- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 6)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 6)
Da er ramma på storkaret på vei opp. Takket være Morten Halvorsen kom store deler av ramma på plass i kveld i form av ferdig tilpassede moduler. Dette blir storveis - alt er så mye lettere når fagfolk gjør jobben.
Bildene viser litt av dimensjoneringen av ramma med bjelkene, leggingen og bak kanten som blir fundamenet for "regnskogen" som skal over karet.
Ramme modulene kappes nå til og tilpasses / justeres med 150 mm bolter. Hver modul blir så boltet fast og sveises i etterhånd når alt er i lodd og vater.
Ramma i bunn og sider blir så til slutt murt inn i betong før jeg skal begynne på selve tettingen av bunn og vegger.
Toleransen som ble regnet ut i kveld ble 1,5 tonn pr løpemeter, så jeg tror det holder....
Bildene viser litt av dimensjoneringen av ramma med bjelkene, leggingen og bak kanten som blir fundamenet for "regnskogen" som skal over karet.
Ramme modulene kappes nå til og tilpasses / justeres med 150 mm bolter. Hver modul blir så boltet fast og sveises i etterhånd når alt er i lodd og vater.
Ramma i bunn og sider blir så til slutt murt inn i betong før jeg skal begynne på selve tettingen av bunn og vegger.
Toleransen som ble regnet ut i kveld ble 1,5 tonn pr løpemeter, så jeg tror det holder....
Postet 28.03.08 kl 21:08
Postet 28.03.08 kl 21:09
Dagens progresjon
Da var ramma på storkaret ferdig kappet og boltmontert. Neste steg blir nå sveising som Morten kommer til å gjøre i løpet av de neste 14 dagene.
Får nå virkelig inntrykk av hvordan karet blir. De horisontale støttene i fronten er kun foreløpige understøtter. Det blir 1 stolpe på hvert knekkpunkt som blir 8 cm bred, så forskjellen på dete mot å kjøre en hel rute blir minimal, men prismessig mye hyggeligere.
Beklager dårlige oversiktsbilder. Vankelig å få tatt bilde av hele karet uten vidvinkel
Får nå virkelig inntrykk av hvordan karet blir. De horisontale støttene i fronten er kun foreløpige understøtter. Det blir 1 stolpe på hvert knekkpunkt som blir 8 cm bred, så forskjellen på dete mot å kjøre en hel rute blir minimal, men prismessig mye hyggeligere.
Beklager dårlige oversiktsbilder. Vankelig å få tatt bilde av hele karet uten vidvinkel
Postet 29.03.08 kl 21:46
Postet 29.03.08 kl 21:46
Inaktiv bruker
Kule bilder
jeg synes at bildene dine var utrolig fine.
Postet 13.04.08 kl 20:49
Postet 13.04.08 kl 21:51
Postet 13.04.08 kl 23:46
Postet 14.04.08 kl 12:52
Postet 14.04.08 kl 16:20
Postet 14.04.08 kl 16:55
Ja dette er en spøk
å ja så hvis jeg lager et akvarie på en million liter får jeg det kansje til en tier da.
Postet 14.04.08 kl 17:06
Siljan[QUOTE=simpsons]noe nytt? glder meg til nye bilder av stor "bassenget" når tror du at du vil ha det fredig?
Vel - planen var å ha det oppe på denne siden av sommeren, men jeg må vel innse at ting tar tid, så målet mitt nå er innen jul
hehe:P jaa det vil nåkk ta ei stund alt i alt:P synes det er spennende å følge med på tråden her=) blir sjalu. har sjøl "bare" 240liter men har lyst på større..men jeg tror man aldri får stort nåkk:p hehe..jeg er iværtfall gira på en tur på besøk når det er ferdi=) regner med du vil ha stort oppmøte. ta 50kr i inngangs penger så blir du rik til slutt:P
Postet 18.04.08 kl 23:29
Postet 20.04.08 kl 03:14
Postet 20.04.08 kl 09:09
Endret: 20.04.08 kl 09:09
Postet 20.04.08 kl 10:14
GalemorDet blir så fint. Gleder meg til å se det ferdig, men hvordan gjør du det med vannbytter? Lensepumpe med slange ut døra eller??
Blir lite vannbytte å snakke om. 99 % av vannet resirkuleres via store sandfilter. Det som forsvinner vil bli avdampning og etterfylles automatisk.
På denne måten blir det hele et lukket system og dermed veldig stabil kjemi og biologi
Postet 20.04.08 kl 12:40
Postet 20.04.08 kl 13:59
Postet 20.04.08 kl 14:13
Postet 20.04.08 kl 14:14
odin andersenhåper du har dykkerutstyr tilfelle det trenges å gjøes i basenget. he he så sitter å tenker på hvor vanskelig det blir å fange noe oppi her. digger prosjektet ditt og skulle ønske eg kunne laget meg noe lignende.
Vel - jeg er jo dykker fra gammelt av, så dette blir jo en gylden anledning til å ta det opp igjen.....
Fisk som kommer oppi dette karet regner jeg ikke med å ta ut igjen, så ting bør tenkes nøye gjennom før det settes inn noe fisk. Er rimelig paranoid mht. til sykdom, både for dette karet og øvrige kar jeg har, så dette har gitt resultater i form at jeg ikke har hatt sykdom i hverken dette eller mitt forrige akvarie rom. Bedre å være føre var.
Postet 20.04.08 kl 15:06