Inger Annes akvarieprosjekt (side 59)

Ikke før har jeg vent meg til å se etter nye innlegg i tråden din igjen, så forsvinner du på nytt... God ferie! Jeg håper det går bra med akvariene og fiskene mens du er borte. Vi kan jo bytte vær, så slipper du å bekymre deg for for høye temperaturer.

PS: Ikke bruk tid av ferien til å bekymre deg for fiskene så lenge du ikke har mulighet til å gjøre noe. Bruk heller energien på å slappe av, kose deg og ha det gøy. Evt. problemer som kan oppstå må uansett vente til du er hjemme igjen, og ødelegger du ferien med å bekymre deg blir det bare verre.
Ønsker deg god ferie og god tur nordover/oppover og selvfølgelig; vælkåmmen te Trøndelag Vi har faktisk finvær vi også, selv om det kanskje ikke er fullt så varmt som der sør, heldigvis (men det vet du sikkert fra før)
Tusen takk, alle tre. Det er så utrolig hyggelig å få slike ord med seg når man reiser.

Ja, jeg ser fram til en ferie nå, fra fisker, moderatorplikter, kjipe naboer og hysterisk varmt hus. Det eneste jeg ikke får ferie fra, er den løpske lille Bærta, men hun ville jeg ikke ha vært foruten! Men jeg får litt ferie fra henne likevel, ettersom pappa tar over nesten all lufting når jeg er der. Så da er det bare å slappe av og kose seg. Vel, nesten... Med begge mine brødre og deres familier der samtidig i noen dager, blir det nok ikke særlig rolig. Men, det varer heldigvis bare noen dager, at alle er der i hvert fall.

Ha en fin sommer til dere alle sammen. Og kryss fingrene for at jeg ikke kommer hjem til rakfisk i akvariene når jeg kommer tilbake.
Aldri en ferie uten en skikkelig bløtlegging av stua først. Urk! Vannbytter går greit så lenge jeg har to ting å passe på: slangen jeg tapper ut av akvariene med, og slangen jeg tapper inn i akvariene med. Så lenge det begrenser seg til disse to, greier jeg fint å pakke mens jeg bytter vann. Men når man legger til det ene akvariet jeg tapper vannet ut i vanndunk, da går det galt. Og det er ikke første gang. Vanndunker går nemlig full - mine går full etter 25 liter, og i dag tappet jeg tydeligvis ut mer enn 25 liter. Fillern, fillern. Og dette er ett av akvariene der jeg har vært dum nok til å legge gulvbeskytter under (en sånn som man legger under kontorstoler, så ikke de skal ødelegge gulvet. Tanken med gulvbeskytteren var at den skulle fange opp vann når jeg søler. Men, når jeg oversvømmer gulvet i stedet, går vannet under gulvbeskyttelsen! Og siden det står et tungt akvarium oppå, får man heller ikke tørket skikkelig under. Grrr!

Ellers har jeg gjort en kjekk liten akvaristisk tabbe til. Da jeg skiftet vann hos discusene, så jeg at vannstrømmen fra pumpa var betydelig redusert. Jeg hadde vurdert å rense pumpa tidligere, men jeg bestemte meg da for å utsette det til etter ferien. Men i dag så jeg at jeg ikke hadde noe valg. Med denne varmen, og i et discuskar, må filtreringen være god nok, selv om de ikke blir fôret (det bor jo maller der også, som driter som sugemaller gjør). Dermed måtte Fluvalen (404) ut på badet. Å rense utvendige filtre er bokstavlig talt en møkkajobb. Å rense utvendige filtre som står i et discuskar med maller i tillegg, er enda verre. Med tanke på at jeg skal reise bort, renset jeg bare svampene i filteret, og de var avskyelig gørrete. Så var det på plass igjen med filteret, og få det i gang, men fortsatt var det svært dårlig gjennomstrømning. Dermed gjorde jeg det jeg skulle ha gjort først, sjekket innsuget. Det var tett, det. Men når man da får så plutselig god gjennomstrømning igjen, så kommer all dritten i slangene ut. Akkurat nå har discuskaret fullstendig gjørmebrunt vann, og det er ingen god ting. Med så mye gørr i vannet, blir det mye som skal brytes ned, og det igjen betyr mye nitrat, og jeg har ingen mulighet til å få tatt vannskifter etter dette. Jeg reiser jo om en time eller to. Og discus er ikke veldig glade i for mye nitrat i vannet. Jeg liker ikke dette... Men det positive er jo at de har en filtrering som er vanvittig mye bedre enn den de hadde. For en forskjell det var! Og det betyr også bedre bevegelse i overflaten, og det gir opptak av oksygen i vannet, samt at jeg vil tro at det øker fordampningen (noe som er med på å holde temperaturen nede).

Forøvrig har jeg i dag hold airconditionen av, for å holde alle vinduer oppe, og det har hjulpet godt på temperaturen - for i dag, i hvert fall. Temperaturen inne har ligget ganske jevnt på 30 grader, og det er defintivt bedre enn 34...
Jeg kom vel fram til Trøndelag, og nyter livet her. Men jeg tenker på de stakkars hjemme, og frykter rakfisk i alle kar når jeg kommer tilbake.
Det var forresten morsomt å se trillene før jeg reiste. De små hadde inntil jeg reiste, holdt til i en bitteliten 12-liter. Der kunne de ikke forbli, ettersom det ville være dårlig med microorganismer i et så lite kar. Dermed ble de flyttet til en 120-liter. 10 ganger så stor plass! Jeg mistenker at jeg har svært fornøyde trillebarn nå...
Det går nok bra skal du se Inger Anne!

Ha en fortsatt fin ferie!!
Jeg har nå fått tilbakemelding fra fuglepasseren min om at tilstanden hjemme er bra. Puuuh! Jeg har virkelig bekymret meg for fiskene.

I mangel av akvariearbeid å holde på med, har jeg her oppe i Trøndelag tatt fram fiskestanga. Det er mange år siden sist jeg var på fisketur i Vennafjellet, mitt barndoms fiskeparadis, og jeg ble ikke skuffet denne gangen heller. Selv om størrelsen på fisken ikke var så mye å rope hurra for, kom jeg hjem med 12 stk. + at jeg også slapp ut 3 igjen. Flere av de 12 jeg beholdt, skulle jeg gjerne ha sluppet ut igjen også, men de hadde en egen tendens med å hugge til med øynene denne dagen. I en kjapp periode, da jeg trakk 4 på rappen, hadde 3 av dem blitt krøket i øyet. Snakk om snålt fiskebett! Ellers fikk jeg i går også sjansen til å studere en haug med fisk i en liten bekk i området. De hadde brukbar størrelse til å leve i en bekk, og jeg nøt å bare stå og studere dem. Det er bare utrolig kos å se på fisk, om det er i akvarier, i bekker, i vann, i sjøen, eller hvor ellers man måtte finne levende fisk i vann.
Det er bare utrolig kos å se på fisk, om det er i akvarier, i bekker, i vann, i sjøen, eller hvor ellers man måtte finne levende fisk i vann.

Ja eller man er i dyreparken og interesserer seg mer for guppiene som svømmer rundt enn krokodillene.
Jeg fikk mulighet til å studere fisk på både nært og fjernt hold i dag, jeg. Vi dro ut på Trondheimsfjorden i dag, for å prøve lykken med pilking med harpe. Under slikt fiske bruker jeg å være den som gjør det aller dårligst. Det er som om all fisk skyr krokene mine. Men i dag ble det endelig min dag! Fangsten var kanskje ikke veldig stor, men det ble en torsk og en fin hyse, mot min fars enslige knurr (som også ble sluppet uti igjen). Dermed er det Inger Anne som står for middagen i morgen. Torsken har jeg riktignok snavlet opp i kveld. Stekte, ferske torskefiléter er bare så utrolig deilig å spise som kveldskos/snop - uten noe til, bare snavle i seg. Etter fisketuren stilte jeg meg opp på brygga og studerte dyrelivet under. Det var massevis av bittesmå fisker som svømte rundt, og jeg fant roen ved å se på dem .
ja utrolig godt å spise selvfisket fisk, selv om den er bare 4-6 cm(min største laks,virklig stolt)
DA var jeg endelig hjemme igjen. Det ble litt senere hjemkomst enn planlagt, pga. at jeg ble syk. Det var ikke verre enn en forkjølelse, men jeg hadde ikke lyst til å kjøre i 9 timer, når jeg var så satt ut som jeg var på tirsdag.

Jeg var spent på hva som ventet meg her hjemme, ettersom det hadde vært så varmt som det var da jeg reiste. Jeg hadde fått tilbakemelding fra fuglepasseren min om at tingene stod bra til, men man vet jo ikke helt før man har sett det med egne øyne. Men heldigvis ser alt stort sett bra ut. Det første jeg sjekker, er kulefiskene. Der er alle i fin form, bortsett fra at jeg ikke har sett Houdini ennå - men akkurat det er helt normalt. Det kan gå uker mellom hver gang jeg ser henne, så jeg er ikke så veldig nervøs ennå. Hun har jo også fått navnet sitt pga. at hun greide å flytte seg selv fra ett akvarium til et annet som står 10 meter unna.

Neste sjekk var L-144-yngelen min. Der trengte jeg ikke å bekymre meg. Jeg kunne kjapt telle 15 stk., og så mange har jeg ikke greid å telle samtidig før.

Deretter er det sebraene, og de hadde greid å vokse mens jeg var borte. Sebraer som vokser så seint!

Så kom turen til multiradiatusen. Det tok tid før jeg fant den, og den lå (ikke overraskende) død under ei rot. Så det var slutten på multiene. Den var tydelig nylig død, garantert kort tid før jeg kom hjem i går. Ikke har jeg funnet bettaen ennå heller, så jeg frykter at den også har tatt turen til fiskehimmelen.

Utover dette, ser alt ut til å være som normalt. Trillebarna fryder seg i 120-literen. Jeg har sett 4 av dem samtidig i dag, så de er garantert flere, og trolig på plass alle sammen. Det er minst én palettyngel igjen også. Og det viser at palettmor er en god mor, for der er det mange sultne munner i det akvariet. Discusene er også i fin form, til tross for den gørrskyen de fikk før jeg reiste.

Det som ellers kan nevnes er at jeg selvfølgelig greide å søle vann i første forsøk i går. Det ble ingen vannbytter da jeg kom hjem - til det var jeg for sliten. Men jeg fylte opp i de akvariene der vannstanden var for lav, samt fylte i vannlagringsstampene. Og i det aller første akvariet jeg fylte vann i, greide jeg å få vann som rant på utsiden av akvariet (jeg brukte In&Out-en, og den fløt på overflaten og sprutet utafor da den begynte å nærme seg kanten).

Forresten, litt til: i dag har jeg hentet det nye refraktometeret på posten (den gikk nesten i retur igjen, da dagen i dag var siste hentedag - det er ikke lett når man er lenge borte på ferie). Lykkelig så jeg at alt var i skjønneste orden, og gledet meg til å teste det...til jeg oppdaget at jeg trengte destillert vann for å kalibrere det, og jeg har ikke noe sånt i huset. Men jeg har mer å glede meg til i dag, for reolen min kommer også i løpet av dagen. Jeg gleder meg veldig til å få flyttet 128-literen fra det vaklevorne skrivebordet, over i en litt mer solid greie. Det blir nok en stund til jeg får anskaffet to akvarier til til å ha i reolen, men da er det i hvert fall plass til dem. De koster ca. 1300 hos Tropefisk, så hvis jeg venter til Aquamanias åpner igjen, kan det hende at jeg får tak i dem billigere der. Jeg hadde forresten en runde på de større dyrebutikkene i Trondheim, i jakt på kalibreringsvæske til PH-penna mi. Men den gang ei! Jeg sjekket Tam, Dyrenes verden og Tropehagen på City Syd. Ingen hadde det inne! Det er merkelig at såpass store dyrebutikker som Tam ikke har det. De kan bestille det, men de har det ikke i butikken. Men jeg kan da ikke være den eneste akvaristen som trenger kalibreringsvæske i en så stor by som Trondheim?

Jeg gleder meg forresten til å følge med de nærmeste dagene. Etter en så lang sultekur, og når jeg begynner å fôre rikelig, er det en viss sjanse for at det blir lek hos coryer og sugemaller. Og jeg er veldig klar for litt flere småttiser i huset.
Rettelse: det er to palettbarn. I hvert fall enn så lenge. Den ene har nemlig en egen evne til å rote seg langt vekk fra mor, så han ender nok i en denisonimage ganske snart.
Flott at det har godt så bra med fiskene dine
Da var reolen kommet i hus. Jeg vet ikke om jeg orker å banke den sammen i morgen, pga. forkjølelsen, men jeg kommer nok ikke til å vente lenge.

Det er forresten ikke bare forkjølelsesvirus ute og går her. Jeg har fått virus på pc-en, og har brukt store deler av kvelden til å rydde opp. Jeg er ennå ikke i havn.
Jeg har sendt deg en email Inger Anne (på den email adr du ga meg siden hotmailen din ikke kom frem hos meg)
Siden du sa du ikke sjekker den adressen så ofte, så sier jeg fra her
Ikke nok med at jeg er rammet av virus, men pc-en er det samme. For øyeblikket er det litt opp og ned om jeg får den til å virke i det hele tatt. Det er ikke bare virus som er problemet (selv om jeg har det også), men kontakten mellom skjermen og pc-en (dette er en bærbar) er høyst ustabil. Bare jeg rører på skjermen, går den i svart, og pc-en restarter. Og så blir det av og på x antall ganger før jeg får skjermen med på lasset igjen. Ganske så irriterende og nervepirrende. Og det betyr at jeg nok blir litt ustabil her de nærmeste dagene. Jeg har riktignok fått en stasjonær pc av broren min, men den må settes opp på nytt, og den blir stående på soverommet, og ikke foran tv-en som denne. Og det frister ikke å sitte på soverommet hele tiden. Det er jo akvarier å se på der også, men dette er liksom kosekroken min.

Reolen ble snekret sammen i dag, og det var i grunnen det jeg orket. Etter det var det bare å ta en tur på apoteket, avlyse alle andre avtaler og hoppe til sengs. Nå får jeg bare vente på et besøk av noen som kan hjelpe meg å løfte. Det blir litt jobb: tappe ut akvarium, flytte det, flytte skrivebordet det står på, sette på plass reolen, vatre opp reolen, løfte akvariet inn, og til sist tappe i det igjen. De to andre plassene får stå tomme inntil jeg får råd til å kjøpe to nye akvarier. Det blir ikke med det første. Jeg har brukt avskyelig mange penger i sommer.

I tillegg til å hente ut medisin på apoteket, kjøpte jeg også destillert vann, for å kunne kalibrere refraktometeret mitt. Ettersom de små flaskene kostet omtrent like mye som en halvliter, ble det en halvliter som ble kjøpt. Og når man da tenker på at man bruker 2-3 dråper når man kalibrerer, så betyr det at jeg har nok destillert vann for flere liv.

Refraktometeret måtte selvsagt testes med en gang. At det skal være enklere å bruke enn et hydrometer, er jeg ikke helt enig i ennå, men kanskje jeg forandrer mening når jeg blir litt mer vant til å bruke det. Men at det gir mye mer korrekte avlesninger enn hydrometeret, er det ingen tvil om. Når jeg bruker et hydrometer, så "bretter" det seg litt vann opp langs glasset, og det gjør det litt vanskelig å vite akkurat hvor man skal regne vannlinja. Dermed har i hvert fall jeg følelsen av at resultatet blir bare sånn ca. Ikke veldig unøyaktig, bare ikke helt nøyaktig. I refraktometeret slipper man å lure. Det var forresten godt å se at SG var omtrent som det skulle være i begge brakkvannsakvariene. 8-tallskulene hadde akkurat det de skulle ha: 1.005. Den grønne kulefisken lå litt for høyt (1.012, 1.010 er den ønskede SG), men det kommer trolig av alt vannet som har fordampet i løpet av ferien.

Jeg har forresten fått se 7 av trillebarna i dag, så det er mange på plass, ja. De er så utrolig søte med "flagget til topps" - flekken på ryggfinna. Det har blitt noen få vannskifter i dag, men ennå altfor få etter ferien. Pga. at jeg har vært syk, har jeg bare ikke greid det. Og det haster egentlig å få gjort noe med saken nå. Fiskene har ikke hatt vannbytte på 3 uker! Og nå har jeg jo begynt å fôre skikkelig igjen.
Jeg begynner sakte, men sikkert å få opp den stasjonære pc-en jeg fikk av broren min. Den er i hvert fall på nett nå, men mye gjenstår ennå. Faktisk blir det vanskelig å jobbe så mye foran pc-en, før jeg får reolen på plass på soverommet. For når reolen kommer på plass, må jeg flytte det ene skrivebordet mitt. Og når skrivebordet mitt flyttes, blir det kanskje plass til meg å sitte foran skjermen. Akkurat nå sitter jeg oppå selve pc-en, 90 graders stilling i forhold til skjermen. Ingen stilling man sitter og hygger seg i (auauau). Jeg innser nå at livet mitt på nettet blir ganske endret. Tidligere satt jeg alltid med pc-en på fanget, når jeg satt i ro foran tv-en. Nå er tv og pc i hvert sitt rom, så nå må jeg faktisk velge! Som dere skjønner, har den bærbare pc-en sagt tatt for seg for godt. Den er ikke lenger mulig å fikse. Urrk! Så jeg blir altså noe fraværende i dagene som kommer.
Så ergelig da! Får håpe det blir en ordning på et eller annet vis. Kan jo ikke ha noe av at du må velge mellom pc og tv
Egentlig er det ikke bare idiotisk at opplegget blir sånn. Det betyr nemlig at jeg endelig får fulgt med på programmene jeg liker å se på TV, og ikke bare få med meg sånn ca. hva som skjer. Men det vil også bety noe mindre tid på AF. Men det aner meg at det til slutt ender med at jeg kjøper meg en bærbar pc. Har man først hatt en, er det så mye vanskeligere å gå tilbake til å bruke stasjonær pc. Sukk...

Så ørlite fiskeprat før jeg legger meg. Discusene har begynt å vise ørsmå antydninger til lek igjen. De jager de andre discusene vekk, og bedriver synkronsvømming. Jeg har også sett dem pusse bittelitt på noen blader i kroken som er "deres". Ettersom jeg i kveld har satt ny sats, vil PH trolig senkes nå, og det kan jo trigge dem litt mer. Det hadde vært morsomt med discuslek. Det er forresten mer aggresjon i det akvariet. Gibbien jager Flode fortsatt, og til slutt vil det ikke være tvil om hvem som er sjefen. Jeg tror nok Flode står litt høyere i status enn gibbien, men gibbien er temmelig aggressiv, og forsøker å jage Flode ut av akvariet. I kveld så jeg også at en av mine L-177 jagde min L-001. Jeg visste at GN kan være territorielle, også mot andre sugemaller, men det er første gang jeg opplever det. De er noen tøffinger, disse L-177-ene mine, selv om de er pinglete overfor oss mennesker. Men det er ingen tvil om at de har temperament. Og de forresten utrolig søte når de har funnet seg en bit discusfôr, og ligger og sutter på den.

Jeg følger spent med i alle kar nå. Jeg har sett antydning til litt mer opphissede bevegelser hos noen, så jeg skal følge med de nærmeste dagene, fôre grundig, og skifte vann ofte (bortsett fra hos trillene, som liker at vannet er skittent når de vil leke).

Nå er det nattinatt fra alle oss, både den tobente, den firbente, og de befinnede (+ de nebbete dyra også, selvfølgelig).
Ekstremt dårlig humør og penger på konto er ingen god blanding. Jeg har herved bestilt (og betalt) en ny bærbar pc. Det blir for komplisert å bare forholde seg til stasjonær, særlig når man sitter som sekretær i styre og stell. Så får jeg heller vente med noen akvarististiske investeringer som egentlig er planlagt (som de to 128-literne jeg har tenkt å anskaffe).
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap