- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 59)
Elins lille hjørne (side 59)
ElinHÅh så morsomt, Liv :-) Plutselig bestemmer de seg for å ikke bry seg om romkammerater, og skviser ut noen egg til deg, vet du :-) Det har vel skjedd før? Rett før du reiste bort?
De har glimta til et par ganger etter det også, men da har jeg vært for sen til å pelle ut egg. Bare sett rester etter egg på rutene. utrolig hvor kjapt de andre fiskene svømmer etter og spiser opp eggene. Særlig kurvciklidene er skikkelig slu, men smykketetraene er ikke borte de heller. Om det finnes intelligente tetraer så må det være smykketetraene. Helt utrolig kul stimfisk.
Postet 30.12.08 kl 22:39
Ja, smykketetra er en nydelig stimfisk. Veldig glade i mine. De bare glir rundt i karet.
Men ja, andre fisk er kjappe til å ta egg. Ser det i karet der paleatusene går. Endlersene spiser egg nesten fortere enn coryene klarer å klistre de fra seg.
Jeg ser litt opphisset svømming hos atroene, men... ingen action enda. Det er jo heller ikke å vente. Det som gnager litt er at jeg lå i senga i dag tidlig og så på de. Før lyset ble slått på. Det var opphisset svømming over alt, men når lyset skrudde seg på la de seg pent ned bak pumpa og sluttet. Lurer på om de virkelig ikke liker det sterke akvarielyset (selv om det ikke er mye lys; 15 watt)... kanskje det er bedre med en lampe utenfor karet som svakt lyser opp? kunne jo ha prøvd i noen dager, plantene dør vel neppe på flekken
Men ja, andre fisk er kjappe til å ta egg. Ser det i karet der paleatusene går. Endlersene spiser egg nesten fortere enn coryene klarer å klistre de fra seg.
Jeg ser litt opphisset svømming hos atroene, men... ingen action enda. Det er jo heller ikke å vente. Det som gnager litt er at jeg lå i senga i dag tidlig og så på de. Før lyset ble slått på. Det var opphisset svømming over alt, men når lyset skrudde seg på la de seg pent ned bak pumpa og sluttet. Lurer på om de virkelig ikke liker det sterke akvarielyset (selv om det ikke er mye lys; 15 watt)... kanskje det er bedre med en lampe utenfor karet som svakt lyser opp? kunne jo ha prøvd i noen dager, plantene dør vel neppe på flekken
Postet 30.12.08 kl 23:48
Postet 31.12.08 kl 00:20
Postet 31.12.08 kl 00:29
Ja, de hadde masse flyteplanter når de lekte sist. Noe som dempet lyset veldig. De har masse flyteplanter nå også, men selv om jeg har strøpt utstrømmen på fluval 3+ så langer den såpass mye bevegelse at flyteplantene "klumper seg sammen" og skaper en del åpninger i overflata. Dessuten er de jo med vannstrømmen rundt og rundt. Kunne kanskje prøve å sette filteret så mye på skrå at strømmen ikke direkte berører overflata (da ligger jo flyteplantene roligere), men så var det dette med oksygen, da. Hmmm.
Skal tenke litt på det i morra og mulige løsninger. Jeg har i hvert fall mer enn nok pistia og ta av for å få enda mer flyteplanter!
Skal tenke litt på det i morra og mulige løsninger. Jeg har i hvert fall mer enn nok pistia og ta av for å få enda mer flyteplanter!
Postet 31.12.08 kl 00:30
Sølvi GullaksenDet med lyset merker jeg og ,tidlig om morgenen ser jeg gjerne stor aktivitet og da slår jeg IKKE lyset på ,ofte er det egglegging på gang på det tidspunktet. Hvis så er ,lar jeg det gjerne være av hele dagen og kvelden til jeg er sikker på at de er ferdig. håper det lykkes med nye atroegg :)
Ja det er det jeg lurer på også... De begynte vel å leke før lyset skrudde seg på sist. Men reolen står slik til at den får noen solstråler helt tidlig på dagen, og dette lyste opp litt hos atroene den gangen. Karet på soverommet får knapt nok dagslys i det hele tatt, rommet er på baksiden av huset, og det er en høy skråning der som gjør at det er veldig mørkt inn det vinduet hele tiden. Derfor jeg tenkte på en lampe utenfor karet som bare sender litt lys inn i karet, og ha selve akvarielyset slått av.
Mulig jeg prøver det. Ingenting skal være uprøvd når det gjeller trigging her i gården :p
I dag var det tubifex på menyen, noe som slo an bra
Liv:
Vet du om disse er drettet i fangenskap eller om de er viltfanget?
Postet 31.12.08 kl 00:33
ElinHJa, de hadde masse flyteplanter når de lekte sist. Noe som dempet lyset veldig. De har masse flyteplanter nå også, men selv om jeg har strøpt utstrømmen på fluval 3+ så langer den såpass mye bevegelse at flyteplantene "klumper seg sammen" og skaper en del åpninger i overflata. Dessuten er de jo med vannstrømmen rundt og rundt. Kunne kanskje prøve å sette filteret så mye på skrå at strømmen ikke direkte berører overflata (da ligger jo flyteplantene roligere), men så var det dette med oksygen, da. Hmmm. Skal tenke litt på det i morra og mulige løsninger. Jeg har i hvert fall mer enn nok pistia og ta av for å få enda mer flyteplanter! :-)
Jeg slet med det samme hos meg. Har nå "forankra" flyteplantene i trollhassel som stikker helt opp til overflata.
Postet 31.12.08 kl 00:44
Hurra! Den lille atroene er nede fra sverdplantebladet og spiser frokost i dag!
Så at den lå under pumpa i dag tidlig før lyset skrudde seg på, og ble så lettet.
Den er halve størrelsen av sine søsken, men spiser så jeg håper det skal gå bra. I dag var det nyklekket artemia til frokost, og den lille spiste veldig godt
Det gjør alle de andre også, men... jeg får liksom ikke helt taket på å fóre med artemia i så store kar. I de små plasttankene fórer jeg på samme måte som Mona; ved å legge et lys siden av karet, så artemiaen samler seg et sted på bunn. Det får jeg ikke gjort i en reol, og enden på visa er at artemiaen er over alt i karet selv om jeg skrur av filteret. Jeg vil tippe at de får i seg omtrent halvparten jeg sprøyter ned til dem slikt forurenser, og er bortkastet også. Sukk.
Men, de er jo så glad i artemia...! Hvem kan unngå å mate de med slikt når de ser hvordan yngelen reagerer
Så at den lå under pumpa i dag tidlig før lyset skrudde seg på, og ble så lettet.
Den er halve størrelsen av sine søsken, men spiser så jeg håper det skal gå bra. I dag var det nyklekket artemia til frokost, og den lille spiste veldig godt
Det gjør alle de andre også, men... jeg får liksom ikke helt taket på å fóre med artemia i så store kar. I de små plasttankene fórer jeg på samme måte som Mona; ved å legge et lys siden av karet, så artemiaen samler seg et sted på bunn. Det får jeg ikke gjort i en reol, og enden på visa er at artemiaen er over alt i karet selv om jeg skrur av filteret. Jeg vil tippe at de får i seg omtrent halvparten jeg sprøyter ned til dem slikt forurenser, og er bortkastet også. Sukk.
Men, de er jo så glad i artemia...! Hvem kan unngå å mate de med slikt når de ser hvordan yngelen reagerer
Postet 31.12.08 kl 11:03
Paleatusene leker igjen også. Det er en ukentlig happening - minst. Ser T-posisjonen også nå så denne gangen er eggene befruktet.
Også foran barna, da! :o
Jaja, fisk bryr seg kanskje ikke så mye
Men, ingen egg blir plukket. Jeg ser at endlersene farter rundt og plukker egg uansett. Jeg håper jo på egg og lek på atroene og loxozonusene! Og sparer plass til de
Legger til litt ekstra her...
Nå vet jeg hvorfor den lille atroen har vært fraværende! Argh. Killien må ha vært på den og nappet finner! Helt utrolig. Ingen av de andre har tegn til det, men den stakkars lille har faktisk frynsete rygg- og halefinne. Så da må jeg fange killi og flytte de et annet sted. Gertrudaeyngelen er stor nok til å møte sine foreldre, så den flyttes dit. Killiene kan jeg sette sammen med macmasteriyngelen, tror de små killiene skal slite med å plage de
Også foran barna, da! :o
Jaja, fisk bryr seg kanskje ikke så mye
Men, ingen egg blir plukket. Jeg ser at endlersene farter rundt og plukker egg uansett. Jeg håper jo på egg og lek på atroene og loxozonusene! Og sparer plass til de
Legger til litt ekstra her...
Nå vet jeg hvorfor den lille atroen har vært fraværende! Argh. Killien må ha vært på den og nappet finner! Helt utrolig. Ingen av de andre har tegn til det, men den stakkars lille har faktisk frynsete rygg- og halefinne. Så da må jeg fange killi og flytte de et annet sted. Gertrudaeyngelen er stor nok til å møte sine foreldre, så den flyttes dit. Killiene kan jeg sette sammen med macmasteriyngelen, tror de små killiene skal slite med å plage de
Postet 31.12.08 kl 11:14
Endret: 31.12.08 kl 11:50
1: Sånn ser det ut når C. paleatus får servert tubifex på ruta En ung endlers hanne kommer inn fra høyre som et prosjektil for å ta del i etegildet.
2: Og her er hva som skjer dagen etter at det har blitt servert tubifex på ruta... merk den ungen endlers damen som har peilet seg inn på eggene...
3: En av endlers hannene
2: Og her er hva som skjer dagen etter at det har blitt servert tubifex på ruta... merk den ungen endlers damen som har peilet seg inn på eggene...
3: En av endlers hannene
Postet 31.12.08 kl 12:35
Endret: 31.12.08 kl 12:36
Postet 31.12.08 kl 12:40
Hei Mathias
Ja, de bedrer seg, men det er fortsatt en veg å gå. Det er veldig mange bilder hvor yngelen ikke er i fokus, men det er plantebladet ved siden av hehe. Ikke alltid greit å fokusere riktig tydeligvis
Prøver meg på et par bilder til.
1: CRS rekene hadde et lite morgenmøte oppå den ene steinen.
2: Gertrudaeyngelen. Dessverre tar blitzen vekk en del av de knall blå øynene, men pytt pytt. Den har magen stappfull av artemia
3: Dårlig bilde, men det viste så godt at yngelen får tak i en del av artemiaen. Sjekk den kulemagen Dette er da en av C. weitzmani yngelen (om det skulle være noen tvil)
Ja, de bedrer seg, men det er fortsatt en veg å gå. Det er veldig mange bilder hvor yngelen ikke er i fokus, men det er plantebladet ved siden av hehe. Ikke alltid greit å fokusere riktig tydeligvis
Prøver meg på et par bilder til.
1: CRS rekene hadde et lite morgenmøte oppå den ene steinen.
2: Gertrudaeyngelen. Dessverre tar blitzen vekk en del av de knall blå øynene, men pytt pytt. Den har magen stappfull av artemia
3: Dårlig bilde, men det viste så godt at yngelen får tak i en del av artemiaen. Sjekk den kulemagen Dette er da en av C. weitzmani yngelen (om det skulle være noen tvil)
Postet 31.12.08 kl 12:45
Endret: 31.12.08 kl 12:46
Postet 31.12.08 kl 12:53
Postet 31.12.08 kl 12:54
Postet 31.12.08 kl 13:43
Yngel er nok mer hardføre enn vi tror!
Jeg blir helt satt ut, jeg!
Jeg husker ikke en gang når, men minst en uke, kanskje for to uker siden rensket jeg opp i javamosen i karet der weitzmaniene har gått. Mosen som ble til overs havnet i en bøtte med 3-4 liter vann.
Der har mosen stått siden, men nå trengte jeg bøtta. Slang mosen oppi karet med crs og C. black og skulle til å tømme vannet i do.
Da så jeg noe som rørte på seg! Er det mulig da?!
Vannet ble tømt gjennom en håv, og fangsten:
3 sprell levende weitzmani yngel pluss en kirsebærreke baby! :o
Her har de stått i 1, kanskje 2 uker i 3 liter vann, ingen luftestein eller mat, bare en dott javamose - også lever de!
Jeg vet om noen som fortjener en (over)dose artemia i kveld!
Lurer på om noen fiske- eller rekeyngel ble med over i crs/black karet... spiller ingen rolle egentlig siden kirsebær og crs ikke kan krysses. Fisker ut de kirsebærrekene jeg evt ser oppi der, og evt. yngel.
Helt utrolig at de fortsatt lever.
Jeg husker ikke en gang når, men minst en uke, kanskje for to uker siden rensket jeg opp i javamosen i karet der weitzmaniene har gått. Mosen som ble til overs havnet i en bøtte med 3-4 liter vann.
Der har mosen stått siden, men nå trengte jeg bøtta. Slang mosen oppi karet med crs og C. black og skulle til å tømme vannet i do.
Da så jeg noe som rørte på seg! Er det mulig da?!
Vannet ble tømt gjennom en håv, og fangsten:
3 sprell levende weitzmani yngel pluss en kirsebærreke baby! :o
Her har de stått i 1, kanskje 2 uker i 3 liter vann, ingen luftestein eller mat, bare en dott javamose - også lever de!
Jeg vet om noen som fortjener en (over)dose artemia i kveld!
Lurer på om noen fiske- eller rekeyngel ble med over i crs/black karet... spiller ingen rolle egentlig siden kirsebær og crs ikke kan krysses. Fisker ut de kirsebærrekene jeg evt ser oppi der, og evt. yngel.
Helt utrolig at de fortsatt lever.
Postet 31.12.08 kl 15:13
Endret: 31.12.08 kl 15:14
Postet 31.12.08 kl 15:16
Så herlig bilde av coryene med tubifexen Hyggelig at den lille atroen tittet frem og spiste, da er det nok håp. Jeg krysser fingrene for thomasi hunnen min som er blitt kjempetynn og ikke vil spise. Spiser hun ikke de to neste dagene så må jeg nok gjøre kort prosess. Ellers så klør jeg i fingrene og blir småsprø av å se på de klønete kurvciklide foreldrene. Nå prøver de å forsvare yngelen på en opphøyning i grusen midt i akvariet *panneklask* er det mulig da. Trodde dette var smarte fisk jeg, men de er superstressa nå. Er nok ikke så god kombinasjon å ha dem sammen med de livlige sterbaiene. Må nok ta et grep her etter hvert.
Postet 31.12.08 kl 15:27
Postet 31.12.08 kl 15:39
Godt nytt år!
Godt Nytt År alle sammen!!
Må vel bare si at det det nye årets dag starter akkurat som alle andre dager hehe
Har matet yngelen (kan jeg snart kalle de ungfisk nå, tro) med meitemarksticks i mørket. De er jo aktive uansett og spiser. Det samme med macmasteriyngelen.
Nå som jeg har startet artemiaklekkingen igjen er det ikke lengre tvil.
Det er ingen mat som fyller magen så godt som artemia!
Jge har altså gitt mine: mikroorm, zoogro oppvekstfor, elos minste granulat, avskallet artemia, discusgranulat, røde mygglarver, meitemarksticks, viformo, tabis, novotab og tabimin. Og de får aldri så store, sprengfulle mager som da artemiaen hopper rundt bartene deres
De spiser den andre maten også, og magene fylles, men det kan ikke sammenlignes med artemia
Og det irriterer meg at jeg ikke tenkte meg om i går... Paleatusene lekte! Jeg skulle tappet 15 liter vann fra karet deres og fylt det i atro-karet. I håp om at noen flytende horomoner skulle inspirere. men det tenkte jeg ikke på før i dag. Jaja, paleatus leker jo ukentlig så det kommer nok flere sjanser.
Må vel bare si at det det nye årets dag starter akkurat som alle andre dager hehe
Har matet yngelen (kan jeg snart kalle de ungfisk nå, tro) med meitemarksticks i mørket. De er jo aktive uansett og spiser. Det samme med macmasteriyngelen.
Nå som jeg har startet artemiaklekkingen igjen er det ikke lengre tvil.
Det er ingen mat som fyller magen så godt som artemia!
Jge har altså gitt mine: mikroorm, zoogro oppvekstfor, elos minste granulat, avskallet artemia, discusgranulat, røde mygglarver, meitemarksticks, viformo, tabis, novotab og tabimin. Og de får aldri så store, sprengfulle mager som da artemiaen hopper rundt bartene deres
De spiser den andre maten også, og magene fylles, men det kan ikke sammenlignes med artemia
Og det irriterer meg at jeg ikke tenkte meg om i går... Paleatusene lekte! Jeg skulle tappet 15 liter vann fra karet deres og fylt det i atro-karet. I håp om at noen flytende horomoner skulle inspirere. men det tenkte jeg ikke på før i dag. Jaja, paleatus leker jo ukentlig så det kommer nok flere sjanser.
Postet 01.01.09 kl 10:26