PLUSSmedlemskap (side 6)

Aggi
Når det gjelder linken til holger som forteller mer om hvordan tin vil komme til å bli, så kommer jeg bare til min egen profil. Merkelig nok...
Not any more Var en feil, som er utbedret svært fort
Plussmedlem
Aggi
Mulig jeg fortjener denne skyllebøtta, men jeg kan ikke si at den uthevede teksten du refererer til, strider med det jeg har sagt... ;)

Du skreiv at du ikkje håpa at tilgang til kunnskap blir pålagt betaling. Det er ikkje aktuelt! All informasjon blir fritt tilgjengeleg!
Det blir eventuelt EKSTRA funksjonalitet for plussmedlemmer som blir underlagt betaling.

Når det gjelder linken til holger som forteller mer om hvordan tin vil komme til å bli, så kommer jeg bare til min egen profil. Merkelig nok...

Det var ei lenke til mi profilside. Det var ein temporær bug som gjorde at din eigen profil blei vist der. Det er fiksa no.
Ok. Beklager, Holger... Jeg så bare for meg at man kunne utvide søkefunksjonene i basen, og at dette ville være indirekte med på å begrense kunnskap...
Men det var jo bra at det ikke var slik det var tenkt...

Jeg ser forresten ingen annen forskjell i profilen din enn at det ligger et større bilde der... Stemmer det?
Plussmedlem
Aggi
Ok. Beklager, Holger... Jeg så bare for meg at man kunne utvide søkefunksjonene i basen, og at dette ville være indirekte med på å begrense kunnskap... Men det var jo bra at det ikke var slik det var tenkt... :)

Nei det var ikkje slik det var tenkt. Vi har ingen som helst ønske om å minke tilgangen til kunnskap.
Det kompliserer og forvirrer debatten frykteleg mykje når du i bisetningar skriv ting som ikkje er tilfelle. Spesielt når tråden er så lang som denne, gidd ikkje brukarar generelt lesa heile, og les berre dei tre-fire siste innlegga før dei skriv ei meining. Det er då viktig at det ikkje blir spreidd misinformasjon.

Jeg ser forresten ingen annen forskjell i profilen din enn at det ligger et større bilde der... Stemmer det?

Det stemmer. Poenget er URLen til sida - ikkje innhaldet. Som plussmedlem ville din url f.eks bli http://aggi.akvaforum.no/
Når kan vi bli medlemmer i plussmedlemskap?
Holger Lockertsen
Det kompliserer og forvirrer debatten frykteleg mykje når du i bisetningar skriv ting som ikkje er tilfelle. Spesielt når tråden er så lang som denne, gidd ikkje brukarar generelt lesa heile, og les berre dei tre-fire siste innlegga før dei skriv ei meining. Det er då viktig at det ikkje blir spreidd misinformasjon.


Da må jeg beklage igjen hvis jeg har påstått noe som ikke er tilfelle...
Var det kommentaren om søkefunksjoner, du mente? Jeg mente ikke dette som en påstand, bare som et tenkt eksempel... Det var overhodet ikke min intensjon å spre misinformasjon.
Plussmedlem
Det er ein generell skepsis til å betale for innhald og funksjonalitet på internett, og eg er svært imponert over den vilja så mange her viser ved å ynskje å betale for eit plussmedlemskap!

Det er ikkje ønsket å innføre a-medlemmer og b-medlemmer her. Alle er a-medlemmer!

Eit personleg synspunkt:
Mange tenkjer seg ikkje om to gonger før dei fyrar av ein sms eller to for å stemme på ein idol-deltakar kvar fredagskveld, noko som fort kostar 40 kroner i månaden - 480 kroner i året, men når det er snakk om å gje eit tilskot til ein nettstad der dei får masse meirverdi, då er det plutseleg slutt på gavmildheten.
Ein sender gjerne ein eller fleire unaudsynte sms ekstra om dagen - noko som også kostar pengar, og som utgjer eit stort beløp i løpet av året.

Eg veit det er enklare å betale småbeløp med mobiltelefonen, og eg skulle gjerne tatt i mot ei krone om dagen frå dei som ville gje det, men det er jo slik at det ikkje er så lett å administrere. Vi må ta betalt for periodar.

For dei som måtte tru at det er masse pengar i nettannonsar, så kan eg røpe at det berre er Webzoo og Tropefisk som faktisk betalar noko for å annonsere her. Dei andre annonsane her tener vi berre bittelitt på når det faktisk er nokon som kjøper noko etter å ha klikka på dei. Og google-annonsane tener vi nokre øre på når nokon klikkar på annonsen.

Norwegian-annonsen som har ligget her i nokre månader har vi tent heile 50 kroner på - etter at ein person kjøpte ein billett etter å ha klikka på annonsen. Vi kan gå inn i eit annonsenettverk og få alle moglege annonsar her - men då må vi ha større annonseformat (digert på toppen) og annonsenettverket skal gjerne ha 50% av inntektene...
Ynskjer vi eigentleg meir reklame?
Plussmedlem
Bettina
Når kan vi bli medlemmer i plussmedlemskap?

Det er ikkje ein gong avgjort om det BLIR innført.

Men ting peikar absolutt i den retninga, og det kan kanskje gå fort. Vi skal diskutere det på bakrommet.
Plussmedlem
Aggi
Var det kommentaren om søkefunksjoner, du mente? Jeg mente ikke dette som en påstand, bare som et tenkt eksempel... Det var overhodet ikke min intensjon å spre misinformasjon.

Eg skjønar det, og eg skjønar at du er frustrert, men du skreiv lenger opp her at:
Men da er det enda godt at jeg kan fortsette å være medlem, da... Så får jeg håpe at det ikke skorter på funksjoner som tilgang på kunnskap, eller lignende.

Det er veldig lett å lese misnøya di mellom linjene i desse setningane. Det du skriv kan tolkast slik at du ikkje skulle kunne få fortsette å vera medlem, og at noko av informasjonen i kunnskapsbasane berre ville bli tilgjengeleg for plussmedlemmer.
Dette er ganske enkelt ikkje sant, og det har aldri vore skrevet noko i den retninga. Det er det vi reagerte på, men no er vi forhåpentlegvis ferdige med den?
Jeg blir også mer enn gjerne med på å betale for et Plussmedlemskap.
Støtter forslaget fullt ut.

Av ny funksjonalitet som evt. kunne komme ut av dette, så har jeg et stort ønske om utvidelse av "Mine Akvarier".

Som f.eks. mulighet til å legge inn vannverdier og andre data.

En slags Online light utgave av Aquarix 4.
Ser egentlig ut som at det er ganske oppe og avgjort at plussmedlemsskap blir innført. Men jeg håper bare dere bak akvaforum vil være veldig bevisste på at innføringen av plussmedlemsskap ikke blir starten på slutten for at man kan ha nytte av akvaforum uten å betale!!!!
Et eksempel/en liten fremtidsbekymring:
En av PLUSSmedlem fordelene som ble nevnt, var at annonsene til plussmedlemmer skulle få bedre synlighet. Ikke la neste ledd bli at tråder startet av PLUSSmedlemmer får bedre synlighet!! En konsekvens av det er at det vil bli gratis for folk å dele av sin kunnskap på forumet, men vil man ha en reell sjanse til å få svar på egne spørsmål så må man betale for plussmedlemsskap.
Det er helt som ventet at statusen som plussmedlem vil komme opp under avataren i foruminnlegg, men kanskje det går an å vurdere å begrense det bare til å ligge på medlemsprofilsiden? Dvs at det kun er moderatorer som får sin status som moderator opp under avataren, medlemmer får ingenting.

Støtter også argumentet om at det bør være aldersgrense på plussmedlemsskap. Ser godt muligheten for at foreldre vil takle barn som maser om penger til plussmedlemsskap ved å enkelt og greit forby dem å bruke forumet her. Til slutt vil jeg også støtte innleggene som har gått inn for en lavere pris på plussmedlemsskapet. Tror en lavere pris vil føre til at flere vil bli plussmedlemmer, noe som gjør at flere kan få glede av ekstra funksjonalitet uten at det betyr mindre penger i akvaforum kassen.

----------------------------------------------------------
(Og helt til slutt, en kommentar - ikke et videre innlegg i diskusjonen om klasseskille: Generellt har vi det veldig bra i Norge, og klasseskillet her i landet består ikke i forskjellig tilgang på utdanning eller at man ikke kan gifte seg med hvem man vil. Det handler heller ikke om hvem som har flest eller finset akvarier, men det handler om å ikke kunne delta i samfunnet på lik linje med de fleste andre pga pengene kun strekker til til det aller mest nødvendige. Det handler for eksempel om barn som ikke kan gå i bursdagsselskap fordi familien ikke har råd til gave, som ikke kan delta i fritidsaktiviteter sammen med andre på egen alder, som aldri kan bli med venner på kino etc, og dermed havner utenfor sosialt sett. Å dra inn i denne sammenhengen om man har råd til å være plussmedlem på Akvaforum eller ikke er kanskje litt drøyt, men Akvaforum er også en slags sosial sammenheng som man kan falle utenfor dersom det koster penger å delta. Men heldigvis skal plussmedlemsskap være frivillig! Nå ble dette en lengre kommentar enn jeg hadde tenkt, men ville bare forsøke å få frem at klasseskille i dagens Norge ikke handler om adelen og deres tjenere og at klasseskille ikke er det samme som misunnelse.)
Plussmedlem
Pernille:
Ein skal ALLTID ha stor nytte av AF utan å betale.

Det du skriv om at forumtrådar av plussmedlemmene skulle bli meir synleg har aldri vore tenkt på ein gong, og er absolutt ikkje aktuelt!! Slike spekulasjonar er med på å forvirre debatten.

Dersom det blir innført plussmedlemskap er det nok ganske sikkert at det vil bli synleg under avataren i forumet. Dette er vanleg praksis i dei fleste forum som har støttemedlemskap.

Aldersgrense er ein god tanke, men vanskeleg å handheve. Det er jo valfritt å opplyse om alder på AF, og om "Stian" på 13 seier at han er 18, så har vi ingen mulighet for å sjekke det. Altså blir aldersgrensa berre til for dei under aldergrensa som er ærlege...

Prisen kan diskuterast, men potensialet for talet plussmedlemmer er i utgangspunktet ikkje stort, så om det skal monne i det heile tatt må det nok vera rundt dei prisane vi har snakka om til no.

Det er omlag 500 unike medlemmer pålogga i løpet av eit døgn. Eg tar nok i dersom eg seier at eg håpar på at 100 skulle bli plussmedlemmer til 299 i året. - Det ville tilseia ei inntekt på bortimot 1900 kroner i månaden - etter frådrag for betalingsgebyr og mva, men før skatt. - Ikkje noko å bli feit av altså, men eit fint lite tilskot til drifta.
Pernille
Men jeg håper bare dere bak akvaforum vil være veldig bevisste på at innføringen av plussmedlemsskap ikke blir starten på slutten for at man kan ha nytte av akvaforum uten å betale!!!!
Det er presissert flere ganger at en evt innføring av dette, ikke kommer til å påvirke annet enn betalende medlemmers funksjonalitet.
Ikkebetalende vil rett å slett ikke merke noen verdens ting til en evt innføring
God ide
Støtter ideen fullt ut, og er enige med de fleste andre som har kommentert positivt, melder meg på straks muligheten kommer.

Ikke bare fordi jeg ønsker bedre funksjonalitet, men også fordi jeg da kan ha bedre samvittighet til bruke denne siden så mye som jeg gjør(foreløpig uten å ha gitt noe særlig tilbake

Forøvrig er det også stålende hvis dette medfører at Holger og andre moderatorer kan bruke enda mer tid på denne siden, noe som vil komme alle tilgode, pluss-medlem eller ikke pluss-medlem.

Tror dette er den beste løsningen, både for oss brukere og for de som driver siden!

Plussmedlem
Adrian Mørk
Forøvrig er det også stålende hvis dette medfører at Holger og andre moderatorer kan bruke enda mer tid på denne siden, noe som vil komme alle tilgode, pluss-medlem eller ikke pluss-medlem.


Takk for positiv tilbakemelding!

Forhåpentlegvis vil inntektene representere betre muligheter. Dette er inntekter som går inn i drift, og som kanskje på sikt kan brukast til å kjøpa meg litt meir fri frå dagjobben min, men moderatorane får diverre framleis ikkje betalt, og vi er 100% avhengig av at både moderatorar og vanlege medlemmer trår til og hjelper til med oppdatering av kunnskapsbasane og å svare på spørsmål i forum!

Denne hjelpa er enda meir verdt enn pengar for plussmedlemskap, difor kan det også bli aktuelt å få periodar med plussmedlemskap som gjengjeld for godkjente oppdateringar i kunnskapsbasane! Hint-hint!
For ikke å snakke om å oppmuntre forl til å bruke Google-linkene mye mer...
Det kommer iallefall jeg gjøre, nå da jeg vet at det bringer inntekter til siden.
Synes enda det er en god ide jeg..
Det er definitivt en GOD ide å enten ha sånn plussmedlemskap, støttemedlem, Anonyme Donormedlemskap osv.. Poenget er uansett at Akvaforum må kunne driftes videre. alt er jo på frivillig basis, og det blir ok mer inspirerende å drive på med. så Uansett Stå på and Keep up the good work Guys..
Erik
Aggi
For ikke å snakke om å oppmuntre forl til å bruke Google-linkene mye mer... Det kommer iallefall [B]jeg [/B]gjøre, nå da jeg vet at det bringer inntekter til siden. :)

Er absolutt ingen ide å klikke på de linken for å være snille. Da vil Adsense være kjappe med å daktivere de.
Knut
[QUOTE=Aggi]For ikke å snakke om å oppmuntre forl til å bruke Google-linkene mye mer... Det kommer iallefall [B]jeg [/B]gjøre, nå da jeg vet at det bringer inntekter til siden. :)

Er absolutt ingen ide å klikke på de linken for å være snille. Da vil Adsense være kjappe med å daktivere de.
Hvorfor (og hvordan) det?
Hvis folk kan slutte å anta at dette gjelder noe modene sier det ikke gjelder så blir nok denne debatten lettere. Dette blir jo litt som å gå på en kafe hver dag der du har det hyggelig med andre mennesker, kaffen er gratis, men melken koster ei krone. Du greier deg fint uten melken, men du kjøper den kanskje fordi du liker plassen og innehaveren, og når du først er vant til å ha den kjøper du den likegodt hver dag både fordi det tilfører noe ekstra som du liker selv om du ikke må ha det, og fordi det støtter en plass du liker.

Ang. reklame og alt dette her så hadde det ikke brydd meg om det var mer reklame. Kanskje det kunne vært et litt mer reklamevennlig design da, men uansett. Jeg tror likevel ikke det vil hjelpe Holger noe særlig, da akvariebransjen ikke akkurat er så veldig opplyst om internett sine muligheter. Bare det om butikkene kunne knyttet sine fiskelister til internett slik at vi kunne se fiskebeholdning osv. hadde jo gjort potensielle kjøp mye mer aktuelle for mange av oss. Det er rett og slett så mange fiskebutikker her at jeg orker ikke å besøke dem hver uke for å se om de har noe nytt, det tar utrolig mye tid, selv om det er kos av og til Med andre ord ikke så overraskende at ingen av dem gidder å reklamere noe særlig på forumet.

Men i min mening kunne man like godt tatt betalt for ingenting ekstra, for det vil nok bli mer som støttebetaling uansett. Det hadde kanskje ført til mindre ståhei. Noen sider har et helt åpent system på dette, hvor det står hvor mye som trengs til drift, vedlikehold osv. og så er det en oversikt over hvor mye som er betalt og hvor mye mer som trengs for å ha årets kostnader dekket. Men det er igrunn samme greia hvordan det virker, så lenge man støtter. Jeg tror det kan være en del her som kunne betalt for å støtte forumet selv om de ikke plaprer i vei her hver dag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap