Leifs verden, del 2 (side 58)

Tusen takk for hjelpen dere. Jeg tenker ikke så mye på oppdrett siden det er så få akvarieinteresserte her jeg bor. Vil først og fremst få til et harmonisk og vakkert kar denne gangen.
Jeg får følge med på tråden din Loffa så jeg lærer mer om disse flotte ciklidene. Artig å prøve noe nytt. Lykke til videre
Shiramor
Tusen takk for hjelpen dere. Jeg tenker ikke så mye på oppdrett siden det er så få akvarieinteresserte her jeg bor. Vil først og fremst få til et harmonisk og vakkert kar denne gangen. Jeg får følge med på tråden din Loffa så jeg lærer mer om disse flotte ciklidene. Artig å prøve noe nytt. Lykke til videre :-)

Hygglig at folk føller meg og har intresse av det som skjer hos meg og i mine kar. Har vært en tur i kjellern siden forrige innlegg og fjernet en del ting i karet hvor cacatuoides apistoene fra tidligere er samlet. Ja for å ta noen bilder vel og merke. Er ikke helt sikker på hvor gamle disse ynglene er, men di eldste må da snart være kjønnmodne..... Varierer i str og er både oppdr var og F1 i dette karet.

Disse har jeg ikke tatt mye bilder av gjennom tiden, men vil rette opp dette nå. Dårlige bilder, men artig likevel å vise egne oppdrett
Farsdag
Å ha en treåring i hus kan by på mange artige episoder, tolmodighetsprøver og utfordringer. I mitt tilfelle forguder jeg min 3 åring i alle tilfellene.

Som di fleste har fått med seg så er det farsdag i dag. Og min sønn kom med farsdagsgave så glad og fornøy i dag tidlig. Det vanket både klem og suss på kinet og pappa strålte som vanlig. Jeg pakket opp og en ny kaffekopp med 5 sjokolade bjeller oppi. Jeg takket og klemte han slik bare en pappa kan.

Jeg la fra meg sjoko bjellene på bordet og tømte kaffe i den nye koppen, i det han sa: pappa..... jeg har plass til to sånne sjokolader i magen min.... Det ble til at vi delte likt og en ble til overs. Mamma kan få den sa han..... Barn er herlige, ikke sant?

Det er så langt ganske så rolig i begge karene her inne i røykerommet. Macmasteri hannen har kuppet hulen huene sloss om forrige kvelden og gjør det han kan for å få di med seg inn der. Så langt har det ikke lyktes veldig godt. Apistogramma sp. "Oregon" paret ser jeg lite til. En av dem er iallefall i hula som først var i karet. Det vil si at macmasteriene har tatt venstre siden i karet og oregonene høyre siden.

Har ennå ikke vært nede å foret karene i kjellern, men skjer sikkert litt der også. Kommer tilbake med bilder litt senere
Fy søren, Loffa, jeg kjenner røyksug i magen hver gang du skriver "røykerommet" Hehe!

I morgen er det 1 år siden jeg sluttet å røyke! [External Image]
mona o
Fy søren, Loffa, jeg kjenner røyksug i magen hver gang du skriver "røykerommet" :-) Hehe! I morgen er det 1 år siden jeg sluttet å røyke! [img]http://planetsmilies.net/grinning-smiley-9518.gif[/img]

Ja du har litt å være stolt av Mona. Du burde feire med den beste middagen ute på den beste plassen du vet om. Det har du jo for lengst tjent inn..... om du ikke har sløst det bort på andre laster da.

Vi har 4 soverom her i huset (alt på ei flate) og det ble naturlig å erobre det ene og det som var lengst unna guttungen sitt soverom til formålet. Hadde til å begynne med en reol her inne, men det ble hett og fuktig. Derfor ble det å starte opp i kjellern. Så det byttet navn fra akvarierommet til røykerommet.

Her er ikke stort, 12m2 ca tenker jeg. Her har jeg et skap, tv, en liten hyllereol, trillebord, 2 seter og disse to karene på 70 og 250L. Trillebordet er MEGET praktisk.
Ja, jeg kunne tenke meg et trillebord selv, de er praktiske.
Hva står det på ditt trillebord akkurat NÅ? Hehe
mona o
Ja, jeg kunne tenke meg et trillebord selv, de er praktiske. Hva står det på ditt trillebord akkurat NÅ? Hehe :-)

Tenker du nå at jeg har et kar på det..... nope Mona. Jeg bruker det som vanlig bord, så det er kaffekopp, tobakk, askebeger, laptoppen og slike ting svake røykere har på sitt vanlige bord......

I kjellern sto det bra til. Sterbaiene hadde lagt noen nye egg, etter at jeg i går kveld tok et lite vannbytte. Tok ut noen av eggene nå. Ikke akkurat mengder av egg disse legger, men noen hver dag.. i noen dager blir det mengder likevel etterhvert. tar derfor ut kun noen hver gang det kommer noe.

Ikke noe nytt i karene med borellii og barlowi, men håper likevel på at ting skjer. I barlowi karet benytter jeg sorte mygglarver ved kaldtvannsbytter for trigging. Dette har funket tidliger, med den store hua jeg har og den tidligere hannen.

Eikebladene har nå nånn bunnen i alle karene nede og dette er godt skjulested for apistoene. I karet med cacatuoides yngel var det ved siste opptelling 19 stk i alle størrelser. Titter en inn i karet nå, skulle en tro svartedauen har fart over. Men løfter en på bladene dukker dem opp som paddehatter.

Er usikker på hva jeg skal gjøre med A. Sp. "Oregon" paret mitt. Ser ikke ut som deres skyhet går over selv etter å ha fått mye mer plass. Er ingen go følelse å ha at en har fisk som ikke trives. Vannverdier og temp er som det har vært hele tiden, veldig stabilt. Vet evnt ikke på hvilken måte jeg skal tolke dem, om dem skal være plaget av sykdom.

Det er plagsomt og ligger i bakhodet. Trist å tenke på at den gleden som var tilstede når jeg fikk dem er gått over i engstelse. I tillegg til dette er det spesielt å ha et par av Apistogramma sp "Oregon", da dette er viltfanget fisk og ikke ofte å se
i handelen eller hos andre akvarister. Er liksom ikke bare å erstatte dem uten at det kommer en klump i halsen

Bildene i basen er fra fiskene jeg har/har hatt her hos meg, og er verdt å se på når en er i basen neste gang å titter på fisk
Hei Leif
Har du noen tetraer i karet med oregon? Annen fisk som svømmer rundt kan virke beroligende på de skye.
Personlig synes jeg det virker som de blir mindre sky når de har reker i karet som alltid vimser uten å bry seg med akvarister eller noen ting som skjer utenfor karet.

ohr
Hei Leif :-) Har du noen tetraer i karet med oregon? Annen fisk som svømmer rundt kan virke beroligende på de skye. Personlig synes jeg det virker som de blir mindre sky når de har reker i karet som alltid vimser uten å bry seg med akvarister eller noen ting som skjer utenfor karet.

I denne 250L er det kun paret med oregon og en trio med macmasteri. Kanskje en stim med småmunnede teraer hadde hjulpet? Noen å anbefale og antall? Vil ikke reker fort bli slukt av apistoene da ohr? Trodde reker, kirsebær iallefall, ville bli lett bytte?

I morgen kommer en kammerat av meg å henter et par i gruppen av apistogramma nijsseniiene mine. Med 2 hanner og tre huer ble det litt vel urolig og litt mer aggresjon enn hva jeg trodde, ref tidligere nevnte slossing mellom hannene. Han har 3 kar og en 60L som nettopp er innkjørt og klar for fisk. Et par er nok i et slikt kar. Ph er også grei i forhold til Kongsberg vannet han har

Han ringte og lurte på om jeg hadde noe å avse i karene mine. Alltid vanskelig å selge eller gi bort fisk en har blitt begeistret for, men her ser jeg en mulighet for at også fiskene skal få det bedre. Som nevnt for et par dager siden har den siste uken åpnet aua mine en god del og rikelig med erfaring er høstet når det gjelder apistoer.

Etterhvert blir det vel også å bli av med noen av A. Cacatuoidesene F1, da di største for lengst er salgsklare. Håper bare jeg klarer å skille kjønn på dem

Jeg ville gått for noen Nannostomuser, men ikke asia avlede beckfordier, masse flott å velge i og i alle prisklasser.
Det er vel neppe Macène som plager de? Jeg ville trodd "Oregon" er en kraftig og aggressiv type hakket hvassere enn en macmasteri.

Jeg har reker med mine apistoer og det går greit, det blir ikke noen stor produksjon men så er ikke det målet heller. Mine kar er overgrodd så det er mange gjemmeplasser og apistoene jeg har nå går ikke til angrep på fullvoksne reker hvertfall. Vet at noen bruker kirsebærreker som for til sine apistoer jeg må bare anta at de da forer med unge reker.
NB: dette fungerer ikke hvis Ph kommer under 5,5 da legger rekene seg ned og dør.
ohr
Jeg ville gått for noen Nannostomuser, men ikke asia avlede beckfordier, masse flott å velge i og i alle prisklasser. Det er vel neppe Macène som plager de? Jeg ville trodd "Oregon" er en kraftig og aggressiv type hakket hvassere enn en macmasteri. Jeg har reker med mine apistoer og det går greit, det blir ikke noen stor produksjon men så er ikke det målet heller. Mine kar er overgrodd så det er mange gjemmeplasser og apistoene jeg har nå går ikke til angrep på fullvoksne reker hvertfall. Vet at noen bruker kirsebærreker som for til sine apistoer jeg må bare anta at de da forer med unge reker. NB: dette fungerer ikke hvis Ph kommer under 5,5 da legger rekene seg ned og dør.

Da er kirsebær-reker iallefall utelukket i denne forbindelse. Har holdt kloreker her en liten periode med formering! Ph er ganske lav her og er vel derfor det ideelle er apistos her hos meg. "Oregon" er kraftigere og større enn macmasteri, så dem er nok ingen trussel i forhold til skyhet. Problemet startet lenge før dette karet.

Oppturer og nedturer i dag. Når kompisen min kom for å hente et par med A. Nijsseni, kom vi over en han som ikke hadde det godt. Lå nær stille på bunn og det var ikke stort en kunne annet enn å avlive den. Så det ble ikke denne apistoen på han.

Som den kameraten jeg er kunne jeg ikke sende han hjem igjen uten fisk, når jeg vet han gledet seg til et par apistos. Derfor fikk han cacatuoides "orange" istedenfor og et kar ble tomt i kjelleren...

Så med et kar til tomt og 1+3 nijsseni er det litt endringer her.

Det positive er at "oregon" apistoene ser ut til å kvikne til. Hua som er en del mindre enn hannen, jaget macmasteri hannen ut av hula hans uten problemer. Oregon apistoene har dermed okkupert hver sin hule og titter frem samt tar seg en tur i ny og ne. Gledelig, selv om dem ennå er litt "blasse" i fargene.

I kjellern nå i kveld fikk jeg oppleve at Acaraene gikk i leik. Sett på makan å nøye dem er med å få skiferplata rein for alt av sand korn. Satt i en halv time å fulgte dem, da var tolmodigheten min over. Mulig det ligger egg der i morgen
Etter siste times jaktagelser inn i 250L har jeg gått fra en sykmeldt "Oregon" han, til at han minst er på aktiv sykmelding.... hehe. Tja det er kanskje ikke noe å le av da han virkelig har tatt over makten i karet. Hua har hula til venstre, han i midten og macene den til høyre. Tja den tiden di får lov til å ha den

Han durer bort dit kun for å jage hula tom, når det er gjort stikker han tilbake til sin egen hule.

Når macene er tilbake returnerer han igjen. Og slik fortsatte det den siste timen. "Kona" hans får være i fred i sin hule. Av og til er han kun bortom henne for å riste litt med halen. Hva det enn måtte bety.

Får nok se ann dette i morgen, og om dette fortsetter, da må jeg skille dem igjen.

Måten hannen skyter fart for å jage macene er litt artig..... Han legger seg litt over på siden og skyter fart...

Fikk også inn et nytt bilde i basen i dag. Et av bildene jeg la ut i forbindelse med hu macene når dem fightet om ei hule
Var ganske spent på om mine blå acara hadde fått lagt egg etter leiken deres i går kveld. Så bilturen hjem fra jobb var med forventninger....

Mine blå besto mine forventninger og skiferplata hadde tettitett med egg. Gøy var det selv om dette er en lett ciklide å drette. Alltid gøy med egg og yngel, samme type eller art fisk det gjelder.

Legger ved noen bilder av begivenheten
I dag har iallefall Apistogramma sp."Oregon" hannen (bilde 1) nær normal farge og har nok fått ertet litt mer på macmaseriene i dag. Hua er også litt mer seg selv. Men friskmelder likevel ikke skepsisen min enda.

Apistogramma cf borellii ynglene får meg til å smile bredt, selv om det ikke er veldig mange igjen av det som var utgangspunktet. Bilde 2 er av en av disse ynglene.

Apistogramma macmasteri har for meg vært en kjedelig apisto som stort sett har gjemt seg siden jeg kjøpte dem. Men dette har jeg skjønt har skjedd pga alt for liten plass til dem. Når di nå har kommet seg inn i 250L er di mye fremme og viser at di er blant manges favoritter. Di ER flotte (bilde 3) og er om jeg ikke husker feil, eneste trioen jeg har med apisto. Der tar jeg litt feil, da jeg også har en trio med Apistogramma barlowi.

Når en har et antall kar som jeg har, kan det til tider gå litt i surr........

Åpent hus hos loffa. 19.november klokken 15.00
LOFFA INNVITERER

Sesongen for oss akvarister er i gang. Tiden på året vi bruker mest tid på vår kjære hobby har akkurat begynt, og alle planer, utbedringer og prosjekter kan begynne. Hva med å dele dette med andre akvarister? Hva med å få tips om ting du kanskje ikke har tenkt over. Dele erfaringer om alt mulig innen akvaristikken er gøyest ovenfor di som har samme interesse, og som faktisk ønsker å høre det.

Jeg inviterer herved til en hyggestund hjemme hos meg privat, hvor noen timer kan benyttes sammen med likesinnede.

Dato lørdag 19.november klokken 15.00

Fint om di som ønsker å bli med gir lyd fra seg, senest et par dager før, slik at jeg vet om det kommer noen og evt. hvor mange.

Tlf 994 46 703

Adresse Leif E. Johansen. Engebråtan 2, 3090 Hof
Ser faktisk ut som en eller annen moderator har vært her og fjernet noen innlegg uten å gi beskjed om det. En merkelig opptreden synes jeg.......

Men men. I 250L er det litt jaging, eller en del jaging er rettere å si. Sp "Oregon" apistoene jager macmasteriene ut av di huler di evnt måtte befinne seg i. Jager dem bare for å være pøblete.

På bilde 2 har Sp "Oregon" hua faktisk klart å jage hele trioen med macmasteri ut av ei hule.

Blir nok å skille disse to typene fra hverandre. Oregonene er noe mer hissig enn jeg trodde. Di får komme seg tilbake i et artskar slik di har vært i tidligere.

Flere bilder i neste innlegg...

oregon hannen
oregon hua
oregon hua på en av sine tokter for å jage macmasteri

Måtte løfte litt på hulene for å ta bildene av oregonene. Di skyr unna så fort di ser kameraet, mens macene synes det er artig å være kjendiser ser det ut til

Ingen har meldt intresse for akvamøte her, så det er litt trist synes jeg. Det blir nok ikke å prøve på dette igjen antar jeg
Plussmedlem
Fjernet noen innlegg? Helt vanlige innlegg altså? Det må da isåfall være utrolig spesielt!
Anders Kaste
Fjernet noen innlegg? Helt vanlige innlegg altså? Det må da isåfall være utrolig spesielt!

Det ble iallefall postet et par tre kommentarer til møtet jeg innviterte til på lørdag. Disse er fjernet. Har du lest alle innleggene Anders husker du sikkert det fra i går?

Om moderatorene mente det ble vel mye of topic er det greit å slette innlegg, men det burde da gis beskjed til tråd "eier". Eller er moderatorer fritatt for normal folkeskikk? Jeg bare spør!
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap