Mine akvarier og sånt (side 59)

Her er en tråd om et Tsjekkisk betta show med heftige bilder du sikkert setter pris på å få med deg.
Stilig, takk for link

Splendensyngelen er frittsvømmende i dag, noe som er litt fascinerende siden smaragdinayngelen klekket noen timer før dem, men de er fremdeles i redet. Da må jeg til med noe mat til dem tenker jeg..

Og her er etterspørselen stor; de hadde knapt klekket før jeg hadde tre personer på liste som vil ha dem, to som vil ha splendenspar og en som vil ha smaragdinapar
Noen bilder. To første er av smaragdinayngel fra i går kveld og det siste er av frittsvømmende splendensyngel i dag tidlig.

De svarte prikkene på smaragdinayngelen mistenker jeg er begynnelsen på pigment. Her sløses det ikke med tid

Og se hvor mye nærmere innpå smaragdinayngelen jeg kommer. Jeg vil ha slike bilder av splendensyngelen, men kommer ikke så nært og kan ikke holde kameraet stille nok uten å hvile det på noe.

Smaragdinayngelen er nær ved å bli frittsvømmende tror jeg. Hannen forlot dem for å spise i dag, og de spretter ikke rundt lenger, men virker som de klarer å holde seg i redet mye bedre enn i går. Lurer på hvordan det går med yngel sammen med hunnene.. Er tett med planter så en del vil nok overleve, men aller helst skulle hannen og yngelen fått eget kar..

Og det er dermed planen når den nye benken blir satt opp. Da tror jeg jeg vil dele opp ett kar til de tre splendenshannene, ha et kar til de to smaragdinahunnene, og disse to karene skal stå øverst. På hyllene under er det plass til tre kar, og der skal jeg ha et oppdrettskar for smaragdinaene, og her skal hannen bo, et oppdrettskar til splendens og et kar til hvor sneglene kan bo og hvor jeg kan flytte inn fisk etter behov, f eks etter hvert som yngelen blir større og trenger mer plass...

Det er plass til et kar til øverst, og der kan jeg muligens putte en annen bettaart, men coccinaene har blitt satt på vent for øyeblikket, siden jeg har mer enn nok med oppdrett av smaragdina og splendens. Men det blir hvertfall laget plass til et kar til, og når jeg har tid og penger sånn litt etter hvert kan jeg skaffe en eller annen spennende art
Gratulerer med yngel!=) Blir snart å drette splendens jeg og, må bare få satt opp et oppdrettskar samt et kar kun med hunner.

Hvordan er
Grattis med yngler, moro og drette fisker man virkelig "digger".
Takk og takk

Jepp, har egentlig aldri vært spesielt interessert i oppdrett av fisk, men når det er fisker man har et spesielt forhold til da blir det gøy å se dem vokse opp

Maretard, jeg tror den siste setningen din datt bort
Ja, den gjorde vel det, begynner å bli sent:p Det jeg skulle spørre om var hvordan smaragdina var å drette i forhold til splendens?=)
Hmm, interessant spørsmål..

Smaragdinaene er greiere på mange måter, i og med at de er mindre aggressive og hunnen kan bo i karet med hannen permanent, og man kan ha flere hunner i karet så han kan velge hvilken han liker best..

De kan bo sammen og man legger forholdene til rette og så skjer det bare når de er klare, hunnen må ikke fjernes etterpå for å unngå at hun blir drept. Under leken er de snille med hverandre, nesten kjærlige.

De er i det store og det hele veldig greie å ha med å gjøre

Det eneste som er er at det er litt frustrende å vente til de blir klare, i mitt tilfelle tok det flere måneder, og det hjalp ikke at jeg stadig hørte om par som lekte innen de hadde bodd sammen en uke...

Splendens må man være litt mer påpasselig med, siden de kan skade hverandre ganske stygt, men samtidig så synes jeg det er veldig sjarmerende med aggressive fisker som kan finne på å drepe hverandre bare fordi de føler for det (vil seff ikke at de skal skje, men liker at de er den type fisk). De har også mye mer interessant genetikk enn smaragdina. Smaragdinaer produserer bare kopier av seg selv, mens med splendens kan mange forskjellige varianter og farger dukke opp i samme kull, noe som er spesielt spennende/nervepirrende når man prøver seg på de mer sjeldne variantene...

Jeg liker begge to, men hvis jeg skulle velge en jeg liker best ville jeg valgt smaragdina. De er bare så greie og lite arbeid og ikke så mye å passe på

Men hvis man liker å drive og tukle og dulle osv er splendens et godt valg
Splendensyngelen har fått 3 måltider i dag, men vet ikke hvor mye de spiser. De flykter fra dråpene som treffer overflaten, men jeg har plassert mikroorm rundtom på vasspesten slik at de finner den når de leter.

Mye av smaragdinayngelen er også frittsvømmende, men faren deres liker det ikke. Jeg så noen som svømte noen cm fra redet, og ga dem litt mat, og da pilte de rundt og spiste (mye greiere enn splendensyngelen), men da faren så dem fanget han alle og plasserte dem i redet igjen Litt artig, han spyttet ut en hel munnfull yngel som føk til alle kanter. De vil seff ikke fanges, så de flykter fra han og han må ofte prøve flere ganger før han får tak i dem

Og når vi snakker om rede... splendenshannen har gått litt crazy med redet sitt (bilde). I går morges hadde han bygget rede under koppen, ikke noe uvanlig der. Men i løpet av dagen har han utvidet det. Aner ikke hvorfor, yngelen trenger det jo ikke lenger.

Vet ikke om jeg har nevnt det, men har tenkt til å la splendenshannen forbli i karet så lenge som mulig, så lenge jeg ikke ser det minker med yngel. Tror det er bra for dem å få være hos faren, som de ville vært i vill tilstand.

Jeg kjøpte meg 4 ancistruser i dag. Jeg vet jeg sa jeg hadde gitt dem opp, men noen dager etter jeg sa det begynte jeg å mistenke at ildhalen hadde drept opptil flere av dem, og dermed er de verdt et forsøk til. De er veldig artige fisker, og både hagedammen og 90 literen begynner å få litt algevekst. Så dammen skal få 3 stk, og forhåpentligvis formerer de seg oppi der, og 90 literen får en enkelt.
Inaktiv bruker
nor skal du lege tu bilder av hagedamen din Mvjnz ??. for jeg venter på at du skal legge ut noen bilder av damen din.
Ok, du får det som du vil

Vi fikk et helt års regnfall på bare noen dager tidligere i uken, og du ser hva som skjedde med hagen vår da. Mye av staten havnet under vann, og flere byer ble isolert. En person har omkommet.

Tauet på seilet røk, så derfor ligger det i sølepytten istedenfor å henge over hagen.

Prosjekt hagedam har ikke kommet noe særlig mye lenger, pga regn og at vi fremdeles ikke helt har bestemt oss for hvordan det skal gjøres, men har fått opp noen tregreier rundt damområdet hvertfall.
Inaktiv bruker
det er vel ei pompe i damen fremdeles ???
Dammen har filter ja, det er ganske nytt, er vel et par måneder siden jeg kjøpte det. Nå er dammen krystallklar, i motsetning til hvordan den var med det gamle filteret
Inaktiv bruker
Mvjnz
Jeg kjøpte meg 4 ancistruser i dag. Jeg vet jeg sa jeg hadde gitt dem opp, men noen dager etter jeg sa det begynte jeg å mistenke at ildhalen hadde drept opptil flere av dem, og dermed er de verdt et forsøk til. De er veldig artige fisker, og både hagedammen og 90 literen begynner å få litt algevekst. Så dammen skal få 3 stk, og forhåpentligvis formerer de seg oppi der, og 90 literen får en enkelt.


er ansistrusene i damen din nå ??.og du vet vel at du må ha noen store og små trerøter.for at di skal klare å få yngler til å vokse opp.og helst småe huler for der liker ansistrushanene og pase på egga i.
Nei, det glemte jeg å skrive. De er i plastkaret med sneglene, i karantene i minst en måned. Har kun dårlig erfaring med nye ancistruser, de har alltid, uten unntak med seg hvitprikk, så denne gangen tar jeg ikke sjansen.

Huler skal de få, vet ikke helt hvordan jeg skal løse det, men finner utav det etter hvert
Inaktiv bruker
å men det er jo lit syn med den ansistrusen som må vere alene i 90 literen din.men det bilr gøy å føle med om det blir noen ansistrusbeibiser i damen din eter vert.men røtene kan du vel fine i små damer i nerheten av der du bor

ps.vor dan går det med den gekoen du har på kontore dir lever den fremdeles ?? har den blit noe støre en sist du oppdaterte om den ??
Jeg tror ikke ancistruser mistrives alene. Den store jeg hadde bodde alene i 90 literen i omtrent ett år og viste ingen tegn til å mistrives. Men hvis det blir pardannelse i hagedammen kan jeg alltids flytte den gjenværende til 90 literen.

Røtter er jeg ikke så keen på, tror steiner passer bedre i en hagedam, så muligens bare lager jeg noen steinhuler. De må også være laget slik at gullfiskene ikke setter seg fast i dem, noe gullfisker er svært flinke til av en eller annen grunn...
Bilde: Frittsvømmende smaragdinayngel i dag. Den har ikke det mørke pigmentet jeg så på de andre. Andematen til venstre viser hvor liten den er.

Jeg synes ikke dette med foring går noe særlig bra. Etter råd i bettaforumet har jeg blandet noen mikroormer i akvarievann og bruker en liten dråpeting til å putte vann med ormer nær yngelen.

Men yngelen virker ikke spesielt interessert, verken smaragdinaene eller splendensene. Enten flykter de eller så overser de maten fulstendig. De har da ikke plommesekk lenger nå?

Jeg har hvertfall dryppet litt rundt i karet og på planter slik at de skal finne dem.

Selv om smaragdinayngelen er frittsvømmende, holder mesteparten seg under koppen. Det er ca 10-15 stykker litt rundtom utenfor koppen. Snodige greier.

Oh well, hvis de var sultne ville de vel forlatt redet for å lete etter mat, så da har de kanskje plommesekk fremdeles..
Noen flere bilder av smaragdinayngelen.
Det kan jo hende de spiser når du har gått ut av rommet? Tror ikke de klarer seg særlig lenge uten mat, sånne små
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap