Leifs verden (side 58)

Bestemor melder seg til tjeneste

Har hatt oppdrett på apistogrammaene ja,og de liker å ha det stille og rolig.
En gjeng med diverse coryer vil uroe for mye og i verste fall vil de se de nyklekkede som levendefor.

Så enten flytter coryene,eller så flytter apistoene.Apistoene er flinke foreldre,og yngelpleie tar måneder.Småttingene vokser sakte,så flytt de til et sted der de kan roe seg lenge.
Husk å flytte riktig apisto- mamma,ellers er eggene spist til kveldsmat...


frosken
Bestemor melder seg til tjeneste ;-) Har hatt oppdrett på apistogrammaene ja,og de liker å ha det stille og rolig. En gjeng med diverse coryer vil uroe for mye og i verste fall vil de se de nyklekkede som levendefor. Så enten flytter coryene,eller så flytter apistoene.Apistoene er flinke foreldre,og yngelpleie tar måneder.Småttingene vokser sakte,så flytt de til et sted der de kan roe seg lenge. Husk å flytte riktig apisto- mamma,ellers er eggene spist til kveldsmat...



Må bare si at til å være bestemor holder du deg godt Trine ;- =)
Takk, jeg vet du følger tråden så jeg tok sjansen på a bestemor.....
Får da flytte dem over til ancistrus paret da, da det er det roligste karet jeg har akkurat nå. Holder det å flytte hula m egg og riktig mor, eller må han gamle far med også?

Husker jeg flyttet ei kokkosnøtt med 2-300 sebraciklide egg med feil mor. Kan vel trygt si jeg bannet høyt og fortvilte. Men skal nok få med riktig hue denne gangen. Moro vil det virkelig være om jeg får frem noen av dem iallefall ;- =)
Det holder med mamma og hule+egg.
Pappan passer opp mammen,men tror det kun er for å produsere flere egg..
Husk ancistruser er MYE større egg tyver enn coryer.
Gratulerer med egg. Tror kanskje mine apistoer også har egg på gang. ene damen har vært borte i mange dager. Holdt seg inne i en kokosnøtthule. Kom en liten tur ut i går, men fort tilbake.
Black_Flys
Husk ancistruser er MYE større egg tyver enn coryer. ;) Gratulerer med egg. Tror kanskje mine apistoer også har egg på gang. ene damen har vært borte i mange dager. Holdt seg inne i en kokosnøtthule. Kom en liten tur ut i går, men fort tilbake.



HEEEI Espen og takk for sist. JEPP DU HAR RETT i ancistrusene. Tok den ene hua på vei inn i hula 3 ganger på under 2 min, så det blir middag om den hula blir liggende der. Må bare flytte hula tilbake og håpe på det beste. Er det roligste karet jeg har også. Har et kar hvor det går en enslig kongo dvergmunnruger og kan vel heller ikke flytte henne dit. To forskjellige huer, begge med yngel..... nope tror ikke det, så jeg flytter dem tilbake jeg ;- =l
Da er hula tilbake i 85L og håper på det beste. Det er nok flere egg enn jeg trodde. 40, kanske 50-vanskelig å si når de er så bitte små. Har da kjøpt meg et par nye kar. Ser jo nå at det trengs.... De blir hentet fredag formiddag. Greit å ha et eget klekkekar og et eget spyttekar for disse små ciklidene jeg nå har. Det er en 54 og en 93L som blir hentet. Blir litt trangt om plassen nede i akvarierommet, men skal nok få det til. Kjetil, om du er innom her, hvor mange yngler fikk du i dine 2 kull av disse apistoene?
venter i spenning på hvordan det går med de.
Håper det er noe slikt på gang i den store kokosnøtthula mi også.
Den ene apisto damen holder seg for det meste inni der. hannen jager vennlig bort de som kommer 5-10 cm for når hulen.
Hjemme igjen etter noen dager i trondheim. Kommer hjem og karene ser bra ut, og ingen frafall. Apistoeggene har klekket å ser noe inni hula der, men ikke lett å se antall. I samme karet fant jeg egg på ruta i dag også faktisk. Så det er enten CW023 eller Aspidoras egg. Tror aspidoras legger egg? Har ikke sett slike egg evnt før så jeg aner ikke. Trodde begge de to gruppene var for unge til å legge egg, men likevel kommer det altså egg. Ellers har det klekket en del C. Metae egg mens jeg var borte å det yrer av liv i det nettet. Virkelig artig. Har fått samlet alle C.Albino ynglene i kveld og lagt dem ut for salg her på AF. Er nøyaktig 40 stk. De er klare for utflytting og for å glede andre akvarister med sin sjarme. I morgen blir det vannbytter før de to nye karene kommer i hus. Ble en liten utsettels på hentingen da selger ikke fikk sitt nye kar før på mandag.
Det må være noe ekstra tilsetninger fra vannverket der hos deg....Det har blitt tilbakevist før,men er neimen ikke sikker lengre...

Blir spennende å høre hvilken gruppe som har startet å legge egg.Er det aspidorasene så er ikke min gruppe langt unna heller..Håper jeg ihvertfall :o)
frosken
Det må være noe ekstra tilsetninger fra vannverket der hos deg....Det har blitt tilbakevist før,men er neimen ikke sikker lengre...;-) Blir spennende å høre hvilken gruppe som har startet å legge egg.Er det aspidorasene så er ikke min gruppe langt unna heller..Håper jeg ihvertfall :o)



skulle nesten tro jeg hadde egne metoder for oppdrett frosken, hehe, men det har jeg nok desverre ikke. Men jeg tror faste rutiner med vannbytter, variasjon i kosten hos all fisk med forskjellig for er viktig. Har vel mellom 10 og 15 variasjoner med mat som jeg bruker, litt forskjellig selvfølgelig. Mygglarver er jo en delikatesse i de fleste kar her og bruker det bl annet for å få fres i eggleggingen hos coryene. Corydoras Albinoene har stagnert litt, og har ca 40 for salg nå som er de siste. Metae eggene som er klekket og fått litt tid på seg flyttes til egent kar, mens eggene blir klekket i fødenett med litt strøm fra ei pumpe. Dette funker utmerket og er etter mine erfaringer den måten jeg får størst klekkeprosent. Blir litt slamsuging og vannbytter senere i dag. Mandag får jeg et par nye kar så da tenkte jeg å avlaste det karet hvor jeg har både CW023, aspidorasene, noen ancistrus og leikstrioen med apistoene. Ancistrusene bør vekk grunnet egg tyverei. De er ramme til å ta egg, men ser ut som apisto hua har klart å forsvare seg godt.
Masse rekeyngel
Har blitt noen timer i kjellern i dag. Fikk byttet vann på alle karene, og lå lenge på gulvet (nedre karet i ventre reol) med briller, lupe og lykt for å få øye på disse bittesmå apisto ynglene, hehe. Ikke mye jeg så, men det var noe småtteri som rørte seg inni der, veldig smått. Plukket og flyttet en del kirsebærreker i kveld også. Nå tusset det av dem oppi karet. Flyttet dem til Metae småttissene mine i 43Literen. Fikk også renset sanden til 360L. Skal si ungene til han jeg kjøpte karet av har vært kreative med hva dem har kastet oppi karet, så jeg hadde en h..... jobb med å rense/vaske sand. 20-25 klinkekuler, stein fra helt små til pokk str, lekemedaljer, til og med glass- skår!!!! Men nå er den bra og i karet, under vann. Har fylt karet 3/4, satt inn litt planter, stein og ei innvendig pumpe for å få klarere vann. Når det selges skal utvendig pumpe på 1000l/t følge med. Det som står igjen er forelukene som må lages. Må lage en mal først og få skjært disse ut når jeg er tilbake på jobb over påske. Grunnen til oppfyllingen av vann før salget er pga bilder. Det ser mer ryddig ut med vann, litt planter, stein etc som vil følle med karet.
Ellers ikke noe nytt som jeg kommer på
Ja da har det kommet 2 nye kar i hus i dag. (Kar 12 og 13) Begge er fylt opp, men får se i løpet av morgendagen eller et par dager hva som blir flyttet til dem. Har brukt 50-60% vann fra de andre karene. Karene ble satt i det lille akvarierommet jeg bruker som arbeidsrom til karene nede. (Bilde 1)
Regner med at Metae yngelene (bilde2) som sto i det rommet fra før får iallefall besøk av en cory type til. Kanskje det blir aeneus gruppen (bilde3) kanskje albino gruppen som nå går sammen med ancistrus albinoene i et av karene i reolene. Plukket ellers litt aeneus egg i dag.

I morgen eller onsdag blir de siste 41 corydoras albino ynglene levert inn i bytte for en annen gruppe cory. De går i et kar med Corydoras Elegans, men tror ikke dette er den samme. Var litt vel ulike. Rart de i butikken ikke visste type cory, men var behjelpelige med iallefall å prøve ved å slå opp i en bok. Får legge ut noen bilder når de har kommet i hus.


Så noen bilder fra karene i kjellern
Du skulle bygd deg en tre kars reol til i kjelleren.

Hvilken fisk er det på bilde to i svar 1155?
Har du fylt opp stue karet med fisk? Isåfall hva?

Espen
Black_Flys
Du skulle bygd deg en tre kars reol til i kjelleren. ;) Hvilken fisk er det på bilde to i svar 1155? Har du fylt opp stue karet med fisk? Isåfall hva? Espen




Hei Espen. Fiskene på det bilde er zebra danio (sebrafisk)(har oppdrett på disse og de vokser FORT) samt en sort lyrehale molly i bakgrunn.
Nei karet i stua er ikke fylt opp med fisk Espen. I dag fikk jeg for første gang se kongo dvergmunnrugeren min slippe yngelen sin i karet. Kjempe gøy. Fikk tatt noen få bilder før hun igjen gjemte dem i munn. De legges ved her
Jeg må vel innrømme at det er beundringsverdig og uforståelig at den lille kongo dvergmunnrugeren min får såååå mange yngel inn i kjeften. Det må da være 30-40 yngel der!!!! Jaja jeg satt nede i akvarierommet å da hun oppdaget meg samlet hun sammen i munn alle de som svømte rundt i karet som ikke allerede var i munnen hennes. En utrolig fasinerende dvergciklide denne kongoen. Da er Corydoras albino leiksgruppa mi flyttet til et av de 2 nye karene. De ser ut til å trives, men skulle hatt mer sand. Det jeg hadde var rund smågrus, så det får holde inntil videre. Satt inn en noe svakere pumpe i karet med Corydoras Metae for noen dager siden. Vet ikke om dette er årsaken, men det produseres betraktelig mindre egg der nå, enn med den andre pumpa.

For de av dere som kunne tenke dere å starte med små/dvergciklider, er kongoene jeg her omtaler, en artig type, og grunnen til at jeg først fikk dem i hus, er at de tar pestsnegler. De er de beste snegle spiserne jeg noen gang har vært bort i. Der har ikke Botia eller noen annen sjangs i havet på antall snegler som fortæres. Paret jeg har, har jeg hatt siden de var yngler. Jeg hadde 3, men en døde en tid tilbake. Men det ble et par av de to som ble igjen ;- =)
Nede i karene er diverse mødre på utflukt med ynglene sine i dag. Fikk for første gang se ynglene til apistoene mine på tur i dag ;- =)
Aner ikke hvor mange det er, da de går ganske så i ett med sanden i karet. Søtt var det iallefall. Flyttet derfor den andre hua og hannen etter til karet med C albino gruppa mi. Tanken på intriger og sjalusi fra de to andre gjore at de ble flyttet. Bilder kommer når noen gode blir mulig
Før i dag fikk jeg noen nye corydoras i hus. Problemet er at hverken butikken eller jeg vet hvilken type det er. La ut noen (dårlige) bilder i en ny tråd før i dag, men desverre ingen svar. Vet det er mange coryfrelste folk som følger tråden min og håper dere kan hjelpe meg etter at jeg nå har fått tatt noen litt bedre bilder. Disse coryene kom i en sending med Corydoras Elegans, men disse skiller sed da ut fra Elegans? Mulig det er to typer jeg har fått da det er litt forskjell på mønster, men også på str på fiskene. Hjelp..... ønsker å vite hva jeg har.......
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap