Revestrekenes akvarieverden (side 59)

[External Image]
Alle omflyttingsplanene mine ble utsatt noen dager, Atle kom hjem etter en evighet på jobb så vi har bare slappet av med vanlige vannbytter og kost oss med en valpefødsel

[External Image]
Fredag var vi i Oslo hos sønnen vår og på hjemveien kjørte vi innom Jon og hentet seks cory som skulle være rabauti men de er mest sannsynlig zygatus i følge ett par av karene på CW. Disse to artene er vanskelig å skille fra hverandre og de importeres ofte sammen enda de kommer fra ulike lokasjoner, rabauti fra Brasil og zygatus fra Peru. Den sikreste metoden for å artsbestemme dem er ved eventuell lek/yngel, rabautiyngel får den stilige tredelte fargen, oransje foran, sort magebelte og lyse bak mens zygatusyngel har en vanlig coryyngeldrakt.

[External Image]
På CW kan man lese følgende:
- C. zygatus: - Kroppen er lys rødbrun, lysere på buken. Det mørkegrå båndet går fra midten av hodet og bakover til halefinnen, ikke inn i halefinnen eller på skrå ned i haleroten. De fleste individene har en knekk i båndet i tilknytning til ryggfinnen, de har også en metallisk grønnfarge over båndet og en rosa/oransje flekk under båndet men over øyet. Zygatus har også en slankere kroppsfasong enn rabauti og den blir noe større, 6,5 cm for hanner og 7 cm for hunner.

- C. rabauti: - Kroppen er rødbrun, lysere på buken. Det mørkegrå båndet går fra midten av hodet og bakover til halefinnen der det skrår ned og går inn i halefinnen i nedre del. Båndet er matt, har minimalt metallisk fargeskjær. Rabauti har en lys oransje flekk under båndet men over øyet, i høyde med ryggfinnens avslutning.
Rabautihanner blir ca 5 cm, hunner blir ca 5,5 cm.

[External Image]
Kjempefine er de uansett, når de har tak over hodet (les skygge av planter) er de nydelig kobberfargete på kroppen Ps. Bildene viser dem i åpent lende, og nyinnflyttede så de er ekstra bleike i fargen.

[External Image]
Ååååååååååååh... valper...

Åååå så utrolig herlig valp

Gratulerer så mye med nye coryer.
Hadde en sånn når jeg startet med hobbyen, den fulgte med aeneusene, men solgte den når jeg ikke klarte å få tak i flere. De er jo kjempefine, liker de så godt forfra da de minner litt om mikke mus :b
Ja zygatus er en fin cory Marita, sett forfra har de samme tegninger som eques'n bare blassere i fargen
[External Image]
Nå er ommøbleringen i full gang og lille Andrine følger ivrig med Hastatus'ene er flyttet til det minste karet på kjøkkenbenken, og CW032 har overtatt det andre. Gossei har fått eget kar i stuereolen, tukano er flyttet en etasje ned, oiapoquensis og C091 havnet i hvert sitt kar i øverste etasje på akvarierommet, midtre kar i midterste rad i stua er klargjort til equeshanner og ett par hunner... og det er så langt vi har kommet, mye arbeid gjenstår

[External Image]
Andrine liker nok karet med flaggtetraene best, der er det mest farger og bevegelse
Den skal tidlig krøkes ;o)
Må jo prege dem i ung alder vet du ))
[External Image]
Det er tydelig at det går mot høst her på Dokka, det er økt aktivitet på coryene i de fleste karene så det blir spennende å se hvem som kommer i lek.

[External Image]
I dag fant jeg faktisk "hele" fem befruktede egg hos C121, de har nemlig vært gode på ubefruktede egg i sommer. CW032 har lekt etter at de havnet på kjøkkenbenken, jeg lar eggene være i karet og ser om det vokser opp noen. Hastatusyngel ser ut til å være vriene å få frem, de forsvinner en etter en så jeg håper flyttingen til nytt kar kan være positivt. Adolfoiene leker stadig vekk ser jeg, regner med at de fleste blir platyfór.

[External Image]
Nannostomus eques-hunnene er skikkelig sprekkeferdige, pennefiskfasongen er byttet ut med bananfasong De tre "hjemmelagede" ungfiskene er nå nesten like store som de voksne
[External Image]
I dag har jeg endelig sett unge individer i karet til Blue pearl-rekene, den yngre garde er i ulik størrelse fra 1 cm og nedover til knøttliten Jeg trodde gh'n var for lav for dem og hadde egentlig tenkt å flytte dem til et eget kar men nå skal de få gå der de er

[External Image]
Inaktiv bruker
Åh, herregud. ja her var de et pa hundre nye innlegg og lese veldig artig og følge med videre også så myye fine biler dere har Rita og Atle skikkelig mye fine arter også skulel så gjerne hatt slike arter jeg også, mitt cory ønske e noe så nekelt som adolfoi, hihi :P men jaja. må bare prøve meg på de grønningene jeg så, hihi :P får følge litt mer fst og bedre med fremove jeg nå i denne tråden for der er bare så flinke. veldig imponert!
Takk for hyggelig hilsen Kristian, og lykke til med de grønne i høst
digger akvarietråden din!!!
Har lest hele tråden å ble helt stumm.
For noen fAntastiske dyr du eier.
"sikle" "sikle" !!

Digger din smak for fisk. Du har alt av fisk jeg ønsker meg!!!

Du greier faktisk å få oppdrett på alle de fantastiske artene !!

Digger tråden,bildene,fiskene,akvariene,innredingen og akvarie rommet deres.

Du skriver super å fint leselig for alle aldere.

Håper du får en fin tur til Brasil !!
Tusen takk for hyggelig innlegg palett chikliden Jeg ser du har masse flott fisk fra riktig verdensdel du også, lykke til med fisk og oppdrett
[External Image]
I dag har mallene fått broccoli og gulrøtter, og bildet viser en av grenmallene på vei inn for landing i grønnsakshaugen.

[External Image]
Så fine bilder!
Det var litt av en munn på den der
Ja Farlowella vittata er noen skikkelig snedige skapninger, også de nesegrevene da ))
Skikkelig pinocchio-neser har de
Enda en fisk å føye til på "vil ha engang" listen..
Det blir ikke de store og mest fornuftige oppdateringene i denne tråden, men bilder derimot, det blir det mye av

[External Image]
I dag hadde jeg en liten photosession med Blue Pearlrekene (som har blitt ganske mange etterhvert) og da kom en gravelysten C134 i veien hele tiden...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her har den zoomet seg inn på riktig område i sanden og støvsugingen begynner.

[External Image]
Synd at dette og neste bilde ble så uskarpe, men med litt fantasi ser man at coryen suger til seg sanden og de godbitene som måtte befinne seg der

[External Image]
Jeg tror jeg må prøve å filme dette neste gang, det hadde vært artig å sett bartebruken i slow motion
Wow, skikkelig stilige bilder! Filming høres ut som en god idè ja ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap