Leifs verden, del 2 (side 59)

LOFFA
Ser faktisk ut som en eller annen moderator har vært her og fjernet noen innlegg uten å gi beskjed om det. En merkelig opptreden synes jeg.......

Du hadde en invitasjon med sammme ordlyd i en tråd du startet for å invitere til treff.
Der er det noen kommentarer. Kan det være at du ser på feil tråd når du savner innlegg?

Bor dessverre litt for langt borte til at jeg kan si ja takk.
530
[QUOTE=LOFFA]Ser faktisk ut som en eller annen moderator har vært her og fjernet noen innlegg uten å gi beskjed om det. En merkelig opptreden synes jeg.......

Du hadde en invitasjon med sammme ordlyd i en tråd du startet for å invitere til treff.
Der er det noen kommentarer. Kan det være at du ser på feil tråd når du savner innlegg?

Bor dessverre litt for langt borte til at jeg kan si ja takk.

UUUUPPPPPPS 530 du har nok rett i det. Beklager mine antagelser mot moderatorene. Jeg bøyer meg i støvet og beklager ovenfor dem. Føler meg ganske så teit akkurat nå.....
Flotte bilder av flotte fisk Loffa,som alltid!
Bor dessverre for langt unna,ellers skulle jeg gjerne ha tatt en tur innom deg,da det hadde vært gøy og se disse fiskene "live".
Får bare holde øynene åpne og se om jeg ser de i en dyrebutikk engang istedet.
får heller prøve å komme innom deg på besøk hvis jeg er i området en gang.
Smake på en aass og du skal få smake på en Dahls.
Samt fiskeprat da. hehe

Espen
Acara eggene har allerede klekket og ynglene flyttet til/på en merkelig måte/plass. Fra før av hadde jeg en apisto hule i det karet (160L). Denne har dem snudd på hode og flyttet ynglene nedi. Jaggu noen raringer disse to. Jeg håndmatet dem faktisk med myggisser i dag og virket rolige, selv med nye yngel. men når maten var spist skal jeg si det ble liv i leiern. Kunne ikke nærme meg karet igjen før hannen virkelig viste seg som den far han er og skulle passe på (bilde 1.)

Har også fått inn 3 bilder av mine Apistogramma macmasteri i basen nå. Utrolig spennende og har nå 28 bilder i basen.

Det har stoppet opp litt nå, når det gjelder egglegging hos mine apistoer. Borelliiene er faktisk det siste som kom, ikke mindre enn 4 av 5 huer la egg i løpet av 3-4 dager. Noen få yngler er fortsatt i livet, noe som gleder meg. Har slitt med å holde disse i livet og kanskje nå himmelen vil åpne seg for meg :- =)

Bilde 2, apistogramma macmasteri og bilde 3, apistogramma barlowi hannen min (F1)

Søndag blir det nok en tur på auksjon i Larvik. Guttungen (den eldste) ville bli med så da blir det guttetur til et auksjonsmekka med masse apistogramma fra Tom C. Han har fortalt litt om hva han tar med seg, og jeg har selvfølgelig tittet på bilder av utvalget, samt info om utvalget.

Har plukket ut et spekter av favoritter som jeg vil by på og håper at jeg kan komme hjem med minst en ny type. Håpet er 3, men vi får se hvordan prisene blir. Har iallefall nummerert min topp ti liste, så får en se hva som skjer.

Ser i 250L at det MÅ gjøres noe. Slik det er nå med jaging på macmasteriene vil det ikke bli noe oppdrett på disse. Ser ofte tendenser til leik hos macmasteriene, men så kommer sp. "Oregon" hannen eller hua og jager dem vekk fra hula.

Har 3 kar ledige og kan få ett eller to til om nødvendig. Blir litt jobbing i kjellern i ettermiddag med vannbytter etc og får se hva jeg gjør med di forskjellige karene.

I morgen blir det auksjonstur til Larvik, og skal ikke røpe for mye av hva som står øverst på lista mi, men noen boreli til ville være en hygglig tilvekst. Det kommer flere av di cf borelliene jeg har, men hvet ikke hvor mange og kjønnsfordeling. Får jeg disse hjem blir det å flytte di samt di 6 jeg har i kjelleren til 250L her på røykerommet (var ikke meningen å nevne det ordet Mona)....

Er iallefall 3-4 typer apisto til som hadde "passet" meget godt i samlingen her på auksjonen.

Har også et stort behov for mye planter. Ei hel bøtte med planter hadde kommet godt med for å si det slik. Noen flere og kraftigere pumper er også på ønskelisten og trenger blant annet pumpe til 162L som står i kjellern. Trenger 3-4 pumper på 1000/1200L/t. Til nevnte kar og en til corykaret på 160L i kjelleren. Kunne tenke meg enda større fres enn hva det er der nå. Blir å se hva utvalg og priser er når morgendagen kommer.

Fikk melding fra butikken om at min egen laptop var klar for henting. Det var harddisken som var gåen og en grei garantisak. Får håpe den holder denne gangen da og at ikke flere bilder går tapt for meg. Har hatt mange gode fiske bilder på den maskin som ved flere anledninger har gått dukken. Ganske så irriterende, selv om jeg kan hente noen av bildene igjen som jeg har lagt ut i tråden her og i basen.

Kona og guttungen reiser i dag til sørlandet og det blir derfor en del "alenetid" på meg i dagene fremover som jeg kommer til å benytte i kjelleren. Kommer til å benytte tiden til å kose meg masse med hobbyen uten at jeg behøver å tenke på at det går utover familiens primetime.

Er det noen som har lyst til å ta seg en tur, står dørene åpne for akvarieprat her. Ta kontakt på 99446703 om det skulle passe.
Vannbytter og masse kos i kjellern i ettermiddag, ja for arbeid kaller jeg det ikke. En glad Leif kunne også oppdage ei apisto borellii hue med nyklekket yngel i dag. Artig. Virket som et forholdsvis lite kull, men får da se når hun svømmer rundt med dem etterhvert.

Begynner å bli litt størrelse på dem få andre borellii ynglene også bilde 1.
Corydoras sterbaiene hadde funnet seg tid til å legge noen flere egg enn hva di har gjort tidligere. Mulig di er på gang med noe. Bilde 2.

Når jeg så (se bilde 3) acara ynglene prøvde å få i seg røde mygglarver måtte jeg bare brase ut i latter. Di er jo som tømmerstokker for disse små nusslige vesnene.

Foreldrene flyttet di nyklekkede ynglene til under skifersteinen (plata) i løpet av natta, og vokter dem som bare ciklider gjør. Skulle ikke komme veldig nær 160L før hannen var på front glasset og skulle passe på.

[External Image]
Da er jeg og jr straks klar for avreise til auksjon i Larvik. Som vanlig blir dette en spennende dag på auksjon. I tillegg til fisk er jeg også ute etter en del planter og muligens et par pumper ekstra. Selvfølgelig avhenger alt av hvilke priser det blir.

Pris kommer ut fra etterspørsel som en vet, og det varierer fra auksjon til auksjon har jeg erfart. Gleder meg som bare en akvarist kan.......

Kommer tilbake med mer etter auksjon
En litt skuffende dag, men likevel full av opplevelser. Bare en brøkdel av apistoene folk forventet skulle komme på auksjon kom, så det ble kamp om fiskene. Ellers må jeg berømme Larvik og Grenland akvarieklubb for en flott dag hos dem.

Ettersom det var mange som ønsket apistos ble prisene deretter på di det var mest ønske om. Alle ønsket jo selvfølgelig det samme!.

Jeg for min del dro hjem med mye mindre fisk enn jeg forventet. Kun 2 poser, begge med 8 stk ungfisk av Apistogramma Barlowi med to forskjellige lokasjoner.

Hvor mye lokasjoner betyr for folk generelt vet jeg ikke, som ønsker seg disse. Tviler på om folk flest bryr seg døyten om dette. Så var en kort tanke innom å samle alle 3 gruppene jeg nå har, i et kar. Det vil si 19 individer og det måtte da bli i storkaret mitt (250litern).

Noen som har formeninger om dette? Fart, Ola og dere som driver med apisto, hva mener dere? Jeg vet Tom C selv holder lokasjoner hver for seg. For han er å blande lokasjoner omtrent som å få hybrider tror jeg. Ja om det skulle komme yngel.

Spørsmålet er vel hvor seriøs skal egentlig en hobby akvarist være? Jeg mener med å blande lokasjoner, ikke lager hybrider.

Fant også en nyklekket Corydoras Sterbai albino i klekke boksen i dag. Har spurt Mona om denne albinoen og fikk til svar at det en sjelden gang forekommer at sterbaiene får albino yngel.

bilder fra begge lokasjonene med barlowi samt albino sterbaien
Dont mix locations..........
Er jo spesielt å ha forskjellige typer av samme art da Leif? (skjønt det ikke er sikkert at de er samme art) om du kan påpeke forskjeller i atferd kan det indikere artsforskjeller, så her har du sjansen til å være cutting edge i forskningen tror jeg.
Ellers ville jeg solgt unna de jeg liker minst godt.

Hvilke apistoer var det folk ville ha da Leif var det Osho-koshi eller?
Ikke bland lokasjoner.
Er jo ett flott salgstriks å ha lokasjon på de du skal selge videre.
Flotte fisker du har fått tak igjen.
Tøff den albino coryen.

Espen
ohr
Dont mix locations.......... Er jo spesielt å ha forskjellige typer av samme art da Leif? (skjønt det ikke er sikkert at de er samme art) om du kan påpeke forskjeller i atferd kan det indikere artsforskjeller, så her har du sjansen til å være cutting edge i forskningen tror jeg. Ellers ville jeg solgt unna de jeg liker minst godt. Hvilke apistoer var det folk ville ha da Leif var det Osho-koshi eller?

Tenker også egentlig som deg ang lokasjoner, derfor skrev jeg også Sitat "Så var en kort tanke innom å samle alle 3 gruppene jeg nå har, i et kar." sitat slutt.

Resten som fulgte var for å pirre folks tankegang og få deres mening.

Apisto utvalget ble "dårlig" utfra det som nærmest ble lovet. Den du nevner kom ikke, heller ikke nanay, eunotus, rubrolineata, papagei og pebas. Det jeg fikk med meg (jeg måtte reise ved 16.30 tiden) var rositae, mine 2 barlowi grupper, panduro, cf borellii ungfisk, agasizzii og atahualta. Sistnevnte ble "dyr" for meg og gav opp når den rundet 400 kr. Hadde virkelig lyst på disse!!! Papagei var jeg på forhånd villig til å strekke meg langt for å få, men den kom ikke med denne gangen.

Men en får vel være fornøyd med det som kom. Får være grenser for hvor lang natten skal bli med fiskepakking. En bismak er å annonsere at det kommer det og det...... og folk har forventninger, når en ikke har det med likevel.

Apistoene var grunnen til at jeg reiste for å si det slik. Fikk også handlet en del planter som var sårt trengende her.

Hvor vidt jeg videre selger noen av A. Barlowiene vet jeg ikke enda, selv om jeg nå har 3 grupper. Først vil jeg se ann hvordan di to nye gruppene er, om det er adferds forskjeller og farge forskjeller etc. Føler dette spennende. Men 3 kar med barlowi på sikt blir det neppe, uten å kunne si noe sikkert. Barlowi er nok en ettertraktet apisto, ikke minst fordi det er den eneste "munnrugern" blant apistoene. Ikke ofte en ser disse til salgs noen steder annet enn på slike auksjoner. Da gjelder det å være DER. Er mao ett år siden jeg kjøpte det første paret jeg hadde av Barlowi på samme auksjonen. Er ikke mindre begeistret for Barlowi av den grunn. En fredelig og flott dverg ciklide jeg har mye glede av

Bilder: Nye planter satt inn. Skal rokkers litt på etterhvert
Nå var det litt av en liste som ble satt opp, så jeg skjønner skuffelsen.
Men det var bedre enn på storauksjonen i Trondheim, der var det vel ikke apistoer i det hele tatt i år.
Papagei er en råflott fisk for oss "kjennere". Håper jeg har et par da skal jeg ta med en bøtte til deg.
Atahualpa- flott fisk, men jeg synes vel du gjorde en bedre handel med barlowi.
Håper jeg kan få dratt på noen av auksjonene på østlandet snart.

Hilsen Ola
Black_Flys
Ikke bland lokasjoner. Er jo ett flott salgstriks å ha lokasjon på de du skal selge videre. :) Flotte fisker du har fått tak igjen. Tøff den albino coryen. Espen

Ja, Espen, det er en del som er villig til å gi mer for fisk med lokasjon. Ser det både på lokale auksjoner og stor auksjoner. Blir til at jeg holder di avskilt ja. Hadde vært kult å fått et par ut fra hver av di to nye gruppene på sikt. Iallefall tatt ut et par fra hver.

Ja det er første gang jeg har sett eller hørt om sterbai cory som albino. Må si jeg ble litt forfjamset og lurte på i himmelens navn dette var.... Håper den vokser opp slik at jeg kan se hvordan den utvikler seg.

Blir liksom en "kjeledegge" det fremover som skal få reise på spa, få all den sjokoladen den vil ha, se på nattfilmen på viasatt og få egen stol i gokroken..... hehe
(Sjokoladen må deles med meg)...

1. Acara yngel
2. og 3. bilde er lokasjonene på disse barlowiene
ohr
Nå var det litt av en liste som ble satt opp, så jeg skjønner skuffelsen. Men det var bedre enn på storauksjonen i Trondheim, der var det vel ikke apistoer i det hele tatt i år. Papagei er en råflott fisk for oss "kjennere". Håper jeg har et par da skal jeg ta med en bøtte til deg. Atahualpa- flott fisk, men jeg synes vel du gjorde en bedre handel med barlowi. Håper jeg kan få dratt på noen av auksjonene på østlandet snart. Hilsen Ola

Ja, Ola, det var som et barns ønskeliste for julaften. Et eldorado for oss elskere av denne herlige arten. Apistogramma virker som en art som egentlig er lite utbredt i hobbyen om en skal se på hva som blir solgt privat og i butikker.

Når jeg spør i butikker får jeg stadig høre at det er så liten etterspørsel at di ikke tar det inn, desverre. Som regel, om di har noe er det cacatuoides, macmasteri og hongsloi. Di enkleste av di, og kanskje mest hardføre. Cacatuoides går jo nær sagt i all slags pH.

Ja, Papagei var råflott ut fra bildene jeg søkte opp, og var derfor villig til å strekkkkkke meg langt. Anledningen byr seg nok igjen..... om noen tiår.....

Ja synes jeg var heldig med barlowiene og gleder meg selvfølgelig over dem. Blir gøy å se på dem etter jobb i morgen, når di har roet seg og kanskje fått litt farger.

Skulle du dumpe innom her på østlandet, må du love å ta turen innom. Hof ligger kun en drøøy time fra Oslo.

Glemte en ting tidligere her. Det nye kullet med A. borellii yngel er ikke så lite likevel. Flyttet forsiktig på nøtta når jeg satte inn nye planter tidligere i dag. Sannsynligvis var ikke all klekkingen ferdig. Antar det er som det pleier, 50-60 yngel

Bilder av barlowiene 5 min etter at di var klimatisert og frie i karet...
Jeg bare "måtte" ned å se på di nye barlowiene og tok noen bilder

3 bilder av lokasjon 1 kommer her og 3 fra den andre i neste innlegg
Jeg fant et finere bilde av albino-Sterbai enn det første jeg linket til, Loffa.

Kanskje du skulle navngi det lille hvite knøttet? Krysser fingrene for at den overlever, da!
Tusen takk Mona. Er litt artig å få drettet noe som ikke akkurat er dagligdags, selv om slike som disse kanskje ikke er ønsket innen hobbyen. Di blir veldig spesielle, og måtte se godt på den vesle tassen når jeg var nede å byttet vann og boks på dem. Ca 20 egg er nå klekket.

Har også studert mine nye Apistogramma barlowi i kveld. Er nå litt stolt da over å ha så flott fisk i mitt eie. Dette er heller ikke dagligdags Apistogramma.

Ser på bilder jeg har tatt av begge lokasjonene at det er noen med oransje felt på halen. Skal jeg tolke dette ut fra di andre jeg opprinnelig hadde (har) er dette hanner. Hua har ikke denne fargen i den lokasjonen iallefall. Skal se om jeg har skrevet ned lokasjonen på disse noen plass, men er usikker på om jeg har gjort det

Tok noen bilder når jeg var nede

Apistogramma barlowi. Lokasjon: Rio Yaguasiyocu
Apistogramma barlowi. Lokasjon: Rio Ampiyacu
Apistogramma cf borelli F1 yngel

På Apistogramma barlowi. Lokasjon: Rio Yaguasiyocu ser en tydelig det oransje feltet på halen samt den mørke stripen langs kroppen. Dette gjør at jeg gjetter på at dette er en han.

Iallefall flotte fisk alle sammen
Personlig har jeg ingenting i mot albinoer, da jeg ser på dette er et "naturlig" innfall fra naturens side, en tilfeldig mutering om man kan si det sånn. Det finnes f.eks. hvite løver også! Det er ikke noe vi mennesker har avlet oss frem til.

Albinopansermaller (av Aeneus typen) er jo veldig populære, og det finnes vel knapt en akvarist som ikke har vært borti den typen i løpet av sin tid. Så populære er de jo, absolutt.

Jeg kan tenke meg at noen akvarister ikke er begeistret for albinoer, men det blir jo mest en smakssak vel? Noen liker ikke den hvite fargen, og det er de jo fullt berettiget til. Smak og behag...? Jeg syns albino-Sterbaien er uvanlig og litt morsom av den grunn, derfor ville jeg tatt vare på en sånn om det dukket opp en.

Hva syns du selv da, Loffa? Du har jo avlet masser av albino-Corydoras av Aeneus typen tidligere, så du har vel ingenting i mot albinoene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap