Liv's vannverden (side 59)

Da er det tid for det ukentlige vannbyttet igjen. Oslo er fortsatt på gamle anlegget med surt vann, og jeg sliter fortsatt med altfor lav KH og surt vann med risiko for alvorlige ph-dropp. Så planen er nå å teste ut PH konstant fra Amtra. Det blir mye vanntester denne uka. Planen er å:

1. Teste og notere ph i alle karene før vanbytte
2. Teste og notere ph for alle karene etter vannbytte
3. Tilsette Amtra ph konstant
4. Måle Ph et par ganger i løpet av uka før neste vanbytte

(Må begynne å vurdere å kjøpe elektronisk ph målingsutstyr, det må begynne å lønne seg etter hvert. Om noen har tips om noe som fungerer bra til en overkommelig pris så setter jeg pris på innspill)
Hei Ettersom du har fått avkom på dine Blå tigerreker tenkte jeg å spørre hva du fòrer dem med? Jeg hadde flere som hadde egg før jul men har ikke sett noe yngel enda. Mine får Novo Prawn og TabiMin (og så ser jeg de forsyner seg med sneglenes Novo crabs innimellom).
Hei Liv!

Har samme problemet selv nå.. KH må ligge på 1 her. Tok en liten test i går, med en liter vann rett fra krana (ikke mellomlagret, altså).

Dessverre ser det ut til at fargekartet til PH test 3 - 10 har forsvunnet fra testsettet mitt Så helt nøyaktig fikk det ikke blitt.

Men, om jeg brukte en slike måleskje som følger med JBL nitrat-test, og hadde en slik måleskje med natron i 1 liter vann... så økte KH til 7, og PH til rundt 8 (det er her det unøyaktige kom).

3 ml eikebarkekstrakt pushet ph ned til 6,8 og KH ned til 5. Det hadde jo vært perfekt! Jeg har aldri måttet øke KH, jeg har bare senket PH.

Så nå håper jeg at jeg kan gjøre det slik... buffre kh med natron, og deretter senke PH med eikebarkekstrakt uten at KH faller ned på 1 igjen.

Har målt PH 6 i noen kar her, og selv om jeg har coryer synes jeg det er litt for lavt egentlig.

Har bestilt 1 liter eikebarkekstrakt (jeg har igjen veldig lite nå), og håper å kunne begynne å justere skikkelig når den kommer i hus...
Johanne B
Hei:-) Ettersom du har fått avkom på dine Blå tigerreker tenkte jeg å spørre hva du fòrer dem med? Jeg hadde flere som hadde egg før jul men har ikke sett noe yngel enda. Mine får Novo Prawn og TabiMin (og så ser jeg de forsyner seg med sneglenes Novo crabs innimellom).


Jeg hadde nok ikke helt grepet på disse rekene. Kun klart å få frem 2-3 yngel (på tross av "gravide" hunner mange ganger) Har også mista de fleste av de voksne, så jeg ville nok spurt noen andre om råd hvis jeg var deg. Prøv Michael Niesar han er rekeeksperten her inne. Kjøpte mine av han.
ElinH
Hei Liv! Har samme problemet selv nå.. KH må ligge på 1 her. Tok en liten test i går, med en liter vann rett fra krana (ikke mellomlagret, altså). Dessverre ser det ut til at fargekartet til PH test 3 - 10 har forsvunnet fra testsettet mitt :-( Så helt nøyaktig fikk det ikke blitt. Men, om jeg brukte en slike måleskje som følger med JBL nitrat-test, og hadde en slik måleskje med natron i 1 liter vann... så økte KH til 7, og PH til rundt 8 (det er her det unøyaktige kom). 3 ml eikebarkekstrakt pushet ph ned til 6,8 og KH ned til 5. Det hadde jo vært perfekt! Jeg har aldri måttet øke KH, jeg har bare senket PH. Så nå håper jeg at jeg kan gjøre det slik... buffre kh med natron, og deretter senke PH med eikebarkekstrakt uten at KH faller ned på 1 igjen. Har målt PH 6 i noen kar her, og selv om jeg har coryer synes jeg det er litt for lavt egentlig. Har bestilt 1 liter eikebarkekstrakt (jeg har igjen veldig lite nå), og håper å kunne begynne å justere skikkelig når den kommer i hus... :-)


Det høres ut til å fungere, men jeg må innrømme jeg ikke føler meg trygg nok til å tørre. Har såvidt prøvd eikebarkekstraktet og det er så konsentrert at jeg syns det er vanskelig å balansere. Så først heve ph for å få opp kh og deretter senke ph blir for risikabelt syns jeg. Men hvis du tester ut og dokumenterer nøye så kanskjeg jeg tør også. Foreløpig satser jeg på ph konstanten og ev. litt natron først for å få ph opp til nærmere 6 i alle fall. Målte ph til 5 i alle kar unntatt klovnkilli karet nå (der ligger det en stor hvit sten) Har flere av de steinene, så det skal definitivt en oppi yngelkaret også.
KH her er 1 så lenge vi er på det gamle renseanlegget.
Nei, jeg er usikker jeg også... kanskje legge en post under vannverdier og spørre vannverdi-ekspertene om dette er trygt hehe.

Skal få en liter til overs etter vannbytte på ynglene i dag, så da skal jeg sjekke hvordan dette ser ut med mellomlagret og luftet vann.
Jeg skal logge alle testresultatene mine med Amtra ph konstant så får vi se hvordan det slår ut, men frykter den blir dyr i brukt. 20 ml på 100 liter vann for å få kh på ca. 4
Liv H
[QUOTE=Johanne B]Hei:-) Ettersom du har fått avkom på dine Blå tigerreker tenkte jeg å spørre hva du fòrer dem med? Jeg hadde flere som hadde egg før jul men har ikke sett noe yngel enda. Mine får Novo Prawn og TabiMin (og så ser jeg de forsyner seg med sneglenes Novo crabs innimellom).


Jeg hadde nok ikke helt grepet på disse rekene. Kun klart å få frem 2-3 yngel (på tross av "gravide" hunner mange ganger) Har også mista de fleste av de voksne, så jeg ville nok spurt noen andre om råd hvis jeg var deg. Prøv Michael Niesar han er rekeeksperten her inne. Kjøpte mine av han.
Takk for svar, det var lurt, kjøpte mine av ham jeg også
Her er det amtra PH konstant i den tyske nettbutikken hvor jeg nå har bestilt en liter eikebarkekstrakt. Vet ikke om det ville være billigere å kjøpe den der? Om det viser seg at den har noe for seg, mener jeg

Skal bli interessant å følge testene dine i hvert fall. Sånn helt umiddelbart tenker jeg at det ph konstant sies å skal gjøre er litt for godt til å være sant hehe
Da har jeg omsider fått godkjent et bilde i fiskebasen av ildtetraene mine. Vanskelig å ta bilde av så små fisk med så enkelt kamera jeg har. Glad det kom inn da jeg syns fargene på de andre fiskene under arten er ganske stusselige i forhold til deres virkelige farger. Syns faktisk heller ikke fargene kom godt nok frem på bildet mitt, de er mer fargesterke i virkeligheten. Bildet ble tatt med blitz så det ødela nok litt for fargene.
Ja, stiller meg vel ikke helt fri for skepsis jeg heller - men er nå verdt et forsøk i alle fall. Kjøpt en liten flaske på 150 ml som forsøk.
ja den ph konstanten ja.. orket ikke slik sist helg, men idag er det vannbyttedag og fanging av de siste venusynglene, så da blir det å prøve den saken
Ved ukentlig vannbytte bruker jeg å røske skikkelig ut av flyteplantene mine -må imidlertid innrømme at jeg ikke finner dette så lett lenger etter så mange ganger å ha oppdaget yngel som har gjemt seg der. Skikkelig dilemma, jeg får plukke forsiktig ytterst i "haugen" og sjekke grundig for egg og småyngel før jeg har over i bøtta. Fjerna en del fra 110 literen i går og da var det like før jeg klarte å kaste en ørseliten ancistrus Men sånn er det vel, alt positivt har også en ørseliten bakdel - får vel kalle det et luksusproblem men..
Lure Tjorven har innbilt Sofi at det kan komme fisk med i sluket under vannbytte, lille Sofi sitter stand-by og sjekker vannet fra samtlige kar.

Altfor liten Cistus har rotet seg bort fra pappas trygge hule (på bladet)
Selv har jeg brukt kombinasjonen natron og eikebarkekstrakt i godt over et år. Doserer i bøttene jeg har til mellomlagring og det har stort sett fungert greit. Verdiene blir da rundt 6.8-7 i Ph og 4-5 i Kh. Prøvde meg på å redusere bruken i 180 literen her tidligere med det resultatet at jeg fikk en ph-dropp så nå tør jeg ikke annet enn å fortsette med det. Det er nok røttene som lager trøbbel her. Tidligere var jeg nok litt for knepen med natron også slik at kh forsvant ned til 0-1 i løpet av uken og har derfor økt dosen litt.

Er altså ikke helt fornøyd siden verdiene synker mellom vannbyttene og ender gjerne med ph rundt 6.5 og kh på 1-2 i løpet av uken. Blir litt jo-jo, men litt variasjoner ser det ut til at det blir uansett hva jeg gjør. Er derfor spent på å høre hvordan ph-konstant fungerer.
Astrid

hvordan har jeg unngått å legge merke til det da? Så flott!

Det betyr jo egentlig at tanken min er riktig (noe egentlig Geir allerede har bekreftet, men nå vet jeg jo at det gjøres i praksis og med akkurat de "remediene" jeg hadde tenkt å bruke).

Tanken min var at dette funker bra så lenge PH endres fortere enn KH (hvis det ga noen mening). Hadde en gitt økning i KH gitt en gitt økning i PH (altså en korrelasjon på 1), ville det ikke ha funket, for da ville KH ha falt ned på 1 igjen med en gang jeg justerer PH med eikebarkekstrakt.

Og her kom statistikeren Elin på banen, ja... samma er det, poenget er at det funker!
Det blir veldig spennende å få testa ut. Jeg har ikke mulighet til å mellomlagre vann pga antall akvarier (hadde ikke orka heller må jeg innrømme) Her fylles det temperert vann rett fra krana med hageslange (bortsett fra de 3 minste karene) Uten mellomlagring syns jeg det blir for stort sjansespill. Særlig siden vannverdiene i Oslo er totalt ustabile om dagen.
Å herregud jeg holdt på å ta livet av nye apistoen min Skulle fiske opp garra, gertrudae og borellii fra det karet siden de skal gis bort - slik at fiskene får mest mulig ro nå når de er nyinnflytta. Ut med planter og røtter og alt for å få tak i garraen som skapte seg vrang. Vel ute merker jeg at det mangler en ciklide. Iiiik kaster meg oppi baljen hvor alle røttene og plantene er og der inni et hulrom i rota ligger stakkaren. Fikk kasta den oppi igjen, den puster og peser fælt, så nå er det bare å krysse fingre og tær for at den kommer seg igjen. Føler meg som verdens dårligste akvarist akkurat nå
Nå så jeg heldigvis cikliden svømme fint med den andre. Den umiddelbare faren er nok over, men den kan ha fått en knekk :-S

Vannbytte ble stor jobb, etter flere runder med tilsetting litt etter litt med natron er nå ph oppe mellom 5,5 og 6,5 i alle karene. Har brukt hele flaska med amtra ph konstant, så nå blir det å vente et par dager og se om ph holder seg stabil eller synker mot 5-tallet igjen.
Kan i alle fall si to ting om Amtra ph konstant med en gang:

1. Det har geleaktig konsistens så rør/rist det godt ut før du bruker det
2. Vært obs på siste slanten, den trekker opp PH skikkelig. Fikk Ph hopp og måtte ta to ekstra vannskift etter hverandre i ene 180 literen (enda godt ikke siste slanten gikk i et mindre kar)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap