Tråden om det Gry styrer med. (side 6)

Janne S.Dahle
jepp, ikke vanskelig å se at det er meg !!! HÆ... skal du selge alle de fine corydoras artene du har "gulp" , nesten i sjokk her jeg :-O mvh janne
Det er så mange arter jeg så gjerne vil ha, så når plassen jeg har til rådighet tilsier at jeg ikke kan få inn flere kar, ja då må jeg begynne å skifte ut litt arter i stede. Kommer til å beholde Sterbai, Laser Gold og de sorte, men tror resten går.
Semiaquilus egglegging.
Nå har jeg akkurat samlet sammen noen egg av Semiaquilus. Denne arten er det ikke så mange som har drettet, så det blir spennede å se om jeg klarer å få frem noen yngler her. Har lagt noen i et innkjørt kar, og noen i et "sterilt" Dette fordi jeg ikke har forsøkt å klekke disse før, så jeg vet ikke hva som best fungerer på denne arten.I karet hvor eggene ble lagt er det en gh på 5, så i det sterile karet har jeg vann der i fra. I den innkjørte tanken er PH 7, så det skal bli spennede å se om de klekker i høyere PH enn de ble lagt i. Corydoras tilpasser seigheten på eggeskallene til hva slags vann de går i, så derfor kan man oppleve problemer med at egg ikke klekker dersom verdiene er forskjellige i klekkekaret og i vannet hvor eggene ble lagt. Som regel må man gjennom minst to legginger i ny verdi (og leksparet må selvfølglig oppholde seg i det karet) før skallet er tilpasset og klekker lett.
Noen bilder.
1, her ser dere egg festet godt inn i en plante.
2, Egg på ruten i det innkjørte karet
3, forhåpentligvis ser dere at det er egg klistret inne i plantene i det sterile karet. Jeg har valgt gul beholder for da er det enklere å se ynglene enn i de gjennomsiktige synes jeg. Burde sikkert helst vært hvit....
Sitter her å vurderer på hvilke arter jeg skal beholde, og hvilke som skal selges ved GAK auksjonen den 30. sep.

Jeg skal kvitte meg med Aeneus Albino, Melanotaenia, Gold Stripe, Paleatus, Virgineae og Metae (tror jeg) Så er det Sterbaiene da, og Concolorene, skal skal ikke....
Skal beholde Semiaquilus, Laser Gold, Corydoras sp. Black, det er det eneste jeg vet. Huff, dette er vanskelig, men plassmangel gjør det nødvendig å selge noen for å få plass til andre og spennende arter :0(
Gry
Sitter her å vurderer på hvilke arter jeg skal beholde, og hvilke som skal selges ved GAK auksjonen den 30. sep. Jeg skal kvitte meg med Aeneus Albino, Melanotaenia, Gold Stripe, [B]Paleatus[/B], Virgineae og Metae (tror jeg) Så er det Sterbaiene da, og Concolorene, skal skal ikke.... Skal beholde Semiaquilus, Laser Gold, Corydoras sp. Black, det er det eneste jeg vet. Huff, dette er vanskelig, men plassmangel gjør det nødvendig å selge noen for å få plass til andre og spennende arter :0(

Ser jeg må bestemme meg fort?
Kan du hjelpe meg litt her Gry? Kan du se på 2 av akvariene mine, og gi meg litt tips, om det går eller ikke. Jeg tenker da på om jeg kanha Aeneus i 180l(veldig fult der, så vet ikke) og Paleatus sammen med kampfisken i 63l... men vet ikke om det går?:s Hjelp??
Gry
Corydoras tilpasser seigheten på eggeskallene til hva slags vann de går i, så derfor kan man oppleve problemer med at egg ikke klekker dersom verdiene er forskjellige i klekkekaret og i vannet hvor eggene ble lagt. Som regel må man gjennom minst to legginger i ny verdi (og leksparet må selvfølglig oppholde seg i det karet) før skallet er tilpasset og klekker lett.

Har du noen linker til steder der jeg kan lese mer om det temaet?
Jeg personlig er ikke så sikker på om den teorien "holder vann" (he-he), jeg tror det er andre grunner til klekkeproblemer. Men det kan jeg evt ta en annen plass
Men jeg er veldig nysgjerrig og skulle som sagt gjerne lest litt mer om det. Er det fra bøker eller internett du har lest det?
mona o
[QUOTE=Gry]Corydoras tilpasser seigheten på eggeskallene til hva slags vann de går i, så derfor kan man oppleve problemer med at egg ikke klekker dersom verdiene er forskjellige i klekkekaret og i vannet hvor eggene ble lagt. Som regel må man gjennom minst to legginger i ny verdi (og leksparet må selvfølglig oppholde seg i det karet) før skallet er tilpasset og klekker lett.

Har du noen linker til steder der jeg kan lese mer om det temaet?
Jeg personlig er ikke så sikker på om den teorien "holder vann" (he-he), jeg tror det er andre grunner til klekkeproblemer. Men det kan jeg evt ta en annen plass
Men jeg er veldig nysgjerrig og skulle som sagt gjerne lest litt mer om det. Er det fra bøker eller internett du har lest det? Ja si hvor jeg har det fra..... jeg kom akkurat hjem fra en tøff dag på jobb, og akkurat nå kan jeg faktisk ikke huske hvor jeg leste det, men det er ikke lenge siden, så jeg kommer sikkert på det i løpet av kvelden. En ting er i alle fall sikkert; det må være seriøse kilder dette kommer fra, for jeg sluker ikke alt som står skrevet "anywhere".
Ok, ikke bruk noe tid på dette nå som du er sliten
Jeg ble bare så nysgjerrig, for jeg har aldri lest det, og skulle likt å lese meg klok og vis på det

Men som sagt; ingen hast, du tar det en dag til uka om det passer bedre
Du kan tro jeg tenker og lurer nå! Jeg har til og med skrevet mail til noen av de jeg diskuterer coryer med på nett for å finne ut av hvor jeg har fått tak i dette. Det som irriterer meg er at det, som sagt, ikke er lenge siden jeg hørte det..... Nei, jeg får ikke dette ut av hodet før jeg har funnet ut av det.
Å nei, hva har jeg gjort mot en utslitt arbeidskvinne! Ikke bruk mere tid på det nå, please

Jeg vet godt at det ikke er alt man kan vite hvor man har lært eller lest. Vi går jo ikke rundt og husker kilden til hver bidige lille bit med lærdom og kunnskap vi har tilegnet oss gjennom tidene heller Så om du ikke husker det, er det selvsagt greit, jeg ble bare nysgjerrig.
Klart du ble nysgjerrig. Vel, det dukker nok opp når jeg slutter å tenke på det. DA skal jeg skrive det her, så fort som over hode mulig. Sliten arbeidskvinne ja..... vel, er ikke bare jobben skyld. Jeg har slitt med forkjølelse, feber og fibrosittsmerter i en uke nå, og burde sikkert holdt meg hjemme fra jobb i dag, så det er like mye min egen feil at jeg er trett. Sukk, sånn, nå fikk jeg klaget litt også :0S
Nå har jeg begynt å fått snørt litt opp her tror jeg.
Her er litt av svaret jeg fikk fra en av karene på Corydoras World:

Hi, Gry!
***** and myself (oppgir ikke andres navn her) are doing a little experimement at the moment that we change complete'ly the water that we hatch our cory eggs in and so far we have had good results, but we both feel it needs a while longer before we are sure it's a good way to hatch our cory eggs.
also with the eggs we add oak leaves which we think helps the eggs and fry once they've hatched.

Det viser seg da at det jeg har oppfattet av diskusjoner med disse er at Coryene deres har lagt egg med så tykt skall at ynglene har hatt problemer med å klekkes, det jeg ikke har tatt med i betraktningen er at det er Engelske vannverdier disse coryene går i. Der nede har de en annen Ph en den perfekte verdien vi har i springvannet her i landet, og vi slipper nok endel av problemene Engelskmennene plages av. Jeg har lenge mistenkt at dette vannet vårt skal ha en stor del av æren for at vi her i nord klarer å få lek og yngler på arter de sliter med nedover på kontinentet.

Alikevel irriterer det meg at jeg ikke finner stedet hvor jeg leste om tilpassingen! Fortsetter detektivarbeidet.
Her er bilder av den første undulatungen. Den ble klekket i går. Jeg venter en til i morgen. Da skal jeg ta bilder av dem sammen så dere kan se hvor fort de vokser. Det er stor forskjell på en undis-baby på to døgn, og en som er helt nyklekket.
Gratulere Gry ,artig å se de nyfødte og hjelpeløse .Fortsett med bilder så vi kan se hvordan de utvikler seg

Det skal jeg forsøke på. Er jo artig å ha de bildene i ettertiden, når undisene er blitt store. Tenk at de er helt selvstendige og "ferdige" om bare tretti dager da.
I dag var jeg en runde på butikkene i Arendal. Både på Myrene og PÅ Harebakken hadde de fått inn Trilineatus, og de var som vanlig merket som Julii (ellr Julli, som de skriver på Harebakken) På Myrene gjorde jeg dem oppmerksom på feilen, og de skrev ned riktig navn, takket for hjelpen og ville forandre på det med en gang.
På Harebakken var reaksjonen følgende ; "Vi bestiller Julii, så da er det Julii vi får!" Eh.... da gidder man ikke diskutere mer altså. Hadde mest lyst til å spørre hvordan de trodde de kunne bestille inn Julii så billig at de kan selge dem ut for 69 kroner, men jeg gadd faktisk ikke si noen ting. Men, til dere som ser "juliiene" på Harebakken:dette er selvfølgelig trilineatus.
Her er bilder av begge undisbabyene. Den første er altså to dager, mens den siste ble klekket i dag.
Så søte de var da
Hvor store er de?
Når våre Sebrafinkunger er nyklekt er de litt under 2 cm :P
Det er det som er så vilt, selv om de blir mye større en sebrafinkene, så er de rundt 2 cm når de klekkes!
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap