Merkelig akvariedrøm (side 6)

Som de fleste har fått med seg holder gjerne fiskene ser mer utenfor akvariet enn i, når man drömmer og det var selvfölgelig det jeg drömte.

Men når man befinner seg i en båt under vann er det rimelig selvfölgelig at fiskene stimer i lufta over fotenden av senga di.
Det var flere forskjellige fisker, men jeg husker rasbora og molly i stimen. Tror kanskje det var noen scalarer og sånn også, skikkelig selskapssuppe. Men de stimet så rolig, svömte sakte på et sted, som om de svömte mot en saktegående ström.
Veldig beroligende å se på för jeg sovnet og når jeg våknet.

Men mens jeg lå og tittet på fiskene svömte to rasbora ned og la egg på puta til kjäresten min. Det tenkte jeg ikke så mye over, for det er så vanskelig å få egg til å overleve at jeg ikke engang tenkte på å pröve.
De kunne jo ikke klekke uten vann likevel.

Rasboraene var svak metallisk gule med rödoransje sider og svart flekk ved halen.

Men det som virkelig fikk meg igang var noe jeg gjennkjente som viltfarget seilfinne molly, bare at jeg syntes hannene hadde så lave seilfinner. Så jeg tenkte at de måtte väre en ny type.

Iallefal svömte en hunn og hann ned til puta og det så ut som hannen tisset på puta, for plutselig ble det en stor våt flekk der og i den flekken hadde hunnen lagt en klase med noe brunt. Når det fikk vann på seg begynte plutselig det brune og spre seg til alle kanter. Som når man rörer på et edderkopp nett fullt av edderkoppyngel som springer til alle kanter.
Bare at når jeg så närmere lignet de på brune små tanglopper og ikke små fisk.
Men de var ikke så rart, det var jo ett mellomstadie de var ifrem til de kom i vann.

Iallefal fikk jeg fart på meg, grep puta og löp ned en etasje, til dekket under og da var det en sånn gammel smijernstrapp som gikk i snurr ned.

Der kom jeg ned til et slags rotete vaskerom/ inngang til bad. Lettet desperat gjennom gamle malingsbötter og hvem vet hva för noe. Jeg fant en lav balje som var passe, men den måtte selvfölgelig vaskes först, skitten som den var.
Du kjenner sikkert til fölelsen når du er stressa og ting ikke går som du vil, man forbanner alt og alle inni seg.

Det var den fölelsen jeg hadde der jeg vasket balja og prövde ikke söle for mye.

Mes jeg holdt på med dette kom Sanne til syne og hun satte seg ned og bare tittet på meg mens jeg strevde videre. Rolig som alltid.

Så skulle jeg fylle balja med vann, men når jeg kjörte höyt trykk ble vannet brunt, först enkte jeg at det var mökkete, fult av rust, men så ble jeg var på at det var torvvann, jeg kunne velge med trykket hva slags vann jeg ville ha.

Mens jeg dyttet puta oppi og prövde ta av trekket tenkte jeg på at jeg ville fortelle dette til Torstein (fra krizoo). Han hadde nemlig rom i närheten av det vaskerommet et sted. Men siden dette var litt tidlig på morran ville jeg ikke vekke han (de som kjenner Torstein vet at han kan väre litt gretten til tider). Så jeg var sikker på at han ville väre morgengretten hvis jeg vekte han. Er jo egentlig ikke så stort at mollyer får barn heller. Men så var det jo det at jeg ikke kjente til arten, kunne jo hende det var en uoppdaget type..... Hmmm...
Men han hadde vist värt oppe lenge kvelden före etter som jeg husket, så....

Iallefal la jeg merke til at Sanne hadde mistet masse vekt og det fortalte jeg henne smilende; så tynn du har blitt.
Men da satt plutselig ei jeg gikk i samme klasse som på barneskolen der, hun var denne tynne, lyshårete, spede, dukketypen på den tiden, mens nå var hun blitt meget annerledes.
-Hva med meg, sa hun.

Da ble drömmen så surrealistisk at jeg våknet.

Men jeg forventet faktisk og se fisker svömme over föttene mine da jeg åpnet öynene.

Mer ett mareritt kanskje.
Drömte inatt at jeg kom over et stort akvarium med forskjellige fisker i. Det var noen store blanke grå som enten var silver dollar eller skive tetra.. Bare husker de to navnene. Vel iallefal hadde den ene et kraftig angrep av finneråte/sopp. Da hele ryggfinnen og noe av ryggen var fullstendig borte, bare skjeletet som sto igjen.

Tok derofr et kraftig vannbytte og doserte med salt, som var fra 1970 engang, men tenkte som så at salt ikke går ut på dato...

Men da jeg skulle sjekke akvariet neste dag var det ikke der. O.o

Fant ut at noen hadde flyttet det til et annet rom, da jeg kom dit sto akvariet halvfult, etter som de hadde tappet ut vannet for å löfte det og ikke giddet fylle opp igjen, vannet var grumsete og fiskene viste klare tegn til misstrivsel.
De hadde ikke engang giddet og sette i stikkontaktene heller, så filteret hadde värt av i over et dögn..

Var rimelig frustrert da jeg våknet. Heldigvis var det bare en dröm, men litt snurt likevel, for jeg hadde skikkelig planer med det karret gitt..
I natt drømte jeg at jeg hadde vært på tur til Oslo og besøk noen. Da jeg skulle pakke for å ta flyet hjem var det slik at jeg hadde overtatt noen (mange) fisker fra de jeg var hos. Jeg hadde heldigvis en ledig koffert og hadde allerede fylt noen poser med vann og fisk og plassert de i den tomme kofferten. Så var problemet å finne noe å ha rundt posene slik at de ville tåle å bli kastet rundt når de skulle lastes på og av flyet, og for at vannet i posene ikke skulle bli kaldt. Husker jeg vurderte håndduker...
Mens vi holdt på med dette fortalte jeg om den gangen jeg hadde med meg en kampfisk i et glass på flyet. (true story) "Det gikk helt fint den gangen, men nå er det jo så strenge regler med hvor mye væske man får ha med inn i flyet."
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap