de har fått seg en ufrivillig temperaturkur (enten kommet borti varmekolben eller den har "hengt seg opp") og de er like friske og raske. Ser også ut som de er lett å få i lek. Gjør eg. ikke annet enn å fjerne hunnen rett før han spytter og setter henne ned igjen til han noen uker etter han har spyttet så han får igjen kreftene. Lite tilvekst av reker i det karet så jeg mistenker at de lever godt på rekeyngeljakt
Oi,det var jo bare en kjempenydelig Betta da
Atropersonatus

1: Karet på soverommet der atroene går nå. Beklager både rot og støv :p Ryddet visst ikke opp igjen etter meg i går
[External Image]

2: Litt skremte av blitzen, men ellers bra. Hun til høyre kan vel godt legge noen egg snart?
[External Image]

3: åhhhh, ser du meg?!
[External Image]

Er'n ikke søt der'n ligger under et eikeløv og tror han er helt usynlig?
nesten som unger. jeg se'kke deg, du se'kke meg :p
1: en biereke på et leucocephala blad

2: en trio macmasteri yngel

3: et glimt fra 11 liter plasttank med det yngste kullet weitzmani (+ en metae). Den uklare er en av de eldste, og ble 5 uker i går. Den knøttlille foran er en av tre yngel som ble med slamsugeren ut av foreldrenes kar. De hadde fortsatt plommesekk, og det er vel en ukes tid siden jeg fant de. Uten en diett med artemia har de ikke vokst rart. Men i morgen er det artemia på menyen igjen!
Oransje mage fordi de får avskallet artemia.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Utrolig søt den atroen under eike bladet da

Åh skjønningen som gjemmer seg
åh, det er en liten atro som sliter

Den er mindre enn de andre, og polutselig innså jeg at jeg ikke så den i går. Lette gjennom hele karet i dag når den heller ikke kom for å spise frokost. Fant den på et sverdplanteblad øverst i karet, og innerst i hjørnet.

Lover ikke bra. Klarer jeg å få tak i den skal den flyttes opp i bar tank med de yngste weitzmani og få en uke eller 14 dager på artemia dersom den klarer seg. Men det er så vanskelig å få tak i en liten stakkar
uffda, stakkars liten. håper den klarer seg!
Stakkars liten da. Håper du får tak i den. De coryene vekker virkelig alt som er av beskytter instinkt på en måte ingen andre fisk kan.
Jeg har ikke lykkes å få tak i den vesle atroen enda

Er liksom redd for å skremme ihjel stakkaren også så jeg prøver å ikke være alt for voldsom og rote for mye. Den komme ikke ned fra sverdplantebladet for å spise mygglarver i kveld heller

En kontrollmåling av atroene (10 uker i morra) viser at de har blitt rundt 2,2 cm lange uten halen nå. Det er da neimen ikke dårlig?

Men småtten er nok langt mindre enn dette... jeg bare MÅ få tak i den...

Flere målinger:

Metae, 8 uker: 1,7 cm (faktisk mindre enn atroene!)

Weitzmani, 7 uker: 1,7 cm (samme størrelse som metae)

Weitzmani, akkurat like gamle som atroene, 10 uker i morra: 2,2 cm (samme størrelse som atroene).

Om dette er sånn ca slik det bør være eller om mine er små aner jeg ikke. Men, de er hva de er uansett :p

Og det er klart, det er noen størrelsesforskjeller, men jeg tror jeg har målt "snittet"; altså hverken de minste eller de største.
Lykke til med småen! Sitter og syns litt synd på sterbaiene mine i dag. De prøver seg på lek, veldig leksvillige - men er for mye annet som skjer i det karet. Røde kurvciklideyngelen ble frittsvømmende i dag. Jaja, får håpe turen kommer til sterbaiene etter hvert. Skulle gjerne unt dem et eget kar, men har ikke plass til flere nå.
Åh så morsomt, Liv

Plutselig bestemmer de seg for å ikke bry seg om romkammerater, og skviser ut noen egg til deg, vet du Det har vel skjedd før? Rett før du reiste bort?
Hehe, jeg er jo medlem på CW! Og hva har de der? Jo, spawning logs. Med målte størrelser på yngelen.

Så jeg har tatt en sammenligning.

I venstre hjørne: Elins små gullunger.

I høyre hjørne: Informasjon fra CWs spawning logs.

Metae
Elins 8 uker gamle: 17 mm
CW spawning log: ingen info på 8 uker, men 18 mm ved 3 måneder!

Atropersonatus:
Elins 7 uker gamle: 22 mm
CW spawning log, 3 mnd gamle: 21 mm!!

Weitzmani:
Elins 7 uker gamle: 17 mm
CW spawning log: fant ingen info... er det ikke spawning log på denne, da

Paleatus:
Elins 3 mnd gamle: 25 mm
CW spawning log, 3 mnd gamle: 24 mm

Det virker da som om mine babyer ikke ligger noe tilbake i forhold til spawning log informasjonen i hvert fall! Men hvor mye det egentlig betyr er jo ikke godt å vite. Jeg er liksom redd for at mine vokser for lite så jeg beroliger meg selv med slike sjekker :p

Forresten står det "SL" bak alle målingene på CW. Lurer på hva det betyr...?
SL = Standard Lenght
Dette er målet fra snutespiss til halerot. Altså; halefinnen er ikke med i det oppgitte målet.

TL = Total lenght
Ved TL er halefinnen tatt med i oppgitt mål
Selvfølgelig! *panneklask*

Tusen takk, Mona! Det var jo egentlig godt å høre, for da har jeg måt på samme måte. Altså fra snute og til halerota. Selve halefinnen er ikke med
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap