Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 6)

gjett hva som har blitt demontert og vaska i dag mona

er gubben din flink med kameraet ditt? hvis han er det så får du lov og sende med han kamera sånn atte jeg får noen skikkelige bilder av rokkene og de uidenifiserte ciklidene fra peru

etter litt rokke titting så blir det nok litt mas fra hans side om ett 720 med rokker i stua
Medisinering hos Corydoras weitzmani....:-(
Jeg kjøpte mine fem stk Corydoras weitzmani 31. august, og har derfor hatt dem i ca to måneder nå.

Men....de siste par ukene har jeg lagt merke til at mine dyrebare C. weitzmani har drevet med mye kløing og spretting mot sanden. Til å begynne med trodde jeg det var ting i vannet som "kilte" og irriterte huden deres, luftbobler eller partikler i vannet (mye flyteplanter med røtter som løsner litt, eikeløv og alt mulig annet smått som flyter omkring).

Men de siste to dagene har kløingen intensifisert seg så voldsomt at jeg tilbrakte tre timer (!) på fiskerommet mitt i natt, og satt hovedsaklig og studerte dem og observerte adferden. Det gikk ikke fem minutter engang, mellom hver gang en Cory spratt på sanden og klødde seg...!! Jeg kjente en skrekkslagen kald klump i magen, og ble nesten panisk. Jeg testet for alle verdier jeg hadde tester til, inkl. ammoniak, nitritt og nitrat og alle tester viste fine verdier. Bekymringen var økende. Fikk nesten ikke sove:-/

I dag var jeg en ny tur bortom, og observerte samme intense kløingen. Helt vilt. Klø, klø, klø. Ser ut som de klør seg på gjellene og på kroppssiden. Ikke helt godt å si hva de "sikter på" når de tar fart og spretteklør seg, men det ser slik ut. I tillegg har de den ekle vridningen på hodet.... alle som har hatt diskus eller scalarer med gjelleparasitter vet hvordan det "vrikket" ser ut, når fisken liksom vrikker hodet litt som om noe klødde i gjellene...
Uff, jeg er så bekymret at jeg har nesten vondt i magen...

Da tok jeg en sjefsbeslutning. Disse har jeg ikke råd til å miste!! For en gangs skyld var jeg glad jeg har brukt så mange kroner på et veritabelt "fiske-apotek". Medisinen jeg trengte fantes derfor tilgjengelig, og jeg tok frem "eSHa 2000". Dette er kjent for å være en høykvalitets-medisin, men ikke bare det; den skal visst ikke ødelegge bakteriekulturen i filteret heller!

Så i dag har jeg blandet ut medisin i vannet i karet, og krysser nå både fingre og tær for at dette fungerer.
Det MÅ det!!

Jeg blir helt dårlig ved tanken på å miste noen av mine kjære Coryer og da særlig disse!!

Noen som vet om eSHA har lagt ut sine bruksanvisninger på engelsk på nettet?? Jeg har lest den på tysk, og ser den kurerer bl.a. parasitter, både på huden og også i gjellene. Men det hadde vært fint å få kontrollert at jeg har forstått tysken korrekt, ved å lese den på engelsk i tillegg.

[External Image]
Krysser alt jeg har å krysse!!
Hei Mona,

Vi har Esha medisiner med svensk bruksanvisning.
Bare ring meg. så skal jeg lese den opp for deg om du vil.
Du vet hvor du finner tlf. nr
Tor Bristol; svensk bruksanv. for eSHa 2000
Bristol
Hei Mona, Vi har Esha medisiner med svensk bruksanvisning. Bare ring meg. så skal jeg lese den opp for deg om du vil. Du vet hvor du finner tlf. nr ;-)

Gudskjelov. Jeg løper ut og inn med kasser og poser her nå, flyttingen er i siste fase.
Fra søndag eller i morgen er jeg uten internett et par-tre dager.

Tor, kan ikke du sjekke to ting i bruksanvisningen og skrive det inn her:

* hva stod det om bruk av medisinen i veldig bløtt vann? Må man øke dosen, var det det ? (ikke helt dønn stiv i tysk lenger, så jeg ble usikker der, men det stod noe om det)

* hvordan er det med vannbytter etter kuren? Står det noe veiledning der? Skal man ta en viss prosent, eller står det ikke noe bestemt?

Skal sjekke det opp og legge ut oversatt bruksanvisning.
Dosering i bløtt vann:
Hvis GH verdien er mindre en 4 dGH skal den tre dager lange vanlige doseringen dobles.

Vannbytte
Det er normalt ikke nødvendig å bytte vann før eller etter bruk av Esha 2000.
Det er allikevel noen unntak:
Hvis vannet er av dårlig kvalitet.
Hvis det er kort tid til det regelmessige vannbytte.
Hvis det brukes andre midler i vannet
Hvis du bruker eller har brukt andre midler i vannet.

Skal oversette hele bruksanvisningen og legge den ut under artikler på hjemmesiden min i løpet av kvelden.
Flott, Tor
Jeg sitter i en nesten tom stue. Pc'en står igjen, og jeg bruker en pappkasse som bord

Puh...ut og jobbe videre. Titter innom igjen senere, og ser om du har rukket å svare.
Takk skal du ha.
Hehe. Syns jeg ser deg
Ønsker du hele bruksanvisningen finner du den nå på hjemmesiden min under artikler
Tusen hjertelig takk, Tor Da øker jeg heller GH i karet litt, så slipper jeg å doble medisindosen. Det er vel like bra, går jeg ut fra. Gh er veldig lav her (som i de fleste norske vannkraner), tipper den ligger på rundt 2 (sist jeg målte var den det). Jeg har GH+ pulver, så da går jeg bort og ordner det med en gang.

Hallooooo... *her var det ekko i tom stue *

Jeg håper inderlig at dette fungerer, men jeg har veldig stor tro på eSHa. Har utelukkende hørt positivt om effekten før, og at den i tillegg bevarer filterbakteriene er jo suverent.

Kommer med tilbakemelding her
Tror vi beholder nett-tilgangen her i den tomme kåken, så pc'en blir stående her over helga. Da har jeg muligheten til å gå opp her og lese litt på AF

Uventet 'bivirkning' ved bruk av medisinen eSHa 2000 :-)
Som nevnt ovenfor skulle jeg øke GH ved medisinering med eSHa 2000 i 98 literen med C. weitzmani.

Jeg la samtidig merke til at noen i karet ved siden av, 160 literen, også drev med kløing ved å sprette mot sanden... ! Ingen vits å vente to uker der også for "å se det an". Så jeg kunne like gjerne medisinere dem samtidig. Hvem som har smittet hvem er ikke godt å si, men jeg bruker samme fòringspinsett og slanger osv i begge kar, samt at jeg flyter kanskje en klump røde mygglarver fra det ene til det andre karet når det første har fått nok (holder i en større bit med pinsetten, lar det tine og ramle av en passelig dose, og så løfter jeg opp resten og tar den til neste kar). Slikt medfører jo naturligvis smitte om det først skulle dukke opp noe...

Så, GH ble økt fra kranvannets verdi på 2 til 5 i begge kar. Brukte en times tid på det. Medisin var tilsatt også. Så var det bare å vente, og se om de ble bedre.

Jeg hadde vel knapt blitt ferdig med tilsettingen av Gh+ vannet før Corydoras panda satte i gang med lek og egglegging
Det var nok ikke medisinen men heller endringen av GH som kicket dem i gang. De la rundt 20 egg, noen vanvittig små egg! Jeg hadde en del problemer med å håndtere dem pga en del betennelser i skulder/overarm og fingre nå, og er redd jeg ødela noen. Men jeg plukket etter beste evne, så får vi se om de taklet det ublide møtet med innsiden av glasset i klekketanken og min pekefinger...

Morsomt å se reaksjonen til C. panda. De satte tydeligvis stor pris på økt GH
Noe jeg absolutt skal notere meg i minnet og huske når jeg setter opp et eget arts-kar for Corydoras panda-gjengen min.

Da var akvarie-reolen (som rommer 3 x 85 liter) kommet i hus. Mannen min var i Porsgrunn i dag og hentet det, pluss fisk fra Jørn Kåsa.
Det jeg kan si, Eika, er at du og jeg har nok vidt forskjellige begreper om hva "strøkent" er.... Men den gjør nok nytten sin uansett

Jeg kommer med bilder av både de nye Corydorasene, viltfanget i Peru av Jørn selv, og akvariereolen fra Eika. Men reolen må vente litt med innredning o.l., for jeg har litt vonde betennelser om dagen.
En ny Corydoras-art i hus:-)
Da var det kommet nye fisker i akvarierommet Corydoras selvsagt!
Og denne gangen er det mine første langsnutete Coryer! Utrolig spennende! Og ikke minst; stilige og vakre fisker. 8 stykk, kjøpt av Jørn Kåsa.

Disse er viltfanget i Peru, og jeg er derfor ikke 100% sikker på identifiseringen. Men utifra hva jeg har klart å lese meg frem til i bøkene mine, ser det ut til å være Corydoras semiaquilus. Ang. navnet; den siste delen av det vitenskaplige navnet betyr rett og slett (semi= halv) "halv-svart". Og det skjønner man når man ser fisken i dens fulle prakt!

Det finnes et bilde på side 100 i Aqualog-boken "All Corydoras", det er den jeg har. Der står det under bildet: "Corydoras sp."Peru Black" (cf.semiaquilus)". Det er bilde fem i leseretningen, dvs venstre lodrette kolonne, bilde 3 ovenifra.

Så slo jeg opp i Ian Fullers eminente bok om identifisering av Corydoras
Ian Fuller skriver dette i sin bok "Identifying Corydoradinae catfish", side 230 om Corydoras semiaquilus:
"Remarks:
Variable species. Seems as if each small river has its own variety. There is a so-called Corydoras sp. "Peru Black" in the trade, which we also believe to be C. semiaquilus.
"

Så da ser det ut til at det er Corydoras cf. semiaquilus jeg har fått meg

Dette bildet nedenfor ble tatt kort tid etter at akklimatiseringen var ferdig og de ble sluppet ut i sitt midlertidige hjem, en lang og lav 45 liter. De er derfor litt bleke enda. Men da jeg gikk hjemme fra nå, fire timer etter at de ble sluppet ut, var de virkelig blitt halvsvarte! Oj, for en forskjell! Jeg ble helt betatt. Virkelig flotte fisk! (takk til Jørn, selv om vi misforstod hverandre litt mht art

Inntil jeg får ordnet med reolen som har plass til 3 x 85 liter, så får de bli her i 45 literen. Ellers i reolen har jeg planer om artskar for Corydoras panda i et av dem, og i det andre forhåpentligvis Corydoras davidsandsi.... Jeg ser visst ut til å ha en forkjærlighet for Coryer med de sorte tegningene der, som C. panda, C. metae, C. melini og C. davidsandsi. To av fire arter har jeg, og håper altså å ha den tredje arten i hus snart

Jeg skal ta nye bilder av C. semiaquilus med Canon-kameraet til mannen min, nå som de har farget ut så flott!
Det var helt utrolig. De var helt kullsvarte. på det som ser grått ut her på bildet.

[External Image]
Et bilde til av mine nye Coryer ))

(joda, jeg vet at mange synes lange neser sjelden er pent, men på en Cory er det det! *gliz*)

[External Image]
De var virkelige morsomme! Enig i at det kan være vel så fint med lang nese ja.

Nå har jeg sitti og kost meg med tråden en stund, her går det i ett med semesteroppgaver og eksamensforberedelser, så dette var en hyggelig pause. Gleder meg til flere bilder av rommet etter hvert! Så håper jeg medisinen tar knekken på sykdommen i karene og at skuldrene dine kommer seg igjen. Det var jo hell i uhellet at pandaene begynte å leke, om det ikke blir yngel av det nå går det sikkert siden!

Jeg får begrave meg igjen i de mentale verbene mine... *sukk* Lykke til videre med akvarierommet!
viste seg og ikke være så strøken når jeg så på den så du fikk jo litt igjen.. men det er bra den gjør nytta si da bilder?
Inaktiv bruker
mona o
Et bilde til av mine nye Coryer :-))) (joda, jeg vet at mange synes lange neser sjelden er pent, men på en Cory [I]er[/I] det det! *gliz*:D) [img]http://nettakvariet.no/forum/attachment.php?attachmentid=29316&stc=1&d=1162764740[/img]

Lange neser er helt ok
Imponert over de flotte bildene dine.Litt å lære i den avdelingen skjønner jeg.
Tror nesten jeg må høre med Tropefisk og jeg kan få levere neste gang du skal ha noe derfra så jeg kan få tatt en sniktitt :=)

/jan
Puh! Endelig på nett igjen:-)
En "liten" tabbe fra Telenor har gjort oss nettløse en stund, men i dag kom vi endelig på nett igjen

Litt nytt siden sist:

Corydoras panda-gruppen i 160 literen har lagt egg et par ganger, men ingen egg er reddet så langt (mye annet å gjøre..)
Noen flere Corydoras metae er innkjøpt, de er i en 54 liter.
Mine "nesten-voksne" og egenoppdrettede Corydoras adolfoi suser rundt, fete og fine, og de er på nippet til å legge egg. De "prøve-leker" i ett kjør, og hannene er helt på tuppa Men så langt har altså ikke hunnene klemt ut noen egg...

Nye Coryer:
Jeg har endelig fått tak i noen Corydoras som har stått på ønskelisten min i hele år
Corydoras davidsandsi kom med Ekspress-over-natten i formiddag, men dessverre...noen var døde ved ankomst, andre sliter alvorlig og har ikke rørt seg på timesvis. Kun noen få ser ut til å være i brukbar, om enn redusert, form.
Det gjenstår å se hvor mange av de 12 bestilte som overlever transporten, men jeg kommer ikke til å bestille Cory på nett igjen tror jeg... de takler det dårlig. Men det må jeg si; Corydoras davidsandsi er virkelig coryenes svar på Mercedes, for dette er noe av det mest vakre og elegante jeg har sett..! Jeg skal få tak i flere som erstatning for de som ikke tålte transporten, men da prøver jeg fra i butikker i nærheten.

De sjeldne tetraene mine, Pyrrhulina zigzag i 128 literen, som jeg er en av to i Norge som har, har lagt egg og det er knøttsmå yngel blant flyteplantene. De voksne holder på å legge nye egg i dag Har tatt noen bilder som legges ut senere.

Det gikk ellers tålig greit med flyttingen av alle akvariene.
De som strøk med var de voksne Guppyene... min feil, karet sto igjen i et kaldt rom uten varmekolbe oppi. I tillegg har jeg mistet et par Apistogramma trifasciata, men uvisst hvorfor. Har imidlertid igjen en kvartett (en hann og tre hunner) i 128 literen. Øvrig fiskebestand klarte alt fint, og det ser ut til at "kløen" noen Corydoras hadde har gitt seg. Iallefall er det så redusert at jeg knapt ser noe til det lenger. Corydoras weitzmani ser ut til å ha sluttet å klø seg helt. Jeg måtte ta to omganger med "eSHa 2000".

det er nok noen fler som har zigzag nå.. var 2-3 poser på forje stor auksjon i grenland
Kort innpå her Mona. Prøvde å svare på mail du sendte meg, men den kom i retur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap