Sølvi sine coryer og litt til :) (side 59)

Inger Anne
Nei, jeg har ikke hatt lek på mine. Jeg flyttet dem over i eget lekskar i går, i håp om å få til litt action. Dessverre mistet jeg en av fiskene i prosessen. Tullingene greide å skille ut stressgift mens de stod til akklimatisering, og en av dem greide seg altså ikke. Det er første gang jeg opplever med noen annen cory enn sterbai. :-( Dessverre var det en av hannene som strøk med. Det er klar overvekt av damer, og jeg frykter nå at jeg bare har en hann og 4 damer igjen. De 5 ble kastet ut i karet da jeg oppdaget elendigheten, og de ligger nå bare og glor på meg. De er sky, disse fiskene, og har helt tydelig ingen planer om å stresse opp og ned langs glasset, slik de burde gjøre når de nettopp har blitt flyttet.

Uff det var leit å høre ,skummelt med denne stressgiften.
Den enslige hannen får det travelt da skjønner jeg,håper du får de i gang.

Har også merket at disse ikke blir så hyper som andre coryer ved flytting til et annet kar.
Derfor er det kjekkt når de nå har vært så aktivr sammen med CW023-ungdommene,får sett litt mer til de
Kom til å tenke på at jeg helt glemte de rekene jeg skulle hente hos deg.
Artig at du har så mye egg for tiden. Noen som har det.

Ha ei god helg videre Sølvi.

Espen
Alt i orden Espen,ikke noe å stresse med
Ha en fin helg du og.

Ja det er litt gøy at det har kommet egg i huset igjen .Litt dumt at eggene fra Sp.black ikke ble noe av da, men ikke noe å gjøre med det.

Så forresten noen bitte små yngel i green laser-karet i dag
Var litt utrygg på om det ville gå bra i dette karet for det er en modifisert Fluval 3+ og denne føler jeg meg ikke helt sikker på når det gjelder yngel.

I Weitzmani-karet har jeg ennå ikke sett noen yngel.Men siden det er så mye mose og røtter he ,så håper jeg det dukker opp noen.

Gjorde ellers en tabbe med noen CW023-egg. Tok de i en hov og plasserte i karet med Sterbai og Sp.black som jeg forsøker å få egg på.
Hoven var nok mer grovmasket enn jeg regnet med for yngelen har galant svømt ut av denne.Håper de har funnet seg skjulesteder under røtter og mose.

Men i morgen flytter jeg Sterbai og Sp.black tilbake til hovedkaret uansett egg eller ei. trenger dette karet til yngel nå.

Fikk foresten tilbud om å "låne" et 92 liters hjørnekar av den ene datteren min i dag

Hmmm ,trenger det jo egentlig en stund fremover. Men ,det var dette med plassen da he he ,får ta en runde med metermålet tenker jeg

Skulle ta Sterbaiene og sp.black over i hovedkaret i dag.Sjekker ph for ikke å ha altfor stor forskjell her og ph på 4,5 .......
Skjønner ikke hva som har skjedd her ,har hatt ny biltemasand oppi nylig ,men har ikke opplevd dette før .
Har jo fødenettet med green laser-yngel her pluss de CW023-yngelen som har svømt ut av hoven.

Så nå stresser jeg fælt ,tok fødenettet med yngelen ut og over i en plastboks og har nå holdt på å øke ph sakte men sikkert.Håper de tåler denne belastningen.

Har og tatt vannbytte i karet men siden jeg ikke kunne finne noen yngel her,så måtte jeg bare ta sjansen uansett.De stakkers små har nok mest sannsynlig ikke klart seg

Så nå skal de voksne komme tilbake til sitt kar og yngelen slippes løs istedenfor.
Litt skummelt dette også siden de er så små.

Green laserne la forresten nye egg i dag ,krysser igjen fingrene for fine egg. Har egentlig litt bedre magefølese denne gang, men vet jo ikke noe sikkert før i morgen.

Skal ellers hente noen nye skjønne coryer i kveld,krysser fingrer og tær for at det går bra med de på sin reise over fjellet.

Da har det kommet 12 stk. små Corydoras venezuelanus i hus
Så herlige bare ,tusen takk Atle og Rita for at dere ville ta de med over fjellet til meg.
Det tok ikke mange minuttene fra de kom i karet til de var i full aktivitet .Gleder meg til å stå opp i morgen og se mer på disse coryene.Kommer nok til å bli noen bilder av de også

Så fint at du likte dem, de er jo søte da disse små, men jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å sende dem avgårde De er jo bare barna
Skjønner deg veldig godt ,men det ser ut til å gå bra ,fargene begynne å komme frem allerede
Skal nok ta meg godt av de
Et par bilder av de søte små .
Det er ikke så lett å få tatt skikkelige bilder av de ,de lyer meg ikke når jeg sier at de må stå stille

[External Image]

[External Image]
I dag har de yngelene som var i nett og yngelkar fått svømme ut i kar enten med de voksne eller i 64 literen som sto klar til de.
Ugggh ,var ikke med godt hjerte ,ser nok ikke så mye til de nå fremover tenker jeg . Men har troen på at de klarer seg og de vokser mye fortere i innkjørte kar har jeg erfart tidligere.

Ser ut til at det ble noen befruktete egg fra green laser denne gangen
Et bilde av en liten green laser-yngel om ble plassert i Weitzmani-karet

[External Image]
Diamanttetraene som går i 222 literen har virkelig blitt flotte
Men de er vanskelig å fa tatt skikkelige bilder av selv om de svømmer foran kameraet så snart jeg nærmer meg.

[External Image]
Flotte Tetraer Sølvi.
Kjenner du til om tetraer og nannostomus legger egg på glasset? Har en del bittesmå egg på glasset som jeg ikke skjønner helt hvem de stammer fra.
Kanskje 1/20 del av cory egg størrelse.

Espen
Tetraer legger ikke egg på glasset. Ingen jeg har hørt om iallefall

Det er ikke pestsnegler du ser, av typen "toppluesnegl"? Det er noen som har tatt det for å være egg, men det er det altså ikke. Den beveger seg så langsomt at man ikke kan se det. Se på den i skalldyrbasen her og sjekk.
NB! Jeg har massevis av den, men mine er helt hvite. I basen ser de nesten litt brune ut på noen av bildene, men mine er altså helt hvite og derfor er det lett og tro det kan være egg av noe slag.
Takk skal du ha Espen ,bilder viser dessverre ikke den flotte glitringen de har men det er nå så.

Har ellers tatt de små rødmunnstetraene over i et annet kar med reker og ildtetra .Der skal de få bli til de er store nok til komme over i voksenkaret.

Men ,siden karet først står der på kjøkkenet ferdig innkjørt ,så puttet jeg ca. 20 egg fra green laserne oppi her. Disse har begynt å klekke idag og disse har jeg tenkt å fosøke å fore opp med nyklekket artemia etter Mona sin oppskrift

Lurer forresten på hvor lenge det karet blir stående på kjøkkenet jeg he he .Skulle bare væe en midletidig plass for oppbevaring av julepresangfisk r
Hmmm... fant en bitte liten yngel i 64 literen med litt forskjellige små yngel i. Men denne ser ut som om den nettopp har mistet plommesekken og det stemmer ikke helt.

Hadde jo sp. black og Stebai gående der og de svarte la jo masse egg som alle var hvite. Så det ville jo være litt rart om ett enslig egg skulle være befruktet .
Derfor lurer jeg på om Sterbaiène har lurt deg til å legge noen egg også.Disse er mestre i å spise sine egne egg, men de er også flink til å gjemme de. Så kanskje det var et egg de hadde oversett?

Får håpe den lever opp så jeg får stillet nygjerrigheten min
Omsider ferdig med å gjøre noe jeg hater helt forferdelig , nemlig å fange coryer .Synes så enomt synd på de der de stresser avgårde og livredd for at det skal skal noe med de.
Men nå er 6 stk. orange laser(CW023ungfisk ) fanget og kommet i poser ,klar for henting av ny eier .De andre har fått innredningen sin tilbake . Ser ut til at de kommer fort over slikt stress heldigvis for nå er de i full vigør på jakt etter mat
Sølvi Gullaksen
Omsider ferdig med å gjøre noe jeg hater helt forferdelig , nemlig å fange coryer .Synes så enomt synd på de der de stresser avgårde og livredd for at det skal skal noe med de. Men nå er 6 stk. orange laser(CW023ungfisk ) fanget og kommet i poser ,klar for henting av ny eier .De andre har fått innredningen sin tilbake . Ser ut til at de kommer fort over slikt stress heldigvis for nå er de i full vigør på jakt etter mat :)

Er de klare? Da går jeg ned til bilen straks.
Ser deg snart da Sølvi.
Sølvi Gullaksen
Ser ut til at de kommer fort over slikt stress heldigvis for nå er de i full vigør på jakt etter mat :)

Coryer er rare sånn. Med unntak av noen få svært nervøse arter, opplever jeg at coryer er temmelig sorgløse og vimsete. Med unntak av de kresne multiene mine, tror jeg ikke jeg har opplevd at coryer ikke har kastet seg over velkomstmyggisene få sekunder etter at de har fått slippe ut i sitt nye hjem her i huset. Hvis man sammenligner med kulefisk, befinner de seg i den andre enden av skalaen: De kan det kjapt ta en uke før de tar til seg mat etter en flytting. Coryene er også fryktelig vimsete i forhold til advarsler fra andre fisker. Septentrionalisene mine roter seg ofte litt for nære hulene til mine L-201. Da kommer det en irritert sandsprut fra mallene, og coryene skvetter unna. Men coryene glemmer det i samme øyeblikk, og vimser videre. De er så søte!
He he ,ja de er greie sånn

Så forresten da jeg skulle slå av lysene i akvariene i går kveld ,en Weitzmani-hunne med egg mellom finnene . Mulig jeg avbrøt leken men kunne jo ikke ha lyset på i hele natt heller da.
De er så utrolig flinke til å gjemme eggene i moseveggen at jeg ser det som en umulig oppgave å lete gjennem der uten å rasere alt. Så jeg får jo ikke plukket et eneste egg der ,aner jo ikke om de er befruktet og/eller om de får klekke uten å bli spist.

I dag tenkte jeg å forsøke å finne noen egg og jammen fant jeg ett som var litt synbart øverst i mosen. Gikk gjennom alt av planter og endevendte hvert eneste blad. Johooo hele 2 egg De ser veldig fine ut så de ble lagt i en kopp med vann og en dråpe Esha 2000. Så kanskje jeg får 3 små yngel som jeg kan følge med .
Det går jo yngel i dette karet men om det er de green laser-yngelene som ble plassert der eller om det er Weitzmani-yngel og ,det vet jeg jo som tidligere sagt ikke. Så en som var mindre enn de andre i dag så muligheten er der jo. Har en mistanke om at disse Weitzmaniene legge egg uten at jeg merker det også. Men ingenting er bedre enn at de styrer på for seg selv og at det kan dukke opp noen småttiser innimellom

Fikk forresten noen søte små eplesnegler av Espen i går da han var å hentet noen CW023(orange lasere) . Disse ble plassert i kjøkkenkaret hos green laser-yngelene for å spise forrester og gi de litt infusier.
Disse hadde jeg håpt å kunne fore opp med nyklekket artemia til en avveksling.Men først i dag så det ut til at de virkelig skjønte hva som ble servert de
Har gitt de litt most/oppbløtt discus-bits ved siden av da det virket på meg som om de ikke spiste noe særlig av artemiaen.

Men det var det jeg skulle si ang. de eplesneglene. En av små hadde pyntet seg i s fint i dag ,den spankulerte bortover med en liten kvast av windelløvbregne på toppen av skallet
Prøvde å ta et bilde av den ,håper det blir noenlunde bra .Må se å lagt noen nye bilder over på maskinen. tok også noen av rødmunnstetraene som nå begynner å få voksne farge på seg etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap