- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Marris`s Vannvidd (side 6)
Marris`s Vannvidd (side 6)
Postet 28.05.08 kl 12:16
Postet 28.05.08 kl 12:22
Heisann Anen.
Jeg har for det meste fulgt MonaO sin oppskrift på oppdrett av adolfoi. Hun har god erfaring, så mitt råd er å lese hennes artikler, om du ikke allerede har gjort det.
Noe av det viktigste er : Renslighet, vask alt utstyr i rennende varmt vann,
( også luftestenen i ) og ikke minst bunnen i yngelboksen. Hver dag, etter bruk.
Og for med nyklekka artemia første mnd minst.
Mye jobb, men det er verdt det.
Mine største Adolfoi yngel er nå ca 2-2,5 cm store, og er perfekte kopier av sine foreldre.
Jeg har for det meste fulgt MonaO sin oppskrift på oppdrett av adolfoi. Hun har god erfaring, så mitt råd er å lese hennes artikler, om du ikke allerede har gjort det.
Noe av det viktigste er : Renslighet, vask alt utstyr i rennende varmt vann,
( også luftestenen i ) og ikke minst bunnen i yngelboksen. Hver dag, etter bruk.
Og for med nyklekka artemia første mnd minst.
Mye jobb, men det er verdt det.
Mine største Adolfoi yngel er nå ca 2-2,5 cm store, og er perfekte kopier av sine foreldre.
Postet 28.05.08 kl 12:34
Jeg har lest artikkelen ja, men det var mer omstendelig enn det jeg har mulighet til... Hos meg går de sammen med rekebabyer i et godt innkjørt kar. Jeg har ikke artemia (enda), men det virker som de klarer seg greit likevel.
Har du to artemiaklekkeri? Jeg tenker hvis en skal fôre hver dag og eggene bruker 24-36 timer på å klekke... Så mang luftpumper har jeg ikke... Som du sikker skjønner så kom disse eggene veldig overraskende på meg, ikke helt forberedt, men ønsker å gjøre det bedre neste gang
Har du to artemiaklekkeri? Jeg tenker hvis en skal fôre hver dag og eggene bruker 24-36 timer på å klekke... Så mang luftpumper har jeg ikke... Som du sikker skjønner så kom disse eggene veldig overraskende på meg, ikke helt forberedt, men ønsker å gjøre det bedre neste gang
Postet 28.05.08 kl 12:40
Inaktiv bruker
gratulere Marris med egg på corydoras Sterbai=
Postet 28.05.08 kl 12:47
Ja Det er omstendelig, men du har jo en god start høres det ut som.
Jeg har ikke noe avansert klekkeri. Jeg har to halvliters imsdal flasker. Fyller de med ca 4dl vann som har blitt lufta over natta.
Tilsetter 3 tskjeer med salt uten jod
1 1/4 ts natron og en liten teskje med artemia egg. Setter på en flaske hver morra, så jeg har artemia hele tiden. Bruker kun 1 luftpumpe som jeg deler til to flasker med et T stykke. (25-30 grader, viktig ) Jeg har en spotlight som gir både varme og lys over flaskene.
Så det er egentlig lettvint hos meg..men det funker.
Takk David
Jeg har ikke noe avansert klekkeri. Jeg har to halvliters imsdal flasker. Fyller de med ca 4dl vann som har blitt lufta over natta.
Tilsetter 3 tskjeer med salt uten jod
1 1/4 ts natron og en liten teskje med artemia egg. Setter på en flaske hver morra, så jeg har artemia hele tiden. Bruker kun 1 luftpumpe som jeg deler til to flasker med et T stykke. (25-30 grader, viktig ) Jeg har en spotlight som gir både varme og lys over flaskene.
Så det er egentlig lettvint hos meg..men det funker.
Takk David
Postet 28.05.08 kl 12:54
Noterer så blekket spruter her
Jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk i dag, jeg fikk egg i posten i går. Natron må på handlelisten og jeg tror kun vi har seltin eller Lo salt i huset så jeg får vel kjøpe litt slikt også. Hvis jeg går gjennom skuffer og skap skal jeg nok finne et T stykke også Du får ha masse lykke til og så skal jeg brette opp armene og komme i gang.
Jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk i dag, jeg fikk egg i posten i går. Natron må på handlelisten og jeg tror kun vi har seltin eller Lo salt i huset så jeg får vel kjøpe litt slikt også. Hvis jeg går gjennom skuffer og skap skal jeg nok finne et T stykke også Du får ha masse lykke til og så skal jeg brette opp armene og komme i gang.
Postet 28.05.08 kl 13:01
Endelig kom en av de to pakkene jeg venter på. I dag kom det 10 stk Asiatiske Jegersnegler
Skikkelig tøffe snegler..glir over bunnen mens snabelen vaier i vannet..på jakt etter pestsnegler. *ler* Jeg burde vel ikke gjøre dette..er jo meninga at jeg skal ha meg en liten kulefisk med tiden. Men jeg har en innkjørt pestsneglefarm... med det talende navnet " farmen " *ler* kan ikke fordra den reality serien. Så nå mangler bare de blå rekene til Metae karet. Har foresten en god gjeng metae unger nå..de er så skjønne. Og masse sterbai egg og yngel...
Skikkelig tøffe snegler..glir over bunnen mens snabelen vaier i vannet..på jakt etter pestsnegler. *ler* Jeg burde vel ikke gjøre dette..er jo meninga at jeg skal ha meg en liten kulefisk med tiden. Men jeg har en innkjørt pestsneglefarm... med det talende navnet " farmen " *ler* kan ikke fordra den reality serien. Så nå mangler bare de blå rekene til Metae karet. Har foresten en god gjeng metae unger nå..de er så skjønne. Og masse sterbai egg og yngel...
Postet 05.06.08 kl 16:32
Inaktiv bruker
gratulerer med di nye sneglene =
Postet 05.06.08 kl 22:33
Inaktiv bruker
hei Marri hordan gårt det med Jegersnegler dine ?
Postet 17.06.08 kl 21:08
Det går bra med Jegersneglene..spennende skapninger. Har ikke sett de spise pestsnegler enda, de begynnte vist rett på sandsneglene..men har mange av de også *ler*
Var i Kristiansand i går å møtte en koselig akvarist. Fikk kjøpe 4 nydelige scalarer av han. De går nå i karantene i 54 literen min. De var mobbet av et dominerende par i karet de gikk i, og hadde fått litt sopp. Så jeg kjører en esha kur på de..og de ser bedre ut allerede. Skal stelle godt med dem, så de gjennvinner fargeprakt og helse. Scalarer er noe av det fineste jeg vet av fisk. De blir blikkfanget i 250 literen min.
Var også innom en dyrebutikk som hadde litt spesielle fisk inne. Jeg klarte seff ikke å dy meg...kom hjem med
2 elefantfisk
2 Sewellia lineolata
og 2 Pictusmaller
Kjempeflotte fisker.. og spennede.
Var i Kristiansand i går å møtte en koselig akvarist. Fikk kjøpe 4 nydelige scalarer av han. De går nå i karantene i 54 literen min. De var mobbet av et dominerende par i karet de gikk i, og hadde fått litt sopp. Så jeg kjører en esha kur på de..og de ser bedre ut allerede. Skal stelle godt med dem, så de gjennvinner fargeprakt og helse. Scalarer er noe av det fineste jeg vet av fisk. De blir blikkfanget i 250 literen min.
Var også innom en dyrebutikk som hadde litt spesielle fisk inne. Jeg klarte seff ikke å dy meg...kom hjem med
2 elefantfisk
2 Sewellia lineolata
og 2 Pictusmaller
Kjempeflotte fisker.. og spennede.
Postet 20.06.08 kl 20:32
Inaktiv bruker
hei Marris ha hete dyrebutiken du var innom =
med vennlig hilsen david gabrielsen =
ps.i går oppdaget jeg at den nye ansistrushanen min hade vert flink gutt han hade klart å kleke ut noen yngler =
med vennlig hilsen david gabrielsen =
ps.i går oppdaget jeg at den nye ansistrushanen min hade vert flink gutt han hade klart å kleke ut noen yngler =
Postet 20.06.08 kl 20:43
En ny dag som begynnte litt trist.. fant en av mine tre gjenlevende C. Wetzmani døde. Men det er ingen overraskelse. De har vært rare siden jeg kom hjem med dem, har prøvd å kure dem men det virka vist ikke.
Ellers går ting ok.
Var litt bekymra da jeg leste om Elefantfiskene. De er vist ikke lette å få til..men jeg har fått dem til å spise i hvertfall..og de svømmer fritt rundt i karet..virker ikke stressa eller redde. De er virkelig et syn.
Har også dilla på reker for tiden..nå har jeg tre sorter..et i hver av corykara i reolen..røde kirsebærreker i barnerommet, blå reker i metae karet og røde krystallreker i adolfoi karet..nå mangler jeg bare en art til Sterbai karet. Scalarene ser også ut til å ha det bra..de spiser godt og er veldig nyskjerrige når jeg nermer meg karet..skikkelig flotte fisk..og store personligheter. Blir helt forvirra inne på mitt lille akvarierom for tiden...så mye flotte og fasinerende fisk, vet ikke hvilket kar jeg skal kikke i...setter meg ned på gulvet og bare nyter.....
God natt fra meg...
Ellers går ting ok.
Var litt bekymra da jeg leste om Elefantfiskene. De er vist ikke lette å få til..men jeg har fått dem til å spise i hvertfall..og de svømmer fritt rundt i karet..virker ikke stressa eller redde. De er virkelig et syn.
Har også dilla på reker for tiden..nå har jeg tre sorter..et i hver av corykara i reolen..røde kirsebærreker i barnerommet, blå reker i metae karet og røde krystallreker i adolfoi karet..nå mangler jeg bare en art til Sterbai karet. Scalarene ser også ut til å ha det bra..de spiser godt og er veldig nyskjerrige når jeg nermer meg karet..skikkelig flotte fisk..og store personligheter. Blir helt forvirra inne på mitt lille akvarierom for tiden...så mye flotte og fasinerende fisk, vet ikke hvilket kar jeg skal kikke i...setter meg ned på gulvet og bare nyter.....
God natt fra meg...
Postet 22.06.08 kl 22:36
Her går det opp og ned i varmen. Mista den minste elefantfisken i går. Fant ikke noe galt med den, men den hang å hvilte i plantene.. når den større ikke jaga den villt rundt i karet. Prøvde å sette fisken i et karantene kar med litt vitaminer i.. men den så ikke ut til å ha det noe godt..så den dro til "de evige våtmarker" Ellers så blomstrer pestsneglene.. *ler* til tross for mine jegersnegler.. skulle ta ei runde med skvising i dag.. men måtte kikke to ganger på pestsneglene..de var rare.. ser ut som en sånn liten pakning med ei kokosbolle i..en liten plastpose som er klemt igjen i begge ender.. måtte le.. det er jo egg fra jegersneglene mine. Første gang..så det blir spennende.
Postet 13.07.08 kl 17:13
Postet 14.07.08 kl 15:14
Endret: 14.07.08 kl 15:20
Postet 14.07.08 kl 15:23
Endret: 14.07.08 kl 15:24
De er skikkelig kule, de blå tigerrekene! Har bestilt meg noen selv nå, og får dem snart. Skal bli morsomt med en ny rekeart i hus! De ser skikkelig fine ut på bildet ditt, lekkerbiskener!
Nå angrer jeg for at jeg har spredd disse kirsebærrekene overalt i karene mine, det gjør det vanskelig å finne plass til nye rekearter (jeg vil ikke blande). Skal sette opp et eget nytt kar til disse blå tigerrekene istedet, jeg har nok innkjørte filtere å ta av så det går fint
Har du dine i et stort eller lite kar, er det kun reker der eller hvordan har du gjort det?
Nå angrer jeg for at jeg har spredd disse kirsebærrekene overalt i karene mine, det gjør det vanskelig å finne plass til nye rekearter (jeg vil ikke blande). Skal sette opp et eget nytt kar til disse blå tigerrekene istedet, jeg har nok innkjørte filtere å ta av så det går fint
Har du dine i et stort eller lite kar, er det kun reker der eller hvordan har du gjort det?
Postet 14.07.08 kl 16:14
Hei Mona
ja de blå tigerrekene er "drit kule" *ler* de skiller seg skikkelig ut med de nesten selvlysende øynene.
Jeg har rekene i en 20 liters plastkar med en innvendig Fluval 1+
Kun de 10 rekene i det karet..og det ser ut til å funke bra.. rekene er livlige og spiser godt. Jeg er nøye med GH i det karet, derfor kan de ikke gå i corykar..de skal ha hardere vann en mange andre reker.
Jeg har også røde kirsebærreker i flere kar..blir moro når jeg skal ha andre reker der...har 5 forskjellige reketyper..
De er så fasinerende..Cory og reker..min lidenskap
Så nå er det 10 kar i mitt lille akvarierom...og jeg leter fortvilet etter plass til flere.. også bor jeg bare midlertidig *ler* blir morsomt å flytte en vakker dag.
ja de blå tigerrekene er "drit kule" *ler* de skiller seg skikkelig ut med de nesten selvlysende øynene.
Jeg har rekene i en 20 liters plastkar med en innvendig Fluval 1+
Kun de 10 rekene i det karet..og det ser ut til å funke bra.. rekene er livlige og spiser godt. Jeg er nøye med GH i det karet, derfor kan de ikke gå i corykar..de skal ha hardere vann en mange andre reker.
Jeg har også røde kirsebærreker i flere kar..blir moro når jeg skal ha andre reker der...har 5 forskjellige reketyper..
De er så fasinerende..Cory og reker..min lidenskap
Så nå er det 10 kar i mitt lille akvarierom...og jeg leter fortvilet etter plass til flere.. også bor jeg bare midlertidig *ler* blir morsomt å flytte en vakker dag.
Postet 14.07.08 kl 16:26
Postet 20.07.08 kl 20:25
Endret: 20.07.08 kl 20:34
I går var en merkedag... mine første adolfoi unger forlot hjemmet. Litt rart å sende dem fra seg. Det har vært mye jobb å få dem fram, men også veldig gøy. Veldig glad for at du ville ha dem ElinP. Jeg vet at de får det godt hos deg. Mine to gjennlevende C. Weitzmani dro også med ElinP. Hun hadde også et par stk..ingen vits i å ha to her og to der.. De vil ha det så mye bedre i sammen. Fikk bytta til meg fem flotte Brochis Splendes..Skulle tro de hadde bodd i 250 literen min alltid..de danser hele dagen..fram og tilbake..opp og ned. Livlitheten smitta vist over på de andre fiskene også. Til og med scalarene fikk et ekstra gir *ler* veldig moro å se..og brochisene er kjempeflotte..jeg er så fornøys..fikk meg også ni C. Arcuatus. De bor nå sammen med Adolfoiene i øverste reolkar..så nå ble det liv der også. Det er så mange flotte cory..for en fasinerende fisk. Et av naturens mirakler..
Postet 23.07.08 kl 12:26