Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 58)

Det ser ut som det ordner seg med nanus til trøndelag i kveld

Jeg har fått lånt en bil denne uka, min er kaputt.. og er det hengerfeste på den kan jeg så smått begynne å kjøre hjem akvarier til deg.

Ang S. aureum. Det er svært viktig å få mat i disse tynne små strekene de første dagene ellers sulter de ihjel. Det de liker best er grønne alger på røtter og stener. Jeg har noen her som er komment over kneika, jeg har hatt dem ett parr mnd uten dødsfall, og nå spiser de malletabbiser og det de får servert.

Om du vil kjøpte noen S. aureum igjen, kan du heller få noen av meg enn butikken..

Egentlig skulle jeg ha tatt hjem alle strekene som kommer inn i butikken, og brukt dem til algespisere her hjemme ett parr mnd før de går i salg. De er alt for små å skrøpelige for å selges mener jeg iallefall,. Jeg får ta en runde på konTHORet i morgen
Tror ikke det er helt vanlig Mona, og i alle fall ikke når du ikke har hørt om det. Men disse miniCoryene oppfører seg helt annerledes enn de andre jeg har, de tilter helt og virker fullstendig hysteriske hvis noe skjer i karet. Antagelig har de styrtet inn i mosen i panikk...

Takker så mye for hjelpen med å gjøre Sissimor glad Elisabeth, dere er nå noen knupper! Gøy det, å nettverke litt. Hun mangler enda habrosuser, så Inger Anne og jeg tar en handlerunde til hr Amundsen hvis det ikke er tomt, kanskje det blir noe fra Dahls i den runden også ;o)

Tror også de små rett og slett sultet ihjel, de fire minste var slett ikke salgbare egentlig, knapt 5 mm uten hale. De to største ser ut til å få i seg noe å gnafse på, tror jeg skal ta sjansen på å få dem over dit de skal bo for der mangler det ikke alger akkurat nå. Og så handler jeg hos deg når de er mulig å kjønnsbestemme, kjøpte jo så fryktelig mange for å være sikker på å få et par...

Jeg har hengerfeste, men begge hengere er fulle av gammelt kjøkken og restene av min søsters norske liv. Gleder meg veldig til å få kar i hus, men stress orker vi ikke!

Det eneste rommet som ikke er helt ruinert av oppussing og søsteremigrasjon er klinikken, tette bihuler er jeg god på, så du er hjertelig velkommen uten kar også, bare ikke i hvite sokker ;o)
Da takket den nest siste Sturisomaen for følget. Fælt å bare plukke ut den ene etter den andre, men tør jo ikke slippe den over i et kar så lenge jeg ikke er helt sikker på hvorfor de ikke klarer seg...

Nå er kjøleskapmonsteret flyttet over i hjørnet sitt, det var en utrolig lettelse. Bortsett fra akvariereolhjørnet vil resten gå som en lek, for å sitere Jon Inge "Åh - vi har jo et kjempekjøkken jo!" Ni kvadrat blir aldri kjempestort, og en hel haug veggskap står fortsatt på kjøkkengulvet, men det hjelper. 2 meter bredde, 60 cm benk, 72 cm kjøleskap midt på motstående vegg - ikke akkurat enkelt når noen skulle inn i kjøleskapet...

Klør i fingrene etter å få orden på akvariene nå, 54-literen med caudimaculatus har fortsatt bare det lille lekefilteret som fulgte med og er en plage. Fisken lider ikke, men matmor er møkk lei av å rense filter. Men nå er det tid for sparkel-på-rull...
Tredje forsøk på kort huskelapp, Fortum har det gøy i kveld. Antagelig har vakthavende akvarier selv, for strømmen kommer på noen sekunder en gang i timen ;o)

Sturisomaen vaser rundt i 96-literen, skulle nok satt alle rett inn i algeparadiset der, kanskje flere hadde overlevd. Men det var det med karantene da. Ikke lett å gjøre alt rett. Det er fest og moro i alle kar, har selvfølgelig foret hardt i kveld, har alltid gjort det når strømmen går. Krysser fingrene...

Pygmeene har arvet Sturisomarota og er helt på styr, veldig morsom fisk. De vaser rundt i hele karet (på hele 12 liter, men de er jo så bittesmå), oppfører seg helt annerledes enn de andre jeg har. Ønsker meg mange flere sånne...

Ønsker meg eques også, de kommer til Dahls torsdag, viltfanget til en pris som bare gjør det helt umulig når man må ha fler enn en, og har superordre på vei fra Aquaristikshop. Sukk. Det kommer sikkert nye anledninger. Og nå jeg få de nye karene i hus og i gang før det anskaffes mer fisk. Og Limiaene må ut så guppyene kan flytte inn og milleriene få nytt hjem.

Karene på kjøkkenet må nemlig ut. I morgen. Så husfar får lekt elektriker uten hindringer. Har vært på Bauhaus og kjøpt dings på fire hjul som skal tåle 200 kilo, 96-literen skal i teorien bare gli innpå den med et lite knuff, og trille elegant over terskelen nesten uten skvulp. 54-literen får bo på et tomt kjøkkenskap i nærheten av en kontakt, og 12-literne er jo ikke noe problem. Vi ville bare nyte nesten helt tom og nokså støvfri stue en kveld. Som om det hadde spilt noen rolle med kun stearinlys...
Corydoras eques? Pris? Astronomisk, antar jeg?
Plussmedlem
Linda W
Ønsker meg eques også, de kommer til Dahls torsdag, viltfanget til en pris som bare gjør det helt umulig når man må ha fler enn en, og har superordre på vei fra Aquaristikshop. Sukk. Det kommer sikkert nye anledninger. Og nå [I]må[/I] jeg få de nye karene i hus og i gang før det anskaffes mer fisk.


Da må du ikke dra til Dahls heller! Før jeg fikk dem var jeg fast bestemt på at jeg absolutt ikke hadde råd til så dyr fisk hvis jeg skulle komme over dem. Så var de plutselig i en dyrebutikk ved en tilfeldighet... og da klarte jeg rett og slett ikke la være å kjøpe dem! De var så fantastiske!
Plussmedlem
Tor gikk ganske stille og rolig tilbake til plassen sin og satte seg etter å ha spurt oss om vi ville ha noen....

Bestilte 15 stk likegodt, liker greie grupper...

Men så solgte jeg jo for 5000.- på Mosseauksjonen, og det er de pengene som ryker nå...
Plussmedlem
Inger Anne
[I]Corydoras[/I] eques? Pris? Astronomisk, antar jeg?


395.- pr stk fikk vi oppgitt...
Anders Kaste
Da må du ikke dra til Dahls heller! Før jeg fikk dem var jeg fast bestemt på at jeg absolutt ikke hadde råd til så dyr fisk hvis jeg skulle komme over dem. Så var de plutselig i en dyrebutikk ved en tilfeldighet... og da klarte jeg rett og slett ikke la være å kjøpe dem! De var så fantastiske! ;-)


Helt enig Anders, jeg vet jo at all økonomisk sans bare fordufter hvis noe så vakkert blunker til meg! Får nok vente, skal betale for 15 Akvastabil 85-litere med Porsa, de kommer uten lys og varme så det må nødvendigvis bli litt sparebluss fremover selv om ikke alle er tette og skal opp med en gang. Nytt kjøkken var ikke akkurat helt gratis det heller liksom...

Nå er det flere flinke oppdrettere som har store grupper, krysser fingrene for at det blir F1 tilgjengelig om ikke så fryktelig lenge :o)
Plussmedlem
Hvor store kolber hadde du tenkt deg da, og er det noe spesielt merke du mååå ha?

På Ebay får man kolber på 50/100watt for ca 60.- Disse sendes da gjerne fra Hong Kong...
Trenger ikke mange helt i starten milo, målet i første omgang er å bytte ut de karene jeg allerede har. Merke spiller ingen trille så lenge det virker, og akkurat varme er vel ikke det mest kritiske bortsett fra kanskje nederst i en reol vil jeg tro?

eBay er notert, skal sikkert bruke litt tid der inne, kan ikke tenke meg annet enn at lys også finnes der et sted. Faren er at man finner veldig mye annet fint også, derfor den helt spesifikke ordren til Aquaristikshop, har en liste på forbruksvarer der (og på Webzoo), går ikke engang inn og sjekker hva annet de har, bestiller bare det jeg vet mangler. Når man er helt og fullstendig blottet for motstandskraft mot fristelser...
Jeg må innrømme at når det gjelder varmekolber, da handler jeg kvalitet. Jeg har to ganger mistet fisk pga. varmekolbe som har gått amok, og det er ikke morsomt. Jeg vil ikke oppleve det igjen. Så varmekolber, da holder jeg meg til faste merker, som jeg får kjøpt på de webbutikkene jeg normalt bruker. Jeg har gått mer og mer over til Jäger varmekolber.
Corydoras eques til jul?
Nå gleder jeg meg veldig til jul helt plutselig! Ove tar ekstravakt, og når Elisabeth tilbyr seg å passe dem en stund så jeg får klasket sammen en reol og får den igang uten å ha kostbar fisk i bøtte sa han "det kan du jo ikke si nei til, da får du seks stykker av meg til jul da vet du". Bortskjemt kaller man sånt. Og herlig :o)

For mannen må jo helt ha glemt at han allerede har gitt meg den reolen jeg skal hente søndag, og jeg har ikke til hensikt å minne ham på det faktum faktisk. Hentingen gleder jeg meg også til, for jeg regner med å slippe inn så jeg får beskuet den digre equesgruppa hun er barnevakt for nå, eller i alle fall den delen hun er stolt eier av hvis resten har reist hjem. Og sikkert litt annet skøyeraktig også!

Denne lille L213-skjønnheten kommer jo derfra, dette er "minstemann"
[External Image]

Som ikke har spor av skjeggvekst og er halvparten så stor som det jeg er sikker på er en herremann - kan vi ha hatt sånn flaks tro?
[External Image]
Gratulerer med eques, jeg fikk karret til meg noen jeg også
Morro at det blir flere av oss som har disse coryene, da er det jo større sjanse for at noen får til oppdrett til slutt
Gratulerer til dere begge to,skikkelig heldig er dere
Gratulerer med Eques De er til å miste pusten av når de farger ut skikkelig og trives

Lurte litt på om jeg skulle spe på med noen eldre og vf eksemplarer, men nei... jeg har nok fiske- og plantekjøp og bruke penger på fremover! Så jeg skal kose meg med å se den fine gruppa med F1 Eques vokse opp!

Lykke til med dine fine viltfangede!
He, he, skal plutselig alle ha eques nå da lissom ;D

Gleder meg bare enda mer til å følge flere tråder her jeg nå, for alle må jo legge ut masse bilder av disse vidunderlige coryene!
Super julegave Linda flott at det dukker opp flere eques i norske akvarier, da må jo en eller annen få dem til, en eller annen gang
Toårsjubileum som akvaholiker!
Når noe sånt ramler ned foran føttene på en stakkar, og alle gode hjelpere iler til for å gjøre drømmen til virkelighet kan man jo liksom ikke si nei fordi flere har dem da Sissimor, alt er egentlig Ritas skyld som har tatt så lekre bilder av dem, uansett hvor mye jeg blar er det den vakreste jeg har funnet. Ikke engang C142 slår dem!

I dag er det to år siden vi bar inn det første akvariet. 160 liter har blitt 880, og søndag øker antall liter til 2.150. Alt skal ikke inn med en gang, men i dag har vi flyttet kjøkkenreolen ut i stua for å få pusset opp det siste hjørnet. Ove vil ikke ha den inn igjen, han vil heller ha to reoler i stua. Dette må vi tenke litt mer på tror jeg...

96-literen gled på laminaten den, tror ikke fisken merket det en gang! Sturisomaen overlevde massivt vannskift, og jeg tror jeg har fått ut all Limiaen fra Kjøkkentrøsten. Tror også det var en overlevende liten venezuelanus-snik oppi der, noe føk unna slangen og det var ikke en levendeføder...

Blir helt svimmel, jeg. De to minikarene som kun har luft står på kjøkkenbenken så lenge, orker ikke lyden i stua. Skal forsøke å få ut milleriene fra Lykkelandet så utstillingsguppyene kan flytte ut av lillehuset sitt, da kan pygmeene overta kar med innkjørt filter, og jeg må en tur til Bettina med Limia. Det blir orden i rekkene og kun to 12-litere og ingen luft-terror. Og orden i sammensetning som skal over i andre kar nokså raskt. Vil så gjerne forsøke meg på litt alvorlig oppdrett nokså snart, da må der Artemia til, de må ha luft og lys. Det har jeg i alle fall ikke tenkt å bruke stua til! Planteproduksjon pynter heller ikke alltid opp, men flombelysning blir det ikke rare kosen liksom...

Hvor skal mellomlagringsvannet bo? jeg mellomlagre nå egentlig? Har jo bare fisk som går i Hobølvann foreløpig...

Det finner jeg sikkert ut av, har aldri satt mine ben i en Porsareol, men akvarium i gulvhøyde er uansett en ussel ide, blir ikke noe fres over slamsugingen for å si det sånn. Så da er det sikkert lurt å starte med kar i hylle to nedenfra. Plass til bøtter. Og måleutstyr. Og håver og rengjøringsgreier og kluter og håndklær og slanger og breedingbokser og catappa og gips og alt annet som ikke har noe sted å bo.

Hvis jeg forteller Ove at den mest fornuftige løsningen er å fjerne den lille stumpen av en kjøkkenvegg og lage akvariehjørne der, for så å ta fram fatterns vinkelsliper for blikkenlagere i voksenstørrelse og lage yngelklekkeri der er det ikke bare kluter og slanger og ting som ikke har noe sted å bo. For da har vi ikke noe sted å tørke tøy, og reolen han akkurat har flyttet må flyttes igjen. Og strømmen...

Uansett er det et luksusproblem av dimensjoner jeg sitter her og blir sliten av. Så jeg lar akvarier være akvarier og nyter virginiaedans i månelys med et glass rødvin i stedet. Lucky me :o)
Gratulerer så mye med 2 år som akvarist! ;D

Skal bli spennende å se hvordan du løser luksusproblemene dine, og hvor flott alt skal bli. Og selvfølgelig må du benytte deg av anledningen til å skaffe eques! De står naturligvis øverst på min ønskeliste også. Vakre bartefjesene...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap