Tante Astrid´s undervannsverden (side 59)

Takk for rosen, turnips
Har nok vært inne og snoket litt på dine kar også. Masse lekre oppsett må jeg si!

Synes de artene jeg har i det karet passer så godt sammen. Er blitt veldig glad i nøkkelhullciklidene. Skal prøve å få tatt noen nye bilder av de snart. De er bare så søte.

Ellers så synger tetraene her på siste verset. Ser ut som jeg snart må avlive den siste rosentetraen også. De gjenværende tetraene er riktignok snart fire år gamle, men hovedgrunnen til at de faller fra er et virus de har gått med i årevis. Smitter ikke andre arter, ikke øksefiskene engang, men kombinert med høy alder så ser det ut som det er den som til slutt knekker de.

Har jo hele tre tetra-arter med altfor få fisk i hver stim, men tør ikke kjøpe flere tetra før disse godt og vel er borte. Da skal akvariet få gå uten stimfisk noen måneder før planen er å kjøpe en litt større stim med ildtetra. Den har stått på ønskelisten siden jeg startet opp for mer enn tre år siden
Ja en stor, velstimende tetrastim hadde jo vært drømmen! Jeg har to forskjellige tetraer, men de er gangske like da, så det ser litt ut som en stim. De jeg har er stor og liten smykketetra. Når jeg får nok av hver art skal jeg splitte de og la de være en stim i hvert kar. Tror nok en del av de jeg også har er ganske gamle. I alle fall ekstremt utvokste og kanskje litt feite, hehe.

Men så har jeg kjøpt meg noen små av de store smykketetraene som er i karantene foreløpig,de er latterlig små, ser ut som knappenåler! Da så jeg virkelig hvor store de jeg allerede har er!

Ellers er jeg også veldig glad i nøkkelhullene mine. De er liksom så estetisk anlagt, -liker å seile rundt i bedagelig tempo, og vise de fine mønsterne sine. Jeg har et litt annet forhold til disse enn til de andre fiskene føler jeg.
Det har vært lite stiming på mine tetra siden de ble så få. Virker som de uansett stimer lite når de føler seg trygge så jeg regner ikke med at ildtetraene heller vil gjøre det. Smykketetraene er vel heller ingen god stimfisk har jeg lest, men utseendet veier opp for det

Akkurat nå har jeg avlivet den siste rosentetraen. Har hatt den i godt over tre år, den siste tiden som den eneste av sin art. Litt vemodig, men nå var den veldig svekket så jeg ville ikke vente lenger.

For første gang prøvde jeg avlivingsmetoden som er beskrevet i innlegg 23 her. Brukte riktignok litt mindre dosering, 30 dråper nellikolje på en- og en halv liter. Fisken så ikke ut til å få noe ubehag da jeg puttet den oppi, ingen sprelling eller noe. Etter noen sekunder begynte bedøvelsen å virke og før 10 minutter var gått kunne jeg ikke lenger se at den brukte gjellene. Tok likevel å kuttet nakken for sikkerhets skyld etterpå.

Strevde litt med å få tak i nellikolje på apotekene her, men fikk tak i det til slutt på et Vitusapotek. Dette var en veldig fin måte å avlive på så jeg er glad jeg valgte å prøve det ut.

Her er et bilde av den avdøde da han var i sin beste alder. Har nok postet det før også, men han tåler å sees en siste gang.

[External Image]
Nå kan jeg ikke si sikkert om ildtetraene mine stimte særlig, men mener de gjorde det. Har bare tre igjen, da jeg tror de andre har tatt kvelden pga neon syke. De stimer ikke veldig når de bare er tre, eller de står mest i det ene hjørnet, en er noe tøffere og tørr komme frem for å finne mat.

De står sånn til at det nesten aldri er trafikk forbi karret, så når jeg da kommer for å se på dem forsvinner alle til det bakerste hjørnet.
For en flott fisk!

Jeg ser du har nydelige lotuser i karene dine. I min 240liter har jeg også en lotus som jeg var litt usikker på om var lurt å kjøpe, fordi jeg var usikker på om jeg ville få det til. Men jeg synes den har vokst seg riktig så fin, slår ut nye blader hele tiden og har store blader!

Men jeg synes det er litt irriterende at den vokser seg utover i bredden og ikke oppover. Hos deg ser jeg at stilkene vokser opp mot overflaten, og ikke langs bunnen? Gjør du noe spesielt eller er det noe jeg gjør galt, eller er det sånn lotusen skal vokse??

Iselin
Da får jeg bare si kondolerer Alltid vemodig når man ta livet av fisk man har hatt lenge. Aldri morro uansett da... Nå er den i alle fall foreviget her i tråden din!

Har en liten goodeideyngel nå som jeg tror må takke for seg snart. Lurer på om den kan være født med defekt svømmeblære, for den klarer ikke flyte. Svømmer i full fart opp og legger seg blant ricciaen og åler seg rundt der, men kan ikke holde seg flytende i vannet. Søsknene er i fin form, men denne lille tassen lever på nåde nå frem til de skal over i eget yngelkar...
Det du har er en lotus med undervannsblad. Etterhvert vil bladene strekke seg høyere og høyere i karet til den kommer med flyteblad. De er litt rundere i formen og du kan tydelig se forskjellen mellom spirer som blir vanlige blad og de som blir flyteblad. Lar du planten beholde flytebladene så vil den etterhvert miste undervannsbladene. Kniper du flytebladene så vil undervannsplanten holde seg kraftig og tettvokst. Du kan greie å få begge deler om den ikke får beholde mer enn 3-4 flyteblad. Om den får beholde alle flytebladene så kan den også finne på å blomstre

Jeg ble lei av at bladene dekket for lyset og knep alle flytebladene for en god stund siden. Da hadde planten allerede kastet alle undervannsbladene. Nå har den så smått kommet i gang igjen så jeg håper at jeg med litt tålmodighet får den like fin som den var en gang, men jeg foretrekker nok undervannsformen.

Begynner den å se skranten ut så bør du tilføre litt næring av den typen som stikkes ned til røttene på planten. Forresten så har den godt av slikt tilskudd uansett

Dette er en nydelig plante i ethvert akvarium og er ikke så vanskelig å få til som folk vil ha det til. Skjønner godt at du er begeistret for den.
Takk for det, Turnips.
I og med at vi holder dyr i en så skjermet verden så må vi bare finne oss i å selv fungere som "naturlig seleksjon". I naturen så blir svake og defekte individ fort mat og det blir feil måte å være snill på når vi ikke greier å avlive de når tiden er inne. Det er ihvertfall min tilnærming til dette. Må likevel si at jeg er veldig glad for å ha skaffet meg denne oljen. Den gjør jobben mye lettere rent følelsesmessig.
Ville bare vise hvor mye tigervallisneriaene har spredd seg på et halvt år. Det første bildet er fra juli og det siste ble tatt nå nylig. Dette er fra endeveggen av karet så her kommer det ikke mye lys til. Vokser gjør de like fullt, noen nesten over hverandre.
vallisneria sprer seg som ugress er min erfaring :p men pent ugress da :p
Klager ikke jeg, nei De sitter jo så løst i bunnlaget også så det er ingen sak å røske ut noen om det skulle bli for tettvokst. Jeg er mest forundret over at de takler de dårlige lysforholdene så bra.
Tante Astrid
Ville bare vise hvor mye tigervallisneriaene har spredd seg på et halvt år. Det første bildet er fra juli og det siste ble tatt nå nylig. Dette er fra endeveggen av karet så her kommer det ikke mye lys til. Vokser gjør de like fullt, noen nesten over hverandre.


Heldiggris! Ga helt opp min vallisneria jeg. Har gitt bort halvparten, den andre halvparten heg jeg forsøkt å plante i et annet akvarium for å se om de trives bedre der.
Har nok noe med hvilken vallisneria det er snakk om og ikke så mye med hvor de vokser

Tok noen flere bilder i går også.
Først et par bilder av den eneste friske skjørtetetraen. De er sjarmerende morgengretne i trynet disse fiskene.

Det tredje viser et par skjørtetetra sammen med nøkkelhullciklidene. Man kan kanskje se det sorte munnpartiet og finnebasen på den ene av den. Dette er resultat av viruset som jeg har nevnt her tidligere. Akkurat denne fisken har gått slik i snart et år uten at det har forverret seg. Oppfører seg normalt ellers og ser ikke ut til å oppleve noe ubehag av tilstanden.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De to første bildene er jeg ikke sikker på hvilken av de to nøkkelhullciklidene det er, men den siste er ihvertfall hunnen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hehe skikkelig underbitt de tetraene. Så gøy å se nøkkelhullciklidene sånn etter å ha sett de første bildene. En utrolig fin ciklide jeg godt kan tenke meg å ha en gang.
Ja, angrer ikke på det kjøpet selv om de var temmelig oppspiste da de kom. Resten av gjengen i butikken greide seg ikke, men mine har blitt runde og gode. De var også ekstremt redd for de andre fiskene til å begynne med og skvatt til når de var litt raske i bevegelsene. Fikk nok en liten knekk av å havne sammen med de malawiene. Nå er de derimot trygge både på de andre fiskene og meg. Tilitsfulle og snille fisk dette. Ihvertfall foreløpig. Vet jo ikke hvordan de vil oppføre seg om de skulle finne på å leke noen gang.
De er kjempesøte Med de fiskene du har i karet tror jeg ikke det blir noe stort problem om de leker heller. Det er ikke overefisket og ikke andre ciklider. Noen tetra og cory klarer de fint å holde unna og øksefiskene er jo bare i toppen av karet.
Må bare få spørre om hvor mange mm den sandstranden din er på tror du,eller vet?
Det varierer litt i de forskjellige karene mine, men i Asia-karet er det rundt en centimeter i fronten og ca 4 i bakkant, ihvertfall helt på sidene. Er nok et par centimeter mer i midten av karet. Sanden siger nemlig frem over tid så da skyver jeg den bakover og da havner mesteparten midt bak i karet. Det er bare positivt siden det gir mer dybdevirkning med mye substrat bak.

Vet ikke om jeg bryr meg så mye om at de leker, Liv. Som du selv har erfart så er det ikke lett å selge "småbarna" om man er så heldig at de vokser opp. Gjør ihvertfall ikke noe for at de skal sette i gang. De skal visst ikke være helt enkle å få i lek heller, noe som passer meg bra, og er en av grunnene til at jeg valgte akkurat denne arten
skal selv bruke strandsand for det ser så fint ut pluss at det er litt kult at det kommer fra nærmiljøet. Hvor store er dine sandkorn i mm?Sanden min blir å hete komagvær
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap