- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg snart? (side 6)
Snegle egg snart? (side 6)
Malagi[QUOTE=Sauen666]jammen jeg har jo ikke samme kjønn:P Men skader ikke å kjøpe en hann til... hehe
Tja...en eneste hann er jo ikke alltid nok til å få jobben gjort :P Kan jo være noe galt med den... Selv aner jeg ikke hvilken kjønnsfordeling det er på mine, men det er mye action oppi der i kveld, hehe. Jeg flyttet dem jo over i ett nytt kar igjen. Håper det er kommet et par klaser til i morra :P
Men - hvordan er overlevelsesprosenten til bebisene? Noen som vet? Greit å vite om mesteparten overlever eller ikke...kan kanskje være på tide å begrense litt
Hadde aldri trodd jeg skulle få det problemet!
Det du kan gjøre senere, er å forhøre deg i en zooforretning om de vil bytte en del snegler mot en fisk eller flere. Sneglene bør vel helst være 1/2-1 cm før salg/bytting, kanskje.
Postet 04.09.07 kl 07:08
blackmolly[QUOTE=Malagi][QUOTE=Sauen666]jammen jeg har jo ikke samme kjønn:P Men skader ikke å kjøpe en hann til... hehe
Tja...en eneste hann er jo ikke alltid nok til å få jobben gjort :P Kan jo være noe galt med den... Selv aner jeg ikke hvilken kjønnsfordeling det er på mine, men det er mye action oppi der i kveld, hehe. Jeg flyttet dem jo over i ett nytt kar igjen. Håper det er kommet et par klaser til i morra :P
Men - hvordan er overlevelsesprosenten til bebisene? Noen som vet? Greit å vite om mesteparten overlever eller ikke...kan kanskje være på tide å begrense litt
Hadde aldri trodd jeg skulle få det problemet!
Det du kan gjøre senere, er å forhøre deg i en zooforretning om de vil bytte en del snegler mot en fisk eller flere. Sneglene bør vel helst være 1/2-1 cm før salg/bytting, kanskje.
Er ikke noe problem å få solg de her, særlig de som har andre farger enn gult, for det har aldri vært i Zoo`en her. Men tenkte nå mest på at de skal leve her hos meg til de blir store nok også :P
Men det ble nå en amputering i natt, siden sneglene veltet brettet eggklasene lå på. Jeg viste egentlig bedre, har jo hørt andre fortelle det samme. Men glemte å flytte dem når det ble mørkt i karene.
De lå riktignok å fløt i vannskorpa, men regner med at de er døde nå? La de tilbake for sikkerhetens skyld. Heldigvis er det mange små ute på tur rundt om i karene mine For til tross for iherdig sneglekosing utover kvelden, så var det ikke dukket opp noen nye klaser. Eller - de har i tilfelle falt i vannet..
Postet 04.09.07 kl 11:01
[QUOTE=Malagi
Men det ble nå en amputering i natt, siden sneglene veltet brettet eggklasene lå på. Jeg viste egentlig bedre, har jo hørt andre fortelle det samme. Men glemte å flytte dem når det ble mørkt i karene.
De lå riktignok å fløt i vannskorpa, men regner med at de er døde nå? La de tilbake for sikkerhetens skyld. Heldigvis er det mange små ute på tur rundt om i karene mine For til tross for iherdig sneglekosing utover kvelden, så var det ikke dukket opp noen nye klaser. Eller - de har i tilfelle falt i vannet..
uff da.
Jeg har en plantetråd i isoporbiten og setter fast tråden slik at isoporen flyter midt i karet. Da klarer ikke de store og velte biten. Eller kanskje jeg har vært heldig?
Håper klasene dine overlever.
uff da.
Jeg har en plantetråd i isoporbiten og setter fast tråden slik at isoporen flyter midt i karet. Da klarer ikke de store og velte biten. Eller kanskje jeg har vært heldig?
Håper klasene dine overlever.
Postet 04.09.07 kl 11:08
blackmollyuff da. Jeg har en plantetråd i isoporbiten og setter fast tråden slik at isoporen flyter midt i karet. Da klarer ikke de store og velte biten. Eller kanskje jeg har vært heldig? Håper klasene dine overlever.
Nå er vel ikke jeg den rette til å svare på det spørsmålet, siden jeg ikke har fått egg på mine selv.....
Men, jeg tror du bare har hatt veldig flaks da. Fordi det hender at sneglene er på flyttefot, tror de i allefall selv når de er på seiletur i vannskorpen.
De ligger der å flyter en stund, så når de tror at de har flyttet langt nok finner de fotfeste å fortsetter på "nytt sted". Dette betyr jo at hvis dine snegler syns de har flyttet langt nok når de kommer til isopor biten, kan de klatre opp der ( å velte den)....
Rett meg hvis jeg tar feil :o)
Postet 04.09.07 kl 21:29
Får ikke limt inn bildet her, skjønner ikke hvordan jeg gjør detblackmollyJeg tok en skarp kniv og fikk løsnet klasene, og la de så på isoporbiten. Som du ser har jeg lagt denne i et kar hvor jeg vil de skal vokse opp. Ovenpå har jeg plexi som dekkglass, og da holder klasene seg fuktige. Jeg plukket for hånd alle nyklekte fra et kar til dette lille vinduskarmkaret. I godt lys så de lilla ut, men jeg kan jo ta feil. Skal i alle fall bli spennende å se om noen uker.
Er det denne du kaller for isoporbit?
Hvis det er det så tror jeg denne er rimelig "sikker", er jo mer som en sneglebåt å regne dette her :o)
Kan vel ikke være så lett for en snegle å velte denne her. Har du tatt pantent?
Kjempe fin oppfinnsomhet :o)
Postet 04.09.07 kl 21:32
Endret: 04.09.07 kl 21:34
Denne tråden handler vel egentlig om å få snegler til å legge egg...men for å slippe å fortelle alt på nytt, fortsetter jeg her..:
Etter vannoppholdet i natt, regnet jeg med at resten av eggene gikk tapt. Tenkte jeg ikke hadde noe å tape og har "hjupet" ut en del av bebisene. Men de er så utrolig små! På størrelse med et knappenålshode :S Men en del av de går nå rundt på glasset..er det sjans for at de faktisk lever opp? De første som ble klekket er iallefall minst fire ganger større.
Og en ting til...de sitter kun på glasset rundt om kring - hele tiden. Er det mat nok for dem der inntil videre? Det går jo utrolig seint for dem å bevege seg, så de kommer seg jo ikke frem til agurkskiver ol...
Men jammen er de søte - små prikker...et par hundre til nå tror jeg...som vifter rundt seg med mikroskopiske små følehorn :P
Etter vannoppholdet i natt, regnet jeg med at resten av eggene gikk tapt. Tenkte jeg ikke hadde noe å tape og har "hjupet" ut en del av bebisene. Men de er så utrolig små! På størrelse med et knappenålshode :S Men en del av de går nå rundt på glasset..er det sjans for at de faktisk lever opp? De første som ble klekket er iallefall minst fire ganger større.
Og en ting til...de sitter kun på glasset rundt om kring - hele tiden. Er det mat nok for dem der inntil videre? Det går jo utrolig seint for dem å bevege seg, så de kommer seg jo ikke frem til agurkskiver ol...
Men jammen er de søte - små prikker...et par hundre til nå tror jeg...som vifter rundt seg med mikroskopiske små følehorn :P
Postet 04.09.07 kl 22:53
Får ikke limt inn bildet her, skjønner ikke hvordan jeg gjør detLene E[QUOTE=blackmolly]Jeg tok en skarp kniv og fikk løsnet klasene, og la de så på isoporbiten. Som du ser har jeg lagt denne i et kar hvor jeg vil de skal vokse opp. Ovenpå har jeg plexi som dekkglass, og da holder klasene seg fuktige. Jeg plukket for hånd alle nyklekte fra et kar til dette lille vinduskarmkaret. I godt lys så de lilla ut, men jeg kan jo ta feil. Skal i alle fall bli spennende å se om noen uker.
Er det denne du kaller for isoporbit?
Hvis det er det så tror jeg denne er rimelig "sikker", er jo mer som en sneglebåt å regne dette her :o)
Kan vel ikke være så lett for en snegle å velte denne her. Har du tatt pantent?
Kjempe fin oppfinnsomhet :o)
Det er en halv isoportallerken etter en rekesalat jeg kjøpte på en pizzasjappe - til å ta med hjem. Syntes den var glimrende til sneglebåt.
Postet 05.09.07 kl 05:53
MalagiDenne tråden handler vel egentlig om å få snegler til å legge egg...men for å slippe å fortelle alt på nytt, fortsetter jeg her..: Etter vannoppholdet i natt, regnet jeg med at resten av eggene gikk tapt. Tenkte jeg ikke hadde noe å tape og har "hjupet" ut en del av bebisene. Men de er så utrolig små! På størrelse med et knappenålshode :S Men en del av de går nå rundt på glasset..er det sjans for at de faktisk lever opp? De første som ble klekket er iallefall minst fire ganger større. Og en ting til...de sitter kun på glasset rundt om kring - hele tiden. Er det mat nok for dem der inntil videre? Det går jo utrolig seint for dem å bevege seg, så de kommer seg jo ikke frem til agurkskiver ol... Men jammen er de søte - små prikker...et par hundre til nå tror jeg...som vifter rundt seg med mikroskopiske små følehorn :P
Ja, de levende prikkene ser ut til å trives på glasset. Sikkert en del alger der, og mer behøver vel ikke disse små, tenker jeg. Når de får samlet seg, tenker de helt sikkert på mat-mat-mat.
Postet 05.09.07 kl 05:55
Postet 05.09.07 kl 07:21
Postet 05.09.07 kl 10:51
blackmollyJeg fant - jeg fant. Tok av lokket på et av karene da jeg skal putte ned noen nye planter, og plutselig så jeg en klase oppunder lokket. Tror det er de gule denne gang som har vært så flinke. Den er sikkert fersk da den ikke var der i går kveld. Nå ligger den sammen med de andre i sneglebåten.
Gratulerer!
Mine vil ikke legge noe i det karet jeg flyttet dem til nå nei...selv med god foring og masse kos :S Jaja, får flytte dem itilbake gjen om noen dager og se om det trigger noe. Kan være at de syns 40 literen de går i nå er for liten?
Postet 05.09.07 kl 11:24
Postet 05.09.07 kl 11:29
blackmollyJeg må flire av oss to. Sneglene blir flyttet hit og dit, og ender gjerne opp der de var først. :-) Jeg har senket vannstand i 60 l nå, og der går det to gule. Tror den ene er hann, men det er ikke dermed sagt at disse to er villig til å gi fra seg egg så lett.
Hihi, ja det er sant - kanskje de blir svimle av all flyttinga? :P Men syns det var dumt at de ikke vil legge i dette karet, siden jeg her har muligheten til å ikke ha lys i lokket.
Men husker at jeg for noen år siden fikk en klase i dette karet (med den første sneglen jeg kjøpte) - og den løsnet og falt i vannet. Tror også den var veldig nylagt, siden jeg mener å huske den var klissete og geleaktig. Det var ikke disse siste klasene når jeg fant dem neste morgen.
Så kanskje det er et materiale i lokket som ikke egner seg for å feste klasene i? Kanskje det er spisefest i karet mitt hver natt :S Nei...best å flytte dem tilbake ja! Så får heller klasene flytte til karet uten "taklys", hvis det kommer mer..
Postet 05.09.07 kl 11:42
Må bare spørre dere om en ting Malagi og Blackmolly:
Når dere driver med flyttingen av sneglene, har dere samme vannverdier i karene,eller tar dere tilvenning til nytt kar?
Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får noe egg...... Hmrf
Er nesten sikker på at den ene jeg fikk (fra blackmolly) er gutt å at den da går i sammen med 7 jenter (hvite).....
Skal jeg blande alle fargene (blå,lilla og hvite) i ett kar, eller bare drive å flytte de mellom karene mine?
Skal de ha tilvenning av vannet før jeg putter dem i andre kar?
Det er ikke like verdier i mine kar, men alle kar er innenfor grensene til eplesnegler......
Dette ble mange spørsmål, men håper dere kan hjelpe meg litt på vei :o)
Når dere driver med flyttingen av sneglene, har dere samme vannverdier i karene,eller tar dere tilvenning til nytt kar?
Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får noe egg...... Hmrf
Er nesten sikker på at den ene jeg fikk (fra blackmolly) er gutt å at den da går i sammen med 7 jenter (hvite).....
Skal jeg blande alle fargene (blå,lilla og hvite) i ett kar, eller bare drive å flytte de mellom karene mine?
Skal de ha tilvenning av vannet før jeg putter dem i andre kar?
Det er ikke like verdier i mine kar, men alle kar er innenfor grensene til eplesnegler......
Dette ble mange spørsmål, men håper dere kan hjelpe meg litt på vei :o)
Postet 05.09.07 kl 12:22
Lene EMå bare spørre dere om en ting Malagi og Blackmolly: Når dere driver med flyttingen av sneglene, har dere samme vannverdier i karene,eller tar dere tilvenning til nytt kar? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får noe egg...... Hmrf Er nesten sikker på at den ene jeg fikk (fra blackmolly) er gutt å at den da går i sammen med 7 jenter (hvite)..... Skal jeg blande alle fargene (blå,lilla og hvite) i ett kar, eller bare drive å flytte de mellom karene mine? Skal de ha tilvenning av vannet før jeg putter dem i andre kar? Det er ikke like verdier i mine kar, men alle kar er innenfor grensene til eplesnegler...... Dette ble mange spørsmål, men håper dere kan hjelpe meg litt på vei :o)
Vel....jeg tilvenner vanligvis kun på temperatur jeg, hvis de ikke er nyinkjøpt da. Det har iallefall gått bra til nå.
Men jeg ble også lei av å ikke få egg, så nå har jeg absolutt alle sammen i ett kar *ler*. Gule, hvite, lilla, rosa og blå. Senket vannstanden, men ikke mer enn fem cm og foret masse med agurk . Temp ca 27 grader. Og egg ble det jo.
Nå må jeg bare prøve å gjenta suksessen
Postet 05.09.07 kl 12:44
Postet 05.09.07 kl 12:50
Lene EMå bare spørre dere om en ting Malagi og Blackmolly: Når dere driver med flyttingen av sneglene, har dere samme vannverdier i karene,eller tar dere tilvenning til nytt kar? Skal de ha tilvenning av vannet før jeg putter dem i andre kar? Det er ikke like verdier i mine kar, men alle kar er innenfor grensene til eplesnegler...... Dette ble mange spørsmål, men håper dere kan hjelpe meg litt på vei :o)
Jeg tilvenner dem ikke i det hele tatt. Bare tar de fra et kar til et annet. Har omtrent de samme vannverdier. PH 7,5 og GH 8 i ett kar og samme PH, men 6 i GH i et annet kar. Temperaturen er ca. 25-26 gr.
Den siste klasen fant jeg i tetrakaret i morges. Det er visst der det foregår, ser det ut til. Trodde jeg hadde to gule, men har visst en lilla og en gul der, og hvem som er hva av kjønn, vet jeg ikke.
Postet 05.09.07 kl 15:31
MalagiJeg har også ett spørsmål til :D For meg så ser det ut for at bebisene sitter på samme sted som i går kveld, iallefall en del av dem...er det normalt? Kan de dø og bare bli sittende fast på glasset???
Vet du hva. Jeg tror ikke det er de samme bebisene. Det er heller nye som kryper opp fra bunn og slafser i seg alger. Det er jo fuktig der de suger seg fast, så sitter fast, gjør de nok ikke.
Jeg må ta meg i det og ikke knuse de som pestsnegler. Nå og da glemmer jeg at det er eplesnegler, men hittil har jeg stoppet i tide.
Postet 05.09.07 kl 15:33
blackmolly[QUOTE=Malagi]Jeg har også ett spørsmål til :D For meg så ser det ut for at bebisene sitter på samme sted som i går kveld, iallefall en del av dem...er det normalt? Kan de dø og bare bli sittende fast på glasset???
Vet du hva. Jeg tror ikke det er de samme bebisene. Det er heller nye som kryper opp fra bunn og slafser i seg alger. Det er jo fuktig der de suger seg fast, så sitter fast, gjør de nok ikke.
Jeg må ta meg i det og ikke knuse de som pestsnegler. Nå og da glemmer jeg at det er eplesnegler, men hittil har jeg stoppet i tide.
Ser iallefall at de beveger seg i dag! Jammen er de søte Begynner så smått å se farge på dem...tror kanskje de er lilla, håper det siden det er favorittfargen min. Vet det var to lilla som parret seg ene dagen iallefall
Men mye vil ha mer - flyttet alle sneglene tilbake til 70 literen og gjør enda ett forsøk! Ikke bare for å få flere bebiser, men også fordi mesteparten av småtrollene går i 40 literen - da trenger de vel ikke konkurranse om maten fra 12 voksne snegler :P
Av en eller annen grunn har jeg ikke pestnegler i noen av de fire karene mine *bank i bordet*, så jeg slipper å være redd for å utrydde feil snegle, hehe.
Postet 06.09.07 kl 14:01
Postet 07.09.07 kl 21:52